پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش ایسنا از حال و هوای شهر؛

عید واقعی پس از گذر از این روزها فراخواهد رسید مقالات

عید واقعی پس از گذر از این روزها فراخواهد رسید
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی روزهای پایانی سال 98 رنگی متفاوت با روزهای مشابهش در سال‌های دیگر دارد، با این تفاوت که تو دیگر در انتظار عید و نوروزی مشابه سال‌های قبل نیستی، بلکه می‌خواهی نوروزت را با نابودی ویروس ناخوانده این روزها جشن بگیری.

روزهای ابتدایی ماه آخر سال بود که انتشار یک خبر همه را در ترس فروبرد، خبری با عنوان " کرونا به ایران آمد". بهت این خبر درست در روزهایی در ذهن مردم جای گرفت که به سبک هر سال در حال آمده شدن برای روزهای جدیدی از زندگی بودند.
روزهای اول شاید کمتر جدی گرفته شد، اما به تدریج مردم خطر را درک کرده و بیشتر در خانه‌ها ماندند. به این ترتیب روزهای پر از شور و هیجان آخر سال تبدیل به دلهره‌ای بی امان شد، اما نه به این اندازه دلهره لازم است و نه یک بی خیالی افراطی، بی خیالی که نه تنها جان یک فرد بلکه جان تمام جامعه را به خطر می‌اندازد.
به گزارش ایسنا، شرایط شهر را که می‌بینی، در برخی از ساعات به قدری شلوغ است که انگار نه انگار یک ویروس در هوای این شهر سرگردان است.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای با گذاشتن جشنواره تخفیف پایان سال پای مردم را به فروشگاه خود باز کرده و این یعنی یک فاجعه. وقتی در محیط بسته فروشگاه نزدیک هزار نفر در مجاورت یکدیگر راه می‌روند و نفس می‌کشند، یعنی ما هنوز خطر این روزها را جدی نگرفته‌ایم.
گاهی شهر آن چنان شلوغ می‌شود که فکر می‌کنی تنها تو رعایت می‌کنی و تنها تویی که خود را در خانه حبس کرده‌ای. این کشور روزی به مردانی مبارز نیاز داشت و امروز در شرایط فعلی، نیازمند مردمی آگاه و باتدبیر است، تدبیری که ویروس کش می‌شود.
شهر در برخی از ساعات شبانه‌روز خلوت و برخی خیابان‌ها تقریبا سوت و کور است، اما در برخی از ساعات آن چنان جمعیت موج می‌زند که بیشتر به یاد شب عید می‌افتی تا حال و هوای متفاوت این روزها.
کبابی‌هایی که هنوز فعالیت دارند، چند پسر که در مقابل مغازه ساندویچ فروشی در حال خوردن باولع ساندویچ هستند و کودکان زباله گرد که به روال سابق به کار خود ادامه می‌دهند، گویی از هیاهوی این روزهای جهان بی خبرند، همه اینها گویای حال و هوای این روزهای شهر من است.
در شهر قدم می‌زنم، با اینکه یکی از روزهای شلوغ شهر است، اما از چهره آدم‌های ماسک زده، عصبانیت برخی در رانندگی و کرکره پایین برخی مغازه‌ها هنوز هم می‌شود بوی کرونا را استشمام کرد.
وارد یکی از فروشگاه‌ها می‌شوم، تقریبا جمعیت زیادی مشغول خرید هستند. این جمعیت بیشتر تو را یاد شب پیش از عید می‌اندازد تا روزهای سخت کرونایی.
عید را متفاوت بسر می‌کنم
با یکی از بانوان که در حال نگاه کردن به قفسه مواد خوراکی است، هم کلام می‌شوم، از او می‌پرسم چرا در این اوضاع از خانه خارج شده، می‌خندد و می‌گوید: دو هفته است در خانه مانده‌ام، اما امروز دیگر ذخیره مواد غذایی تمام شد و مجبور شدم برای خرید با حفظ رعایت موارد بهداشتی از خانه خارج شوم.
ملکی از حال و هوای عید امسال گفت و ادامه داد: نوروز امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است و تصمیم گرفتم در خانه بمانم و از طریق تلفن عید را به نزدیکانم تبریک بگویم.
وی افزود: عید واقعی پس از گذر از این روزها فراخواهد رسید، روزهایی که دیگر کسی از ترس مبتلا شدن از نزدیکانش دوری نکند و اوضاع کشور به روال سابق برگردد.
خرید بدون ایمنی
در میان جمعیت، مردی را دیدم که بدون ماسک و دستکش در حال انتخاب نوشیدنی مورد علاقه‌اش بود، از او پرسیدم چرا بدون رعایت هیچ گونه موارد بهداشتی خرید می‌کند، می‌گوید: متاسفانه نتوانستم ماسک و دستکش تهیه کنم، هر داروخانه‌ای که رفتم گفتند تمام شده و من به ناچار بدون رعایت این موارد برای کارهای ضروری از خانه خارج می‌شوم.
وی بیان کرد: درست است که شرایط سخت و بحرانی است، اما مسئولان نیز باید مردم را درک کرده و وسایل مورد نیاز را بیشتر در اختیار مردم قرار دهند.
اکبری ادامه داد: واقعیت این است که مردم در صورت پیدانکردن اقلام ضروری بهداشتی، ناامید می‌شوند و استرس می‌گیرند و این درست همان چیزی است که برای غلبه کرونا بر جامعه لازم است.
قرنطینگی به سبک کودکی
با کودکی که همراه پدر و مادرش برای خرید آمده، هم کلام می‌شوم، می‌گوید: از در خانه ماندن خسته شده و دوست دارد زودتر این روزها به پایان برسد، حتی اگر به قیمت باز شدن مدارس باشد.
امیرحسین از اینکه تلویزیون در این روزها برنامه‌های خوبی بر روی آنتن می‌برد، ابراز خرسندی کرد، اما از اینکه برنامه‌ها مناسب هر سنی نیست گلایه داشت.
مسئولان از بهره‌گیری از ظرفیت فروشگاه‌های اینترنتی در توزیع کالاهای اساسی خراسان جنوبی برای پیشگیری از شیوع کرونا خبر دادند. اکنون مجوز فروشگاه اینترنتی در استان برای دو متقاضی صادر شده و نماد اعتماد الکترونیکی را نیز دریافت کرده‌اند.
تمهیداتی برای ضدعفونی مستمر معابر و مبلمان شهری، جمع‌آوری درست و اصولی پسماندها و برخورد با زباله‌گردها اندیشیده شده و تمام این اموارد برای تحقق یک امر اتست و آن سلامتی است، نعمتی که شاید سال‌ها در اختیار ما بود، اما قدرش را ندانستیم.
سخن آخر...
حقیقت این است که ما چه بخواهیم، چه نخواهیم امسال عید متفاوت‌تر از سال‌های گذشته را تجربه خواهیم کرد و شاید متفاوت با تمام سال‌های عمرمان. شاید سخت باشد، شاید محدودیت این روزها نفس گیر باشسد، اما می‌شود این شرایط سخت را به امید روزهای بهتر آینده در خانه سپری کرد. مهم این است که هر فردی خود را مسئول جامعه خود بداند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/215709/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پهن‌شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی

جذب 49 درصدی تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی

ماجرای گروگانگیری خون‌بار در سبزوار

برپایی 1064 شعبه اخذ رأی در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

دور دوم رسیدگی به پرونده اعضای گروهک تروریستی منافقین

ایجاد قطعه اصحاب شهدا در بجنورد

احداث قطعه اصحاب شهدا در بجنورد

موضوع خودرو‌های لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تتلو برگزار شد

قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار

خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد

بازدید رئیس شبکه دامپزشکی فریمان از کارخانجات خوراک دام فریمان

کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار

مراقبت از هزار و ٣١٣ مورد مادر باردار در فریمان

خوشحالی مردم از آبرسانی به 7روستای قلندرآباد فریمان

افتتاح مدرسه 6 کلاسه در شهر نشتیفان خواف

«نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی از فردا

مصرف آب مشهد هفت هزار و 150 لیتر بر ثانیه است

اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه‌دار در تولید شیر

5 رویداد بزرگ فرهنگی توسط سپاه خراسان شمالی اجرایی شد

5 رویداد بزرگ فرهنگی توسط سپاه خراسان شمالی اجرا شد

مشارکت 43 درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال

قدردانی از 87 فعال برتر حوزه سلامت خراسان جنوبی

رقابت 2 نامزد مجلس برای یک سهمیه باقیمانده در مشهد و کلات

مجوز اولین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند صادر شد

اطفای حریق منزل مسکونی در بولوار شهیدچراغچی مشهد

صرفه جویی 1200 مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند

ساخت 25 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان ـ بیرجند

پاکسازی ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک

«آقای قاضی» به شبکه دو می آید

سومین جلسه دادگاه پسران معاون سابق قوه‌قضائیه برگزار شد/ خودروهای مازراتی، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

رفع شکستگی خط انتقال آب در شمال شهر نیشابور

آفت واردات بر بار برنج مازندران

غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود

افزوده شدن6 کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف

عکس| تصویر رضا قوچان نژاد در کنار پسرش

نظارت هوشمندانه بر فرایندهای پایش تخلفات ساختمانی در مشهد

اجرای دو طرح حوزه بهداشت و درمان بردسکن

زندگی دوباره 4 بیمار با اهدای عضو در مشهد

مدرسه‌سازی یکی از صدقه‌های جاریه است

حریق منزل مسکونی در بولوار شهید چراغچی مشهد مقدس اطفا شد

دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان

سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد

سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

عامل درگیری و قدرت‌نمایی با سلاح تقلبی در بجنورد دستگیر شد

میلیاردر زاغه‌نشین در بجنورد!

کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود

روز جهانی کتاب World Book Day + پوستر و شعار 2024