پیام خراسان

آخرين مطالب

/یادداشت وارده/

معنویات در باتلاق خرافات فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابراهیمی، عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یادداشتی با عنوان «معنویات در باتلاق خرافات» به اهمیت این مسئله در زمان کنونی پرداخته است.

به گزارش ایسنا، در یادداشتی که دکتر مهدی ابراهیمی، این استاد دانشگاه، در اختیار ایسنا قرار داده، پیرامون بحث «معنویات در باتلاق خرافات، باور عارفان و چگونگی رهایی از این بحران اعتقاد.ی معنوی» می‌خوانیم:
ویروس کرونا یکی از نادرترین پدیده‌ها در قرن حاضر بود که بسان حوادثی چون زلزله لیسبون، هولوکاست، جنگ‌های جهانی و بحران‌هایی از این دست، بشر را در امواج معنویت به فراز و فرود کشاند و فریاد "خدایا" را از اعماق قلب او بیرون کشید؛ فریادهایی با لحن و گویش‌های مختلف اما با یک سوال مشترک که خدایا تو کجایی؟ آن همه مهربانی و رحمت کجاست و چگونه می‌تواند این همه مصیبت را بر بندگانش تحمل کند؟ گویا خدا همیشه در خوشی‌ها با ما بوده یا باید باشد لذا او را نمی‌توانیم با سختی‌هایمان ببینیم. در مصیبت‌ها او را صدا می‌زنیم تا مجددا در شادی‌هایمان مشارکت کند. اما وقتی بلاها فراگیر می‌شود و آتش بلا، تر و خشک را با هم می‌سوزاند و ناله‌های جمعی به آسمان می‌رود، صداها در هم می‌پیچد، انسان در داوری افعال خدا عاجز می‌ماند، عجز خویش را با صدای گم کردن او به رخ می‌کشد و گویا در ضمیر مخفی خود از نوعی یاس در یافتن او خبر می‌دهد و چنین می‌پندارد یا او نیست یا مرا فراموش کرده است.
در نگاه عارفان، خداوند در وسط همه این معرکه‌ها ایستاده و نه تنها تماشاگر که خالق همه این‌هاست، همه چیز به دست خود اوست؛ اما انسان عارف در این معرکه معشوق خود را می‌بیند لذا همه چیز برای او شیرین است و تلخی وجود ندارد. ندای عارف این نیست که خدایا کجایی؟ او می‌گوید:
آمده‌ام که سر نهم عشق تو را به سر برم
گر که بگوییم که نی نی شکنم شکر برم
اوست نشسته بر نظر من به کجا نظر کنم
اوست گرفته شهر دل من به کجا سفر برم
این باور عارفانه در باتلاق اعتقادات عامیانه و خرافات‌آلود چنان گرفتار می‌شود که شهد عاشقانه حضور معشوق در حس تلخ کامی اکثریت متحیر و سردرگم، در لایه‌های گل‌آلود رنگ می‌بازد. انسانی که خدا را فقط در خوشی‌های خویش دیده و بر دیگران به این حضور فخر آورده و دنیای خویش و قدرت و ثروت خود را داده‌های خدا از مخزن غیب می‌داند و چنان خود را در خیال معنویت غرق می‌بیند که خط بطلان بر همه قوانین طبیعی می‌کشد، چنین انسانی تحمل دیدن خدا را در غیر خواسته‌های خویش ندارد.
برای رهایی از این بحران اعتقادی معنوی دو گام مهم را باید برداریم؛ نخست آن‌که خدا را از هوس‌ها و تمایلات خودساخته خویش خارج کنیم. خدا و اعتقادات دینی نباید وسیله تفاخر ما باشد. جامعه‌های ظاهربین مذهبی ملاک‌های ظاهری دین را جایگزین اعتقادات باطنی دین می‌کنند. برگزاری مجالس آیینی دعا و زیارت بر استحکام باور به دعا و معنویات اولویت می‌یابد. لذا وقتی به هر دلیلی گردی بر جامه این مراسم بپاشد، معنویات خود را در خطر می‌بیند و خدا را دورتر می بیند. این اندیشه به تدریج ما را به مفاخره دینی می‌کشاند و نتیجه‌اش این است که در بحران‌ها خدا را گم می‌کنیم.
امام علی(ع) وقتی توصیه می‌کنند که امواج فتنه‌ها را با سفینه نجات بشکافید و عبور کنید، می‌فرمایند از نشانه‌های فخر فروشی دوری کنید و تاج مفاخره بر سر نکنید. چه بسا این‌گونه مفاخره‌های معنوی از مفاخره‌های مادی هم خطرناک‌تر باشد. ای کاش با کسب افتخارات مادی، اعم از قدرت و ثروت و دانش و صحت و سلامتی، خدا را به رخ دیگران نکشیم که گویا این خدای ماست که این نعمت‌ها را به ما داده است و آنان که از چنین نعمت‌هایی بهره‌مند نیستند لااقل به اندازه ما محبوب خداوند نیستند. متاسفانه این همان باتلاق مفاخره‌های معنوی گرفتار در زنجیر خرافه‌های ماست.
گام دوم آن است که خدا را با نگاه عرفانی بنگریم. وقتی می‌گوییم او قادر مطلق است، خالق همه چیز است، واقعا چنین است پس در همه حوادث حضور دارد، همه چیز مخلوق اوست. خوشی و ناخوشی، صحت و بیماری، سختی و آسانی برای او فرقی ندارد. باورهای ما این مفاهیم را ایجاد کرده است. باید این باور را عوض کرد. همیشه در مراسم روضه‌خوانی شنیده‌ایم که امام حسین(ع) فرمودند «الهی رضا بقضائک و تسلیما لامرک» و بر این جمله سخت گریسته‌ایم و کلام حضرت زینب(س) را با اندوه گوش کرده‌ایم که فرمود هرچه دیدم زیبایی بود. اما این جملات به باور ما در نیامده است. لذا فقط خدا را در شفای بیمار و رفع گرفتاری باور داریم.
ویروس کرونا این باتلاق خرافه و نقصان باورهای معنوی ما را عریان کرد. گویا بر سر دو راهی‌هایی ایستاده‌ایم که یا دعا و عبادت باشد و یا بیمارستان و طبیب و قانون طبیعت. غافل از این‌که خدا در میانه همین حکمت خویش ایستاده و بر ما نظاره می‌کند. همه این‌ها از حکمت اوست. طبیب و دارو هم قانون طبیعت است، دعا هم قانون طبیعی است، یکی در مقابل دیگری نیست. یکی خدا نیست و دیگری طبیعت. یکی طبابت نیست و دیگری عبادت. همه چیز از اوست و او فوق همه این‌هاست. هم دعا از اوست و هم اجابت از او. ایمنی و مهابت هر دو از اوست. پس با توکل بر او زانوی اشتر خویش را ببندیم. با دعای خیر به علاج و دربندکردن ویروس کرونا و مهار دیگر بیماری‌ها بپاخیزیم. ستیز با خداوند صرفا نافرمانی اوامر ظاهری او نیست. چسبیدن به یک قانون و رها کردن دیگر قوانین او نیز ستیز با اوست. همان‌طور که ترک دعا و عبادت مفاخره با خداوند است، ترک معالجه و طبابت و نادیده گرفتن قوانین او نیز به جنگ خدا رفتن است. اطاعت از او گاهی به دعا و زیارت است و گاهی به ترک آن.
امید آن بود که در بحران کرونا در کشور ما متصدیان مذهبی پیشگام اطاعت از قوانین طبیعی باشند. که اگر چنین می‌شد، مطمئنا در گرایش به اعتقادات دینی برای عموم هم تاثیر بهتری داشت. اگر قوانین طبیعی در مراکز معنوی متوقف می‌شدند، بسیاری از حوادث تاریخی در اسلام و دیگر ادیان اتفاق نیفتاده بود. ما مجاز نیستیم به استناد وقایع استثنایی به عنوان معجزه که حتی در زندگی خود پیامبران هم استثناهایی بسیار نادر است آن را به قاعده‌های عمومی تبدیل کنیم و اعتقادات معنوی را در باتلاق‌های ممزوج با خرافات گرفتار کنیم. با احیای باورهای عرفانی و دوری از بی‌اخلاقی‌ها به بهانه دین‌گرایی می‌توانیم از این باتلاق خارج شویم.
دکتر مهدی ابراهیمی
استاد دانشگاه مشهد مقدس
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/216074/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطفای حریق منزل مسکونی در بولوار شهیدچراغچی مشهد

صرفه جویی 1200 مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند

ساخت 25 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان ـ بیرجند

پاکسازی ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک

«آقای قاضی» به شبکه دو می آید

سومین جلسه دادگاه پسران معاون سابق قوه‌قضائیه برگزار شد/ خودروهای مازراتی، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

رفع شکستگی خط انتقال آب در شمال شهر نیشابور

آفت واردات بر بار برنج مازندران

غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود

افزوده شدن6 کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف

عکس| تصویر رضا قوچان نژاد در کنار پسرش

نظارت هوشمندانه بر فرایندهای پایش تخلفات ساختمانی در مشهد

اجرای دو طرح حوزه بهداشت و درمان بردسکن

زندگی دوباره 4 بیمار با اهدای عضو در مشهد

مدرسه‌سازی یکی از صدقه‌های جاریه است

حریق منزل مسکونی در بولوار شهید چراغچی مشهد مقدس اطفا شد

دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان

سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد

سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

عامل درگیری و قدرت‌نمایی با سلاح تقلبی در بجنورد دستگیر شد

میلیاردر زاغه‌نشین در بجنورد!

کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود

روز جهانی کتاب World Book Day + پوستر و شعار 2024

فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد

مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست

سهم فرهنگ آب رفت

سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

«نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد

تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

آب‌رسانی به بیش از 500 روستای خراسان رضوی با همت خیرین

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود

هوای خنک در راه استان خراسان رضوی است

خبر‌های کوتاه در خراسان رضوی؛ سه شنبه 4 اردیبهشت

تجهیز، بازسازی و خرید ماشین آلات راهداری خراسان جنوبی با اعتبار 132 میلیارد تومان

40 شهر خراسان رضوی دچار تنش آبی

تصویری از واژگونی پژو در زیرگذر میدان شهدای مشهد

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی‌قاپ موتورسوار در مشهد

انجام غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

برگزاری نمایشگاه نقالی و روایتگری واقعه طبس

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی

اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی