پیام خراسان

آخرين مطالب

ماندن در خانه و کتابخوانی سهم شهروندان در مقابله با کرونا فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- مسوولان فرهنگی برای درخانه‌ ماندن شهروندان به منظور کاهش شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های مختلفی طرح‌ریزی کرده‌اند که مسابقات کتابخوانی از آن جمله است.

در این روزها که در خانه ماندن تنها راه قطع زنجیره ویروس کروناست خانواده‌های زیادی این مهم را جدی گرفته و قرنطینه خانگی را رعایت می‌کنند اما از آنجا که در خانه ماندن ممکن است برای شهروندان کمی سخت باشد لذا خانواده ها سعی می‌کنند با برنامه‌های مختلف نظیر کتابخوانی، تماشای فیلم و سایر کارهایی که در شرایط عادی وقت کمتری برای پرداختن به آنها دارند زمان خود را بگذرانند.
در این میان مسوولان فرهنگی نیز بی‌تفاوت نیستند و با برنامه‌های مختلف سعی می‌کنند که شهروندان بهترین استفاده را از حضور در خانه ببرند که کتابخوانی و برگزاری مسابقات ملی و محلی کتابخوانی از آن جمله است.
مسابقه ملی"کتابِ خانه"
در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز که این روزها در وضعیت قرمز از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارد و مسوولان مختلف مدام تاکید بر رعایت قرنطینه خانگی دارند تعدادی برنامه فرهنگی برای شهروندان طراحی شده‌است که مسابقه سراسری "کتابِ خانه" از آن جمله است.
معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در این خصوص اظهار داشت: یک مسابقه ملی و سراسری توسط معاونت فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری با هدف تشویق شهروندان به ماندن در منازل به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار می‌شود.
صدرا یوسفی افزود: شرکت‌کنندگان می‌توانند در ویدئویی یک تا سه دقیقه‌ای، محتوای کتاب مدنظرشان را بازگو کنند و یک بند از آن را بخوانند.
وی ادامه داد: این مسابقه محدودیت سنی و مکانی ندارد و برای برگزیدگان این مسابقه سراسری کتابخوانی 20 بن خرید کتاب پنج میلیون ریالی، 20 جلد کتاب نفیس و 100 جلد کتاب ویژه کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است.
پویش حانواده کتابخوان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی نیز اظهار داشت: با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و با توجه به ضرورت خانه‌نشینی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، پویش خانواده کتابخوان در این استان راه‌اندازی شد.
حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: با توجه به تعطیلی مراکز آموزشی و کتابخانه‌های عمومی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، این پویش با مشارکت مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و تعدادی از دستگاه‌های خدمت‌رسان استان راه‌اندازی شده و همزمان با نیمه شعبان در فروردین ماه سال آینده با قدردانی از برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.
وی ادامه داد: در این پویش ضمن تاکید بر حضور در منزل و پرهیز از سفر، افراد با تشویق به خواندن کتاب‌ از کتاب مطالعه شده فایل ویدیویی تهیه کرده و با ارسال آن به نشانی اعلام شده در پویش خانواده کتابخوان شرکت می‌کنند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی گفت: افراد در این پویش با معرفی کتاب در جمع خانواده و ارسال این فایل از طریق شبکه های اجتماعی بله، واتس‌آپ، سروش و گپ به شماره" 09393447169" با شعار "در خانه می مانیم - کتاب میخوانیم - کرونا را شکست می‌دهیم" در پویش خانواده کتابخوان شرکت می‌کنند.
سبزیان افزود: نحوه معرفی، خلاقیت، بیان و کیفیت تصویر و صدا از جمله ملاک‌های ارزیابی فایل های ارسال شده به پویش خانواده کتابخوان است.
وی اضافه کرد: 214 کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان خراسان رضوی فعال است و تعداد اعضای این کتابخانه‌ها نیز از 189 هزار و 529 نفر در سال گذشته به 255 هزار و 214 نفر در سال جاری رسیده‌ است.
قرارگاه فرهنگی مقابله با کرونا
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی اظهار داشت: همچنین با مشارکت 400 کتابدار، قرارگاه فرهنگی پیشگیری و مقابله با کرونا با هدف ترغیب مردم به ماندن در خانه، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی هوشمندانه تشکیل شده‌است.
حجت‌الاسلام سبزیان افزود: با توجه به بحران اجتماعی رخ داده در مواجهه با ویروس کرونا، تلاش جمعی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مبارزه با این رخداد و تعطیلی مراکز آموزشی و کتابخانه‌های عمومی، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان به تشکیل قرارگاه فرهنگی پیشگیری و مقابله با کرونا با هدف ترغیب مردم به ماندن در خانه اقدام کرده است.
وی ادامه داد: در این قرارگاه قریب به 400 کتابدار استان خراسان رضوی به عنوان افسران جبهه دانایی انقلاب اسلامی علاوه بر آگاه سازی و اطلاع رسانی در خصوص کرونا و تشویق افراد به حضور در منازل و پرهیز از سفرهای درون شهری و برون شهری، افراد را به خواندن کتاب‌های خوانده نشده کتابخانه شخصی خود تشویق می کنند و با ارسال ویدئویی یک دقیقه‌ای در پویش خانواده کتابخوان شرکت میکنند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی گفت: این قرارگاه ضمن مکاتبه با مدیران کل کتابخانه های عمومی استانهای کشور و درخواست از آنها برای دعوت هم استانی‌هایشان به حضور در منازل و پرهیز از سفر به مشهد مقدس با محتواهای فرهنگی از قبیل کلیپ و ویدئوهای یک دقیقه ای با موضوع پیشگیری از ابتلای به کرونا را تولید می‌کند.
طبق آخرین آمار رسمی تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی به 921 نفر افزایش یافته است که 553 نفر از کل بیماران مبتلا به کرونا در خراسان رضوی مربوط به حوزه جغرافیایی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و 368 نفر متعلق به مناطق زیرپوشش پنج دانشکده‌ و دانشگاه‌ علوم پزشکی دیگر این استان هستند.
ظرف روزهای 30 بهمن ماه 1398 تا چهارم فروردین ماه 1399 چهار هزار و 635 بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری شده‌اند و در این مدت تاکنون دو هزار و 973 نفر از شهروندان اهل خراسان رضوی که به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا مبتلا شده بودند بهبود یافته و از بیمارستانها مرخص شده‌اند.
همچنین دو هزار و 793 نفر از بیماران بستری شده مشکوک به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند که تاکنون هزار و 535 نفر از آنها بهبود یافته و از بیمارستان به منزل بازگشته‌اند.
بنا بر این آمار تعداد جانباختگان بیماری کرونا در خراسان رضوی که آزمایش آنها به طور قطعی مثبت بوده 113 تن اعلام شده است.
برچسب‌ها
شهرداری مشهد ویروس کرونا مشهد طرح های ترویجی کتابخوانی
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/216991/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی

ساخت هزار و 500 مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی

رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی

طی دو سال گذشته، 308 کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است

شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

رقابت داوطلبان کنکور در شهرستان های خراسان رضوی

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار