پیام خراسان

آخرين مطالب

جهش تولید در مقابله با کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- شیوع ویروس کرونا تامین ملزومات پزشکی مورد نیاز کادر درمانی و مردم را در ابتدا با کمبود و چالش‌هایی مواجه ساخت اما طولی نکشید که تولید کنندگان و دست‌اندرکاران این عرصه در خراسان رضوی با همت بلند و جهش در تولیدات خود، توانمندی و خوداتکایی را به منصه ظهور رساندند.

برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا ملزومات پزشکی مانند محلول‌های ضد عفونی، ماسک، شیلد یا لباس محافظ و دستکش برای کادر درمانی و مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است که به اعتقاد مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزایش تولیدات این ملزومات، مشکلات و دغدغه ها در این زمینه رفع شده است.
در این میان شرکت های تولیدی، معین های اقتصادی، سازمان‌های مردم نهاد، دانشکده های داروسازی، شرکت‌های دانش بنیان، پارک علم و فناوری و گروه‌های جهادی و بسیجی در خراسان رضوی به میدان آمده و خط تولید خود را به تولید ملزومات پزشکی اختصاص دادند.
تولید ماسک در خراسان رضوی سه برابر شد
مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: در ابتدای شیوع کرونا با مشکل کمبود ملزومات پزشکی مانند ماسک، لباس محافظ، دستکش و محلول‌های ضد عفونی در بیمارستان‌های این دانشگاه مواجه بودیم که با برنامه ریزی های انجام شده اکنون مشکلی از این بابت نداریم.
دکتر علیرضا جوان افزود: در حال حاضر دغدغه ای بابت تامین اقلام و ملزومات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی زیرپوشش 6 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی مستقر در استان شامل مشهد، سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و گناباد وجود ندارد.
وی ادامه داد: هم اکنون تولید ماسک ساده سه لایه در این استان بیش از سه برابر افزایش داشته است به طوریکه تعداد ماسک‌های تولید شده از 20 هزار به 70 هزار عدد در روز رسیده و امکان تولید بیشتر آن هم وجود دارد.
وی گفت: ماسک N95 نیز که پیش از این در خراسان رضوی تولید نمی شد، از زمان شیوع ویروس کرونا روزانه 6 هزار عدد از این نوع ماسک توسط فعالان بخش خصوصی استان تولید می‌شود.
دکتر جوان افزود: در این راستا روزانه پنج هزار دست لباس یک تکه "آپرون" نیز برای کادر درمانی در استان خراسان رضوی تولید می‌ شود.
وی ادامه داد: همچنین روزانه 10 هزار جفت دستکش طبی از شرکت‌های تولیدی و مجموعه‌های واردکننده و 9 هزار عدد شیلد (محافظ) مورد نیاز کادر پزشکی از کارخانه ها و گروه‌های جهادی خریداری می‌شود.
وی گفت: در زمینه هندراب و مایع ضد عفونی کننده دست نیز با افزایش تولید در استان کمبودی نداریم.
تولید روزانه سه هزار شیلد
مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: به همت دانشجویان و کارکنان جهادی این دانشگاه روزانه بیش از سه هزار شیلد (محافظ) برای کادر پزشکی تولید و به مراکز درمانی استان خراسان رضوی ارسال می‌شود.
دکتر محمد اسماعیل زاده افزود: در کنار این اقدامات با همکاری دانشجویان دانشکده فنی شهید منتظری، روزانه یک هزار پاپوش برای کادر درمان آماده و تحویل داده می‌شود.
وی به فرایند استریلیزاسیون ماسک‌هایی که در سطح شهر مشهد تهیه و تولید می‌شود اشاره کرد و اظهار داشت: روزانه 25 هزار ماسک تولید شده در دانشکده علوم پزشکی مشهد ضدعفونی و استریل می‌شود.
وی گفت: همچنین بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، گان و شیلد (محافظ) توسط کارکنان دانشکده پزشکی مشهد بسته بندی می‌گردد.
افزایش تولید محلول‌های ضد عفونی کننده دست
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: تا پیش از شیوع ویروس کرونا نیاز روزانه به الکل در خراسان رضوی 10 هزار تا 15 هزار لیتر بود که این مقدار اکنون با مصرف بسیار محلول‌های ضد عفونی کننده به 20 برابر افزایش یافته است.
دکتر جبرئیل موفق با اشاره به واگذاری صدور مجوز سه ماهه به شرکت‌های تولید کننده الکل افزود: در این راستا تاکنون مجوز تولید و حواله تولید 450 هزار لیتر الکل به 17 شرکت داده شده است.
وی ادامه داد: به همت اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده داروسازی مشهد و داروسازان داروخانه‌های آموزشی این دانشگاه، تولید هندراب (مایع ضد عفونی دست) بر اساس فرمول سازمان جهانی بهداشت در حال تولید است.
نقش معین‌های اقتصادی در تولید ملزومات پزشکی
مدیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز گفت: معین‌های اقتصاد مقاومتی استان نیز برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اقدامات مختلف مانند تولید ماسک و محلول‌های ضدعفونی انجام می‌دهند.
علی اکبر لبافی افزود: هم اکنون شرکت تعاونی دهیاری‌های شرق مشهد روزانه 69 هزار عدد ماسک قابل شستشو در مراکز توانمندسازی شغلی بانوان تولید و در شهرهای استان خراسان رضوی عرضه می‌کند.
وی ادامه داد: تهیه و توزیع بیش از یک تن مواد ضد عفونی کننده و 28 هزار ماسک در روستاهای بخش مرکزی شهرستان مشهد نمونه‌ای دیگر از مشارکت معین‌های اقتصاد مقاومتی استان در مقابله با شیوع بیماری کروناست.
وی گفت: شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی نیز به عنوان معین اقتصادی تاکنون پنج هزار بطری محلول ضد عفونی و پنج هزار ماسک تهیه و تولید نموده و در مناطق محروم مشهد به صورت رایگان توزیع کرده است.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده تعداد افراد مبتلا به بیماری کرونا در استان خراسان رضوی به هزار و 333 نفر رسیده که 803 نفر آنان مربوط به حوزه جغرافیایی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بقیه متعلق به مناطق زیرپوشش پنج دانشکده‌ و دانشگاه‌ علوم پزشکی دیگر در این استان هستند.
از 30 بهمن ماه پارسال تا هشتم فروردین ماه امسال پنج هزار و 437 بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری شده‌اند که چهار هزار و 765 نفر آنان تاکنون بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند.
تعداد جانباختگان بیماری کرونا در خراسان رضوی نیز که آزمایش آنها به طور قطعی مثبت بوده است 185 تن اعلام شده که 129 تن آنان مربوط به حوزه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مشهد جهش تولید
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/217617/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت