پیام خراسان

آخرين مطالب

به مناسبت روز جانباز؛

از رزمندگان دفاع مقدس تامدافعان سلامت/سنگر دفاع از کشور خالی نشود سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- یک جانباز دفاع مقدس گفت: رزمنده، رزمنده است و فرقی نمی‌کند در جبهه مدافعان سلامت باشد یا در جبهه دفاع مقدس،آن چیزی که اهمیت دارد این است که نباید سنگر دفاع از کشور خالی بماند.

به گزارش خبرنگار مهر ، سالگرد میلاد حضرت ابوالفضل العباس ( ع) ، روز جانباز نام گذاری شده است. این بزرگوار که بزرگ‌جانباز تاریخ انسانیت است، صحنه کربلا را تجلیگاه ایثار و جانبازی نمود. فداکاری‌های برادر رشید امام حسین ( ع) در تاریخ بشر مانندی ندارد و دست حیدرآسای این بزرگ‌مرد، شعر زیبای عشق و ایثار در راه ولایت را با خون سرخ بر زمین تفتیده و راه و رسم عاشقی و شیوه جانبازی را به جهانیان آموخت.
به مناسبت روز ولادت حضرت ابوالفضل العباس ( ع) و روز جانباز، بتول خورشاهی ، جانباز 40 درصد و خواهر شهید در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهار کرد: از بهمن سال 1362 و از سن 32 سالگی به عنوان پرستار وارد جبهه حق علیه باطل شدم؛ برای عملیات خیبر به جزیره مجنون اعزام و در چهارم اسفند 62 نیز در همان عملیات از ناحیه پوست، چشم و ریه شیمیایی شدم.
برادرم قسم می‌خورم که سلاحت را خودم برمی‌دارم‌
این جانباز دفاع مقدس که خواهر شهید مرتضی خورشاهی است انگیزه ورودش به جبهه را برداشتن سلاح برادرش دانست و گفت: کل اعضای خانواده در خط جنگ و انقلاب بودیم و برادرانم همه در جنگ حضور داشتند؛ شبی که برادرم شهید شد من در بیمارستان کشیک بودم و به من الهام شده بود که برادرم در سردخانه است، اما کارکنان و همکاران به نحوی از گفتن ماجرا امتناع می‌کردند. در نهایت پس از کلی پرس و جو، بالاخره وارد سردخانه شدم و پیکر برادرم را مشاهده کردم؛ سرش را بوسیدم و به او گفتم که قسم می‌خورم که سلاحت را خودم برمی‌دارم و هدفم از همان اول خط مقدم بود.
وی در خصوص انگیزه ورودش به جبهه، ادامه داد: از کودکی تمایل به مبارزه با طاغوت داشتم و از راه‌های مختلف اقدام می‌کردم؛ برای مثال در کلاس‌های اکابر به معلم‌ها کمک می‌کردم و دائم در موضوعات انشا در حد خودم به روشنگری دوستان و اطرافیان می‌پرداختم.
جنگ همان جنگ است فقط ظاهرش فرق کرده
خورشاهی همچنین ضمن اشاره به تغییر شکل مدل جنگی حال حاضر و هشت سال دفاع مقدس، بیان کرد: درست است که جنگ تغییر کرده ولی درواقع جنگ، همان جنگ است و فرقی نمی‌کند. در ظاهر یک سری موارد تغییر کرده ولی در باطن، جنگ همان جنگ است.
وی در این خصوص افزود: در حال حاضر تبلیغات و آگاهی دادن خیلی مؤثر است؛ آن طور که باید آگاهی نداریم و اطلاعات عمومی در همه موارد در بین مردم پایین است. برای مثال اگر از یک جوان 20 ساله مفهوم جنگ را بپرسید شاید خیلی نتواند به شما پاسخ درستی دهد، زیرا اطلاعات و آگاهی ندارد یا اگر از مردم در خصوص ویروس کرونا بپرسید، اطلاعات درستی ندارند؛ اگر اطلاعات کافی و درستی داشتند خیلی‌ها رعایت می‌کردند.
وی با بیان اینکه جوانان باید مطلع شوند، ادامه داد: خیلی از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس گمنام هستند و مردم از این افراد آگاهی ندارند. باید به گونه‌ای افراد را تشویق به فراگیری اطلاعات و آشنایی با زندگی شهدا و جانبازان کنیم و برای موفقیت در این مسیر باید مشوق‌های کافی وجود داشته باشد.
خورشاهی ضمن اشاره به مجاهدت‌های مدافعان سلامت در هشت سال دفاع مقدس و همچنین در شرایط شیوع کرونا ، اظهار کرد: رزمنده، رزمنده است و فرق چندانی ندارد. فقط مدافعان سلامت در محیط کاری خود فشار بالای کاری متحمل می‌شوند ولی رزمندگان دفاع مقدس در محیطی خارج از محدوده خانه و شهرشان خطراتی را متحمل می‌شدند. در کدام جبهه بودن مطرح نیست، بلکه دفاع از مملکت و حفظ سنگر اهمیت دارد.
این پرستار جانباز با بیان اینکه باید توجه عمقی و منطقی به مسئله کرونا داشته باشیم، گفت: باید مردم به سلامتی که پیش از این جریان داشتند، فکر کنند و به عمق دینمان پی ببریم و به خدا ایمان داشته باشیم.
غلامحسین رهباردار خراسانی، جانباز دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهار کرد: متولد سال 43 هستم و از سال 62 وارد جبهه شدم و در چهارم شهریور همان سال در منطقه خرمشهر بر اثر انفجار مین، جفت دست و جفت چشمانم و سمت راست بدنم دچار سانحه انفجار مین شد.
این جانباز نابینا که در گروه تخریب فعالیت می‌کرد در خصوص انگیزه ورودش به جبهه، بیان کرد: انگیزه‌ای که برای هر جوان مسلمانی در آن زمان وجود داشت، دفاع از ناموس و میهن و همچنین کسب رضایت خداوند بود.
باید مواظب حفظ سنگرهای فرهنگی باشیم
وی افزود: ما آن زمان سنگرها را حفظ می‌کردیم الان نیز باید ملت شریف ایران سنگر تهاجم فرهنگی را حفظ کنند و نگذارند که دشمن از طریق این سنگر حمله کند.
مدیر خانه نور ایرانیان ضمن اشاره به تغییر شکل جنگ در عصر جدید و تغییر اقدامات مقابله‌ای با آن، ادامه داد: باید در خصوص فرهنگ ایثار شهادت فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد؛ مخصوصاً رسانه ملی ما به شهدا و زندگی آن‌ها بیشتر بپردازند تا فرهنگ ایثار و شهادت زنده نگه داشته شود.
وی در این خصوص پیشنهاد داد: می‌توانیم از خانواده‌های شهدا و ایثارگر و جانبازان فیلم تهیه کنیم و صدا و سیما یک برنامه ایده‌آل سریالی داشته باشد و این زندگی‌ها را مجموعه‌وار پخش کنند؛ برای مثال سریال پایتخت مخاطبان بسیاری دارد و همه سعی می‌کنند در ساعت پخش این فیلم دور هم جمع شوند و تماشا کنند، صدا و سیما نیز برای زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت باید چنین برنامه‌ای داشته باشد.
این جانباز دفاع مقدس همچنین بیان کرد: ما می‌توانیم کنگره‌ای برای جانبازان و خانواده شهدا در نظر بگیریم که دائمی باشد و توجه ما صرفاً به روز و هفته جانباز نباشد؛ باید مسئولان مرتبط به ریشه کار پی ببرند و اساسی کار کنند.
رهباردار ضمن اشاره به حضور مردم در تشییع پیکر سردار سلیمانی، عنوان کرد: چرا مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی چنین حضور پررنگی داشتند؟ زیرا مردم از ایشان بسیار کارهای خوبی دیده بودند و ایشان بسیار گره‌های بزرگی را چه در ایران و چه در لبنان، سوریه، عراق و … باز کرده بود.
اگر می‌خواهیم باری را از دوش مدافعان سلامت برداریم، فرهنگ خانه‌نشینی را رواج دهیم
وی همچنین به مجاهدت‌های مدافعان سلامت اشاره کرد و افزود: مدافعان سلامت، شهیدان ما هستند؛ ما اگر می‌خواهیم باری را از دوش آن‌ها برداریم، فرهنگ خانه‌نشینی را رواج دهیم؛ با هر بار بیرون رفتن غیرضروری، یک بار جدید به روی پزشکان و پرستاران خواهیم گذاشت.
رهباردار افزود: پرستاران و پزشکان در دوران دفاع مقدس نیز در خط و پشت خط مقدم از جان و دل مایه می‌گذاشتند و امروز نیز کم نمی‌گذارند و در این نبرد حضور دارند.
مدیر خانه نور ایرانیان ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جوان‌گرایی، بیان کرد: نسل ما باید کنار بروند و صرفاً تجاربمان را انتقال دهیم و در واقع باید جوانان را سر کار بیاوریم. جوانان نباید فکر کنند به آن‌ها توجهی نمی‌شود و این درحالی است که ما جوانان تحصیل کرده بیکار بسیار داریم؛ باید خلاقیت‌های این جوانان را بیشتر به کار بگیریم.
این جانباز دفاع مقدس که از سال 72 تحصیل را از مقطع راهنمایی آغاز کرده به سبک درس خواندن اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط جسمانی که داشتم، استادم به خانه می‌آمد، کتاب را تبدیل به نوار صوتی می‌کرد و من آن‌ها را گوش می‌کردم و امتحان می‌دادم‌. من به این شکل درس خواندم و ای کاش جوانان ما نیز با توجه به امکاناتی که دارند به درس خواندن توجه کنند.
محمود باقرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سن 17 سالگی و از سال 59 وارد جبهه شدم و در مجموع 54 ماه سابقه جبهه دارم و در عملیات‌های طریق‌القدس، مولی علی (ع)، الی بیت‌المقدس، رمضان، والفجر مقدماتی، مسلم بن عقیل، بدر، والفجر 8 و کربلای 4 و 5 حضور داشتم.
وی افزود: با توجه به ریشه و اعتقادات مذهبی خانواده، از اول ما را با عشق اباعبدالله الحسین (ع) تربیت کردند و با ورود به جریانات انقلاب به برکت حضور امام (ره) یک دیدگاه جدیدی در ما ایجاد شد که باعث شد شور و هیجانات درونیمان به جوشش دربیاید و به صورت خودآگاه و ناخودآگاه وارد این جریان شویم.
این جانباز 70 درصد به خاطره تأثیرگذاری از جبهه اشاره کرد و گفت: یک تابلویی در نقاط مختلف جبهه بود که خیلی می‌دیدیم ولی شاید چون در متن و دل ماجرا بودیم توجهی به آن نمی‌کردیم اما تا الان که فرصت فکر کردن دارم متوجه می‌شوم که چقدر واقعیت داشته است.
جبهه دانشگاه انسان‌سازی است
وی افزود: الان که دقت می‌کنم میبینم چه جمله و محتوای عجیبی بود؛ «جبهه دانشگاه انسان‌سازی است». در واقع همینطور هم بود. بسیاری از افراد در بدو ورود به جبهه با باورها و اعتقادات مذهبی بیگانه بودند اما دچار تحولات شگرفی شده و از برکات این جبهه بی‌نصیب نماندند.
این جانباز دفاع مقدس ضمن اشاره به توسل به شهدا و امامان ( ع) بیان کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم برخی مواقع دچار افسردگی‌های مختلفی می‌شویم؛ تنها چیزی که باعث می‌شود از این سردرگمی نجات پیدا کنیم، عشق به باورها است و در این مسیر وصل شدن به شهدا ما را از قرار گرفتن در مسیر نادرست حفظ می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/217804/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند