پیام خراسان

آخرين مطالب

اتباع خارجی و شهروندان خراسان رضوی از خدمات درمانی یکسانی برخوردارند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- کووید 19 عامل بیماری کرونا به جان همه مردم کره خاکی از هر قوم، ملت و ملیتی افتاده لذا اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس اینک "ایرانی و خارجی" نمی‌شناسد چنانکه در خراسان رضوی همه ساکنان این خطه شامل اتباع و مهاجران خارجی نیز خدماتی مشابه را در یک سطح با کیفیت یکسان برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر دریافت کرده و می‌کنند.

شیوع ویروس عامل بیماری کرونا اوایل زمستان پارسال از کشور چین آغاز شد و به تدریج اما با سرعتی روزافزون به سراسر جهان گسترش یافت بطوری که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی هم‌اینک حدود 700 هزار نفر در سطح دنیا به این ویروس مبتلا شده‌ و 30 هزار 892 نفر نیز در کشورهای مختلف بخاطر کرونا جان باخته‌اند.
حدود 36 هزار بیمار مبتلا به کرونا نیز تاکنون در ایران شناسایی و تحت مداوا قرار گرفته‌ و در این میان دو هزار و 517 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
البته باید تاکید کرد خدمات شایان و شبانه‌روزی کادر مجرب و متعهد درمانی کشورمان تاکنون حدود 12 هزار بیمار کرونایی را درمان کرده و با تن سالم به خانه‌هایشان بازگردانده‌اند.
در میان غوغای جهانگیر بحران کرونا گاه به گوش می‌رسد در برخی کشورها ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی مبتلا به کرونا بخاطر محدودیتها دچار کاستی و یا حتی توقف شده است.
این در حالی است که بنا بر محاسبات عقلانی مبتنی بر واقعیت و تاکید متخصصان امر، برای قطع زنجیره انتقال ویروس عامل بیماری کرونا می‌بایست تمامی افراد ساکن در هر منطقه مورد توجه اقدامات پیشگیرانه و درمانی قرار گیرند زیرا حتی وجود یک فرد بیمار عاملی برای تهدید همه از داخلی و خارجی است.
جمهوری اسلامی ایران ظرف حدود نیم قرن اخیر به دلایل گوناگون جغرافیایی و ژئوپولیتیکی و از همه مهمتر فرهنگ غنی و عمیق میهمان‌نوازی، امنیت حاکم بر کشورمان و امکانات کارآمد در بخشهای مختلف زندگی اجتماعی از جمله به‌روز بودن حوزه بهداشت و درمان بطور مداوم میزبان مهاجرانی از کشورهای همسایه بوده و هست که به امید زندگی در فضای امن و آباد راهی ایران شده‌اند.
به همین خاطر ایران هم‌اینک میزبان جمعیتی افزون بر سه میلیون نفر از اتباع دیگر کشورها است و در این میان خراسان رضوی در پذیرش مهاجران خارجی در جایگاه نخست ایستاده است.
مطابق آمارهای رسمی 320 هزار مهاجر خارجی هم‌اینک در خراسان رضوی سکونت دارند که همه آنها از ابتدای آغاز بحران بیماری همه‌گیر کرونا بدون هیچگونه تفاوت و تبعیض به خدمات پیشگیرانه و درمانی یکسان با شهروندان ایرانی دسترسی داشته و از آن بهره می‌برند.
خدمات یکسان
مدیر گروه پیشگیری مبارزه با بیماریها در دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: خدمات درمانی و بیمارستانی مرتبط با بیماری کرونا در خراسان رضوی برای اتباع خارجی و ایرانیان بطور کامل یکسان است و هیچ تفاوتی بین افراد برای دریافت این خدمات وجود ندارد.
دکتر محمدجعفر صادقی افزود: برای یکسری خدمات و آزمایشهای طبی که توسط پزشکان متخصص و در آزمایشگاهها انجام می‌شود از همه افراد چه ایرانی و چه خارجی مبلغی دریافت می‌شود اما برای نمونه‌گیری و تست کرونا حتی یک ریال از هیچ فردی چه ایرانی و چه خارجی تاکنون دریافت نشده‌ و نمی‌شود.
وی ادامه داد: اگر فردی از اتباع خارجی ادعایی مستند مبنی بر اخذ وجه از وی در قبال آزمایشهای طبی اصلی مربوط به کرونا و نمونه‌گیری "کشت حلق" داشته باشد حتما به وی جایزه می‌دهیم زیرا از نبود چنین امری کاملا مطمئن هستیم. مدیر گروه پیشگیری مبارزه با بیماریها در دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد گفت: هم‌اینک در بین بیماران کرونایی بستری در بیمارستانهای خراسان رضوی افراد زیادی از اتباع دیکر کشورهای نظیر افغانستان وجود دارند که همانند شهروندان ایرانی تحت مداوا و مراقبت پزشکی قرار دارند.
وی افزود: همچنین در حوزه بهداشتی 19 نفر شامل پزشک، پرستار، بهیار و مامای همکار ما و دست‌اندرکار غربالگری اتباع خارجی دارای تابعیت کشور افغانستان هستند که با دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد همکاری می‌کنند.
دکتر صادقی ادامه داد: علاوه بر ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی، در مبادی‌ ورودی و خروجی مرزی نیز پروتکلهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و طرحهای غربالگری و تب‌سنجی برای این طیف در دست انجام است.
خدمات خودمراقبتی و پیشگیرانه
مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی در استانداری خراسان‌ رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به وضعیت پاندمیک یعنی جهانشمولی بیماری کرونا و تاثیر آن در حوزه روابط بین‌الملل ظرف 45 روز اخیر اقدامات پیشگیرانه و خودمراقبتی برای اتباع خارجی ساکن این استان در دستور قرار همه نهادهای ذیربط گرفته و در اجرا است.
محمدتقی هاشمی افزود: اتباع خارجی برای خروج از مرز باید از طریق خودمعرفی اقدام کنند. اسفند ماه پارسال در خراسان رضوی با سیل جدیدی از اتباع بیگانه برای خودمعرفی مواجه بودیم از اینرو در اردوگاههای سکونت آنها طرح غربالگری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا و گروههای غربالگری در اردوگاه مستقر شدند.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه مرز در ساعات مشخصی باز است، برای اقامت اتباع بیگانه که خارج از آن ساعات مراجعه می‌کردند محل اقامت فراهم شد. این مکانها بطور مستمر ضدعفونی، راهنماییهای خودمراقبتی به افراد ارائه می‌شود و مواد شوینده و ضدعفونی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجران خارجی در خراسان‌ رضوی گفت: خودروهای انتقال اتباع به مرز نیز بطور مستمر ضدعفونی می‌شوند و غذای سالم و بهداشتی نیز برای این عزیزان سرو می‌شود.
وی افزود: برخی اوقات اتباع خارجی بین12 تا 15 ساعت در این اردوگاه باقی می‌مانند لذا افرادی که علایم کرونا داشته باشند به بیمارستانها ارجاع داده می‌شوند.
هاشمی گفت: تاکنون در مجموعه اتباع خارجی خودمعرف در خراسان رضوی گزارشی از وجود افراد دارای کرونای مثبت گزارش نشده‌ است.
مراقبت در میهمانشهر
مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی در استانداری خراسان‌ رضوی به وجود افراد آسیب‌پذیر و کم‌درآمد میان اتباع خارجی اشاره و بیان کرد: میهمانشهری با گنجایش اسکان پنج هزار نفر در تربت‌جام برخوردار از ملزومات کامل نظیر مرکز بهداشت، مرکز آموزشی و دفتر اشتغال فعال شده و هم‌اینک حدود چهار هزار نفر از اتباع خارجی در این میهمانشهر سکونت دارند.
وی افزود: این شهرک با توجه به وضعیت بحران بیماری همه‌گیر به صورت کامل تحت نظر قرار دارد بطور که در کل این مجموعه از 25 روز پیش علاوه بر اقدامات غربالگری و ضدعفونی همه مکانها، بسته‌های معیشتی و بهداشتی در اختیار ساکنان قرار گرفته، رفت و آمدها به منظور ممانعت از انتقال ویروس عامل بیماری محدود شده است.
هاشمی ادامه داد: چنانچه برخی افراد ساکن میهمانشهر تربت‌جام بخواهند به جمع خانواده برگردند چنین اقدام با نظارت مرکز بهداشت و درمان خراسان رضوی و رعایت پروتکلهای بهداشتی صورت می‌گیرد.
وی به 320 هزار تبعه خارجی که بطور مجاز در خراسان رضوی سکونت دارند اشاره و بیان کرد: 96 درصد این جمعیت ساکن مشهد می‌باشند. 10 درصد آنها افراد آسیب‌پذیر بوده که عموما دچار امراض سخت و بعضا صعب‌العلاج نیز هستند. امسال تانون حدود 18 هزار نفر از این دسته از اتباع خارجی ساکن مشهد زیر پوشش خدمات بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.
وی گفت: بر اساس هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مراکز بهداشت درمان خراسان رضوی همه اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز که بخاطر بیماری کرونا مراجعه می‌کنند با فوریت پذیرش شده و همانند شهروندانی ایرانی از خدمات درمانی بهره می‌گیرند.
مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان‌ رضوی افزود: متاسفانه برخی رسانه‌های خارجی دست به جوسازی مغرضانه، هدفدار و کاملا کذب با مضمون ارائه نشدت خدمات درمانی به اتباع خارجی در ایران زده‌اند و این در حالی است که اتباع خارجی بطور مستمر در حال پذیرش در مراکز درمانی این استان هستند و مانند شهروندان ایرانی تحت درمان قرار گرفته‌اند رفتند.
بیمارستان خاص اتباع خارجی
وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه محل زندگی و منزل مسکونی برخی از اتباع خارجی با توجه به تعداد خانوار مناسب خودقرنطینگی نیست بر اساس مذاکره با استانداریخراسان رضوی پیگیر آن هستیم تا یکی از بیمارستانهای مشهد در این شهر برای درمان و قرنطینه این افراد اختصاص یابد.
هاشمی ادامه داد: اقدامات اجرایی برای تحقق این امر تاکنون به میزان 60 درصد صورت گرفته و موضوع تا حصول نتیجه نهایی که همان اختصاص یک بیمارستان در مشهد برای اتباع خارجی است پیگیری می‌شود.
وی گفت: همچنین برای آن دسته از اتباع خارجی که به صورت غیرمجاز در ایران حضور دارند ظرف همین مدت بخاطر وضعیت بحرانی ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر اقدامات سلبی مانند بازداشت آنها متوقف شده و حتی چنین افرادی در صورت نیاز به درمان با فوریت در بیمارستانها پذیرش و بستری می‌شوند.
مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی در استانداری خراسان‌ رضوی افزود: در چارچوب مبارزه با بیماری کرونا همه سطح محلات و منازل اتباع خارجی ساکن مشهد در قالب تشکیل ستاد مردمی از مهاجران و ایرانیان به صورت مستمر ضدعفونی می‌شوند و اقدامات آگاهی‌بخش و ارائه دستورالعملهای خودمراقبتی نیز با کمک نهادهایی همچون بسیج، مراکز بهداشتی درمان و گروههای مردم نهاد در دست انجام است.
وی ادامه داد: همچنین در این خصوص ستادی مردمی از مهاجران خارجی برپا شده که بخشی از آنها پزشک و پرستار هستند و در دانشگاهها بیمارستانها برای کمک به بیماران خارجی مبتلا به کرونا خدمت می‌کنند.
هاشمی گفت: با کمک آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و مووسسات خیریه‌ ایرانی و افغانی در طول این مدت شش هزار بسته معیشتی و بهداشتی بین خانواده‌های اتباع خارجی در شهر مشهد توزیع شده‌ است.
پزشکان بدون مرز
مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان‌ رضوی به موضوع فعالیت پزشکان بدون مرز نیز اشاره و بیان کرد: ظرف سالهای اخیر سازمان پزشکان بدون مرز در قالب تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و اداره‌کل اتباع خارجی همکاری خوبی در حوزه امور بهداشت و درمان مهاجران خارجی داشته‌ است.
وی افزود: ظرف حدود 6 سال اخیر نیز پزشکان بدون مرز در موضوع هپاتیت و ایدز در حال همکاری با ما برای درمان اتباع خارجی عمدتا افغانستانی و پاکستانی مقیم خراسان رضوی هستند.
هاشمی به بهره‌گیری از ظرفیت پزشکان بدون مرز در خصوص کرونا نیز اشاره و بیان کرد: طبق فرامین مقام معظم رهبری، پزشکان بدون مرز حق کارکردن روی اتباع ایرانی را ندارند و اجازه این کار را نخواهیم داد اما با توجه به شیوع بیماری و مشکلات ناشی از تحریم تلاش می‌شود با استفاده از ساختارهای بین‌المللی مسوول امور پناهندگان از ظرفیت پزشکان بدون مرز در مورد اتباع خارجی استفاده شود.
وی ادامه داد: ساز و کارهایی در دست تمهید است تا در مرز دوغارون واقع در شرق خراسان رضوی از ظرفیت پزشکان بدون مرز برای کمک به اتباع خارجی بیمار و مبتلا به کرونا بهره گرفته شود.
مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی در استانداری خراسان‌ رضوی گفت: با توجه به محدودیت امکانات پزشکی باید از ظرفیتهای بین‌المللی برای ارائه خدمت به اتباع خارجی استفاده شود. بهره‌گیری از ظرفیت پزشکان بدن مرز برای بیماران اتباع خارجی در عالیترین سطح توسط مقامات استان خراسان رضوی تایید و در کشور نیز این موضوع مصوب شده است.
دولتها باید در قبال اتباع خود مسوول باشند
وی همچنین اظهار داشت: افزون بر سه میلیون تبعه افغانستان در ایران زندگی می‌کنند لذا دولت افغانستان باید در موضوع درمان اتباع خود که مقیم ایران هستند همکاری لازم را داشته‌ باشد.
هاشمی افزود: در حالی که کشورمان تحت تاثیر تحریمهای ظالمانه قرار دارد باز هم تلاش می‌کنیم کمکهای و خدمات مناسب و موثر را به مهاجران و اتباع خارجی ارائه شود اما با حمایت دولت‌ افغانستان و اتباع خارجی دارای تمکن مالی می‌توان خدمات مطلوبتری را برای عزیزان فراهم کرد.
وی همچنین پیگیری تحقق "مهاجرت معکوس" را از اولویتهای اداره‌کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌ رضوی اعلام و بیان کرد: پناهندگان خود نیز باید درخواست بازگشت به کشورشان را داشته‌ باشند لذا در این خصوص تسهیلات لازم برای برگشت به آنها ارائه می‌شود.
برچسب‌ها
ویروس کرونا اتباع غیر مجاز تربت جام مرز دوغارون مشهد اتباع خارجی پناهنده استانداری خراسان رضوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/217911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور

زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

امدادرسانی در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی ادامه دارد

جمع‌آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده‌فروش در مشهد

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور

پرورش هزار و 700 نفر شتر در داورزن

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد 50 درصدی داشته است

کیفیت هوای مشهد «پاک» است

جمع آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده فروش در مشهد

افزایش 100 درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است