پیام خراسان

آخرين مطالب

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی؛

گذری بر اماکن زیارتی و سیاحتی منطقه ترشیز فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - کاشمر _ این روزها که کرونا ویروس امکان سفرهای نوروزی را از ما گرفته، فرصتی است تا سفر مجازی به منطقه ترشیز داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر ، نوروز امسال، ویروس کرونا این مهمان ناخوانده، ترس و دلهره را در جامعه منتشر کرده و ما برای جلوگیری از شیوع آن، به صورت مجازی از سنت‌های قدیم نوروز همچون مسافرت و دید و بازدید از اماکن دیدنی زیارتی و سیاحتی دیار ترشیز یاد می‌کنیم.
نوروز در منطقه ترشیز آداب و رسوم خودش را دارد؛ در این منطقه از اواسط زمستان مردم به استقبال نوروز می‌روند. فراگیرترین نشانه‌ای که حکایت از استقبال نوروز دارد، تهیّه‌ی لباس نو است که غالب مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان در فکر آن هستند؛ فصل زمستان، اوج تلاش صنف خیاطان و بزازان و لباس فروشان است. علاوه بر این اکثر مردمان دیار ترشیز (همانند سایر ایرانیان) به تناسب وسع‌شان، در تلاش سروسامان دادن و نو کردن وسایل خانه هستند و گاه تعمیرات ساختمانی و رنگ‌آمیزی اتاق‌ها و درب منازل به آن افزوده می‌شود. سمنو یکی از شیرینی‌های اصلی این منطقه است که در برخی از مناطق اقدام به طبخ آن می‌کنند. حتی آن‌ها که طبخ نمی‌کنند، مقیّد هستند که حتماً سمنو را به عنوان اصلی‌ترین عنصر سفره هفت سین بخرند. آش، تافتون‌های متنوع، انواع شیرینی‌های خانگی (سوهان، باقلوا و …)، کاشت سبزه نوروزی و … از جمله تمهیداتی است که مردمان ترشیز به نشان استقبال بهار و نوروز به آن‌ها توجّهی ویژه دارند.
امسال، هر مسافر نوروزی، امکان دارد ناقل ویروس مرگبار کرونا از منطقه‌ای به منطقه دیگر باشد. بیایید با هم، همراه شویم، سفری کم هزینه، جذاب و دل‌انگیز در خانه خود داشته باشیم؛ آنچه ترشیز (کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوه‌سرخ) را دیدنی کرده و به عنوان شهر هدف گردش‌گری مورد توجّه قرار داده است، می‌توان در چهار عنوان کلّی نام برد:
اماکن زیارتی:
«کاشمر» دومین شهر زیارتی خراسان رضوی است لذا به معرفی برخی از این اماکن زیارتی می‌پردازیم:
«امام‌زاده سیدمرتضی ( ع) » فرزند موسی ابن جعفر (برادر امام رضا ( ع) ) در شهر کاشمر در انتهای بولواری زیبا به همین نام، در کوه‌پایه‌های شمالی شهر واقع است. امکانات رفاهی موجود در مجاورت این زیارتگاه، با استانداردهای اماکن زیارتی در سطحی ایده‌آل است.

پیام خراسان


آرامگاه «امام‌زاده سیدحمزه» برادر سیدمرتضی و فرزند موسی بن جعفر در باغی باصفا ( باغمزار ) در داخل شهر واقع است. سرو چندصدساله‌ای در محوطه این زیارتگاه قرار دارد که، در نگاه مردم کاشمر از قداست خاصی برخوردار است و آن را سلف خلف سرو افسانه‌ای کاشمر می‌دانند که بر درگاه گشتاسب کیانی، توسط زرتشت نبی کاشته شد.

پیام خراسان

«آرامگاه شهید سیدحسن مدرس» از رجال سیاسی پس از عصر مشروطه (پهلوی اول) بود. بعداز تبعید به کاشمر، توسط عمال حکومت به شهادت رسید و در همین شهر دفن شد. مدفن ایشان در قالب بقعه و بارگاهی مورد توجّه علاقه‌مندان است. در سال‌های اخیر با توجّه ویژه آستان قدس رضوی، طرح گسترش حرم، محوطه و بازسازی اماکن و احداث کتابخانه‌ای بزرگ و برجسته، موزه و … به یکی از اماکن دیدنی کاشمر تبدیل شده است.
افزون بر اماکن مقدّسه داخل شهر کاشمر، می‌توان به بقاع متبرکه دیگری نظیر «سیدمحمد» در سه کیلومتری غرب کاشمر و بر کرانه‌ی جاده‌ی اصلی کاشمر به خلیل‌آباد، مزار «میرآباد» در 12 کیلومتری جنوب غرب کاشمر، «زیارت‌گاه‌های امام‌زاده قاسم ارغا و بی‌بی حور و بی‌بی نور» روستای جابوز بر حاشیه جاده‌ی اصلی کاشمر به بردسکن و پیر سرنخواب در 40 کیلومتری غرب بردسکن اشاره کرد.
جاذبه‌های تاریخی کاشمر
«سد شاهی» (سازه‌ای از سنگ و آهک و ساروج بر روی رود شش تراز) منسوب به دوره سلجوقیان در هفت کیلومتری جنوب روستای کریز و با همین مسافت در شرق روستای خوشاب واقع است، که مناظر طبیعی، رودخانه و کوه‌های سر به فلک کشیده اطراف آن، هم‌جواری با قلعه دختر و پسر خوشاب، یک روز دل‌نشین و به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهد زد.
«قلعه دختر برجک و دختر درونه» در مجاورت روستای برجک واقع در 15 کیلومتری غرب بردسکن و قلعه دختر درونه واقع در 50 کیلومتری غرب بردسکن، می‌تواند یک روز کامل شما را پر کند. هرچند که قلعه دختر درونه و طبیعت زیبای اطراف آن به تنهایی خود یک روز کامل را می‌طلبد.
«قلعه آتشگاه» در هفت کیلومتری شمال غرب کاشمر، در مجاورت روستای سرحوضک واقع شده است که بزرگ‌ترین سایت باستانی منطقه و خراسان و از معروف‌ترین‌های کشور است. بخش اعظم آن تخریب و غار اصلی که روایات و افسانه‌های تاریخی منسوب به آن است، مسدود می‌باشد. بازدید از این مجموعه نیز با کمک راهنمای محلّی و تخصیص یک روز کامل به آن مقدور است.
«برج علی‌آباد کشمر » این بنا در فاصله پنج کیلومتری جاده کاشمر به بردسکن و در 15 کیلومتری شمال غرب بردسکن قرار دارد. یکی از زیباترین آثار معماری تاریخی ترشیز به حساب می‌آید. 18 متر ارتفاع، 12 متر محیط داخلی و 42 متر محیط خارجی آن است، گنبدی دوپوش دارد که در نوع خود یگانه است.
«رباط کبودان» این بنا در روستای کبودان واقع در کیلومتر 12 جاده بردسکن، سبزوار قرار دارد. احداث بنا به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد و بر سر راه کاروانیان و زائران حضرت رضا (ع)، از مرکز ایران به مشهد ساخته شده و از سالم‌ترین و بزرگ‌ترین کاروان‌سراهای منطقه ترشیز است.
بازدید از برج علی‌آباد کشمر و کاروان‌سرای کبودان و صرف نهار در بوم‌گردی‌های چهارگانه کبودان می‌تواند یکی از بهترین روزهای دل‌انگیز بهاری شما را رقم زند.
«برج فیروزآباد و گنبد عبدل‌آباد» این دو بنا در دو روستای یاد شده و به فاصله‌ای اندک از هم در 25 کیلومتری جنوب شرق بردسکن قرار دارد. تپه‌های مجاور برج فیروزآباد یکی از سایت‌های باستانی ترشیز است. دیدن این دو بنا و جنگل‌های تاق منطقه کویری حاشیه روستای عبدل‌آباد، زیور یکی دیگر از روزهای زیبای «نوروز در خانه» را برای شما نقش خواهد زد.
«مسجد جامع کاشمر»، «آب انبار حاجی نظام»، «یخدان»، «مدرسه علمیه حاج سلطان در کاشمر»، «روستای سنگی قوچ پلنگ»، «خانه دانش»، «حوض حاج سید باقر» در شهر بردسکن، «خانه علوی‌ها» در روستای باب‌الحکم (بردسکن)، «مسجد جامع خلیل‌آباد» و «گرمابه آقا» در شهر خلیل‌آباد و …. نیز از مکان‌های تاریخی این دیار است.

پیام خراسان


جاذبه‌های طبیعی:
«دریاچه‌ی نمک بردسکن»، «زیست‌گاه قوچ اوریال» در سه کیلومتری شمال غرب شهر کاشمر، «سرستون‌های اعجاب‌آور منطقه‌ی اکبرآباد» و «چلپو کوه‌سرخ» و … هرکدام موقعیت و موهبت بی‌نظیری است که نه تنها ایّام نوروز که ماه‌ها، زمان می‌برد تا بخشی از دیدنی‌های زیبای منطقه خود را به تماشا بنشینیم.
سوغات کاشمر:
«کشمش سبز قلمی» برجسته‌ترین برندی است که با نام کاشمر گره خورده است. زعفران، پسته، بادام، گردو، انار، انجیر و … و مشتقات آنان (به ویژه انگور) از شاخص‌ترین محصولات منطقه ترشیز است که سوغاتی مناسب برای هر گردشگری است که وارد این منطقه شود؛ به این همه، باید هنر (سوغات) جهانی کاشمر (قالی) را اضافه کرد، که در کنار دو سه نام آشنای دیگر در بازارهای جهانی شهرتی خاص دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/218214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد