پیام خراسان

آخرين مطالب

سعید تشکری در گفتگو با مهر عنوان کرد؛

تبیین بخش مفقوده‌ای از ادبیات ایران در رمان«آرتیست» فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد - نویسنده رمان«آرتیست» گفت: عدالت محوری بخش مفقوده ادبیات ایران است که سعی کردم در رمان «آرتیست» به تبیین آن بپردازم.

سعید تشکری، نویسنده و کارگردان مطرح کشور، خالق رمان‌هایی تحسین‌شده چون «پاریس پاریس»، «مفتون و فیروزه»، «ولادت»، «هندوی شیدا»، «آوسنه گوهرشاد»، «رژیسور» و بسیاری دیگر است. این نویسنده و منتقد برجسته اهل خطه خراسان در گفتگو با خبرنگار مهر ، در خصوص آثاری که سال 98 از وی به چاپ رسیده است، گفت: در سال 98، دو کتاب «سیمیا» و «آرتیست» از من منتشر شده است که «سیمیا» دومین جلد از مجموعه رمان «ولادت» است که به بخشی از تاریخ سلسله رضویه می‌پردازد و «آرتیست» اثر متفاوتی است که با هدف خاصی نوشته شده است. همچنین « آوسنه گوهرشاد» کتاب دیگرم در سالی که گذشت به چاپ بیستم رسید.
نیاز به سازوکار جدید برای تشویق نسل جدید به مطالعه
وی در خصوص هدف خود از نگارش رمان جدیدش «آرتیست» افزود: نویسندگانی که هنرهای ترکیبی، یعنی سینما، تئاتر، داستان‌نویسی و رمان‌نویسی را دنبال می‌کنند، همیشه دنبال تکنیک و روشی هستند که مخاطب جدیدی را در ادبیات جذب به خود کنند. در طول یک سال اخیر خیلی فکر کردم برای اینکه مخاطب جدیدتری وارد فضای ادبیات شود و اگر بخواهیم نسل جدیدتری کتاب بخواند، نیازمند ساز و کار جدیدی هستیم.
تشکری ادامه داد: «در کشورهای اروپایی، «ادبیات سینما» یا «ادبیات انیمیشن» وجود دارد که خیلی برایشان جذاب است اما در کشور ما متأسفانه نویسندگان برای اینکه یک اثر فانتزی خلق کنند، تعاریفی از فانتزی می‌آورند که متعلق به سال‌ها پیش ادبیات روس و غرب است و به جای تولید در ادبیات، وارد فضایی تئوریک و پرت می‌شود. نظریه‌پردازانی هم وجود دارند که همه چیز را با یک متر اندازه می‌کنند و دانشی محدود در حد چند پیش فرض برای مجادلات خود دارند؛ برای مثال گمان می‌کنند برای کتاب فانتزی، تنها و تنها شازده‌کوچولو حق حیات دارد.
«آرتیست»؛ شجاعت ادبی سعید تشکری
این نویسنده و منتقد ادبی، «آرتیست» را به عنوان شجاعت ادبی خود معرفی کرده و در ارتباط با ریسکی که در نگارش آن به کار گرفته است، اظهار کرد: من مجبور بودم برای اینکه مثالی از این نوع ادبیات زده باشم، به یک تکنیک جدید نسبت به کارهای دیگرم دست بزنم که این کار در بین نویسندگان به نام شجاعت ادبی شناخته می‌شود، یعنی نویسنده در ریسکی قرار می‌گیرد و این شجاعت را از خود بروز می‌دهد و یا شکست می‌خورد و یا یک فرمول به ادبیات می‌دهد. اگر جاهای خالی ادبیات خود را نشانه بگیریم، درواقع به ادبیات خودمان پیشنهاد جدید می‌دهیم و اگر این کار را نکنیم، به یک تکرار می‌رسیم و مخاطبمان را از دست می‌دهیم.
تشکری در خصوص مخاطبانی که باید به ادبیات جذب شوند، تصریح کرد: هر سال تعداد حدوداً شش میلیون نفر از بخش نوجوان جامعه، وارد جوانی می‌شوند و از آنجایی که بیشتر فیلم و انیمیشن دیده‌اند، عمدتاً رسانه‌شان، رسانه تصویری بوده است و نسبت به ادبیات آن طوری که باید و شاید اتکا ندارند. ما نویسندگانی نداریم که با شناخت کاملی از این فرصت خوب، ادبیات جدیدتری با فرمول‌های نو بنویسند. البته معنایش این نیست که نظریه بنویسند، معنایش این است که ما ادبیاتی را بنویسیم که وقتی آن را می‌خوانیم، ببینیم؛ از ادبیات نوشتاری صرف، ادبیات دیداری جدیدی تولید کنیم.
«عدالت‌محوری»؛ بخش مفقوده ادبیات ایران
وی بخش مفقوده ادبیات ایران را «عدالت‌محوری» دانسته و اضافه کرد: «باتوجه به این نیاز، تصمیم گرفتم اثر جدیدی بنویسم که طی آن بین ورزش‌های رزمی و ادبیات تصویری به یک ژانر «سینمایی ادبی» برسم تا برای مخاطب جذاب باشد و دارای یک فرمول نوین و ساده‌خوان نیز باشد. در «آرتیست»، من اول تکنیک‌های داستان‌نویسی را به مخاطبم یاد می‌دهم تا بگویم چه تکنیکی را می‌خواند. سپس تکنیک‌های رزمی را به خواننده گوشزد می‌کنم تا هنگامی که رمان را می‌خواند، کاملاً آشنا با فنون رزمی باشد و همچنین رمانی فان و آرتیستیک را بخواند، تا توأمان هم مفاهیم بخش مفقوده ادبیات برایش عیان شود و در بطن رمان مفهومی گمشده که همان «عدالت‌محوری» است را با نشاط «ادبی سینمایی» بخواند و لذت ببرد.
نویسنده رمان «آرتیست» جهت ارائه چکیده‌ای کوتاه از داستان این کتاب گفت: «داستان درباره اعتماد است؛ اصولاً ما هر بار که به دیگران اعتماد می‌کنیم، انگار فنون رزمی و مکانیزمی که برای دفاع شخصی آموختیم، از دست می‌دهیم. همیشه هم فکر می‌کنیم که هنرمندان، تئوریسین‌ها و آدم‌های بزرگ گول نمی‌خورند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را استثمار کند. این رابطه برای من خیلی عجیب بود؛ یعنی بخشی از جامعه ما که انگار چشم‌ها و گوش‌های بزرگی دارند و می‌توانند همه چیز را تشخیص دهند، آن‌ها هم از تشخیص استثمار در امان نیستند و این استثمار راز و رمز خیلی عجیبی ندارد.
تشکری ادامه داد: نویسنده درون داستان «آرتیست» آرزویی معنوی دارد تا بتواند در ازای فروش دانایی خود و گرفتن دستمزدی قابل اعتنا، همسایه امام رضا ( ع) شود ولی مردی متمول و ساکن آسایشگاه سالمندان که خود مورد سو استفاده فرزندانش قرار گرفته، در بزنگاهی شاد، در پروسه‌ای فان ، آرزوی بزرگ نویسنده‌ای که هم فنون رزمی را می‌شناسد و هم نویسنده و کارگردانی بنام است از بین می‌برد. رمان دارای جوهره جستجوگر و نشاط برانگیز و البته با سنت ادبی « هکل بری فین و تام سایری» مهیج‌گونه نوشته شده است.
دغدغه سعید تشکری در داستان‌نویسی، اعتلای ادبیات رضوی است
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا شخصیت سعید تشکری را در این داستان می‌بینیم یا خیر، ابراز کرد: بله؛ سعید پویا در داستان کاملاً همان سعید تشکری است، نوع رفتاری که نویسنده داخل اثر دارد، کاملًا مبتنی با رفتارهای زیستی و هویتی خود من است. همچنین دغدغه من که کماکان دغدغه ادبیات رضوی و اعتلای آن است، در این داستان دیده می‌شود و خادمی هستم که به این نوع نگاشتن بسیار وفادارم.
این نویسنده مشهدی در ادامه یکی دیگر از دغدغه‌های خود را معرفی ادبیات ایران به جهان دانسته و تأکید کرد: معتقدم برای اینکه بتوانیم ادبیاتمان را جهانی‌تر معرفی کنیم، باید به جای حرف زدن از فاصله عمیق، آن را ملموس‌تر به مخاطب خود نشان دهیم. نویسنده بدون آدرس، نویسنده‌ای بی‌جهان هویت است. من نویسنده آثار بدون آدرس زیستی و هویتی نیستم.

پیام خراسان


تشکری در ارتباط با پیام و ایده جلد کتاب «آرتیست» افزود: جلد کتاب به دلیل جذابیت‌های تصویری که دارد، برای مخاطب ایهام می‌کند که با چه کتابی رو به رو است. درون‌مایه کتاب طنز است و به شدت عناصر کمیک ( عناصری همچون اندازه یا جاگذاری قطعات، که روند بیان داستان یا موضوع را کنترل می‌کند) در آن وجود دارد و تصویر جلد با یکی از کاراکترهای درون داستان که آن بچه‌هایی هستند که لباس‌های مختلف می‌پوشند و درب کافه‌ها و رستوران‌ها می‌ایستند و قهرمان اصلی درون ماسک خود را پنهان کرده اند لذا به این دلیل از این طرح جلد استفاده شده است.
وی در انتها در خصوص حس خود از نشر این رمان و استقبالی که از آن شده است، اظهار کرد: «آرتیست» در این مدتی که منتشر شده، بین اهل فرهنگ و هنر با واکنش‌های بسیار خوبی مواجه شده است که این برای من خیلی خوشایند بوده؛ به این دلیل که فکر می‌کنم نخبگان جامعه به شدت چشمشان به وضعیت کتاب است و در حقیقت بزرگوارانی هستند که با خواندن کتابم، آرتیست را پیشنهاد به مخاطب برای خواندن می‌کنند و به نظرم می‌رسد این رابطه گم شده بین نخبگان و نویسندگانی که در جامعه زندگی می‌کنند از فضاهایی که خارج از حوزه سلبریتی‌هایی که علاقه بسیاری به شوآف ادبی دارند، فاصله دارد.
وی افزود: نخبگان ادبی در اظهار نظرهای خود ژست نمی‌گیرند، عکس‌های کتاب به دست در کافه‌ها نمی‌گیرند؛ آنها فهم، دانش و تشخیص ادبی دارند. فرهیختگان و اساتید داستان نویس ما، با تشخیص‌های خود به خوانندگان کمک می‌کنند تا خوانندگان با معرفی و نقدهایشان، آنها را به جهان واقعی ادبیات نزدیک کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دیدار مسئولان محیط زیست استان کرمانشاه با خانواده شهید احسان عزیزی

آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز مهار شد

آغاز ساخت هزار نیروگاه خورشیدی برای مددجویان خراسان شمالی

تامین برگ توت؛ مشکل اصلی نوغانداری خراسان رضوی

ریشه شایعات انتشار اخبار ناصحیح است

کیفیت هوا در 5 منطقه مشهد پاک است

تعطیلی 1833 واحد صنفی توزیع مواد غذایی متخلف در مشهد

درخواست نماینده مردم مشهد از شهرداری برای عدم افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو

10درصد بازرسی های یزد به معادن اختصاص می یابد

ادعای پزشکان ایتالیایی درباره کرونا/ ویروس یا باکتری، مسئله این است!

میکسر جان کارگر جوان را گرفت

کاهش 7 درصدی بودجه کمیته امداد خراسان شمالی در سال 99

مراسم ارتحال امام در مصلی بجنورد برگزار می‌شود

ظرفیت حج تمتع خراسان شمالی تکمیل شد/اعزام‌ها از تیرماه

افزایش ساخت و ساز غیرمجاز در روستاهای گناباد به یک معضل تبدیل شده است

وزش باد در خراسان رضوی ادامه دارد

مراکز جامع درمان اعتیاد استان البرز آماده بهره برداری شد

باید از بازار بورس برای واحدهای تولیدی و اقتصادی خراسان رضوی استفاده کنیم

برنامه‌های سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در خراسان رضوی مجازی برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت 14 و 15 خرداد در مساجد خراسان جنوبی برگزار می‌شود

شورای هماهنگی خدمات بهداشتی جامعه کار و تولید هرمزگان به عنوان برتر کشوری انتخاب شد

آموزش مجازی، چالشی با تاثیرات مثبت

عامل گرانی گوشت، خروج دام از خراسان رضوی است

راه‌اندازی بخش جراحی قلب اطفال بیمارستان فوق تخصصی رضوی

زایشگاه یوز ایران محیط‌بان کم دارد

35 هزار خانوار روستایی خراسان شمالی هیچ نوع بیمه‌ای ندارند

معامله سکه در بازار مشهد رونق گرفت

فعالیت سامانه تلفنی 141 راهداری خراسان رضوی استانی شد

ششمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی «مدرسه» برگزار می شود

چهاردهمین رسته کسب و کارهای آسیب دیده از بیماری کرونا تعیین و ابلاغ شد

تشدید نظارت بر شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در خراسان جنوبی

4820 بسته معیشتی ماه رمضان بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد

قصه ناشاد دانش‌آموزان کاشمری در استفاده از نرم افزار "شاد"

کیفیت هوای مشهد در وضعیت سالم قرار دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل خبر داد: اجرای برنامه مشترک پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محیط کار و تولید

تب بالا، مهم ترین علامت بیماری کاوازاکی

پلمب 117 مرکز در خراسان شمالی به علت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی

صندوق پژوهش و فناوری خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

انبار کارخانه تولید مواد خوراکی در مشهد آتش گرفت

بناهای غیرمجاز در زمینهای کشاورزی مشهد تخریب شدند

عناوین روزنامه‌های دوازدهم خرداد خراسان رضوی

یک دهم از اراضی منطقه حفاظت شده خائیز در آتش سوخت

استعمال قلیان در کلانشهر مشهد همچنان پر طرفدار است

خراسان رضوی 13 هزار خودروی فرسوده حمل کالا و مسافر دارد

بازگشایی 24 ساعته صحن‌های حرم مطهر رضوی

یزدانا گیاه بومی محلی از تیره میخکیان

طرح‌های بزرگ خراسان رضوی از محل صندوق توسعه ملی تامین مالی می‌شوند

راه‌اندازی بخش جراحی قلب اطفال در بیمارستان فوق تخصصی رضوی

غربالگری بیش از 50 هزار خانوار مشهدی در بسیج ملی مبارزه با کرونا

روح جمعی مشهد هنوز نفس می‌کشد