پیام خراسان

آخرين مطالب

ماندن در خانه بهترین قدردانی از زحمات مدافعان سلامت سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - گناباد- بیماری کرونا و پیشگیری از شیوع آن به یکی از دغدغه‌های مهم مسوولان و آحاد جامعه تبدیل شده است که در این میان پزشکان و پرستاران به عنوان مدافعان سلامت نقش بی بدیل در مقابله با این ویروس دارند.

مدافعان سلامت با فداکاری‌های بسیار در شرایط خاص و درمان بیماران مبتلا به کرونا، برگ زرینی از خدمات خود به مردم به یادگار می‌گذارند.
سپید پوشانی که با به خطر انداختن سلامتی خود فداکارانه در خط مقدم مقابله با کرونا حضور تاثیرگذار دارند، با جانفشانی و تلاش خود سلامتی را به عنوان زیباترین هدیه زندگی به ارمغان می‌آورند.
باتوجه به افزایش جمعیت سالمند در مناطق شهری و روستایی گناباد و بجستان و روند رو به رشد شیوع بیماری کرونا، توجه به نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با این ویروس ضروری است.
علاوه بر آن با توجه به موقعیت گناباد و بجستان از نظر قرار گرفتن در جنوب خراسان رضوی و نقطه ورودی این استان از استان‌های جنوبی و مرکزی کشور همه ساله تعداد بسیاری مسافر و زائر از طریق این شهرستان‌ها به مشهد و سایر نقاط استان یا دیگر استان‌ها مسافرت می کنند که این امر موجب افزایش ریسک پذیری این منطقه از نظر شیوع بیماری کرونا شده است.
گرچه با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی این ریسک کاهش یافته ولی باز هم دغدغه نسبت به آن وجود دارد به طوری که تعدادی از مبتلایان به کرونا و بیماران دارای علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های گناباد و بجستان از شهرستان‌های همجوار هستند.
دکتر جواد باذلی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد و یکی از کارکنان این دانشگاه نیز که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار داشتند به این بیماری مبتلا شده و تحت درمان و قرنطینه خانگی قرار دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در این ارتباط طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا بالا بودن میانگین سنی جمعیت در منطقه زیرپوشش این دانشگاه (شهرستان‌های گناباد و بجستان) را موجب افزایش درصد ابتلا به بیماری کرونا در این مناطق دانست و گفت: بیشتر مبتلایان و افراد فوت شده از این بیماری در این شهرستان‌ها را افراد مسن تشکیل می‌دهند.
دکتر باذلی افزود: مهمترین راه پیشگیری از بیماری کرونا، رعایت اصول بهداشتی، ماندن در خانه و پرهیز از حضور در معابر عمومی و اجتماعات است و هر چه ماندگاری افراد در منزل افزایش یابد به همان میزان ریسک ابتلا و شیوع بیماری کاهش می‌یابد.
مدافعان سلامت و پرستاران بخش کرونای بیمارستان علامه بهلول گنابادی به عنون یکی از سنگرهای مقابله با ویروس کرونا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، توجه مردم به ماندن در منزل و رعایت مسائل پیشگیرانه و پرهیز از حضور در اجتماعات و معابر عمومی را عامل مهمی در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا دانسته و بر این مهم تاکید کردند.
سوپر وایزر و مسوول امور عمومی و پشتیبانی بخش کرونای بیمارستان علامه بهلول گنابادی با انتقاد از کم توجهی برخی از مردم به توصیه‌های مسوولان ذیربط و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر لزوم ماندن در منزل و پرهیز از حضور در معابر عمومی و اجتماعات برای جلوگیری ازشیوع بیماری کرونا گفت: اگر همه به این مساله مهم توجه می‌کردند، بیماری کرونا زودتر مهار می‌شد.
مهدی علیزاده افزود: در شرایطی که کادر درمانی بخش کرونا در این بیمارستان با تحمل سختی‌های فراوان و روزانه 12 ساعت پوشیدن لباس‌های عایق و مخصوص فداکارانه در عرصه خدمت به مردم و مبتلایان به کرونا حضور دارند، برخی به تصور اینکه در ظاهر سالم هستند، هشدارهای مسوولان مبنی بر ماندن در منزل را جدی نمی‌گیرند.
وی ادامه داد: ممکن است فرد در ظاهر علائم کرونا را نداشته باشد ولی به عنوان یک ناقل، ویروس کرونا را به افراد دیگری انتقال دهد.
وی گفت: اگر فردی به تصور اینکه در ظاهر سالم و از نظر بنیه بدنی قوی است و نیاز به ماندن در منزل ندارد، در مجامع و مکان‌های عمومی حضور یابد و به مسائل پیشگیرانه هم توجه نکند، در واقع خود را مدیون کادر درمانی بیمارستان‌ها و افرادی کرده است که به واسطه این سهل انگاری ویروس به بدنشان انتقال یافته است.
علیزاده افزود: ماندن مردم در خانه به منزله آن نیست که سایر افراد و بستگان به دیدار آنان بیایند بلکه برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید برای مدتی از دید و بازدیدها پرهیز کرد.
یکی از پرستاران بخش کرونای بیمارستان گناباد هم گفت: مهار ویروس کرونا در گرو همکاری و مشارکت مردم، ماندن آنها در منزل و پرهیز از مراودات اجتماعی تا زمان قطع زنجیره انتقال این ویروس است.
زینب لطیفی که اهل شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی است افزود: با اینکه از یک سال گذشته خانواده خود را ندیده‌ام و چشم انتظار دیدار آنان در تعطیلات نوروز بودم ولی به عشق خدمت به مردم با افتخار در عرصه خدمت و درمان بیماران کرونایی حضور دارم.
وی ادامه داد: این صحیح نیست که مردم با کم توجهی به اصول بهداشتی و پیشگیری از بیماری کرونا، زحمات کادر درمان را هدر دهند و همچنان با حضور در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی ویروس کرونا را به دیگران منتقل کنند.
یکی دیگر از پرستاران اورژانس بخش کرونای بیمارستان علامه بهلول گنابادی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایطی که بیشتر افراد این روزها و در تعطیلات نوروز در کنار خانواده های خود هستند اما کادر درمانی بخش کرونا به صورت 24 ساعته در خدمت مردم و بیماران می‌باشند.
حمید باقرزاده از مردم خواست علاوه بر ماندن بیشتر در منزل توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند و با دغدغه بیشتر نسبت به استفاده از وسایل حفاظت فردی نظیر ماسک و مواد ضد عفونی کننده از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کنند.
وی از مردم خواست مراودات اجتماعی و دید و بازدیدها را کنار بگذارند و به بعد از مهار ویروس کرونا موکول کنند.
دیگر پرستار بخش کرونای بیمارستان گناباد هم گفت: با وجود تاکیدهای بسیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و رسانه ها، تعطیلی بازار و در شرایطی که گناباد از نظر شیوع این بیماری در وضعیت قرمز قرار دارد، باز هم برخی از مردم توصیه‌های پیشگیرانه و لزوم ماندن در منزل را جدی نگرفته‌اند.
حسین سلمانیان افزود: مهمترین دلگرمی کادر درمانی، توجه بیشتر مردم به رعایت مسائل پیشگیرانه و ماندن در منزل است تا با همکاری همه بخش‌ها و آحاد جامعه هرچه سریعتر با قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا این بیماری ریشه کن شود.
هم اکنون سه بخش با 130 تخت برای درمان بیماران کرونا در بیمارستان علامه بهلول گنابادی در نظر گرفته شده است.
شهرستانهای گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.
شهرستان 90 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا گناباد
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/218449/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باغ مشهد میزبان 270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

دیدار نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با دادستان کل کشور

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت هزار و 200 قاضی زن در ایران

باغ مشهد میزبان270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

ثبت‌نام 33هزار نفر در سامانه دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد

فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

ژاوی: رئال مادرید دو بار بهترین تیم دنیا را حذف کرده و این شانسی نیست

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار

کلانشهر مشهد؛ الگوی نوآوری در مدیریت شهری

پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس

اولویت‌ پروژه‌های شهری، آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد