پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

کلاف سردرگم پرداخت مطالبات زعفران‌کاران/کشاورزان چشم انتظار هستند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تایباد- طرح خرید حمایتی زعفران در آبان سال 98 به اجرا درآمد اما تا به امروز و پس از گذشت پنج ماه هنوز متوسط دریافتی کشاورزان 43 درصد است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: طرح خرید حمایتی زعفران با هدف مداخله حداقلی به نفع کشاورزان و جلوگیری از کاهش قیمت این محصول مهم و استراتژیک در تاریخ هشت آبان ماه 98 در خراسان رضوی آغاز شد.
خراسان رضوی با 68 هزار 823 کیلوگرم خرید زعفران، رتبه یک فروش زعفران را در این طرح به خود اختصاص داده است، با این حال، کلاف پرداخت مطالبات زعفرانکاران همچنان سردرگم است.
شیرزاد، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، در گردهمایی ناظران طرح خرید حمایتی زعفران سال 98، طرح خرید زعفران را « بالاترین مداخله هدفمند در بازار زعفران طی 50 سال اخیر» بر شمرده است. به گفته وی، خراسان رضوی علاوه بر اینکه رکورددار فروش زعفران به دولت است، با 9 هزار و 502 کشاورز، بیشترین تعداد کشاورز تحویل دهنده زعفران را نیز دارا است که نشان از استقبال زعفران کاران خراسان رضوی از طرح خرید حمایتی دولت دارد، با این حال کشاورزان خراسان رضوی، همچنان چشم انتظار مطالبات خود هستند.
زعفران کاران: بدهکاریم و همچنان چشم انتظار
زعفران از جمله کشت‌هایی است که در تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت و همچنین فراوری زعفران یا همان اصطلاح محلی «پاک کردن گل زعفران» نیروی کار زیادی را مشغول خود می‌کند. سطح زیر کشت این محصول در شهرستان تایباد در سال گذشته با 15 درصد افزایش به بیش از شش هزار و 850 هکتار رسیده است. بنابر آمار اداره جهاد کشاورزی تایباد، این کشت استراتژیک در سال گذشته در مجموع کاشت، داشت و برداشت در حدود 700 هزار نفر روز اشتغالزایی ایجاد کرده است. با این حساب، کشاورز قبل از فروش محصول خود، هزینه‌های بسیاری برای این محصول انجام می‌دهد، اما کاهش قیمت در فصل برداشت و همچنین تأخیر در پرداخت‌های طرح خرید حمایتی باعث شده است تا کشاورزان غالباً بدهکار نیروی کار خود شوند.
علی عبدی، کشاورز تایبادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: زعفران کاران تحت فشار هستند، ما هزینه‌های زیادی کردیم و امید به درآمد برای تأمین هزینه‌ها داشتیم، با این حال تا کنون به برخی کشاورزان 50 و برخی دیگر 41 درصد از بدهیشان پرداخت شده است.
وی افزود: کشاورزان در حال حاضر نیاز شدید به پول خود برای کشت بهاره دارند، اما خبری از تسویه حساب نیست. به ما قول تسویه حساب دو ماهه دادند، اما تا کنون پنج ماه گذشته است. به عنوان یک کشاورز هنوز بدهکار نیروی کار خود هستم، چرا که هزینه‌های ما از 50 درصد فراتر بود ولی دریافتی ما تا کنون 50 درصد بوده است.
سید مرتضی حسینی القادری ، دبیر، خانه کشاورز شهرستان تایباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کشاورزان همه بدهکارند و صحبت از تسویه حساب تا پایان سال 98 بوده است، در حال حاضر کشاورزان برای کشت‌های بهاره خود نیاز به پول دارند. این تأخیر باعث شده تا کل بخش کشاورزی تحت تأثیر قرار گیرد.
وی در خصوص اینکه چطور بخش کشاورزی، تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است، ابراز کرد: الان در فصل کاشت بهاره هستیم، کشاورز نیاز به خرید کود و نیروی کار دارد، به خصوص در کشت‌هایی مانند زیره، وقتی هنوز کشاورز بدهکار کشت زعفران خود است، چطور برای کشت بهاره برنامه ریزی کند؟ اکثر کشاورزان تایبادی در طرح خرید حمایتی شرکت کردند و مطالبات باقی مانده دارند که تأثیر مستقیم بر کشت بهاره می‌گذارد.
دبیر خانه کشاورز تایباد، افزود: به جز این موضوع، کشاورز در شرایط فعلی نیازمند حمایت دولت است، مسئله کرونا ویروس دامن کشاورزی را هم گرفته است، امروز کشاورز نمی‌تواند به کارهای خود بپردازد، تجمع نیروی کار ممنوع است و عملاً کار کشاورز لنگ باقی مانده است. لذا دولت باید یک بسته حمایتی ویژه کشاورزان داشته باشد. کمترین کاری که می‌توان در این شرایط برای کشاورزان کرد، پرداخت مطالبات آنها و تمدید وام‌های کشاورزان است، یا اینکه به نحوی دیگر به کشاورزان کمک کند.

پیام خراسان


وزارت کشاورزی با بانک‌های عامل وارد پیگیری نشد
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر ، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر ، در خصوص زمان نهایی پرداخت مطالبات زعفران کاران خراسان رضوی، اظهار کرد: نمایندگان استان با توجه به قیمت پایین زعفران به دنبال این بودند که طرح خرید حمایتی زعفران برای حمایت از کشاورزان شکل بگیرد. در این بین متأسفانه کم دقتی‌هایی در دولت انجام پذیرفت و از طرفی با استعفای وزیر جهاد کشاورزی، این موضوع معطل ماند.
وی افزود: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی هم موضوع پرداخت مطالبات زعفران کاران را در اولویت کار نداشت. با این ما در حال پیگیری هستیم، بخشی از مطالبات پرداخت شده است و بخش دیگر باید پرداخت شود که امیدواریم هرچه زودتر این کار به انجام رسد.
حجت الاسلام پژمانفر در خصوص پیش بینی خرید این کالای استراتژیک در بودجه سال 99، مانند طرح خرید گندم جهت جلوگیری از تاخیرپرداخت ها ، اظهار کرد: وقتی یک چنین کاری به عنوان خرید حمایتی صورت می‌گیرد، امکان ندارد برای این موضوع پیش بینی اعتبار نشده باشد، سازمان برنامه و بودجه موافقت نامه این موضوع را به بانک مرکزی ارائه داده و سپس به همه بانک‌های عامل در این خصوص مجوزات لازم داده شده ولی پیگیری صورت نگرفت. بنابراین در این مسئله تفاوتی بین خرید تضمینی گندم با زعفران وجود ندارد و هر دو یک مسیر را طی کرده است.
وی ادامه داد: در خرید تضمینی گندم دولت با مخاطبین بیشتری از کشاورزان مواجه است در حالی که در خرید زعفران مجموع کشاورزان کمتر است، اما در هر دو طرح پیش‌بینی های لازم برای آنها صورت گرفته ولی کوتاهی در ارتباط با این موضوع از ناحیه وزارت کشاورزی است که با بانک‌های عامل وارد پیگیری نشدند تا اعتباری که تاکید می‌کنم پیش بینی شده را از بانک‌های مشخص شده دریافت و در اختیار زعفران کاران قرار دهند. ما امیدواریم که همان اتفاقی که در حوزه گندم صورت گرفته است و پیگیری‌هایی که وزارت کشاورزی در خصوص گندم داشته است، ان شالله برای زعفران کاران نیز صورت گیرد.
وزارت کشاورزی با بانک‌های عامل وارد پیگیری نشد تا اعتباری که پیش‌بینی شده را در اختیار کشاورزان قرار دهد ‌
در ادامه ایرج ناصری مقدم، مدیرکل تعاون روستایی خراسان رضوی در خصوص حجم خرید زعفران در طرح حمایتی زعفران در خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر ، گفت: در طرح خرید حمایتی زعفران که آبان ماه 98 اجرا شد، 68 تن و 823 کیلوگرم زعفران از 9 هزار 504 زعفران کار در استان خریداری شده است که به طور متوسط 43 درصد از مطالبات آنها به مبلغ 276 میلیارد تومان تاکنون به حساب کشاورزان واریز شده است.
سازمان مدیریت کشور تأمین اعتبار کند
‌ وی در خصوص دغدغه زعفران کاران، ابراز کرد: در این خصوص باید سازمان مدیریت کشور تأمین اعتبار کند، تا زمانی که اعتباری به دست ما نرسد، ما پرداختی به کشاورزان نمی‌توانیم داشته باشیم. البته طی این هفته 20 میلیارد تومان وارد استان خواهد شد و بلافاصله بخشی از مطالبات پرداخت می‌شود.
ناصری مقدم اظهار کرد: تاکنون 43 درصد مطالبات از طریق سازمان مدیریت کشور تأمین اعتبار شده و سازمان تعاون روستایی پرداخت کرده است، ما وظیفه خرید داشتیم و خرید نیز انجام شده است و برای پرداخت مطالبات در حال پیگیری هستیم. در این خصوص وزیر جهاد کشاورزی، مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، استاندار خراسان رضوی، مدیر کل جهاد کشاورزی همه به دنبال حل این موضوع هستیم و به محض رسیدن اعتبار در خدمت کشاورزان خواهیم بود.
مدیر کل تعاون روستایی خراسان رضوی در خصوص پیش بینی خرید، گفت: در ابتدا سازمان مدیریت با هزار میلیارد تومان اعتبار، نامه داده است که خرید را آغاز کنیم ولی خزانه تاکنون پولی را تأمین نکرده است. سازمان مدیریت باید برای وزارتخانه جهاد کشاورزی تأمین اعتبار کند و وزارتخانه برای شبکه تعاون روستایی تا پرداخت انجام شود و تاکنون هر ریالی که به دست ما رسیده است به حساب کشاورزان واریز شده است لذا مجموعاً تاکنون 43 درصد به طور میانگین پرداختی به کشاورزان داشتیم.
سازمان تعاون روستایی بدهکار بانک‌ها است
سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه خرید زعفران از کشاورزان، اظهار کرد: سه نوع خرید محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد، نخست خرید تضمینی است مانند گندم که قبل از فصل کاشت، دولت قیمت تعیین می‌کند و کشاورز از ابتدا قیمت نهایی محصول خود را اطلاع دارد، دوم خرید توافقی است، مانند خرید مرکبات، در این خرید شرکت‌های تعاونی برای تحریک بازار، خود ورود پیدا می‌کنند. سومین خرید، خرید حمایتی محصولات کشاورزی است که مجوز آن توسط دولت صادر می‌شود.
باستانی گفت: در خرید حمایتی، هدف حمایت از کشاورز جهت جلوگیری از زیان است، در این خصوص مجوز بر اساس یک ردیف اعتباری هزار میلیارد تومانی صادر می‌شود، که در قانون بودجه وجود دارد، که سازمان از محل این ردیف می‌توانند خرید حمایتی انجام دهند. مفهوم این ردیف این است که اگر خریدی صورت گرفت و ضرری حاصل شد، این ردیف بودجه، ضرر را جبران می‌کند.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه تأمین مالی این خرید، گفت: تأمین مالی این طرح از محل همان هزار میلیارد تومانی است که دولت سهم داشته و می‌تواند از منابع مالی بانک‌ها استفاده کند، همچنان که از همین ردیف، مبلغ 470 میلیارد تومان خرید حمایتی گوجه فرنگی انجام شد، اما یک اشکالی که امسال به وجود آمد، این بود که متأسفانه سازمان تعاون روستایی به دلیل عملکرد بد در سنوات قبلی، به یک مشتری بدحساب برای بانک‌ها تبدیل شده است. سازمان تعاون روستایی به دلیل عملکرد بد در سنوات گذشته به یک مشتری بدحساب برای بانک‌ها تبدیل شده است
وی ادامه داد: هر بانک عاملی بر اساس سهمی که از همان هزار میلیارد تومان دارد مبلغی را در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار می‌دهد، بانک‌ها امسال طفره می‌رفتند از اینکه این وام را در اختیار سازمان تعاون قرار دهند، برای همین موضوع تا کنون 300 میلیارد تومان وام این سازمان را تأمین کردیم تا به کشاورزان پرداخت کنند، این مبلغ از بانک کشاورزی و بخشی هم از بانک تجارت تأمین شده است، اما بانک‌های دیگر هنوز برای پرداخت زیر بار نرفتند، لذا ما هم در حال پیگیری هستیم.
سازمان تعاون روستایی مشتری بدحساب بانک‌ها
باستانی در خصوص نقش سازمان برنامه و بودجه در فرایند تأمین مالی طرح، اظهار کرد: سازمان برنامه بودجه ردیف اعتبار تخصیص داده است، مانند اعتبار یک مشتری برای یک فروشنده، در حال حاضر بانک‌ها با سازمان تعاون روستایی به عنوان مشتری بد حساب برخورد می‌کنند و پول به آنها نمی‌دهند. در نظر بگیرید که در بانک کشاورزی به عنوان بانک خود حوزه وزارت جهاد کشاورزی با مشقت و تحکم وزیرتوانستیم پول بگیریم.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته اخیراً شنیدم بخشی از بدهی‌ها را تسویه کردند، اگر این اتفاق افتاده باشد، بهتر می‌توانند کار کنند، بنابراین در حال حاضر موضوع دست سازمان برنامه و بودجه نیست، بانک‌ها وقتی وضعیت حساب و بدهی‌ها را می‌بینند، همکاری نمی‌کنند چرا که بانک‌ها سهام دار دارند، حتی بانک‌های دولتی هم حسابرسی دارند، بنابراین باید به سهام داران پاسخگو باشند. بنابراین باید به این موضوع نگاه منطقی داشت. البته این موضوع ربطی به حوزه استان ندارد و این یک مسئله کشوری است.

پیام خراسان


سازمان تعاون روستایی نتوانست نقش‌آفرینی خوبی در کمک به روستاییان داشته باشد
باستانی تاکید کرد: من نقد جدی به عملکرد سازمان تعاون روستایی دارم، کاملاً موضوع شفاف است، نخست به این دلیل که سازمان تعاون روستایی در گذشته همیشه از بانک‌ها طلبکار بوده است، اما در حال حاضر به عنوان یک بدهکار و مشتری بدحساب معرفی می‌شود، این موضوع ظرف یک یا دوسال گذشته نبوده، بلکه ممکن است در یک دهه یا بیشتر اتفاق افتاده باشد، این یعنی نتوانستند سازمان تعاون روستایی را مدیریت کنند با این همه کار مفیدی که می‌توانستند انجام دهند و کمک‌هایی که می‌توانستند به بخش کشاورزی کنند.
آیا برای صادرات 72 تن زعفران برنامه‌ریزی کرده‌اید
این سازمان باید با حوزه کشاورزی، دامداران و روستاییان کمک می کرده، متأسفانه امروز سوله‌های این سازمان خالی است و نتوانسته از سخت افزارها و نرم افزارهای در اختیار خود، استفاده درست ببرد.
سازمان تعاون روستایی نتوانست نقش آفرینی خوبی در کمک به روستاییان و کشاورزان داشته باشد، متأسفانه این سازمان نتوانست از سخت افزارها و نرم افزارهای در اختیار درست استفاده کند
وی در ادامه افزود: نکته بعدی اینکه از هشت آبان ماه 98 خرید حمایتی شروع شده است، در حال حاضر سازمان تعاون روستایی 72 تن زعفران بی نظیر در اختیار دارد، اینکه می گویم بی نظیر به این دلیل است که مانند این زعفران در کشور نمی‌توان پیدا کرد. سازمان در این پنج ماه باید برنامه ریزی می‌کرد تا این محصول را یا صادر می‌کرد یا فکری دیگر برای آن می‌کرد. اینکه محصول را پنج ماه نگه دارید و نتوانید پول کشاورز را بدهید، صورت خوشی ندارد. این به این مفهوم است که سازمان تعاون در دو حوزه بد عمل کرده است. اول سازمان را نتوانسته مناسب اداره کند که به عنوان یک مشتری بدحساب نزد بانک‌ها معرفی شده است و دوم اینکه نتوانسته 72 تن زعفرانی که در دست دارد، فکری برای آنها داشته باشد. آنها متولی این امر هستند و این کالا، امروز کالای دولت است و باید برای صادرات آن برنامه ریزی می‌کردند.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ای که پنج شنبه گذشته با کاظم خاوازی ، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و همچنین محمدعلی طهماسبی، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی داشتم، توانستیم 80 میلیارد تومان دیگری را زنده کنیم، پیشنهاد ما این بود که سازمان تعاون روستایی با این مبلغ، اشخاصی که تحویلی محصول آنها در حد یک عدد محدودی بوده است (که این عدد را سازمان باید محاسبه کند) را تسویه حساب کند. متوسط پرداختی به کشاورزان تا کنون 43 درصد بوده است، به عنوان مثال کسی که در حد عددی مانند پنج کیلوگرم یا ده کیلوگرم زعفران تحویل داده، با این مبلغ، با او تسویه حساب کامل کنند و کسانی که تحویلی‌های بالایی به عنوان مثال بالایی صد کیلوگرم داشته است، توانمندتر یا به اصطلاح مقاوم‌تر و پایدارتر هستند به نسبت کسی که چهار کیلو تحویل داده است، را در پرداختی بعد تسویه کند، مانند کاری که برای مؤسسات مالی و اعتباری کردیم، با این عزیزان تسویه حساب کنیم.
وی ادامه داد: البته این موارد مورد پسند ما نیست، اما در شرایط ناچاری، باید تصمیم گیری کرد، بنابراین پیشنهاد ما این بود که کشاورزانی که تحویلی کمتری دارند، تسویه حساب شوند و بقیه ان شالله در اردیبهشت ماه به فکر تأمین منابع مالی باشیم یا تا آن زمان بخشی از این زعفران در بازارهای صادراتی به پول تبدیل می‌شود که الان هم متأسفانه این مسئله کرونا باعث شده تا همه چیز تحت تأثیر آن قرار بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/219652/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

اصلاح 328 کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع آب در خراسان شمالی

بیش از 44 هزار کنتور برق در خراسان رضوی هوشمند شد

سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه 30 فروردین

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی

هزینه‌های فوتبال پایه برای اولین بار در دولت سیزدهم رایگان شد

آغاز بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/افزایش دما تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است

متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از 49 میلیارد ریال محکوم شد