پیام خراسان

آخرين مطالب

بوم‌گردی‌های خراسان جنوبی به 100 واحد افزایش یافت سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: تا پایان سال 97 فقط 25 اقامتگاه بوم‌گردی در استان وجود داشت که اکنون به 100 واحد رسیده و 80 اقامتگاه فعال است.

حسن رمضانی روز سه‌شنبه در نشست بررسی و تحلیل شاخص نرخ بیکاری استان در سال 98 که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی و شماری از مدیران استان برگزار شد افزود: در حوزه این اداره کل میزان اعتبارات ملی و استانی در سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه رقم افزایش اعتبار در برابر اقدامات انجام شده ناچیز است گفت: اقبال بخش خصوصی به ایجاد تأسیسات گردشگری و فعالیت‌های صنایع دستی موجب افزایش اشتغال و رونق این بخش شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به مقایسه آمار و عملکرد حوزه صنایع دستی استان در سال 97 و 6 ماه دوم سال 98 اظهار داشت: سال 97 تعداد پروانه‌های صادر شده تولید انفرادی صنایع دستی 158 مورد بود که سال گذشته این تعداد 155 پروانه بوده است.
وی با اشاره به پرداخت تسهیلات پشتیبان مشاغل خانگی به 60 متقاضی در سال 97 گفت: در این حوزه در 6 ماه دوم سال گذشته به 25 پشتیبان تسهیلات پرداخت شده است.
رمضانی تعداد بازارچه‌های ثابت و موقت صنایع دستی استان در سال 97 را 45 مورد اعلام کرد که در نیمه دوم سال قبل به 85 بازارچه رسیده است.
وی افزود: میزان فروش صنایع دستی استان از 3.5 میلیارد تومان در سال 97 به بیش از 2 میلیارد تومان در 6 ماه دوم سال گذشته رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از پرداخت 12 میلیارد ریال تسهیلات طی 6 ماه دوم سال 98 در حوزه صنایع دستی خبر داد و گفت: این رقم در تمامی سال 97 مبلغ 15 میلیارد ریال بوده است.
وی تاکید کرد: یکی از بخش‌هایی هستیم که به دلیل شیوع کرونا بیشترین آسیب را داشته است و اگر این مصیبت پیش نمی‌آمد امسال رونق زیادی در نوروز داشتیم و می‌توانست زمینه ساز اشتغال برای سال جاری باشد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت" پارسال 430 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18، منابع داخلی بانک‌ها و رونق تولید و مشاغل خانگی در استان پرداخت شد که این رقم در سال 97، 295 میلیارد تومان بوده است.
داود شهرکی افزود: سال قبل 800 میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری در استان محقق شد.
وی بیان کرد: این اعتبار در طرح‌های خوبی مانند کارخانه یو پی وی سی، کارخانه کک، کنسانتره زغال سنگ و فرآوری سیلیس هزینه شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سال 98 در حوزه معدن 35 میلیون تن ذخایر معدنی کشف شد که در مجموع ذخایر استان به سه میلیارد و 700 میلیون تن افزایش یافت.
وی با اشاره به رشد 2 درصدی اشتغال در حوزه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: میزان اشتغال ایجاد شده توسط این سازمان سه هزار فرصت بوده است البته اشتغال ثبت نشده در حوزه معادن، اصناف و اکتشاف نیز وجود دارد دارد که در گزارش اشتغال ثبت نمی‌شود.
شهرکی با بیان اینکه سهم سازمان در ایجاد اشتغال از 29 درصد به 32 درصد رسید گفت: هدف گذاری ما در سال 98، سه هزار شغل بود که تقریبا به این هدف نزدیک شدیم.
وی تاکید کرد: سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد با وزرا و معاونان وزارتخانه، نقشه راه برای استان ترسیم شد که در این خصوص 70 پروژه با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومان تعریف شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: این پروژه‌ها باید تا پایان دولت یعنی سال 1400 در استان اجرایی شود که بخشی از این تفاهم نامه‌ها مانند پروژه‌های مربوط به طلا وارد فاز اجرایی شده است.
وی گفت: پروژه کنسانتره آهن در طبس با ظرفیت 100 هزار تن کنسانتره وارد فاز اجرا شده است همچنین کارخانه چدن خوسف، فولاد قاینات و فراوری منیزیت نهبندان نیز در دست اجرا است.
شهرکی از صدور 75 پروانه اکتشاف معدنی در استان خبر داد و افزود: 45 گواهی کشف منجر به 35 میلیون تن ذخایر جدید شد و 52 پروانه بهره‌برداری معدن با اشتغال 400 نفر در این حوزه شکل گرفت.
وی اظهار داشت: در حوزه معدن همیشه اشتغال ما بیشتر بوده است همچنین بسیاری از شاغلان معدن در گذشته بیمه تامین اجتماعی داشته‌اند که اگر به بیمه معدن افزوده شوند، تعداد اشتغال بیشتر می‌شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: در بخش زیرساختی شرکت ایمیدور 90 میلیارد تومان تعهد کرد تا براساس توافق با وزارت نیرو بتوانیم زیرساخت‌های معادن را در جنوب استان عملیاتی کنیم.
وی با اشاره به توافق این سازمان با وزارت نیرو گفت: براساس این توافق وزارت نیرو باید سالانه زیرساخت‌های برق معادن و صنایع معدنی را فراهم کند.
شهرکی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تجارت استان گفت: سال گذشته شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز، سفید و کالاهای اساسی بودیم که خوشبختانه از نیمه دوم سال قبل قیمت‌ها تقریب ثابت شد حتی اکنون بابت پایین آمدن قیمت مرغ نگرانیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم گفت: اعتبارات شرکت برق در پنج حوزه‌ منابع داخلی از محل فروش انشعابات، منابع استانی، قانون بودجه کشور و سایر منابعی که متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌کنند و اعتبارات جاری تامین می‌شود که به ازای آن اشتغال مستقیم و مداوم ایجاد می‌شود.
مهدی دادگر افزود: در مجموع سال 98، اعتبارات هزینه شده به نسبت سال قبل از آن 25 درصد افزایش داشته است و 114 میلیارد اعتباراتی که در این پنج فصل ذکر شده بود، در سال 98 هزینه شده است که این رقم در سال 97، حدود 91 میلیارد تومان است.
وی بیان کرد: سال 97 برای منابع داخلی یعنی فروش انشعابات 11 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که سال قبل به 22 میلیارد و 100 میلیون تومان معادل 13.5 درصد رسید.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در منابع استانی سال 97 اعتبارات خاص در قالب اعتبارات شاخص‌های اقتصادی داشتیم که در اعتبارات سال گذشته نبود، بنابراین در بحث تملک، اعتبارات کاهش یافت و از 11 میلیارد تومان در سال 97 به هفت میلیارد و 950 میلیون معادل 27 درصد کاهش یافت.
وی به احداث 10 هزار واحد مسکونی در استان اشاره کرد و افزود: این واحدها همزمان با تحویل به متقاضیان برقدار می‌شوند لذا حجم سنگینی از اعتبارات را می‌طلبید که زمستان سال 98 این مهم محقق شد.
وی گفت: در این خصوص 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که از محل اعتبارات ملی دریافت شد چراکه برنامه ریزی خاصی برای این واحدها نداشتیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد: در سایر منابع سرمایه‌ای از 6 میلیارد و 400 میلیون تومان در سال 97، به هفت میلیارد و 260 میلیون تومان یعنی 13 درصد در سال 98 رسیدیم.
وی گفت: همچنین در زمینه تعمیرات و نگهداشت شبکه 19 هزار کیلومتر شبکه برق در دست اجرا و 9 هزار پست برق نیز در حال بهره برداری است که تعمیرات دوره‌ای این تعداد شبکه و پست اشتغالی زیادی را به همراه دارد.
دادگر افزود: برای این سرفصل میزان اعتبار از 44 میلیارد تومان در سال 97 به 64 میلیارد تومان در سال 98 رسید که 45 درصد رشد اعتباری را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: مجموع اعتبار استان از 91 میلیارد در سال 97 به 114 میلیارد تومان در سال گذشته رسید (معادل 25.2 درصد) که در ازای آن ایجاد اشتغال و اقتصاد در این صنعت نیز 44 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه متقاضیان نیروگاه‌های خورشیدی سهم اشتغال خوبی در استان ایجاد کرده‌اند تصریح کرد: سال گذشته 76 مشترک با 919 کیلووات ظرفیت نیروگاه در این زمینه اجرا شد و این نیروگاه‌ها به شبکه برق متصل شدند.
دادگر گفت: از این محل چهار میلیارد و 300 میلیون تومان درآمد به متقاضیان این حوزه پرداخت شد.
وی بیان کرد: نیروگاه هفت هزار کیلوواتی سربیشه که اوایل سال 98 عملیات اجرایی آن آغاز شد نیز حجم نیروی کار زیادی را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی هم گفت: اعتبارات حوزه بیابان در استات سال 97 پنج میلیارد تومان بود که این رقم در سال 98 با 15 برابر افزایش به بیش از 77 میلیارد تومان رسید.
علیرضا نصرآبادی افزود: سال گذشته در حوزه جنگل با 800 میلیون تومان اعتبار یک هزار و 500 نفر روز شغل موقت ایجاد کردیم که این مشاغل حین اجرای عملیات به وجود آمد.
وی بیان‌کرد: در حوزه بیابان نیز 25 میلیارد تومان اعتبار در مرحله اول داشتیم که با این اعتبار 54 هزار نفر تثبیت شغل و 2 هزار نفر روز شغل موقت حین اجرای عملیات ایجاد کردیم که بسیار ارزشمند است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: در حوزه آبخیزداری نیز در سال گذشته با 25 میلیارد تومان اعتبار تخصیصی توانستیم 63 هزار نفر تثبیت شغل و هزار نفر روز شغل موقت ایجاد کنیم.
براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری زمستان 98 در خراسان جنوبی به 5.9 درصد رسید و این استان رتبه اول را از نظر پایین ترین نرخ بیکاری در کشور کسب کرد.
برچسب‌ها
وزارت صنعت معدن و تجارت انرژی برق خراسان جنوبی اشتغال زایی اقامتگاه بوم گردی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/221737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام اسامی داوران یک هشتم نهایی جام حذفی/ عرب براقی قاضی دیدار آلومینیوم و پرسپولیس

معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه

تاخیر چند ساعته پرواز تهران - مشهد

400 روستایی در چناران تسهیلات ساخت مسکن دریافت کردند

خراسان شمالی، میزبان هفتمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی

39/5 میلیمتر باران در «کاستان» ثبت شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی

نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند

انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو

غرفه‌سازی برای ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند

نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی/ اعلام قیمت کتب دوره ابتدایی

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری

ادامه فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی

مهارت‌آموزی 3521 مددجوی کمیته امداد خراسان‌ جنوبی

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت «سالروز شکست آمریکا در طبس»

تداوم مشکل سوخت کامیون‌داران خراسان جنوبی

هوای 4 منطقه مشهد آلوده است

آدم‌کشی جوان مشهدی در پی هیجان و غرور!

برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس

پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما

آغاز گرامیداشت 5 اردیبهشت، سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در طبس

چرا آمریکایی‌ها در طبس زمین‌گیر شدند؟/ آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

ویژه برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

کشف تعداد 61 کندوی زنبورعسل در راز و جرگلان

میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان کنکور سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی

آغاز فصل جدید نمایش پاتوق فیلم کوتاه نیشابور

باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد

بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور

برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

افزایش ده درصدی ارائه خدمات آزمایشگاهی بیمارستان حشمتیه سبزوار

کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود

افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان

خزانه گیری برنج در کلات آغاز شد

سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط 26 روز در سال

بی‌دقتی کارگر کارواش، خسارتی سنگین به بار آورد (فیلم)

دریافت تسهیلات ساخت مسکن 400 روستا در چناران

فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد

درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از امروز

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در چهارمحال و بختیاری

مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند

ثبت سفارش کتاب‌های درسی آغاز شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد

بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد