پیام خراسان

آخرين مطالب

3 هزار شغل در حوزه صنعت و تجارت خراسان جنوبی ایجاد شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - هدف‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی در سال 98، ایجاد سه هزار شغل بوده و به طور متوسط در سال‌های اخیر بین 2 هزار و 500 تا سه هزار شغل در این حوزه ایجاد شده است.

بنابر آمار رسمی، استان خراسان جنوبی با نرخ بیکاری 5.9 درصد در زمستان 98 رتبه اول کشور را از نظر پایین ترین نرخ بیکاری به خود اختصاص داد و این جایگاه را که پاییز 98 هم به دست آورده بود، حفظ کرد.
کسب این عنوان از سوی استانی کمتر برخوردار بین 31 استان کشور حاصل برنامه‌ریزی کلان مدیریت استان و تلاش دستگاه‌های مختلف اجرایی و اقتصادی است که با جذب اعتبارات و تسهیلات و اجرای طرح‌های مختلف در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نقش موثری را ایفا کردند.
یکی از این دستگاه‌های کلیدی سازمان صنعت، معدن و تجارت است که در استان معدنی فعالیت دارد و در سال گذشته برای رونق و جهش تولید برنامه‌ریزی و اقدام کرده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: هدف‌گذاری ما در سال 98، ایجاد سه هزار شغل بوده که تقریبا به این هدف نزدیک شده‌ایم و به طور متوسط در سال‌های اخیر بین 2 هزار و 500 تا سه هزار شغل را در این حوزه ایجاد کرده‌ایم.
داود شهرکی به رسانه‌ها اعلام کرد: سال گذشته 430 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18، در حوزه منابع داخلی بانک‌ها، رونق تولید و مشاغل خانگی پرداخت داشته‌ایم که این رقم در سال قبل از آن، 295 میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بوده است.
وی گفت: 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده سال 98 بود که طرح‌های خوبی مانند کارخانه کارخانه کک و کنسانتره، upvc، زغال سنگ و فراوری سیلیس به بهره‌برداری رسید که عمدتا رویکرد ما در این طرح‌ها فرآوری مواد معدنی بوده است که در این خصوص اقدام خوبی انجام شد.
وی بیان کرد: در حوزه معدن 35 میلیون تن ذخایر کشف شده در سال 98 را داریم که در مجموع ذخایر ما بالغ بر سه میلیارد و 700 میلیون تن افزایش یافته است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از رشد حدود 2 درصد سهم صنعت و معدن در اشتغال خبر داد و گفت: این سازمان حدود سه هزار اشتغال را داشته و البته این سازمان اشتغال ثبت نشده در حوزه معادن، اصناف و اکتشاف زیاد دارد.
وی بیان کرد: افزایش رشد اشتغال از 29 درصد به 32 درصد در این حوزه نشان از رشد خوب اشتغال در بخش صنعت، معدن و تجارت و همچنین اقدامات مثبت در استان دارد.
وی گفت: در این سال‌ها، جدای از اشتغال یکی از امتیازات استان این بوده که نگذاشته‌ایم هیچ کارخانه بزرگ و شاخصی تعطیل و غیرفعال شود.
شهرکی افزود: سال گذشته، با برگزاری جلسات متعدد با وزرا و معاونان وزارتخانه، نقشه راه برای استان ترسیم شد که ماحصل این نقشه راه از 10 سفر وزیر و معاونان وزات صنعت، معدن و تجارت به استان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت و وزارت نیرو بوده است.
وی گفت: در این نقشه راه استان، 70 پروژه تعریف شده که سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری باید تا پایان دولت یعنی سال 1400، اجرایی شود که بخشی از این تفاهم‌نامه‌ها مانند پروژه‌های طلا وارد فاز اجرایی شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: پروژه کنسانتره آهن در طبس با ظرفیت 100 هزار تن کنسانتره آهن وارد فاز اجرا شده که به پروژه‌های فولادی ما کمک می‌کند، کارخانه چدن خوسف و فرآوری منیزیت نهبندان دو پروژه‌ای هستند که به بهره‌برداری رسیده است.
وی بیان کرد: در جذب و سرمایه‌گذاری حوزه معادن سال گذشته اتفاقات خوبی افتاد و 66 جلسه کارشناسی، 100 جلسه استانی و 16 کارگروه ملی و شورای صادرات و مبادلات مرزی، 7 جلسه شورای معادن و 35 جلسه کمیسیون تنظیم بازار برگزار شد.
شهرکی گفت: به دنبال اصلاح قیمت بنزین به رفع افزایش هزینه‌ها و تسهیل زیرساخت‌های حوزه تولید پرداختیم و 23 زیر پروژه را شروع کردیم.
وی افزود: 50 طرح مطالعاتی برای معرفی و جذب سرمایه‌گذاران را شروع کرده‌ایم و 12 واحد صنعتی و 20 واحد معدنی راه‌اندازی مجدد شدند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: افزایش ظرفیت استخراج در بنتونیت، کاشی و سرامیک، منیزیت، سنگ آهن و سنگ مرمر را در سال گذشته داشته‌ایم و در حوزه معدن 75 پروانه اکتشاف صادر شد که از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شد.
وی گفت: 45 گواهی کشف منجر به 35 میلیون تن ذخایر جدید شد و 52 پروانه بهره‌برداری معدن با اشتغال 400 نفر در حوزه فعالیت‌های معدنی داشته‌ایم.
وی افزود: در حوزه سازمان‌های توسعه‌ای مطالعات و اکتشافات میدانی خوبی در سال 98 آغاز شد و بالغ بر 40 درصد مناطق امیدبخش بررسی میدانی انجام شد و تا شهریور ماه باید گزارشی را شرکت ایمیدرو و سازمان زمین شناسی در این خصوص ارائه دهد.
شهرکی گفت: در بخش زیرساخت‌ها، شرکت ایمیدور تعهد 90 میلیارد تومانی داده تا براساس توافق با وزارت نیرو بتوانیم زیرساخت‌های معادن را در جنوب استان عملیاتی کنیم، عملیات زیرساخت برق کارخانه های طلا را ایمیدرو تعهد کرده است و در حوزه معادن سنگ هم از ظرفیت وزارت نیرو استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: یک توافق خوب با وزارت نیرو داشته‌ایم که این وزارت متعهد شد سالی 30 میلیارد تومان به مدت سه سال را در حوزه زیرساخت‌های برق معادن و صنایع معدنی استان داشته باشد و سازمان صمت استان نیز تعهد کرد که نیاز زغالسنگ نیروگاه حرارتی زغالسنگ‌سوز وزارت نیرو را در طبس تامین کند که در هر صورت برد دو جانبه برای استان ما بود.
شهرکی با اشاره به اقدامات حوزه ژئوفیزیک هوایی گفت: انجام این مطالعات به اشتغال در استان منجر می‌شود که در این راستا حدود 85 هزار کیلومتر از وسعت استان در این مطالعات هوایی، پتانسیل یابی شد تا ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: به دنبال آن 170 منطقه امیدبخش معدنی شناسایی شد که مجموعه این مناطق؛ هشت هزار و 500 کیلومتر است که برای سرمایه‌گذار ریسک ندارد.
وی گفت: یکی دیگر از اقدامات شاخص در چند سال اخیر، آزادسازی محدوده‌های غیرفعال معدنی و تعیین تکلیف محدوده‌های بلاتکلیف بوده که از سال 96 شروع کردیم و حدود 20 هزار کیلومتر مربع هر سال آزاد شد که از طریق مزایده‌های متعدد سالانه در حال واگذاری است تا زمینه سرمایه‌گذاری‌های جدید فراهم شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: در حوزه تجارت، سال گذشته با افزایش قیمت گوشت قرمز، سفید و کالاهای اساسی رو به رو شدیم که خوشبختانه از خرداد سال 98 تاکنون هیچ افزایش قیمتی در کالاهای اساسی را نداشته‌ایم و هم اکنون نیز قیمت مرغ کاهشی است.
وی افزود: همچنین در حوزه تامین کالاهای اساسی مانند انواع برنج، شکر و میوه شب عید به خوبی نیاز بازار و مردم استان تامین و توزیع مردمی و هدفمند در استان انجام شد.
برچسب‌ها
رونق تولید وزارت صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی اشتغال زایی نرخ بیکاری

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/221844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باغ‌های زیرکوه زیر آب

رواناب‌هایی که به‌نفع افغانستان از کشور خارج می‌شوند!

افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس

حال و هوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور

کشف بیش از 7 تن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

فیلم| فریاد‌های این زن به خاطر 400 هزار تومان، مشهد را لرزاند

اتصال جاده گردشگری گلمکان به گلبهار

شناسایی 100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور

1200 شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی

سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه

مسدود شدن برخی از محورهای خراسان جنوبی در اثر سیلاب

شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد

تیر، فرصت دوم برای جاماندگان کنکور سراسری در خراسان جنوبی

هوای بارانی در انتظار نیمه شرقی کشور

اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور

عملیات تخلیه سیلاب در شهرستان زیرکوه ادامه دارد

زیرکوه در محاصره سیلاب

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

آبگیری 30 درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان

88 مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به 109 کلاس درس

خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد

کشف 50 تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است

400 هزار مترمربع معابر روستاهای خراسان شمالی آسفالت شد

تخلیه برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه به علت سیلاب

لزوم بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

بیش از سه هزار و 500 دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد

ویدیو/ امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به مناطق متأثر ‌از سیل و آب‌گرفتگی

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

انسداد محورهای مواصلاتی در خراسان جنوبی در اثر سیلاب

ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

آخرین وضعیت سیلاب در زیرکوه خراسان‌جنوبی؛ کنکوری‌ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

(ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم