پیام خراسان

آخرين مطالب

گستراندن مهر رضوی، سهم خادمان آستان قدس رضوی در مقابله با کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- پس از شیوع کرونا و بسته شدن ناگزیر درهای حرم مطهر حضرت ثامن‌ الحجج علی بن موسی‌ الرضا (ع) و توقف موقت زیارت حضوری برای زائران و مجاوران، خادمان و خادمیاران ارائه خدمات خود را به دوستداران اهل بیت (ع) در طرحی با عنوان "نسیم مهر رضوی" ادامه داده و مهر رضوی را در سراسر کشور گسترش دادند.

خادمان و خادمیاران رضوی با تولید ماسک و لباس‌های مخصوص پزشکان و پرستاران، توزیع غذا و اقلام متبرک در بیمارستان‌ها و بین نیازمندان مناطق محروم کشور، گرداندن پرچم متبرک حضرت رضا(ع) بین بیماران و عیادت از آنان در بیمارستان‌ها، ضدعفونی کردن معابر، توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی بین نیازمندان وظیفه خود را در قبال دوستداران اهل بیت (ع) به ویژه امام رضا(ع) انجام دادند.
آستان قدس رضوی در تمام استان‌های کشور دفتر نمایندگی و خادمیاری دارد که هر کدام در بخش‌های مختلف به نام امام رضا(ع) خدمات متعددی را به دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ارایه می‌دهند و پس از شیوع کرونا، طرح نسیم مهر رضوی نیز توسط دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی و خادمیاران آن استان به اجرا درآمد.
یکی از سیاست‌ها و راهبردهای آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر، توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم بود و با اجرایی شدن این راهبرد خادمی حضرت رضا(ع) به کل کشور توسعه یافت به طوری که هر فردی در هر کجای ایران می‌تواند خادم امام رضا(ع) باشد و دیگر لازم نیست که حتما در حرم مطهر حضرت رضا(ع) باشد.
تعداد خادمیاران رضوی در سطح کشور به غیر از 60 هزار خادمیاری که در حرم مطهر فعالیت می‌کنند به حدود 110 هزار خادمیار می‌رسد که در 30 گروه خدمتی در زمینه هایی چون پزشکی، تعلیم و تربیت، حقوقی، مشاوره خانواده، قرآنی، مداحی، علمی و دانشگاهی و تبلیغی خدمات خود را ارائه می‌دهند.
توزیع اقلام بهداشتی و غذای متبرک
طرح "نسیم مهر رضوی" ویژه ایام کرونایی توسط خادمان و خادمیاران بارگاه منور رضوی در گوشه و کنار کشور هریک به طریقی برگزار شد به عنوان مثال مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در مازندران به همراه جمعی از خادمیاران رضوی با حضور در بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل، ضمن قدردانی و تجلیل از مجاهدت‌های کادر درمانی، پزشکان و پرستاران این بیمارستان، شفای عاجل بیماران مبتلا به کرونا را از خداوند متعال مسالت کردند.
در این مراسم خادمیاران با اجرای آیین پرچم گردانی و قرائت صلوات خاصه حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) توسط یکی از خادمان ذاکر اهل بیت(ع) دل‌ها را روانه پنجره فولاد حرم امام رئوف کردند و در ادامه خادمیاران حرم رضوی، 650 پرس غذای گرم متبرک و هدایای حرم مطهر رضوی را به نیت شفای بیماران بین بیماران و کادر درمان توزیع نمودند.
در نمونه دیگری از اجرای طرح "نسیم مهر رضوی" با هماهنگی رییس پلیس راهور مشهد در روز میلاد امام زمان(عج) خادمان بارگاه منور رضوی در قالب هفت گروه با حضور در پاسگاه‌های جاده قوچان، طرقبه و شاندیز، ملک آباد، سنگ بست به طرف فریمان، کمربند سبز، جاده کلات و جاده سرخس با توزیع 250 پرس غذای متبرک در بین نیروهای پلیس راهور و یگان امداد از خدمات آنها برای کنترل بیماری کووید 19 قدردانی کردند.
توزیع هزار و 200 بسته نبات متبرک در بیمارستان‌های شهر مشهد توسط خادمان بارگاه منور رضوی و احداث 19 نانوایی در مناطق حاشیه شهر مشهد و توزیع 46 هزار قرص نان رایگان بین ساکنان آن مناطق در روز میلاد امام زمان (عج) از دیگر خدمات خادمان بارگاه منور رضوی در قالب طرح "نسیم مهر رضوی" در ایام کرونایی بود.
مدیر دفتر نمایندگی‌های آستان قدس رضوی در استان خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از 20 بهمن ماه سال گذشته تاکنون در قالب طرح "نسیم مهر رضوی" 23 هزار و 750 پرس غذای متبرک میهمانسرای حضرت رضا (ع) هر شب میان محرومان حاشیه شهر مشهد از جمله مناطق طبرسی، شهرک شهید رجایی و اسماعیل آباد توزیع شده است.
امین بهنام افزود: هر شب بین 300 تا 500 پرس غذای گرم میهمانسرا از ساعت 22 بین اقشار بی‌بضاعت شهر توزیع می‌شود.
مدیر کانون مرکزی خادمیاران رضوی شهرستان چالوس نیز گفته است: خادمیاران رضوی در قالب طرح "نسیم مهر رضوی" و با هدف امید آفرینی در جامعه و کادر درمانی برای مقابله با کرونا تاکنون بیش از پنج هزار واحد مسکونی و همچنین نهادها، ادارات، بانک‌ها، معابر عمومی و اماکن پرتردد این شهرستان را ضدعفونی کرده‌اند.
محمد حسن اسفندیاری تهیه پنج دستگاه پمپاژ استریل کننده، هزار سبد کالا به ارزش دو میلیارد ریال، مشارکت در غسل و تدفین اموات کرونایی، تهیه 20 جفت چکمه، تهیه 100 جفت کفش برای دانش آموزان بی سپرپرست، ذبح 20 راس گوسفند و توزیع گوشت آن در بین نیازمندان را از دیگر خدمات خادمیاران رضوی در این شهرستان برشمرد.
تولید و توزیع هزار و 100 بسته اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده توسط خادمیاران آستان قدس رضوی استان سمنان در قالب پویش "نذر سلامتی"، تهیه و توزیع 6 هزار و 600 پرس غذا و بیش از چهار هزار بسته لوازم بهداشتی برای کمک به نیازمندان اصفهان، توزیع 450 غذای حضرتی به همراه بسته‌های فرهنگی در قالب طرح "نسیم مهر رضوی" بین کادر درمانی و بیماران کرونایی بیمارستان سینا در همدان، طبخ غذا و توزیع آن در بین نیازمندان و اقدامات مشابه این موارد در سایر نقاط کشور را می‌توان بخشی دیگر از خدماتی برشمرد که در ایام کرونایی توسط خادمان بارگاه منور رضوی ارایه شده است.
تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده
خادمیاران رضوی در حوزه تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز پیشگام بوده و در نقاط مختلف کشور در کارگاه‌های کوچک و بزرگ نسبت به این انجام این مهم مبادرت ورزیدند.
به عنوان مثال خادمیاران رضوی کانون معین الضعفاء پردیسان قم با دوخت 17 هزار ماسک بهداشتی به یاری جهادگران سلامت و بیماران کرونای کشور شتافتند.
مدیر کانون مرکزی خادمیاران رضوی شهرستان چالوس در این باره گفته است: خادمیاران رضوی هزار و 500 گان بیمارستانی و 10هزار ماسک بهداشتی دست‌دوز تولید و بین شهروندان و کادر درمانی توزیع کردند.
محمد حسن اسفندیاری افزود: 100 دست لباس مخصوص با تجهیزات کامل ویژه پرستاران به ارزش 200 میلیون ریال برای برطرف کردن نیاز کادر درمانی توسط این کانون تهیه شده است همچنین تهیه و توزیع 10 هزار عدد محلول ضدعفونی کننده یک لیتری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در بین مردم شهرستان از دیگر فعالیت‌های خادمیاران بوده است.
شرکت داروسازی ثامن به عنوان یکی از ارکان فنی-تخصصی زیر مجموعه سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی نیز اقدام به تولید محصولات ضد عفونی مورد نیاز به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا کرده است.
مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن گفته است: این شرکت روزانه توان تولید 50 هزار لیتر ماده ضدعفونی کننده را دارد.
مجید طبسی افزود: شرکت داروسازی ثامن زیرساخت و تجربیات خوبی در این حوزه داشته است به طوری که در مدت چهار روز کاری توانست تغییرات را در خط تولید خود ایجاد کند و همزمان واحد تحقیقات را به فرمول مدنظر برساند و در عین‌حال مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو را نیز اخذ کند.
با مشارکت شهرداری منطقه 6 و دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در تهران هم کارگاه تولید ماسک و لباس ایزوله در محل شهرداری ناحیه پنج این شهر آغاز به کار کرد که این قرارگاه با تولید روزانه بیش از هزار ماسک بهداشتی هم اکنون نقش موثری در شکست ویروس کرونا و تامین نیازهای بیمارستان‌های سطح محدوده ایفا می‌کند.
بهداشت روان در گذر از کرونا
خادمان رضوی در مرکز جامع مشاوره، رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی هم در قالب کارگروه تخصصی "بهداشت روان در گذر از کرونا" به مردم تا پایان کامل این بحران در حال خدمت رسانی هستند.
سید محسن اصغری نکاح، مدیر این مرکز گفته است: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی از همان روزهای آغازین خبرساز شدن ویروس کرونا و آغاز عملیات بهداشتی در زمینه پیشگیری از شیوع این ویروس اقدامات گسترده‌ای در زمینه ایجاد بهداشت روانی در خانواده‌ها کرده که نمونه آن تشکیل کارگروه "بهداشت روان در گذر از کرونا" است.
وی اضافه کرد: در این کارگروه برخی از استادان دانشگاه و تعدادی از مشاوران مجرب ابتدا با رعایت مسائل بهداشتی در جلسه حضوری و سپس در قالب فضای مجازی با رصد کردن مسائل و مشکلات و چالش‌های موجود و آینده جامعه از نظر بهداشت روانی و با ترسیم شبکه مسائل به تولید محتوای مناسب در این زمینه پرداختند.
اصغری نکاح افزود: اعضای این کارگروه با تولید و انتشار راهبردهای روانشناسی در زمینه مبارزه با کرونا در قالب عکس، نوشته، فایل‌های صوتی و کلیپ‌های تصویری کوتاه پیام‌های بهداشت روان مربوط به خانواده و جامعه را به مخاطبان ارائه می‌دهند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا آستان قدس رضوی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/223414/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین