پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارشی از وضعیت رعایت نکات بهداشتی در پمپ بنزین‌های مشهد؛

پمپ خطر برای کارگر و مشتری مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی با گسترش کووید-19 و با توجه به انتقال سریع این ویروس محل‌های تجمع و رفت‌وآمد مردم یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مسوولان تمام کشورها بوده است.

در کشور ما نیز نگرانی‌های فراوانی در خصوص این نقاط پر تجمع وجود دارد چنانکه تا حد امکان این اماکن با دستور ستاد مقابله با کرونا تعطیل شدند و در برخی موارد فعالیت آن‌ها محدود شد یا بر اساس پروتکل‌های خاصی ادامه یافت.
جایگاه‌های سوخت بنابر اعلام وزارت بهداشت یکی از اماکن پرخطر از نظر انتقال ویروس هستند از همین روی دستورالعمل‌هایی جهت به حداقل رساندن امکان انتقال ویروس در این اماکن به جایگاه‌ها ابلاغ شده است، اما همچنان نگرانی‌های زیادی در خصوص انتقال ویروس‌ در پمپ‌های بنزین وجود دارد. برای بررسی شرایط پمپ‌های بنزین به برخی از این جایگاه‌های پرتردد در سطح شهر سر زدیم تا از نزدیک وضعیت آن‌ها را بررسی کنیم.
حول و حوش ساعت سه و نیم ظهر به چند جایگاه سوخت رفتیم، در تمام موارد پیش از آنکه به سراغ یکی از اپراتورها برویم تا در مورد وضعیت کار در این روزها از آنها سوال کنیم چند دقیقه‌ای بیرون از پمپ بنزین به نحوه سوخت‌گیری ماشین‌هایی که در کنار سکوهای مختلف جایگاه ایستاده بودند، نگاه می‌کردیم.
برخی از راننده‌ها بدون اینکه ماشین خود را ترک کنند کارت خود را به اپراتور می‌دادند و در ماشین به انتظار پایان فرایند سوخت‌گیری می‌نشستند و در نهایت کارت بانکی خود را برای تسویه حساب به اپراتور می‌دادند، سایر افراد از ماشین‌های خود پیاده می‌شدند و خود اقدام به سوخت‌گیری می‌کردند در میان این افراد تعداد زیادی از دستکش‌ها یا پلاستیک‌های فریزی که در سکوها قرار داده شده بود استفاده می‌کردند و عده‌ای بی‌توجه به این پلاستیک‌ها و اشاره اپراتورها به سمت محل قرارگیری آن‌ها، نازل را برمی‌داشتند و اقدام به سوخت‌گیری می‌کردند.
پس از چند دقیقه که شمایی کلی از وضعیت فعالیت در پمپ بنزین‌ها را به دست آوردیم برای گفت‌وگو به سراغ اپراتورها رفتیم.
عدم رعایت فاصله مناسب و نکات بهداشتی از سوی مراجعه‌کنندگان، اپراتورها را در معرض خطر قرار می‌دهد
یکی از اپراتورها در مورد رعایت فاصله و نکات بهداشتی از سوی مردم در قبال آن‌ها خاطر نشان کرد: بسیاری از مردم اصلا رعایت نمی‌کنند، حتی مقابل ما سرفه می‌کنند و نه ماسک می‌زنند و حتی دستکش‌هایی را که به آن‌ها می‌دهیم استفاده نمی‌کنند و به عنوان مثال می‌گویند که ولش کن الکی است.
اپراتوری در یک جایگاه سوخت دیگر نیز می‌گوید: مردم رعایت نمی‌کنند وقتی هم به آن‌ها می‌گوییم اصلا انگار نه انگار و توجه نمی‌کنند.
آن‌طور که مشخص است عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی در مقابل کارگران جایگاه‌ها مساله‌ای فراگیر است چنان که حتی اپراتور دیگری نیز در این مورد تاکید کرد: حتی رفتارها در این زمینه بدتر شده است بیشتر مردم بی‌خیال شده‌اند.
اپراتور یکی از جایگاه‌های سوخت در خصوص انجام فرایند سوخت‌گیری توسط آن‌ها گفت: گاهی که برای برخی از مردم می‌خواهیم سوخت‌گیری انجام دهیم آن‌ها فکرهای بدی می‌کنند به این صورت که برخی از افراد فکر می‌کنند که ما سوخت کمتری می‌زنیم و بنابراین خودشان سوخت‌گیری را انجام می‌دهند در کل بعضی‌ها دوست ندارند که ما سوخت‌گیری را انجام بدهیم، برخی از مردم انگار راحت‌تر هستند که خودشان سوخت‌گیری کنند.
دست‌به‌دست شدن کارت پول و بنزین خود عامل انتقال ویروس است
یکی دیگر از اپراتورها در خصوص انجام فرایند سوخت‌گیری عنوان کرد: به ما گفته‌اند که سوخت‌گیری را انجام دهیم یعنی نازل را برداریم و در باک بنزین بگذاریم مردم باید خودشان پایین بیایند و در باک را باز کنند و کارت را در دستگاه بگذارند تا ما رمز را بزنیم چرا که همین دست به دست شدن کارت هم خود عامل انتقال ویروس است اما برخی از مردم داخل ماشین می‌نشینند و کارت را می‌دهند که تمام کار را ما انجام دهیم اما اگر بخواهیم با هر کدام از مردم در این مورد بحث کنیم در این شش ساعتی که سر کار هستیم باید بارها دعوا کنیم.
وی درمورد استفاده از دستکش توسط افرادی که خود اقدام به برداشتن نازل می‌کنند، افزود: برخی از افراد نیز خودشان اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند و حدود 80 درصد آن‌ها از دستکش‌هایی که در جایگاه قرار داده شده است و ما هم استفاده از آن‌ها را یادآوری می‌کنیم، استفاده می‌کنند و آن 20 درصد هم به این مساله و تذکر ما بی‌توجهی می‌کنند.
عدم توجه برخی از مشتریان به ممنوعیت پرداخت نقدی
اپراتور یکی از جایگاه‌های سوخت در مورد پرداخت هزینه سوخت توسط مشتریان با توجه به ممنوعیت پرداخت نقدی، بیان کرد: برخی از مردم هزینه سوخت را به صورت نقدی حساب می‌کنند و وقتی ما به آن‌ها می‌گوییم باید کارت بکشند گاهی دعوا می‌شود و می‌گویند که ما کارت نمی‌کشیم و فقط پول می‌دهیم.
در جایگاه دیگری یکی از اپراتورها در مورد پرداخت هزینه سوخت توسط مردم گفت: تا جایی که می‌توانیم به مردم می‌گوییم که از کارت استفاده کنند و پول نقدر را قبول نمی‌کنیم اما در برخی از موارد با اصرار مردم پول را قبول می‌کنیم اما به آن‌ها می‌گوییم که برای دفعه بعد حتما کارت همراه خود داشته باشند.
میزان مراجعه به جایگاه‌های مختلف، متفاوت است
اپراتور دیگری نیز در مورد پرداخت نقدی هزینه سوخت توسط برخی از مشتریان بیان کرد: با اینکه علائمی با پیام "پول نقد دریافت نمی‌شود." در تمام سکوها نصب شده است اما باز هم تعداد قابل توجهی از مردم پول نقد می‌دهند که واقعا نمی‌دانیم دیگر به آن‌ها چه بگوییم. این افراد هم غالبا بعد از انجام سوخت‌گیری می‌گویند که کارت ندارند که در آن زمان دیگر نمی‌شود کاری کرد چرا که اگر پول نقد را قبول نکنیم باید از جیب‌ بگذاریم.
وی در مورد تعداد مراجعه‌کنندگان در ایام شیوع کرونا تصریح کرد: در روزهای اولی که بیماری شروع شده بود مراجعه مردم کمتر شده بود، جایگاه خلوت بود اما اکنون دوباره به شکل‌ روزهای عادی برگشته است و انگار که کرونایی وجود ندارد.
یکی از اپراتورها درمورد وضعیت ابتلا به ویروس در میان همکارانش در جایگاه‌های سوخت گفت: خوشبختانه مشکلی برای من و همکارانم ایجاد نشده است. ما خودمان خیلی رعایت می‌کنیم اکثرا هم بچه کوچک در خانه داریم و به همین خاطر می‌ترسیم.
او در مورد وضعیت درآمد و حقوق خود در شرایط کنونی عنوان کرد: پس از شیوع این بیماری برخی از پمپ‌ بنزین‌ها مقداری دستمزد کارکنان خود را افزایش دادند اما ما افزایش دستمزدی نداشتیم و با یک میلیون تومانی که می‌گیریم به سختی زندگی می‌کنیم که این پول فقط هزینه قبوض ما می‌شود.
اپراتور یکی از جایگاه‌ها در خصوص رفت‌وآمد به سر کار در شرایطی که حمل و نقل عمومی تعطیل بوده است، گفت: عده‌ای از همکاران وسیله نقلیه دارند و باقی کسانی که وسیله نداراند با همکاران دیگر می‌روند.
در تمام جایگاه‌هایی که به سراغ آن‌ها رفتیم فرایند ضدعفونی نازل‌ها هر یک ساعت یکبار توسط خود اپراتورها انجام می‌شد. درتمام این جایگاه‌ها در ابتدای شیفت کاری دستکش در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و تمام اپراتورها ماسک بر صورت خود داشتند.
همچنین در این جایگاه‌ها به جز یک مورد، تعداد اپراتورها نسبت به قبل از شیوع کرونا ثابت مانده بود. باعث خوشحالی است که تمام اپراتورهایی که با آن‌ها صحبت کردیم از سلامت خود و همکاران‌شان در این مدت خبر دادند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/224943/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند