پیام خراسان

آخرين مطالب

جدال با کرونا زیر سقف بازارهای مشهد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- از ابتدای اردیبهشت ماه که ستاد ملی مقابله با کرونا دستور بازگشایی مجتمع‌های تجاری، بازارهای مسقف و پاساژها را صادر کرد، صاحبان واحدهای صنفی در این اماکن تجاری مشهد، پیکار سختی را با کرونا آغاز کردند و در تلاش برای رعایت موارد بهداشتی و جذب مشتری بیشتر هستند.

بسته بودن فضای مجتمع‌های تجاری و پاساژها و بازارهای مسقف احتمال شیوع کرونا را افزایش می‌دهد اما صاحبان این اماکن تجاری مدعی‌اند در صورتی که ابزار لازم فراهم شود، غربالگری و کنترل رعایت موارد بهداشتی از سوی فروشندگان و مردم در این اماکن به سهولت قابل انجام است و بهتر از واحدهای صنفی خارج از اماکن بهداشتی می‌توان کرونا را کنترل کرد.
بی شک مشهد در زمینه برخورداری از مجتمع‌های تجاری و پاساژها در کشور رکوردار است و این مهم اهمیت رعایت بهداشت و مقابله با شیوع کرونا در این اماکن را دوچندان می‌کند، صاحبان این اماکن نیز به دنبال اتخاذ شیوه‌های برای به حداقل رساندن شیوع این بیماری و جبران ضرر و زیان خود ناشی از تعطیلی اجباری طی دو ماه گذشته هستند.
مجتمع‌های تجاری و پاساژها به دلیل ماهیت گردشگری و زائرپذیربودن مشهد، طی سالهای گذشته رشد زیادی داشته‌اند به طوری که بیش از 300 مجتمع و پاساژ در این شهر وجود دارد و 40 درصد واحدهای صنفی کل شهر در این اماکن مستقر هستند.
فراهم بودن شرایط مناسب برای گندزدایی
رییس اتاق اصناف مشهد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مجتمع‌های تجاری برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی و نظافت نیروی انسانی دارند و اقدامات گندزایی در این مکان‌ها بهتر انجام می‌گیرد.
محمود بنانژاد افزود: همچنین در صورت تامین ملزومات لازم، کنترل ورود و خروج افراد در مجتمع‌های تجاری و کنترل شرایط جسمانی افراد آسانتر انجام می‌شود.
وی همچنین با اشاره به تعداد پاساژها و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مسقف در مشهد گفت: 320 مجتمع تجاری و پاساژ و بازار مسقف در مشهد فعال است. این کلانشهر 96 اتحادیه و بیش از 105 هزار واحد صنفی دارد و 40 درصد واحدهای صنفی این شهر در مجتمع‌ها، پاساژها و بازارهای مسقف مستقر است.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اکثر واحدهای صنفی مستقر در مجتمع‌های تجاری، پاساژها و بازارهای مسقف در مشهد پروتکلهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.
امیر دلداری اظهار داشت: بیشتر مغازه‌ها در مجتمع‌های تجاری، پاساژها و بازارهای مسقف مشهد خالی است و مشتری قابل توجهی نیز ندارند لذا نمی‎توان این اماکن را در افزایش تردد مردم در خیابانها و گسترش ویروس کرونا مقصر دانست.
رعایت موارد بهداشتی یک مزیت رقابتی
یکی از مدیران مجتمع‌های تجاری مشهد درباره چگونگی مقابله با کرونا به خبرنگار ایرنا گفت: قبل از اعلام وزارت بهداشت مبنی بر بازگشایی مجتمع‌های تجاری و پاساژها، مدیران مجتمع‌ها به صنوف اطلاع داده بودند که زمینه رعایت پروتکلهای بهداشتی را فراهم کنند.
سعید عباسیان افزود: از سوی دیگر مدیران مجتمع‌ها نیز موارد بهداشتی الزامی را برای مبادی ورودی پیش بینی کرده و همکاران انتظامات و تاسیسات را نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی توجیه کرده بودند.
وی اضافه کرد: هم اینک الزام رعایت پروتکلهای بهداشتی به یک مزیت رقابتی برای مجتمع‌های تجاری، پاساژها و بازارهای مسقف تبدیل شده است تا با تامین امکانات بیشتر بهداشتی، مشتری بیشتری جذب کنند.
مدیر مجتمع تجاری قدس رضوی گفت: هم اکنون هر چه قدر یک مجتمع یا پاساژ موارد بهداشتی را بیشتر رعایت و امنیت سلامت مردم را تضمین کند جمعیت بیشتری جذب مجتمع می‌شوند و فروش صنوف بیشتر می‌شود.
عباسیان مجتمع‌های تجاری را محل خوبی برای غربالگری کرونا دانست و افزود: مردم از حضور در بیمارستانها هراس دارند لذا مجتمع‌های تجاری محل بهتری برای انجام آزمایش کرونا از مردم است و می‌تواند یک پایگاه مناسب برای پیشگیری از کرونا باشد.
عباسیان ادامه داد: برخی مجتمع‌های بزرگ در مشهد امکانات غربالگری و تب سنجی را مستقر کرده‌اند اما این امکان برای همه مجتمع‌ها فراهم نیست لذا مرکز بهداشت می‌تواند با استقرار ماموران بهداشت و وسایل غربالگری نسبت به شناسایی موارد ابتلا به کرونا اقدام کند.
وی از مراکز بهداشت خواست ملزومات بیشتری در خصوص مقابله با کرونا در اختیار مجتمع‎های تجاری، پاساژها و بازارهای مسقف مشهد قرار دهند، همچنین زمینه ارایه آموزشهای مقابله با کرونا از طریق تلویزیون‌ها و محل تبلیغات در مجتمع‌ها و دادن مشاوره‌های لازم به مردم را فراهم کنند.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد قادر به استقرار نیروی ثابت برای غربالگریدر اماکن تجاری نیست
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مشهد مجتمع‌های تجاری و پاساژهای فراوانی دارد و دانشگاه علوم پزشکی این شهر امکانات و نیروی انسانی لازم برای استقرار در این اماکن تجاری به منظور غربالگری کرونا را ندارد.
مهدی قلیان افزود: شاید بتوان به صورت مانور تیم‌های دو نفره از دانشگاه علوم پزشکی مشهد را برای غربالگری کرونا در ساعات محدودی در مجتمع‌های تجاری مستقر کرد اما امکان استقرار نیرو و امکانات به صورت شبانه روزی در این اماکن تجاری وجود ندارد.
وی اضافه کرد: وزارت بهداشت پروتکل بهداشتی ویژه مجتمع‌های تجاری و پاساژها و بازارهای مسقف ارایه نداده است و پروتکل بهداشتی صادره از این وزارتخانه مربوط به موارد بهداشتی است که کل واحدهای صنفی در اماکن عمومی ملزم به رعایت آن هستند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر مجتمع تجاری و پاساژ باید در ورودی و خروجی مایع ضد عفونی کننده دست (هندراب) را مستقر کند، مواد شست و شو و ضدعفونی کننده را در داخل دستشویی‌ها قرار دهد، فروشندگان حتما از ماسک استفاده کنند، اصول اولیه بهداشتی و تعبیه تهویه قوی و درست در این اماکن رعایت شود تا ویروس کرونا ماندگار نباشد حتی مدیران این اماکن می‌توانند به مردم در ورودی‌ها ماسک بدهند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مشهد اشتغال زایی اصناف
پروندهٔ خبری
کرونا و کسب‌وکارها: از دورکاری تا رونق آنلاین‌ها کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/225432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

گیتی آذرپی درگذشت