پیام خراسان

آخرين مطالب

هدیه کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- شیوع ویروس کرونا به رغم درد جانکاه، تغییر در زندگی روزانه و تهدید جهانی، می‌تواند با ایجاد اتکا به نیروی داخلی فرصتی ماندگار برای ما فراهم کند.

تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و نداشتن امید به مشارکت سایر کشورها برای به روزآوری صنایع این کشور موجب شد فراگیری ویروس کرونا، مردم ما در زمینه تهیه مواد ضد عفونی کننده و رعایت مسائل بهداشتی و رسیدگی به امور خانواده و جامعه دچار نگرانی‌هایی کند.
اما در همان روزهای اولیه کادر پزشکی و سلامت کشور با از خودگذشتگی دست به کاری شگرف زده و باعث کاهش این نگرانی‌ها شدند.
افراد و تشکل‌های مختلف نیز در قالب گروه‌های جهادی دست به کار شدند تا با تهیه لوازم بهداشتی و ضد عفونی کننده در کاهش شیوع این بیماری وظیفه انسانی خود را به نمایش بگذارند.
اقدامات اجتماعی و علمی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاهیان نیز با تعطیلی کلاس‌ها و روی آوردن به آموزش مجازی، کار علمی و تحصیل دانش را به تاخیر نیانداختند و این امر مَحک خوبی برای شناساندن نقاط ضعف و قوت نظام آموزش مجازی در کشور شد.
علاوه برآن دانشجویان در کنار آموزش مجازی سعی کردند کلاس‌های دانشگاه را به کارگاه‌هایی برای تهیه و آماده سازی ماسک و دیگر اقلام پزشکی برای توزیع میان کادر درمان و سایر نیازمندان، تبدیل کنند.
مسوول قرارگاه جهادی دانشگاه فردوسی مشهد در این باره گفت: با هماهنگی انجام شده، خط تولید لباس ایزوله و ماسک توسط دانشجویان در این دانشگاه راه‌اندازی شد.
مهدی حافظ افزود: این دانشجویان بر اساس وظیفه اجتماعی خود در این حرکت جهادی شرکت کردند تا در رفع نیاز جامعه به این محصولات حرکت جهادی خود را به سرانجام برسانند.
مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: با کمک دانشجویان و استادان این دانشگاه طراحی و ساخت روبات ضدعفونی کننده سریع بیمارستان مبتنی بر اشعه UV-C، طراحی و ساخت ونتیلاتور (دستگاه اکسیژن ساز و تنفس مصنوعی) با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشکده‌های مهندسی و کشاورزی، طراحی نرم‌افزار موبایلی برای ارتباط بیمار، پزشک و مشاوران توسط دانشکده مهندسی و همچنین بررسی موارد احتمالی انتقال بیماری از دام و طیور و مدیریت آن توسط دانشکده‌های کشاورزی و دامپزشکی صورت گرفته است.

پیام خراسان


دکتر عادل سپهر افزود: با توجه به نیاز به الکل و مواد ضد عفونی کننده، این دانشگاه با تشکیل کارگروهی در زمینه تولید و بهینه سازی مواد ضدعفونی کننده با استفاده از فورمولاسیون‌های معتبر استاندارد و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی مواد ضد عفونی کننده سطوح و دست تولید کرده است.
وی ادامه داد: از فعالیت های دیگر این دانشگاه و با توجه به ظرفیت علمی آن در حوزه های مختلف، اقداماتی جهت مستند سازی و مدیریت گردآوری و تحلیل آمارها و اطلاعات مربوط به بیماری و ارایه گزارش‌های علمی است تا نتایج آن در اختیار مدیران تصمیم گیر استانی قرار گیرد.
وی گفت: خاطره و واقعه نگاری و همچنین گردآوری دانش تجربی کادر درمان کرونا توسط دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تهیه سند ارزیابی مکانی "آسیب‌پذیری شهر مشهد از منظر جمعیتی و ظرفیت بستری بیماران کرونا با انواع مدل‌های پیش‌بین" توسط آزمایشگاه فتوگرامتری، سنجش از دور و سیستم اطلاعات مکانی به همراه مدل‌سازی شیوع بیماری توسط دانشکده‌های مهندسی و ادبیات و علوم انسانی، تحلیل محتوای رد و بدل شده در شبکه‌های اجتماعی در خصوص کرونا برای تشخیص خبرهای جعلی توسط دانشکده مهندسی برخی از این فعالیت‌هاست.
شرکت‌های دانش‌بنیان در بحران کرونا
یکی از گروه‌های دیگر علمی که توانستند از این محدودیت راه به سوی فرصت‌های نوین باز کنند، شرکت‌های دانش بنیان هستند.
رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات خود را تغییر دادند و برخی دیگر نیز ساخت محصول خود را توسعه دادند که بخشی از این محصولات بسیار راهبردی مانند دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) است.
دکتر رضا قنبری افزود: مجوز تولید این دستگاه برای این شرکت تا قبل از شیوع بیماری کرونا پنج دستگاه بود و با توجه به شرایط پیش آمده و در راستای تحقق شعار امسال و همچنین نیاز کادر درمان به این دستگاه، تولید آن به 30 دستگاه در روز رسیده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از شرکت ها نیز، که از سال 1390 فعالیت خود را با تولید دستگاه بیهوشی آغاز نمود، اکنون در حال ساخت دستگاه سی. تی.اسکن است.
وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان دیگری هم وجود دارند که در زمینه ساخت بیمارستان صحرایی، تست کرونا و دیگر موارد فعالیت داشتند.
وظیفه اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد در راستای ایفای نقش فعالانه و نیکوکارانه دانشگاهیان در خدمت رسانی به شهروندان برای مبارزه با ویروس کرونا و لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت های گسترده این دانشگاه، هسته اولیه پویش نیکوکاری با عنوان "سپَند" را ایجاد کرد.
دکتر محمد کافی رییس این دانشگاه با حمایت از تشکیل این پویش، بر لزوم مشارکت و استفاده از تمام بخش‌های دانشگاه فردوسی مشهد دراین فعالیت خداپسندانه تاکید کرد.
همدلی مومنانه
از سوی دیگر افرادی از جامعه نیز به خاطر اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند و تعطیلی برخی صنوف به منظور جلوگیری از شیوع کرونا دچار مشکلات معیشتی شدند که رهبر انقلاب در سخنرانی روز نیمه شعبان به طرح مواسات و همدلی مومنانه اشاره کردند.
مردم ایران که تجربه همدلی و ایثار را در سال‌های گذشته همانند روزگار دفاع مقدس یا مشارکت در تامین اقلام زندگی و مایحتاج افرادی که در بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله زندگی خود را از دست داده بودند، دارد این بار نیز به میدان عمل وارد شدند.
با شکل گیری گروه های جهادی که خیابان‌های شهر را ضد عفونی کردند، گروهی نیز دست به کار شدند تا در آستانه ماه مبارک رمضان، بسته‌های معیشتی را برای خانواده های کم برخوردار و نیازمند آماده کنند.
مواسات فقط بسته معیشت نیست بلکه به معنی مشارکت دادن اقشار ضعیف در زندگی و درآمد اغنیا و کسانی است که قدرت دارند و در این قسمت حرکت‌های مختلف انجام شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: در پی شیوع ویروس کرونا و لزوم ماندن افراد در منزل، برخی دچار اختلال در اقتصاد و معاش خانواده خود شدند که می‌تواند زمینه درگیر شدن این افراد با بیماری را افزایش دهد زیرا وقتی مردم از نظر تغذیه تحت فشار قرار گیرند، سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف می‌شود.
دکتر شاپور بدیعی افزود: برای کمک به این افراد و با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، بسته‌های معیشتی که شامل اقلام پروتئینی و تغذیه‌ای می‌باشد بسیار راهگشا ومناسب است تا سیستم بدنی افراد دچار ضعف نشود.
109 هزار خانواده آسیب‌پذیر
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز گفت: قرارگاه مواسات این استان تاکنون 109 هزار خانواده آسیب‌پذیر را که در جمعیت‌های جامعه هدف دستگاه‌های امدادی بوده‌ یا از بیماری کرونا آسیب دیده‌اند شناسایی کرده است.
آیت الله سید احمد علم الهدی در مراسم آغاز رزمایش مواسات و کمک مومنانه خراسان رضوی در مشهد به تداوم این اقدام اشاره کرد و افزود: قرارگاه مواسات به منظور هماهنگی اقدامات دستگاه‌ها در راستای کمک مومنانه تشکیل شده است تا امکانات را جمع‌آوری، نظام مند و اقشار آسیب پذیر را شناسایی کند.

پیام خراسان


وی کمک به اقشار آسیب‌پذیر را "یک طرف قضیه" توصیف و بیان کرد: یکی از ویژگی‌های فرمانی که رهبری در این خصوص صادر کردند و رهنمود ایشان که باید به آن توجه شود این است که این قرارگاه باید برای عموم اقشار آسیب‌پذیر در موقعیتی که تامین معیشت مردم برای قشر زحمتکش دچار مشکل می‌شود، پناهگاه باشد.
امام جمعه مشهد گفت: شناسایی این افراد از طریق مساجد و ائمه جماعات در شهرستان‌ها با محوریت ائمه جمعه ادامه دارد که آنان این قرارگاه را به عنوان پناهگاهی برای خود حس کنند همچنین این قرارگاه برای خیرین مرجعی است که از این طریق به اقشار نیازمند کمک کنند.
ایرانی‌ها در مواجهه با این بحران دستپاچه نشدند و از تجربه و اندوخته فرهنگی دراز مدت خود در رویارویی با بحران‌های مختلف استفاده کردند. وی افزود: مواسات فقط بسته معیشت نیست بلکه به معنی مشارکت دادن اقشار ضعیف در زندگی و درآمد اغنیا و کسانی است که قدرت دارند و در این قسمت حرکت‌های مختلف انجام شده است.
وی ادامه داد: شهرداری مشهد هم که نهاد مردمی و حاکمیتی است برنامه های جالبی دارد و قرار گذاشته همه کارگران روزمزد را از اول ماه رمضان بکار گیرد و مشغول کار کند.
عظمت و قدرت نوین اسلامی
با شیوع بیماری کرونا و بستری شدن افراد مختلف در کشورهای جهان، تصاویری در رسانه‌های مختلف گروهی و اجتماعی از نبود امکانات اولیه بهداشتی و حفاظتی در میان کادر بهداشتی و درگیری بین مردم برای به دست آوردن اقلام بهداشتی منتشر شد.
آیت الله علم الهدی با اشاره به این موضوع گفت: نشان دادن عظمت و قدرت نوین اسلامی در یک مسابقه فرهنگی با فرهنگ و تمدن‌های مختلف جهان، ویژگی دوم اوامر مقام معظم رهبری در این موضوع بود.
وی افزود: فرهنگ غرب که خود را به عنوان پیشوای تمدن در دنیا معرفی می کند، در جریان بحران بیماری کرونا به اینجا رسید که مردم در کشورهای پیشرفته غربی اسلحه خریدند تا همدیگر را بکشند.
وی ادامه داد: ولی مردم کشور ما در چارچوب تمدن نوین اسلامی دست به دست هم دادند تا یکدیگر را از این بلا نجات دهند.
دانشیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: با توجه به شیوع بحران کرونا و ایجاد گروه‌های مردمی برای کمک به نیازمندان و ضد عفونی کردن شهرها، می‌توان گفت که ایرانیان نسبت به کشورهای غربی برخورد منطقی‌تری با کرونا داشته‌اند.
مهدی نجف‌زاده افزود: ایرانی‌ها در مواجهه با این بحران دستپاچه نشدند و از تجربه و اندوخته فرهنگی دراز مدت خود در رویارویی با بحران‌های مختلف استفاده کردند.
وی ادامه داد: جامعه ایرانی از تجربه‌های تاریخی خود آموخته است که برای کمتر ضربه خوردن در مقابل این گونه رخدادها باید به یاری دیگر همنوعان خود بشتابد و این بر خلاف رفتاری است که اکنون در جوامع غربی، شاهد آن هستیم.
وی گفت: اتفاقی که اکنون در کشورهای غربی شاهد آن هستیم در حقیقت به نحو واقعی، خود بحران است زیرا آنها سال‌هاست که با این گونه موضوعات روبرو نبوده‌اند و اکنون که این واقعه رخ داده است برای آنها یک بحران واقعی ایجاد کرده و مصادیق تئوری نظریه‌پرداز سیاسی انگلیس "توماس هابز" که می‌گوید "انسان، گرگ انسان است"در آنجا دیده می‌شود زیرا غرب دچار یک فرسایش هویتی شده است.
تبدیل کرونا به فرصت با هم بودن در خانواده
با گسترش ویروس کرونا و محدودیت های ارتباطی تعریف شده به خاطر عدم سرایت این بیماری، فرصتی ایجاد شده است تا خانواده ها بیشتر در کنار هم قرار گیرند، و به همین دلیل باید نسبت به اهمیت و جایگاه ارتباط انسانی نگاهی دوباره بیاندازیم و قدر لحظات با هم بودن را بیشتر درک کنیم.
دانشیارگروه آموزش مشاوره و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: باید به این نکته توجه کرد که زندگی جاری است و فقط وقفه کوتاهی در روند اصلی آن رخ داده که با رعایت مسائل بهداشتی به زودی این مشکل نیز برطرف خواهد شد.
سید محسن اصغری نکاح افزود: مردم و والدین، نقش بسزایی در فراهم کردن ایجاد آرامش در شرایط فعلی برای کودکان دارند تا عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد بهبود یابد، لذا باید خانواده را از تاثیر موج‌های منفی موجود در رسانه‌های مخرب مصون ساخت.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: اکنون که توصیه به ماندن در منزل به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری تعریف شده است، باید از آن به عنوان یک فرصت مناسب استفاده کرد تا کمبود حضور در خانواده جبران شود و از این فرصت برای ارتباط با کودکان، بازی با آنها و فراهم کردن محیط با نشاط همراه با آرامش استفاده شود.

پیام خراسان


این روانشانس گفت: توصیه به مطالعه و خواندن کتاب قصه برای کودکان، همچنین پرداختن به انجام کارهای عقب افتاده و استفاده از فرصت معنوی مناجات و دعا در کنار ورزش و تحرک در محیط خانه می‌تواند همراه با مثبت اندیشی در افزایش روحیه و کاهش اضطراب کمک کند.
اصغری نکاح افزود: در این روزها که اخبار منفی به سرعت در میان مردم گردش می‌کند باید پیام‌های مثبت نیز به دیگران منتقل شود در غیر اینصورت توصیه می‌شود برای مدتی از رسانه‌ها شامل شبکه های اجتماعی و تلفن‌ همراه دوری کرد و به دیگر فعالیت‌های روزانه پرداخت.
براساس آخرین آمار رسمی تاکنون 88 هزار و 194 نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان پنج هزار و 574 نفر را در کشور گرفته است. 
همچنین تاکنون 66 هزار و 596 نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.
برچسب‌ها
کرونا ویروس کرونا مشهد دفاع مقدس دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشگاه فردوسی مشهد
پروندهٔ خبری
رفتار مومنانه و همدلانه ایرانیان در روزگار کرونا کرونا و تغییر خط تولید پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/226437/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

7 فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی

افزایش 41 درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد