پیام خراسان

آخرين مطالب

نقاهتگاه‌ها در نقاهت مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- دو هفته قرنطینه ماندن در خانه و یا در نقاهتگاه یکی از مراحل سیر درمان و بهبودی بیماری کرونا پس از ترخیص از بیمارستان به شمار می‌رود یعنی بیمار بهبود یافته از عفونت‌های حاد تنفسی و یا مشکوک به کرونا برای پیشگیری از خطر انتقال ویروس به دیگران تا بهبودی کامل باید برای مدتی در قرنطینه باشد.

از این رو مسوولان حوزه سلامت خراسان رضوی با شیوع بیماری کرونا در این استان از همان ابتدای راه اندازی نقاهتگاه‌ها برای بیماران بهبود یافته از کرونا در خانواده‌هایی که شرایط قرنطینه کردن ندارند را در اولویت برنامه های خود قرار دادند.
در 23 اسفند ماه سال گذشته اولین نقاهتگاه با همکاری سپاه امام رضا (ع) در مشهد برای بیماران بهبود یافته از کرونا راه‌اندازی شد.
پس از آن مسوولان ستاد پیشگیری از کرونا در خراسان رضوی از قابلیت افزایش تخت‌های نقاهتگاهی در مشهد و استان خراسان رضوی خبر دادند به طوری که استاندار خراسان رضوی به عنوان رییس این ستاد در فروردین ماه امسال اعلام کرد: 25 هزار تخت نقاهتگاهی برای بیماران مبتلا به کرونا در این استان آماده است.
علیرضا رزم حسینی در رزمایش دفاع بیولوژیک قرارگاه منطقه‌ای ثامن الائمه (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: 20 هزار تخت از این نقاهتگاه‌ها در شهر مشهد و پنج هزار تخت در دیگر شهرهای این استان برای بیماران بهبود یافته از کرونا اختصاص داده شده است.
به رغم تمامی تدابیر و تلاشهای انجام شده و حتی پیش‌بینی برنامه‌های فرهنگی و رایگان بودن تمامی خدمات در نقاهتگاه‌ها، اکنون که افزون بر دو ماه از شیوع بیماری کرونا در خراسان رضوی و کشور می گذرد مسوولان می گویند بیماران از این مراکز برای دوران قرنطینگی بیماری کرونا استقبالی نکرده اند.
اگرچه تمایل به طی کردن سیر بهبودی کامل بیماری کرونا در منزل پس از مرخص شدن از بیمارستان و عدم استقبال از تخت‌های نقاهتگاهی پیش‌بینی شده از منظر دیگری قابل بحث و بررسی است اما مسوولان ستاد پیشگیری از کرونا در خراسان رضوی تمامی تلاش خود را در این زمینه به کار گرفتند.
حضور در نقاهتگاه رایگان است
رییس قرارگاه پیشگیری و کنترل کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: تمامی بیماران مبتلا به کووید-19 باید پس از اتمام مدت زمان بستری در بیمارستان‌ها، برای ادامه روند بهبودی به نقاهتگاه منتقل شوند.
دکتر محمد حسین بحرینی افزود: بیماری که مبتلا به ویروس کووید-19 است تا مدتی پس از ترخیص از بیمارستان باید تحت مراقبت قرار گیرد تا زمینه انتقال به سایر افراد مهیا نشود به همین منظور نقاهتگاههایی برای مراقبت از این دسته از بیماران آماده‌سازی شده است که بیماران از بیمارستانها به آنجا منتقل می‌شوند. 
وی با بیان اینکه گذراندن مدت زمان دوره نقاهت برای تمام بیماران باید انجام شود خاطر نشان کرد: این امر در درجه نخست برای حفظ سلامتی خود فرد، سپس خانواده و جامعه انجام می‌شود.
دکتر بحرینی با بیان اینکه با حمایت سپاه امام رضا(ع)، استانداری، شهرداری و سایر ارگان ها مجموعه‌های نقاهتگاهی برای تمام بیماران پیش‌بینی شده گفت: تمامی خدمات ارائه شده به بیماران رایگان بوده و هزینه‌ای از آنها دریافت نمی‌شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اگرچه برخی از بیماران شرایط نگهداری و جداسازی را نداشته اند و با وجود تمامی تلاشها و تدابیر اتخاذ شده، تاکنون استقبالی از رفتن به این نقاهتگاهها از سوی بهبود یافتگان از کرونا در مشهد و خراسان رضوی حاصل نشده است.
نخستین نقاهتگاه
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراسم راه اندازی نخستین نقاهتگاه ویژه بیماران بهبود یافته سندرم حاد تنفسی در مشهد با مشارکت مرکز بهداری شمال شرق سپاه امام رضا (ع) گفت: این نقاهتگاه با 60 تخت و دارا بودن بهترین امکانات و تجهیزات برای افرادی پیش‌بینی شده که دوران حاد بیماری خود را در بیمارستان طی کرده و شرایط و توانایی گذران دوران بیماری در منزل را برای بهبودی کامل ندارند.
دکتر شاپور بدیعی افزود: ظرفیت تخت‌های نقاهتگاه بیماران بهبود یافته از کرونا در مشهد با همکاری سپاه امام ‌رضا (ع) و آستان قدس رضوی در چند روز آینده تا 300 تخت بیمارستانی افزایش می یابد.
وی مدت زمان نگهداری بیماران بهبود یافته در نقاهتگاه را منوط به وضعیت سلامت عمومی آنان از نظر پزشکی بین هفت تا 14 روز عنوان کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این نقاهتگاه، هماهنگی‌های لازم برای اقامت، تغذیه و دارو درمانی بیماران انجام شده است و در همه شیفت‌های صبح، عصر و شب تیم پزشکی آماده خدمت‌رسانی به بیماران هستند.
بدیعی افزود: در این مراکز نیز عیادت نزدیکان از بیمار میسر نیست و افراد می‌توانند از طریق تماس‌های تصویری و تلفنی با نزدیکان خود ارتباط داشته باشند.
او اضافه کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره و در برهه‌های زمانی مختلف همراهی و کمک‌های موثری داشته است و در همین جا از تلاش‌های سپاه امام رضا (ع) در کمک و همراهی دانشگاه در زمینه کنترل و پیشگیری از کرونا قدردانی می‌شود.
برنامه های فرهنگی در نقاهتگاه‌ها
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در خصوص پیش‌بینی برنامه های فرهنگی در نقاهتگاه‌ها به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به تدبیر و سیاستگذاری استاندار برنامه‌های پیوست فرهنگی نقاهتگاه‌ها و قرنطینه خانگی تدوین شده است.
جعفر مروارید افزود: معاونت‌های تخصصی این اداره کل در راستای وظایفی که بر عهده دارند برنامه های فرهنگی، هنری و قرآنی برای اجرا در نقاهتگاه‌ها و قرنطینه خانگی پیشنهاد دادند.
وی مجری این برنامه‌ها را دانشکده علوم پزشکی دانست و ادامه داد: حدود 160 تابلوی هنری اعم از طرح‌های گرافیکی، عکس و تذهیب برای نمایش در نقاهتگاه‌هایی که سالن و فضای مناسب داشته باشند آماده شده است که نمایش این آثار بر عهده مدیریت نقاهتگاه‌ها خواهد بود.
او اجرای موسیقی سنتی، مسابقات قرآنی، فرهنگی و هنری از جمله مسابقات نقاشی و گرافیک و استعداد شناسی، کتاب‌خوانی، شعرخوانی و ساخت کلیپ، چالش کتاب و نمایش فیلم و تئاتر در فضای مجازی با استفاده از ظرفیت سایت‌های پخش فیلم توسط انجمن هنرهای نمایشی را از دیگر برنامه‌های فرهنگی در نقاهتگاه‌ها برشمرد.
65 بیمار در نقاهتگاه
معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه امام رضا (ع) گفت: در پی دستور مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت سپاه در کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا، این نهاد اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار داد که راه‌اندازی نقاهتگاه‌ها برای نگهداری و قرنطینه بیماران بهبود یافته یکی از این اقدامات است.
دکتر محمود توکلی راد افزود: در حال حاضر تنها نقاهتگاه فعال برای قرنطینه بیماران بهبود یافته از کرونا در پادگان آموزشی امام رضا(ع) مشهد با 300 تخت دایر است که اکنون فقط 15 نفر در این مرکز در حال نگهداری هستند.
وی خاطر نشان کرد: استقبال از نقاهتگاه‌ها برای قرنطینه شدن بیماران بهبود یافته از کرونا به دلایلی اندک است و طی دو ماه گذشته در مجموع 65 نفر در این نقاهتگاه نگهداری شده اند که 50 نفر از آنان ترخیص شده‌اند.
او بیان کرد: طبق فرمایش استاندار خراسان رضوی، 25 هزار تخت نقاهتگاهی برای بیماران بهبود یافته از کرونا در استان پیش‌بینی شده و آماده بهره‌برداری است که به دلیل عدم استقبال اکنون تنها نقاهتگاه فعال مشهد در پادگان آموزشی امام رضا دایر است.
وی گفت: بسیاری از بیماران و خانواده هایشان ترجیح می‌دهند که سیر بهبودی از بیماری را در منزل سپری کنند و این علت عدم استقبال از نقاهتگاه‌هاست و از طرفی تعداد کمی هم به دلیل نظامی بودن این مراکز ترجیح می‌دهند به منزل خود پس از ترخیص از بیمارستان بازگردند.
معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه امام رضا (ع) با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای استفاده از ظرفیت تخت‌های نقاهتگاهی گفت: طبق برنامه‌ریزی های انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی مشهد بناست افراد شناسایی شده مشکوک به علائم کرونا حاصل از غربالگری در مناطق زیر پوشش این دانشگاه اگر در منزل امکان نگهداری و قرنطینه نداشته باشند به نقاهتگاه‌ها ارجاع داده شوند.
سه بیمارستان شریعتی، امام رضا(ع) و قائم (عج) در کلانشهر مشهد به طور ویژه به درمان مبتلایان به کرونا اختصاص داده شده است.
هم اکنون 6 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی در استان 6 میلیون و 400 هزار نفری استان خراسان رضوی مستقر هستند که بیش از 75 درصد از جمعیت استان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد و بقیه توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، تربت جام و نیشابور خدمات رسانی می‌شوند.َ
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز شنبه ششم اردیبهشت 99 اعلام کرد: تاکنون 89 هزار و 328 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 76 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزار و 650 تن رسید.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مشهد آستان قدس رضوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علی‌رضا رزم‌حسینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیمارستان شریعتی
پروندهٔ خبری
تلاش نیروهای مسلح در مواجهه علیه کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/226556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد