پیام خراسان

آخرين مطالب

رزق حلال با عطر گل محمدی / نوآوری در فرآوری را به دست گیریم مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی اینجا خراسان جنوبی است، نه شاید کویر خراسان جنوبی نیست، بلکه قطعه‌ای بهشت با عطر دل‌انگیز و بهاری گل‌های محمدی است. عطری که تو را تا بهشت می‌کشاند.

روز که بالا می‌آید و خورشید نظری دوباره بر زمین می‌افکند، در خنکای صبح زندگی دوباره با عطر مدهوش کننده گل‌های محمدی در باغ‌های بیرجند آغاز می‌شود.
این عطر مرا یاد کودکی‌ام می‌اندازد، از عطری که مادربزرگ همواره همراه خودش داشت و با هر بار استفاده کردن صلواتی در دلش می‌فرستاد و یا عطری که از گل‌های محمدی در سجاده‌اش احساس می‌شد.
به گزارش ایسنا، اینجا خراسان جنوبی است، نه شاید کویر خراسان جنوبی نیست، بلکه قطعه‌ای بهشت با عطر دل‌انگیز و بهاری گل‌های محمدی است. عطری که تو را تا بهشت می‌کشاند.
وارد باغ‌های گل محمدی که می‌شوی، گویی زندگی دوباره عطر می‌گیرد. کارگرانی که مشغول کارند و چه کاری از این بهتر و کودکانی که در قهقهه معصومانه کودکی در لابلای بوته‌های محمدی می‌دوند، گویی کودکانه‌هایشان با عطر گل‌های محمدی دل‌انگیزتر شده و پدران و مادرانی که هر روز برای برداشت گل مخمدی به اینجا می‌آیند تا رزقی از جنس حلال بر سر سفره آورند.
نزدیکشان که می‌شوی در حال که پیراهن‌هایشان پر از رنگ صورتی گل محمدی شده، نگاهشان را از تو می‌دزدند و دوباره مشغول کار می‌شوند. چشمانشان در زیر کلاه حصیری پنهان شده و با معصومیتی که در چهره کودکانشان نیز آشکار است، مشغول برداشت می‌شوند.
مشغول کار است، اما ذکری از نام حضرت محمد(ص) را زیر لب زمزمه می‌کند و شاید این تمام معنای زندگی باشد، کارگرانی که با طلوع خورشید در این مزرعه کار را آغاز می‌کنند و با تمام سختی‌هایش زندگی را با عطر صلوات گل محمدی ادامه می‌دهند.
اما جدا از فرصتی که این صنعت برای اشتغالزایی در کویر ایجاد کرده، خواص و کاربردهای این گیاه بسیار متنوع است و از دیرباز گیاهی ارزشمند در زمینه دارویی، غذایی، تولید عطر و نیز بیش از همه زینت بخش باغچه‌ها و فضای سبز ایرانیان بوده است.
خواص بی‌نظیر گل محمدی
محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از گل محمدی در ساخت برخی داروهای گیاهی از جمله قطره گل سرخ استفاده می‌شود که دارویی ضدافسردگی است.
وی با اشاره به اینکه گل محمدی درختچه‌ای پرشاخ و برگ با انشعابات فراوان که به خانواده گل سرخ تعلق دارد، افزود: در سطح گیاه تیغ‌هایی وجود دارد که منشأ اپیدرمی دارند و گل‌های آن صورتی و معطر است که در تهیه اسانس و گلاب استفاده دارد.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه در گلبرگ‌های آن اسانس وجود دارد که از دو قسمت تشکیل شده است، تصریح کرد: بخشی از آن مایع و «اولئوپتن» نام دارد که روغنی و بسیار معطر و بخش دیگر آن جامد و بی‌بو است به نام «استئاروپتن» که تا 30 درجه سانتی‌گراد حالت جامد دارد.
پویان بیان کرد: در اسانس آن علاوه بر این ماده، سیترونلول نیز وجود دارد و مصرف گل آن مفرح و مسهل است و برای رفع اخلاط خونی و درمان یبوست نیز از آن استفاده می‌شود.
وی یادآور شد: در بیماری‌های سردرد، ضعف قلب، تقویت لثه‌ها، زخم دهان و لثه‌ها و به صورت استعمال خارجی برای ترمیم زخم‌ها، رفع بوی ناشی از ترشحات رحمی در زنان و قطع زگیل، ناراحتی‌های پوستی، رویاندن گوشت تازه بر زخم‌های عمیق، تحلیل ورم اعضا، شکستگی اعضا و رفع بدبویی عرق کاربرد دارد.
پویان خاطرنشان کرد: از گل‌محمدی در تهیه داروهای گیاهی استفاده می‌شود که برخی از آنها سنالین، پودر سنالین و قطره گل سرخ است.

پیام خراسان


برداشت 365 تن گل محمدی از باغ‌های استان
محمدرضا اکبری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های خراسان‌جنوبی از ابتدای اردیبهشت‌ماه، گفت: سطح کشت گل محمدی در خراسان‌جنوبی 260.7 هکتار است، که از این میزان 155.5 هکتار بارور و مابقی غیربارور است.
وی اظهار کرد: برداشت گل محمدی تا اواخر اردیبهشت‌ماه در این استان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود 365 تن گل محمدی از باغ‌های استان برداشت شود.
وی با بیان اینکه گل محمدی با توجه به شرایطی که استان دارد یکی از گیاهان بسیار مقاوم به تنش‌های محیطی است، تصریح کرد: خراسان‌جنوبی ظرفیت فوق‌العاده‌ای در تولید گل محمدی دارد.
وی اظهار کرد: نیاز آبی بسیار کم، قابلیت کشت دیم، سازگار به شرایط آب و هوایی منطقه و مقاومت به تنش‌های محیطی موجود، قابلیت نگهداری پس از برداشت و قابلیت کشت در زمین‌های فقیر و سنگلاخی، از مزایای کشت گل محمدی است.

پیام خراسان


فعالیت 7 واحد فرآوری
اکبری با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان‌ جنوبی به شهرستان سربیشه اختصاص دارد، تصریح کرد: گل محمدی برداشت شده در خراسان ‌جنوبی به ‌روش‌های صنعتی و سنتی گلاب‌گیری می‌شود و علاوه بر مصرف در داخل استان به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی از افزایش 30 درصدی سطح زیرکشت گل محمدی در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد بهره‌برداران گل محمدی در استان 310 نفر هستند و در استان هفت واحد فرآوری فعالیت دارند که 50 درصد گل تولیدی استان را فرآوری می‌کند.
وی یادآور شد: علاوه بر بحث‌های اسانس‌گیری و فرآوری غنچه از این گل برای تغذیه زنبورهای عسل، تولید مربا و گلاب نیز استفاده می‌شود و 50 درصد دیگر گل محمدی تولیدی به خارج از استان صادر و غنچه این گل نیز از طریق یک شرکت خریداری و به هندوستان صادر می‌شود.
هنوز از ظرفیت گل محمدی خراسان جنوبی آن چنان که باید استفاده نشده، می‌توان با به کارگیری و راه‌اندازی صنایع فرآوری و اسانس‌گیری صنعتی و حمایت از پژوهش‌های کاربردی در زمینه این گل در استان، سهم مهمی در اشتغال و اقتصاد در سالی که جهش تولید نام گرفته، ایفا کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/229798/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور

زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

امدادرسانی در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی ادامه دارد

جمع‌آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده‌فروش در مشهد

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور

پرورش هزار و 700 نفر شتر در داورزن

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد 50 درصدی داشته است

کیفیت هوای مشهد «پاک» است

جمع آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده فروش در مشهد

افزایش 100 درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است