پیام خراسان

آخرين مطالب

ماسوله خراسان رضوی زخم‌خورده از دوگانگی‌ و بی‌مهری مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- روستای تاریخی کنگ در 29 کیلومتری مشهد که به لحاظ معماری و ساخت و ساز تشابه فراوانی با روستای ماسوله دارد و از همین رو به ماسوله خراسان معروف شده است این روزها زخمی ابهامات در خصوص اجرای طرح هادی یا طرح بهسازی و نیز قربانی دیدگاه‌های متناقض مسوولان محلی و نیز متولیان حافظ میراث فرهنگی شده است.

اواخر سال گذشته بود که برخی شنیده‌ها، گزارشهای مردمی و پیگیری دوستداران میراث فرهنگی حاکی از تخریب بخشی از روستای تاریخی کنگ داشت روستایی که قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد. تخریبهایی که عامل اصلی آن اجرای طرح هادی در این روستا بود.
این درحالی است که طبق اعلام معاون میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی این روستا به دلیل بافت تاریخی ابلاغی فاقد طرح هادی روستایی و صرفا دارای طرح بهسازی آن هم با ضرورت لحاظ قرار دادن ارزش تاریخی، معماری و حفظ بافت روستاست.
کنگ تاریخی
کنگ در لغت دو معنادارد اول پرنده ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی میکند و دوم دژ مستحکم.
روستای پلکانی کنگ در 19 کیلومتری غرب طرقبه و 29 کیلومتری مشهد قرار دارد و آخرین روستا در محور دره رودخانه کنگ است که از طریق یک جاده آسفالت به روستای نغندر و سپس شهر طرقبه و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود و ماسوله‌ای دیگر را از دوران قبل از اسلام به نمایش می‌گذارد.
قدمت کنگ به پیش از اسلام باز می گردد و این روستای تاریخی با معماری پلکانی و چهره‌ ای شکست خورده و تکیده در آینه صاف و بی آلایش سرزمین آفتاب رخ می‌نماید.
روستای تاریخی کنگ در پهنه سبزگون باغ‌های گیلاس و کوههای سربه فلک کشیده، خودنمایی میکند و هنوز هم ردپای تاریخ در دل این روستای کهنسال چشم ها را خیره و درون متلاطم آدمی را آرام و آسوده می سازد.
این روستا به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی منطقه و وضعیت دره ای و به دلیل وجود کوه های مرتفع و درختان فراوان و عدم وزش بادهای خشک، از آب و هوای معتدلی برخوردار است.
همچنین به دلیل اختلاف ارتفاعی که بین این روستا و مشهد وجود دارد معدل درجه حرارت روزانه کنگ سه تا چهار درجه سانتیگراد پایین تر از معمول درجه حرارت روزانه مشهد است.
این روستا از ییلاقهای مشهد و طرقبه به دلیل بافت مسکونی پلکانی جذاب، آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبز و خرم در میان مردم مشهد و زائران این شهر مشهور شده است.
چشم انداز ارتفاعات، باغهای سرسبز و حاشیه رودخانه به ویژه در فصول بهار، تابستان و پاییز بسیار جالب توجه و تماشایی است.
از دیگر جاذبه های طبیعی روستای کنگ، باغهای انبوه و سرسبز میوه آن است که چشم‌انداز این باغها در فصول بهار، تابستان و پاییز بسیار تماشایی است و گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.
ارسال پرونده ثبت ملی کنگ
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تاریخی روستای کنگ گفت: پرونده ثبت ملی بافت تاریخی روستای کنگ تهیه و به سازمان مرکزی ارسال شده است.
مرجان اکبری با تاکید بر این که بافت تاریخی این روستا تحت هر شرایطی باید حفظ شود افزود: این بافت ارزشمند تاریخی و فرهنگی باید برای همگان و آیندگان حفظ شود نه این که برای بهره تعدادی محدود دچار تغییر و تخریب شود.
وی تاکید کرد: با عاملان هرگونه تخریب در این روستا برخورد خواهد شد زیرا همگان ارزش این بافت را می‌دانند.
کنگ مشمول طرح بهسازی نه هادی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بافت روستای کنگ دارای ارزش و بافت تاریخی و ابلاغی است و این ارزش تاریخی از طریق وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ شده است.
اکبری افزود: با این ابلاغ، بنیاد مسکن موظف است برای روستاهایی که بافت ارزشمند آنها ابلاغ شده طرح بهسازی و نه طرح هادی تهیه و اجرا کند تا با اجرای طرح بهسازی ضمن حفظ بافت و معماری، بهسازی و مقاوم‌سازی اماکن انجام شود به این ترتیب تمامی ارزشهای میراث فرهنگی در قالب طرح بهسازی حفاظت و صیانت می شود.
وی ادامه داد: وظیفه میراث فرهنگی حفاظت از آثار با ارزش فرهنگی و تاریخی است و در مورد بافتهای تاریخی ضوابطی وجود دارد که شیوه حفاظت و صیانت آنها را از آثاری مانند مجسمه‌ها و موارد مشابه تاریخی متفاوت می‌کند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بافتهای شهری و روستایی موجودات زنده‌ای هستند که باید جریان زندگی در آنها جاری باشد در حالی که تخریبهای اخیر را خانه‌های متروکه‌ای اعلام کرده‌اند که در حال انهدام بوده‌اند.
اکبری افزود: به هیچ عنوان اجازه افزوده شدن معبر و تغییر بافت را نمی‌دهیم بنابراین مالکان صرفا حق بهسازی و نه تغییر در معماری را دارند.
وی ادامه داد: در برخی از بافتهای تاریخی روستایی لاجرم در برخی موارد معدود تجدید بنا لازم است اما این امر باید سنخیت با بافت تاریخی محل داشته باشد.
او اضافه کرد: به هیچ وجه اجرای طرح هادی در روستای کنگ قانونی نیست و این روستا از اساس ادارای طرح هادی نیست و تنها طرح قابل اجرا در این روستا، طرح بهسازی است.
کنگ دارای طرح هادی!
در حالی که معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی بافت تاریخی کنگ را ابلاغی و این روستا را فاقد طرح هادی اعلام می‌کند فرماندار طرقبه، طرح هادی روستای کنگ را مصوب سال 1388 می‌داند.
سید حسن حسینی افزود: مشاوران طرح هادی نیز که کارشان ارائه طرح‌های روستایی و شهری است موظفند تمام اسناد مرتبط با محل و روستا را ببینند اما طبق گفته مشاوران در بررسی‌های اسناد در گذشته و حال که برای ساخت اقداماتی انجام گرفته است، سندی مبنی بر این که قسمت تخریب شده جزء بافت ارزشمند میراثی است وجود ندارد.
وی ادامه داد: میراث فرهنگی پیشنهاد داده است که این منطقه بخشی از میراث تاریخی و فرهنگی کشور قرار گیرد و پس از ثبت این منطقه، می‌توان قانونی برای ساخت و سازهای داخل روستا وضع کرد و زمانی که قانونی وضع می‌شود می‌توان مردم را مجاب کرد تا از آن قانون پیروی کنند اما در حال حاضر قانونی مصوب نشده است تا مردم را به پیروی از آن مجاب کرد.
فرماندار طرقبه گفت: قسمتی که در حال تخریب است جزء معماری و بافت تاریخی کنگ محسوب نمی‌شود و خانه‌ای گلی است که به واسطه خطری که ادامه وجود این خانه داشته آن را تخریب کرده‌اند.
حسینی افزود: به لحاظ قانونی کاری که در کنگ انجام می‌شود، خلاف قانون نیست اما به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی همه موظف هستیم که از بافت تاریخی این روستا حفاظت کنیم منتهی در طرح هادی جدید روستای کنگ که در حال بازنگری است به طور قطع باید یک سری از مولفه‌های میراثی را دقیق‌تر در نظر بگیریم و رعایت کنیم تا مشکلی برای بافت تاریخی منطقه به وجود نیاید.
تیشه به ریشه کنگ چند هزارساله
رییس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بینالود هم با اشاره به قدمت سه هزارساله روستای کنگ گفت: بیش از 800 خانه مسکونی در روستای کنگ وجود دارد که در سال‌های مختلف ساخته شده و زیبایی خاصی را به این روستا داده ‌است.
علی اکبر احمدزاده در خصوص تخریب برخی از منازل مسکونی این روستا گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 10 سال قبل طرحی برای ایجاد یک معبر جدید در داخل روستاها تهیه کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری طرح متوقف شد و اکنون در حال بازنگری است.
وی ادامه داد: برخی از مالکان، خانه‌های خود را در روستا رها کرده و به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند به همین دلیل عوامل طبیعی مانند بارندگی و رطوبت زیاد موجب فرسودگی‌ و تخریب ساختمان‌ها شده است.
رییس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بینالود با اشاره به این‌که تعدادی از خانه‌هایی که طی چند هفته اخیر تخریب شده‌اند قدیمی و فاقد استحکام بنا بوده‌اند گفت: اگرچه مالکان تعدادی از منازل مسکونی قصد دارند دوباره خانه‌ها را بسازند اما تذکر داده‌ایم که تجدید بنا باید با رعایت ضوابط میراث فرهنگی و گردشگری باشد.
احمدزاده افزود: اگرچه اهالی بین دو تا سه خانه را بیشتر تخریب نکرده اند اما نباید فراموش کرد که روستای کنگ فقط متعلق به اهالی آن در شهرستان طرقبه شاندیز، استان خراسان رضوی و کشور نیست بلکه اهمیت بین‌المللی دارد.
وی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزارت کشور، بنیاد مسکن و استانداری خراسان رضوی باید به صورت هماهنگ و در تعامل با یکدیگر به فکر حفظ و مرمت منازل و توسعه گردشگری روستای کنگ باشند بنابراین این روستا توجه ویژه‌ای در حوزه دولتی و ملی می‌طلبد.
برچسب‌ها
طرقبه سید حسن حسینی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی مشهد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بینالود شاندیز میراث فرهنگی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/232921/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد

قیمت قارچ در میادین تره بار شهرداری تهران کاهش یافت

خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور

کلاهبرداری 2 میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های همدان برای اولین بار در کشور

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

بازدید استاندار خراسان رضوی از طرح تعریض پل دهرود