پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد:

مجسمه فردوسی ساخته می‌شود/ جزئیات بازگشایی دانشگاه علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ساخت مجسمه فردوسی در دانشگاه گفت: کماکان فعالیت‌های آموزش مجازی در اولویت قرار دارد و تا جایی که بتوان بهتر است به صورت مجازی برنامه‌ای را اجرا کرد.

محمد کافی، امروز 29 اردیبهشت ماه در لایو زنده اینستاگرامی در خصوص نصب مجسمه فردوسی، اظهار کرد: فردوسی مرجع ملیت و افتخار ایرانیان است. ما در این ارتباط بنا به نظر استاندار اساسنامه‌ای در مرکز خراسان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد آماده کردیم و قرار است که مفاخر خراسان توسط این مرکز روز به روز معرفی شوند.
وی افزود: یک مرکز دانشگاهی مانند دانشگاه فردوسی مشهد قطب علمی خراسان‌شناسی است. همچنین ما قطب علمی شاهنامه‌پژوهی و قطب علمی فردوسی‌شناسی را داریم. فعالیت‌ها در دانشگاه به صورت نرم‌افزاری انجام می‌گیرد و پیشنهادی از طرف یکی از فرزندان خراسان هم داشتیم که تمام هزینه‌های طراحی، ساخت و نصب یک مجسمه را قبول کرده که براساس تمام معیارهای فنی صورت می‌گیرد و کمک می‌کند که ما فردوسی را بیش از پیش متعلق به خراسان و ایران بدانیم. 
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: ما در این مدت تلاش کردیم که برای دانشجویان مجوز تأسیس موسسه علم و فناوری را دریافت کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیانی که دانش آموختگان را تشکیل می‌دهند و از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند، باید بتوانند در دانشگاه مستقر شوند. در جهت اشتغال‌زایی و مهارت‌افزایی موسسه ویژه‌ای به نام آموزش مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری تشکل شده که دانشگاه به زودی کار خود را در این زمینه آغاز خواهد کرد.
وی اضافه کرد: تلاش ما بر این است که مزیت دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد این باشد که مهارتشان در حدی شود که بتوانند کارآفرین و اشتغال‌پذیر باشند. همچنین در سازندگی کشور به ویژه در تولید که تأکید بر آن شده، مشارکت داشته باشیم.
دانشگاهیان در زمینه کرونا باید سرمشق دیگران باشند
کافی بیان کرد: با فعالیت‌هایی که در زمینه بحران کرونا صورت گرفت، تا حدودی این بیماری کنترل شد و اکنون در فرازی هستیم که می‌توانیم فعالیت‌های مختلف را به تدریج آغاز کنیم. همانطور که در رسانه‌ها شنیده شد، براساس اعلام ریاست جمهوری از 17 خردادماه سال جاری دانشگاه‌ها فعالیت‌های عادی خود را از سر می‌گیرند و باید به این نکته اشاره کنم که چون دانشگاهیان قشر فرهنگی جامعه هستند و بسیاری از آنها با چرخه این ویروس آشنا هستند، باید سرلوحه و سرمشق دیگران باشند که می‌توانیم در خانه بمانیم.
وی افزود: براساس اعلام وزیر علوم که به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، کماکان فعالیت‌های آموزش مجازی در اولویت قرار دارد و تا جایی که بتوان به صورت مجازی برنامه‌ای را اجرا کرد، بهتر است از این سیستم استفاده شود. زمانی که در کنار آموزش مجازی نیاز به حضور باشد، مسیر آموزش حضوری و برنامه‌های دیگر را در نظر خواهیم گرفت. بنابراین تصمیم دانشگاه بر این است 17 خردادماه که پایان کلاس‌های نیم سال جاری است، دیگر کلاس حضوری نخواهیم داشت. 
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: آزمون و امتحان هم در دروس تئوری به صورت مجازی برگزار می‌شود. کلاس‌هایی که ممکن است تشکیل نشده باشد و نیز استادان بتوانند سرفصل‌ها را به پایان برسانند، تصمیمی که دانشگاه گرفته است این است که امتحانات از 20 خردادماه به 31 خردادماه موکول شد و در این زمان استادان فرصت خواهند داشت اگر جبرانی و عقب‌ماندگی در درس وجود داشته باشد آن را انجام دهند. بنابراین امتحانات دانشگاه از 12تا 31 تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
وی عنوان کرد: بخشی از دروس یا تمام درس که به صورت آزمایشگاهی، کارگاهی، مزرعه‌ای و به عبارتی نیاز است که دانشجویان در محیط دانشگاه حضور پیدا کنند، برنامه‌ریزی‌ها به زودی توسط معاون آموزشی دانشگاه اعلام خواهد شد و به طور کلی قرار بر این است که در یکماهه 15 تیرماه تا 15 مردادماه این کلاس‌ها به صورت برنامه‌ریزی‌ شده به دانشجویان که ممکن است به صورت دانشکده‌ای یا گروهی اعلام شود، در دانشگاه حضور پیدا کنند.
کلاس‌های عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی در 15 مردادماه تمام می‌شود
کافی بیان کرد: کلاس‌های عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی در 15 مردادماه تمام می‌شود و تا پایان مردادماه کلیه نمرات دروس مختلف وارد می‌شود و از ابتدای شهریور ترم را تمام شده می‌دانیم و این برنامه‌ای است که برای دانشجویان کارشناسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که دروس تئوری دارند، در نظر گرفته شده است. 
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی که درس تئوری دارند و مشابه دروس کارشناسی هستند، امتحانات در بازه‌هایی که توسط مسئولان مربوطه اعلام کردند، انجام می‌شود. مشکلی که به صورت خیلی جدی در دانشگاه خواهیم داشت، دانشجویان شهرستانی یا خوابگاهی است. مشکلی که در خوابگاه‌های دانشگاه داریم این است که خوابگاه‌ها به صورتی ساخته شده که بسیاری از امکانات اشتراکی است و به دلیل مشکلاتی که در ظرفیت داریم اکثر خوابگاه‌های ما بیش از ظرفیت اسکان دارند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: اکنون براساس پروتکل‌هایی که اعلام شده به صورت گذشته نخواهیم توانست تعداد زیادی دانشجو را در یک اتاق اسکان دهیم و همانطور که اشاره شد، موضوعی که برای دانشگاه مهم است، حفظ سلامت دانشجویان است. فرق دانش‌آموزان و سیستم آموزش عالی این است که آنها از خانه به مدرسه می‌روند و عمدتاً ساکن یک محله و استان هستند اما دانشجویان از اقصی نقاط کشور و دنیا می‌آیند و در یک محیط برای تحصیل جمع می‌شوند در نتیجه رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه بسیار مهم است. تلاش می‌کنیم که بتوانیم پروتکل‌های بهداشتی را با آمادگی کامل رعایت کنیم. همچنین برای دانشجویانی که دروس عملی دارند، خدمات خوابگاهی هم برای این دانشجویان ارائه خواهد شد.
رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان در اولویت است
وی افزود: دروس تئوری دانشجویان تحصیلات تکمیلی،کارشناسی ارشد و دکتری مطابق تقویمی که ارائه کردم، انجام می‌شود اما رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان اولویت بسیار مهمی است که دانشگاه باید به آن‌ها توجه کند. اگر این دانشجویان را به چند گروه تقسیم کنیم شاید راحت‌تر باشد. یک گروه دانشجویان دکتری هستند که رساله و پروژه تحقیقاتی خود را باید در محیط دانشگاه انجام دهند و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد زحمات چندین ساله آنها به باد می‌رفت و در دوران قرنطینه به آنها اجازه داده شد که در آزمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند و کار خود را انجام دهند.
دانشجویان می‌توانند اعاده به تحصیل کنند
کافی گفت: دانشجویان دکتری که به گروه‌های آموزشی و معاونان پژوهشی دانشکده‌ها برای حضور در دانشگاه تقاضا دادند، در صورت تأیید معاون پژوهشی دانشگاه می‌توانند از 17 خردادماه در مجموعه حضور داشته باشند و چنانچه نیاز به خوابگاه داشته باشند به آنها داده می‌شود. دانشجویان تحصیلات تکمیلی که نیمسال خود را حذف کردند اگر کماکان بر این تصمیم مصمم هستند که مشکلی نیست و اگر به هر دلیلی مشکلی که داشتند حل شده، می‌توانند اعاده به تحصیل کنند و ادامه تحصیل خود را از سر بگیرند و این ظرفیت را برای همه آنها ایجاد کردیم.
وی تصریح کرد: دانشجویانی که ترم خود را حذف کردند دیگر نیازی به خوابگاه ندارند اما در موارد بسیار ویژه‌ و در صورت تأیید معاون آموزشی سعی می‌کنیم این مشکل را برای این دسته از دانشجویان حل کنیم. امکان دیگری که در اختیار دانشجویان دانشگاه فردوسی قرار گرفته این است که فرصت حذف درس و ترم از 31 اردیبهشت‌ماه به 13 خردادماه موکول شده است و دانشجویان دو هفته دیگر فرصت خواهند داشت که اگر تصمیم بر حذف نیمسال یا درس داشتند، انجام دهند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در هیچ کدام از دانشگاه‌های هم‌‎طراز دانشگاه فردوسی مشهد چنین ظرفیت، هماهنگی و همکاری با دانشجویان نشده است؛ چراکه ما اعتقاد داریم در شرایط بحران هستیم و همدلی و همکاری لازم است و انتظار داریم دانشجویان مساعدت و کمک کنند تا آموزش‌ها را از راه دور انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: بنا بر توصیه مسئولان بهداشتی، برای دانشجویان دکتری که در خوابگاه ساکن می‌شوند متأسفانه غذاخوری را نمی‌توانیم باز کنیم و ممکن است معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی تمهیدات دیگری را فراهم کند اما در حال حاضر غذاخوری‌ها بسته خواهد بود.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: همکاران بنده در حوزه‌های مختلف فعال هستند و تمام تلاش ما این است که فعالیت‌های بین‌المللی خدشه‌دار نشود و دانشجویان بین‌الملل به نسبت دانشجویان داخلی، کمترین حذف درس و ترم را داشتند که حداکثر همکاری را در این زمینه با ما انجام دادند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/233076/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

ارتش در حال انجام انسداد مرزی ایران و افغانستان است

حل مشکل مسکن کمک به معیشت مردم است

اکتشاف سنگ آهن در خواف درسال 1402 حدود111 درصد افزایش یافت

برگزاری مجمع هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی

افزایش بیش از 5 درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین

کسب مقام نخست مسابقات کوراش بانوان قهرمانی کشور

توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک

خونگیری از 7 هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه