پیام خراسان

آخرين مطالب

/چرا، چطور، چگونه/

مناطق زمانی چگونه تعیین شدند؟ علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی برای سفر به هر کشوری باید ساعت خود را به ساعت رسمی آن کشور عقب یا جلو بکشید. ساعتی که معمولاً بر اساس محدوه‌ زمانی که آن کشور در آن قرار گرفته انتخاب شده‌، اما آیا می‌دانید این مناطق زمانی چگونه تعیین شده‌اند؟

پیش از تعیین «مناطق زمانی» که به «قاچ‌های ساعتی» نیز معروفند، آشفتگی‌های بسیاری در کارهای مردم، به ویژه در تطبیق برنامه حرکت قطارها پیش می‌آمد. برای آنکه به این آشفتگی پایان داده شود استفاده از مناطق زمانی استاندارد آغاز شد. 
در سال 1263 خورشیدی (1884 میلادی) در شهر واشنگتن ایالات متحده آمریکا، کنفرانسی برای تدوین مناسب‌ترین روش تعیین زمان در نقاط مختلف جهان، تشکیل شد. در این کنفرانس کره زمین را به 24 قاچ تقسیم کردند که هر قاچ 15 درجه طول جغرافیایی را به خود اختصاص می‌دهد. این یک تقسیم‌بندی طبیعی است، زیرا کره زمین با سرعت 15 درجه در ساعت می‌چرخد.
در داخل هر قاچ، ساعت فرقی نمی‌کند و اختلاف میان یک قاچ با قاچ بعدی دقیقاً یک ساعت است.
همچنین وسط دو پایه تلسکوپ رصدخانه سلطنتی گرینویچ در لندن انگلستان، به عنوان مبدأ محاسبه برگزیده شد. سرواژه GMT که امروزه از آن برای نمایش اختلاف زمان ساعت‌ کشورها با ساعت مرجع استفاده می‌شود نیز مخفف سه کلمه Greenwich Mean Time به معنی به وقت گرینویچ است. بدین ترتیب وقتی در گرینویچ ظهر باشد، در منطقه بعدی به سمت شرق، ساعت یک بعد از ظهر است. در منطقه بعدی به سمت غرب، ساعت یازده پیش از ظهر است. یا در شهر نیویورک که به فاصله پنج منطقه در سمت غرب گرینویچ واقع است، ساعت 7 بامداد است.
بر این مبنا، کشورهای جهان به مرور ساعت‌های رسمی خود را به وجود آوردند. در ایران نیز تعیین ساعت رسمی در سال 1311 خورشیدی و توسط گروهی به ریاست دکتر محمود حسابی، با محاسبه طول و عرض جغرافیایی و مکاتبه با گرینویچ بین‌المللی انجام گرفت. پیش از آن ساعت ایران «غروب‌کوک» بود و هر شهری برای خود ساعتی مجزا داشت.
اگر کشوری از 30 درجه جغرافیایی، طول بیشتری داشته باشد، غالباً دارای چند ساعت استاندارد می‌شود. بر این اساس کشور ایالات متحد آمریکا به ترتیب بر اساس نصف‌النهارهای هفتاد و پنجم، نودم، یکصد و پنجم و یکصد و بیستم به چهار منطقه ساعتی تقسیم شده است. زمان یا ساعت معمول در این مناطق را زمان استاندارد «شرقی»، «مرکزی»، «کوهستانی» و «اقیانوسی» می‌نامند.
افزون بر این، در آن سوی کره زمین از گرینویچ، خط تقسیم‌کننده دیگری به نام «خط بین‌المللی تاریخ» وجود دارد. این خط، تقریباً بر نصف‌النهار یکصد و هشتادم منطبق است. وقتی در گرینویچ ظهر باشد، در خط بین‌المللی تاریخ نیمه شب است. جالب است بدانید که هر کس که از این خط بگذرد، بسته به این‌که به جهت شرق می‌رود یا غرب، یا یک روز عقب یا یک روز جلو می‌افتد.
با این حال باید دانست که تقسیم‌بندی گفته شده در عمل به طور دقیق اجرایی نشده است؛ چراکه تعیین ساعت‌های مرجع و تقسیم‌بندی جهان به محدوده‌های زمانی گوناگون به همان اندازه که به موضوع تنظیم و تعیین وقت مربوط می‌شود به سیاست، دیپلماسی و حتی شورش‌های محلی و منطقه‌ای مربوط بوده ‌است. به همین دلیل تقسیم جهان به محدوده‌های زمانی بر اساس طول جغرافیایی با نظم و ترتیب چندانی صورت نگرفته است.
برای نمونه، روسیه با بیش از 160 درجه طول جغرافیایی 10 منطقه زمانی را در بر گرفته ‌است، اما کشورهای پهناوری مانند هند و چین تنها یک ساعت رسمی به وقت پایتخت‌های خود دارند. همچنین کره شمالی نیز در سال 1394 خورشیدی (2015 میلادی) ساعت رسمی خود را که میراث امپراتوری ژاپن بود با انگیزه‌های سیاسی و تاریخی، نیم ساعت عقب کشید.
مناطقی نیز وجود دارند که دانستن ساعت در آنجا کار ساده‌ای نیست. در قطب شمال و قطب جنوب که همه طول‌های جغرافیایی به یکدیگر می‌پیوندند، تعیین ساعت محلی پیچیده‌تر است و بنابراین قطب شمال و جنوب ساعت رسمی ندارند. با این حال در ایستگاه‌های تحقیقات علمی که در محدوده قطب شمال مستقر هستند هر یک از ساعت رسمی کشور متبوع خود پیروی می‌کنند. قطب جنوب نیز فقط یک ایستگاه تحقیقات علمی دارد که متعلق به آمریکاست، اما به دلیل اینکه کارکنان آن از خاک نیوزیلند به آن سفر می‌کنند از وقت محلی نیوزیلند تبعیت می‌کند.
با این وجود آیا می‌دانید اگر پا را از جهان فراتر گذاشته و به فضا بریم باید ساعت خود را بر چه اساسی تنظیم کنیم؟ حداقل فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی در این خصوص مشکلی ندارند؛ چراکه آنان ساعت هماهنگ جهانی را مبنا قرار می‌دهند.
اما در کره ماه داستان فرق می‌کند. در واقع ماه ساعت مخصوص به خود را دارد. پس از اولین سفر موفقیت‌آمیز انسان به کره ماه در سال 1348 خورشیدی (1969 میلادی)، کنت ال‌فرانکلین، ستاره‌شناس آمریکایی، یک ساعت مخصوص برای مسافران به کره ماه اختراع کرد. او مقیاس جدیدی برای اندازه‌گیری زمان ابداع کرد که «ماه نو» نام گرفت و معادل 29.530 روز در کره زمین است؛ همان زمانی که یک دورِ کامل ماه به دور کره زمین طول می‌کشد.
منبع: برگرفته از مجموعه کتاب‌های «باز هم بمن بگو چرا» اثر آرکدی لئوکوم، ترجمه دکتر سید محمد هاشمی؛ با کمی تغییر و اضافات
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/233219/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور