پیام خراسان

آخرين مطالب

/چندمقاله/ به مناسبت روز ملی اهداء عضو بررسی شد؛

عوامل مؤثر بر افزایش آگاهی در اهداء عضو علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی اهداء عضو و پیوند اعضاء به عنوان یک شیوه نوظهور درمانی قابل اجرا و ملموس در بسیاری از کشورهای دنیا در حال انجام است و به سرعت تقاضا برای آن در حال افزایش است.

زندگی در دنیای مدرن امروز با وجود پیچیدگی‌ها، شتاب و مصائب آن، امکاناتی را توسط تکنولوژی علوم و فنون جدید برای بشریت فراهم کرده است که بتواند مرگ را در مواردی به تعویق بیندازد. مسأله‌ای که به طور جدی ذهن تمام دانشمندان را به خود مشغول کرده امکان استفاده از تمامی امکانات جهت طولانی‌تر کردن عمر انسان است. اهداء عضو و پیوند اعضاء به عنوان یک شیوه نوظهور درمانی قابل اجرا و ملموس در بسیاری از کشورهای دنیا در حال انجام است و به سرعت تقاضا برای آن در حال افزایش است.
بر اساس این مقالات: «سابقه اهداء عضو به دوران میلاد مسیح بر می‌گردد. در یک تابلوی نقاشی که درموزه پرادوی شهر مادرید نگهداری می‌شود صحنه‌ای از شهر دمشق در قرن سوم پس از میلاد طراحی شده که پزشکان در حال پیوند پای یک سیاه پوست به بدن یک فرد سفید پوست هستند؛ ظاهراً این عمل پیوند موفقیت آمیز بوده که در جهان مسیحیت آن را معجزه “Saint cosmos” و"Damian saint" می‌نامند.
بسیاری از بیماران نیازمند اهداء عضو در لیست انتظار فوت می‌شوند
در این مقاله آمده است: «اهداء عضو در دهه اخیر در کشور آمریکا، ایتالیا، بلژیک و استرالیا افزایش داشته است. در کشورهای منطقه خاورمیانه مانند عربستان، ترکیه و ایران افزایش در میزان اهداء عضو از بیمار مرگ مغزی وجود داشته است اما با تمام تلاش‌های صورت گرفته در جهت اهداء عضو، هنوز بسیاری از بیماران نیازمند در لیست انتظار فوت می‌شوند.
در کشور ما سالانه بیش از 85 هزار مرگ مغزی در اثر سوانح و تصادفات رخ می‌دهد. تنها کمتر از 85 درصد از این موارد منجر به اهداء عضو می‌شود. در فرایند اهداء عضو تشخیص به موقع و فراهم آوردن شرایطی جهت نگهداری بیمار برای دست یافتن به ارگان‌های مناسب پیوند از اولین و مهمترین اقدامات ضروری است. در مرحله بعدی کسب رضایت از ورثه الزمی است». 
در این پژوهش آمده است :«اگرچه که مرگ ناگهانی عضو خانواده و بحث در مورد اهداء عضو فشارهای خاصی را بر وابستگان تحمیل نموده و در این زمان آنها را از نظر عاطفی و شناختی مستعد آسیب می‌کند، اما توجه به آنها و شناخت این تجربه‌های درک شده می‌تواند تیم مراقبتی را در کمک به خانواده یاری کند. هرقدر خانواده‌ها دانش عمیق‌تری نسبت به مرگ مغزی و اهداء عضو داشته و دیدگاه مذهبی و اعتقادی مثبت‌تری داشته باشند، تمایل به اهداء افزایش می‌یابد و احساس منطقی‌تری نسبت به حادثه ایجاد شده دارند. دیدگاه مذهبی می‌تواند بر تمامی مراحل زندگی از تولد تا مرگ تاثیر بگذارد. لذا درک موقعیت فرهنگی، روحی و روانی و اعتقادات افراد و میزان وابستگی افراد خانواده به فرد متوفی می‌تواند کلید موثری بر اهداء عضو در جامعه باشد.
با توجه به اینکه در تمام دنیا لیست انتظار بیماران نیازمند پیوند نسبتاً طولانی است و بسیاری از این بیماران قبل از پیوند و به‌دلیل عدم فراهم شدن عضو و نسج پیوندی فوت می‌کنند یا دچار معلولیت‌های شدید و تأثیرگذار در کیفیت زندگی می‌شوند، لذا ضروری است جهت بهبود وضعیت پیوند در جهان و از جمله در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، با شناسایی عوامل تأثیرگذار بر میزان اهداء اعضا و نسوج پیوندی و بهبود شرایط، زمینه‌های افزایش میزان اهدا و به تبع آن افزایش میزان پیوند را به‌وجود آورد.
اهداء اعضا و نسوج در جامعه ما به عنوان یک عمل انسان دوستانه و خداپسندانه شناخته می‌شود
از جمله عوامل بسیار تاثیر گذار بر این مقوله، میزان آگاهی و نگرش افراد جامعه نسبت به اهدا و پیوند اعضا و نسوج است. با وجود اینکه قانون پیوند در ایران در سال 2000 تصویب شد و اکثریت مراجع و علمای مذهبی موافق این امر هستند و با وجود حمایت‌های دولتی و مراکز خیریه و با توجه به این که امر اهداء اعضا و نسوج در جامعه ما به عنوان یک عمل انسان دوستانه و خداپسندانه شناخته می‌شود، ولی میزان اعضا و نسوج فراهم آوری شده در مقایسه با کشورهای پیشگام در این زمینه رضایت بخش نیست».
رسانه‌ها در دنیا نقش با ارزشی در جهت افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی در زمینه اهداء عضو دارند
نتایج نشان می‌دهد: «تلویزیون و رادیو و سایر رسانه‌ها و مطبوعات تا چه اندازه می‌توانند در جهت افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در جامعه موثر باشند و رسانه‌های جمعی نظیر رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها با ایجاد بینش و فرهنگ صحیح و اصلاح برخی باورهای نادرست در زمینه اهداء اعضاء نقش انکار ناپذیر و با ارزش در این زمینه خواهند داشت. لذا می‌توان با هماهنگی‎‌های اساسی و طولانی مدت با رسانه‌ها و مطبوعات به‌صورت ممتد با ارایه برنامه‌ها و انتشار مقالات و مطالب علمی و فرهنگی و اجتماعی در مورد جنبه‌های مختلف برای اهداء عضو و پیوند در این زمینه فرهنگ‌سازی درستی انجام داد و با تقدیر شایسته از اهدا کنندگان و نهادینه کردن فرهنگ قدردانی از این افراد و خانواده آنها میزان تمایل افراد جامعه به اهداء اعضا و نسوج را افزایش داد. افزایش میزان نگرش و عوامل انگیزشی در زمینه اهداء اعضا و نسوج باعث افزایش تمایل افراد به اهدا و در نتیجه افزایش میزان اعضا و نسوج فراهم آوری شده و افزایش میزان پیوند خواهد شد. » 
به طور کلی :«اهدا و پیوند عضو در بیشتر جوامع از جایگاه خاصی برخوردار است. در قرآن کریم آیه 99 سوره مائده اشاره شده که هر کس به انسانی زندگی بخشد گویی تمام انسان‌ها را حیات بخشیده است. براین اساس از نظر بیشتر فقهای مسلمان اهدا و پیوند عضو که با هدف نجات جان انسان باشد، عملی جایز و پسندیده دانسته شده است».
منابع:
*افضل آقایی، م و دیگران. (1395). «عوامل مرتبط با اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طی سال‎های 1385- 1392». مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. شماره 3. صص: 154-148.
*حسین رضایی، ح و دیگران. (1391). «تجربه اعضا خانواده از اهداء اعضای خویشاوند مرگ مغزی: یک مطالعه کیفی پدیدار شناسی». فصلنامه افق دانش. شماره 5. صص: 223-217.
*بلبل حقیقی، ن و دیگران. (1393). «اهدای عضو در دین اسلام». خلاصه مقالات دومین همایش بررسی ضوابط شرعی در پزشکی. صص:170-169.
*ارجمند، ب و دیگران. (1387). «بررسی میزان آگاهی و نگرش گیرندگان کارت اهدای اعضا و نسوج در مورد اهدای اعضاء و نسوج در بانک فرآورده‌های پیوندی ایران (مطالعه مورد/شاهد). مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. شماره 5. صص:35-30.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/233311/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

7 فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی

افزایش 41 درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد

دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد

امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به 4 شهرستان گرفتار در سیلاب

یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت