پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

ویروس بی‌تدبیری بر تن مراکز گردشگری خراسان‌جنوبی/درآمدزایی صفر شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند-بعد از گذشت حدود سه ماه از تعطیلی مراکز گردشگری خراسان‌جنوبی هنوز تدبیر لازم برای کاهش آسیب‌های اقتصادی این مراکز اندیشده نشده و بسیاری از آنان در آستانه ورشکستگی هستند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: خیلی‌ها برای رونق کسب و کارشان در نوروز و بهار 99 برنامه‌های زیادی در نظر گرفته بودند. عده‌ای اقامتگاه بوم‌گردی تازه احداث شده خود را پر از مهمانانی می‌دیدند که از نقاط مختلف کشور وارد شهر و استان آنان شده‌اند.
برخی برای فروش دست ساخته‌های خود در بازارهای موقت بهاری برنامه‌ریزی کرده بودند و عده‌ای نیز در طراحی هتل و مهمانسرای خود تغییراتی دادند تا باب میل مهمانان بهاری شود. اما شیوع یک ویروس ناخوانده تمام این برنامه‌ریزی‌ها را به هم زد.
بسیاری از مشاغل تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفتند ولی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری به واسطه این ویروس به تعطیلی کشیده شده و در واقع درآمدزایی آن‌ها به صفر رسید.
نکته مهم این است که فعالان حوزه گردشگری نمی‌دانند که این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و این موضوع بلاتکلیفی آنان را بیشتر کرده است و میزان ورودی مسافر نیز به شدت کاهش داشته است.
محمد علی خاشی مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی در گفتگو با مهر در این زمینه با اشاره به اینکه این موضوع در دو بخش تردد مسافر و جا به‌جایی کالا قابل بررسی است، بیان کرده بود که تردد مسافر به واسطه شیوع کرونا و برخی محدودیت‌های قانونی از مرز ماهیرود به شدت کاهش پیدا کرد.
خاشی افزود: در فروردین ماه 99 میزان مسافر ورودی از مرز ماهیرود 90 درصد و میزان مسافر خروجی از این مرز نیز 84 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافت.
مسعود پور صدری مسئول یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: اقامتگاه بوم‌گردی ما در روستای خراشاد در نزدیکی شهر بیرجند واقع شده است و تا قبل از شیوع کرونا پذیرای مهمانان بسیاری از نقاط مختلف بودیم.

پیام خراسان


مشتریان اقامتگاه‌های بوم گردی ریزش خواهد کرد
وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا اقامتگاه‌های بوم‌گردی را مانند بسیاری از هتل‌ها و مهمانسراها به تعطیلی کشاند، اظهار کرد: این تعطیلی آسیب‌های فراوانی را به کسب و کارهای مرتبط با گردشگری از جمله بوم گردی‌ها وارد کرد چرا که مشتریان همیشگی ما ریزش کرده و جذب دوباره آنان کار بسیار مشکلی است.
این فعال حوزه بوم‌گردی در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: از طرف دیگر حتی اگر ممنوعیت فعالیت بوم گردی‌ها برداشته شود به واسطه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مجبور به محدودیت پذیرش خواهیم بود که این موضوع درآمدزایی ما را کم خواهد کرد.
پور صدری ادامه داد: دولت می‌تواند با تسهیلات کم بهره، کمک و بخشش در بحث مالیات و یا تخفیف در هزینه آب و برق تا حدی به فعالان حوزه گردشگری و از جمله بوم گردی‌ها کمک کند.
وی گفت: در فضای پساکرونا نیز دولت می‌تواند با اعطای بسته‌های گردشگری و یا سفر کارت تا حد زیادی آسیب‌های شرایط فعلی را کاهش دهد.
اقامتگاه‌های بوم‌گردی در آستانه تعطیلی
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه باید شروع مباحث گردشگری در فضای پساکرونا را از شهرهای سفید و کم خطر آغاز کرد، اظهار کرد: اگر دولت اقدامات لازم و ضروری را در راستای حمایت از صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی انجام ندهد، بی‌شک بسیاری از این مراکز به تعطیلی کشیده خواهند شد.
سید محمد آذر کار رئیس جامعه هتلداران خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به تعطیلی هتل‌های خراسان‌جنوبی از نیمه اسفندماه اظهار کرد: قریب دو ماه از این تعطیلی می‌گذرد که آسیب‌های اقتصادی فراوانی را به جامعه هتلداران وارد کرده است.
وی با بیان اینکه تنها دو هتل کشیک در استان پذیرای مهمانان احتمالی بوده‌اند، بیان‌کرد: کرونا بسیاری از مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است ولی برخی از مشاغل چون هتلداری را عملاً به تعطیلی کشانده است.
رئیس جامعه هتلداران خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا هتل‌های خراسان‌جنوبی بر اساس قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی تبدیل به اقامتگاه بیماران کرونایی شده‌اند یا خیر، گفت: این موضوع هم به دلیل عدم رغبت و تمایل هتلداران و هم عدم نیاز جامعه صورت نگرفت.
آذر کار ادامه‌داد: درباره راهکار بهبود وضعیت اقتصادی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری باید شرایط پسا کرونا را سنجید و منتظر ماند که این ویروس تا کی در کشور افراد را همچنان مبتلاء خواهد کرد.

پیام خراسان


گلایه از نوع حمایت‌های دولتی از هتل‌داران
وی با گلایه از نوع حمایت‌های دولتی از جامعه هتلداران، بیان‌کرد: به عنوان مثال حرف از تخفیف حامل‌های انرژی چون گاز و برق زده می‌شود در حالی که مگر یک هتل تعطیل چقدر آب و برق و گاز در طول یک ماه مصرف می‌کند.
رئیس جامعه هتلداران خراسان‌جنوبی گفت: از طرف دیگر سخن از اعطای وام به هتلداران است در حالی که تا زمان بهبود شرایط کسب و کار برای بازپرداخت اقساط وام‌ها، پرداخت این وام‌ها گره‌گشایی نخواهد کرد.
محمدرضا مجیدی، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این زمینه بیان کرد: کرونا نه فقط در ایران که در همه نقاط جهان صنعت گردشگری را تحت‌الشعاع قرار داد و آمارهای رسمی نشان از این است که 100 میلیون شغل حوزه گردشگری متأثر از شیوع کرونا شده است.
بازگشایی یک‌باره کسب و کارهای وابسته به گردشگری آسیب‌زا است
وی با تأکید بر اینکه گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن پیشران و پیشانی اقتصادی خراسان‌جنوبی است، اظهار کرد: البته نباید فراموش کرد که بازگشایی یک‌باره کسب و کارهای وابسته به گردشگری، آسیب‌زا است و ممکن است زمینه آغاز موج دوم شیوع کرونا را به وجود بیاورد.
رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در وهله اول باید گردشگری را از پذیرش مهمان و گردشگر در شهرهای با وضعیت سفید و کم خطر آغاز و با کسب تجربیات کم کم و به صورت تدریجی را گسترش دهیم.
وی یادآور شد: از طرف دیگر در بخش‌هایی چون اقامتگاه‌های بوم‌گردی که امکان تجمع وجود نداشته و کم‌خطرتر است می‌توانیم فعالیت را شروع کنیم.
مرتضی عربی، معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز با اشاره به سایه سنگین کرونا بر گردشگری خراسان جنوبی و تعطیلی اقامت گاه‌ها و مراکز بوم‌گردی به خبرنگار مهر گفت: این تعطیلی درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم بخش گردشگری را در این مدت به صفر رساند و کارکنان هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مهمان‌پذیرها و برخی دیگر مشاغل حوزه گردشگری بیکار شدند.

پیام خراسان


تأسیسات گردشگری شهرهای واقع در کریدورهای اصلی بیشترین آسیب را دیدند
وی بیان کرد: همچنین تأسیسات گردشگری شهرهای واقع در کریدورهای اصلی ورودی به خراسان جنوبی از جمله شهرهای طبس، فردوس، بشرویه و نهبندان بیشترین آسیب‌ها را از تعطیلی متحمل شدند.
عربی در زمینه حمایت‌های صورت گرفته از فعالان حوزه گردشگری بعد از شیوع کرونا بیان‌کرد: با ابلاغ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تمهیداتی اتخاذ شده تا باز پرداخت تسهیلات ارائه شده به مدیران تأسیسات گردشگری با تنفس سه ماهه پرداخت شود.
وی ادامه داد: همچنین تخفیف‌ها در پرداخت بیمه کارکنان واحدهای گردشگری در نظر گرفته شده و پرداخت حامل‌های انرژی آب، برق گاز واحدهای گردشگری تا پایان اردیبهشت ماه به تعویق افتاد.
گردشگری به عبارتی یک مصداق کامل و واقعی از اقتصادی مقاومتی است. یک فعالیت اقتصادی درون‌زا که علاوه بر اشتغال‌زایی به واسطه معرفی دیار خاوران از جنبه فرهنگی و اجتماعی نیز بسیار حائز اهمیت است.
هر چند به واسطه شیوع کرونا بیش از هر چیز باید سلامت مردم تأمین شود ولی اگر برای فضای پساکرونا طراحی لازم در جهت رونق گردشگری صورت نگیرد اقتصاد نوبنیاد گردشگری از جمله در بخش بوم گردی‌ها آسیب‌های فراوانی خواهند دید.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/233975/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد