پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی:

تا تکمیل مزار شهدای تدفین شده شهید گمنام در استان تدفین نمی‌شود سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: ما بخشنامه‌ای صادر کردیم که تا مزار شهدای تدفین شده تکمیل نشود،‌ کسی حق تدفین شهید گمنام ندارد.

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده امروز 6 خردادماه، در نشست خبری با موضوع تشریح برنامه‌های ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس استان خراسان رضوی که در محل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار شد، در خصوص اهمیت و ضرورت توجه ویژه به چهلمین سال دفاع مقدس، اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی و ایرانی عدد 40 جایگاه خاصی دارد، عدد کمال و نقطه اوج است. ما 40 سال است که از انقلاب اسلامی صیانت کردیم. دشمن 40 سال پیش تجاوزی را آغاز کرد و اهدافی از این تجاوز مد نظرش بود، چه اهداف کوچک و در مقیاس عراق و چه اهداف بزرگ‌تر و در مقیاس قدرت بین‎المللی و ارباب منطقه‌ای.
وی با اشاره به رسیدن نفت‌کش ایران به ونزوئلا، تصریح کرد: دنیا آبراه اول را برای ما نمی‌خواست، اجازه نمی‌داد نفت صادر شود و تحریم‌ها را به همین منظور وضع کرده بود. بنا بود ایران را براندازند و این فریاد را در گلو خشک کنند، چه شده که بعد این همه سال امروز نفت ایران بغل گوش آمریکا و جلوی چشم آنها به کشورهایی که ضد نظام سلطه هستند صادر می‌شود، آن هم از طرف کشوری که تحریم است. قطعا این اقدامات پشتوانه عظیمی به نام دفاع مقدس دارد که آن را محک زدند، دشمن فهمیده ایران اسلامی زیر بار ظلم نمی‌رود، از تهدید نمی‌ترسد، تطمیع در آن تاثیرگذار نیست، نه ظلم می‌کند و نه زیر بار آن می‌رود.
گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس فرصتی برای بازخوانی این کارنامه درخشان است
یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس فرصتی برای بازخوانی و مرور این کارنامه درخشان و عظیم و تجربه گران‌سنگ و اعجاب‌‎انگیز و بهت‌آور برای جهان است، عنوان کرد: کشوری مانند ایران در شرایط تحریم، جنگ، تهدید، انسداد روابط سیاسی و ده‌ها مزاحمت بین‌المللی و منطقه‌ای راه خود را با قدرت به پیش می‌برد، روی پای خود ایستاده، باج نمی‌دهد و یاور مستضعفان عالم و مسلمانان مظلوم منطقه است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی اضافه کرد: این برای دشمنان انقلاب ناگوار است، آنها که می‌خواستند یک چراغ به نام انقلاب روشن نباشد، امروز مجبور شدند 40 چراغ مقاومت را تحمل کنند و ارتباط ملت‌های ضد ظلم که به انقلاب گرایش پیدا کردند را ببینند. ما وظیفه داریم این رویداد بزرگ و تجربه گران‌سنگ که حاصل خون شهیدان است را گرامی بداریم.
وی خاطرنشان کرد: ایران تجربه‌های تلخی نیز داشته، در 200 سال گذشته قراردادهای ننگین ترکمانچای و گلستان و تحمیل‌ها علیه ملت، نظام و منافع ملی را داشتیم. با وجود یک دنیا دشمن، ایران توانسته کارنامه‌‎ای از خود به جا بگذارد که دوست و دشمن معترف هستند این نظام کارآمد و توانمند است، می‌تواند هم خود را اداره کرده و هم به هم‌پیمانان کمک کند، هم جواب تهدیدات صحنه‌ای را بدهد و هم به فکر تکنولوژی باشد، هم موشک و ماهواره به فضا پرتاب کرده و هم با ناوگان دریایی تا اعماق اقیانوس‌ها دفاع کند. 
یوسفعلی‌زاده بیان کرد: اگر کسی به ایران سیلی زد، سیلی سختی بر دشمن وارد می‌کند، این از بسیاری از نظام‌های امروز دنیا برنمی‌آید. نظام ما دارای چنین قابلیتی بوده که ثمره دفاع مقدس است. باید از این نقطه درخشان حرف بزنیم و روایت و گفت‌وگو کنیم. همه باید به میدان بیایند، یکی از میدان‌های پررونق این روزها فضای مجازی و رسانه است، میدان هنرمندان و اصحاب هنر، فیلم، سینما و مستند نیز باید به میدان بیایند. در هر صحنه و روز جنگ، به تعداد هر رزمنده می‌توان نقطه‌های اوج پیدا کرد. 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه همزمان با تعریف از یک دستاورد و نقطه اوج، تحریف و تخریب نیز جریان دارد، تصریح کرد: دشمن بیکار نمی‌نشیند، ما دنبال تعریف و تمجید از دستاوردهای دفاع مقدس هستیم و دشمن دنبال تحریف و تخریب آن است. دشمن قرار نیست خوبی‌های ما را بگوید، هرچه بگوید از بدی‌ها، پلشتی‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی است که یاد دارند.
دفاع تعطیل نشده است
وی افزود: دشمنان آنچه شایسته خبیثان دنیاست را به ما نسبت می‌دهند، بنابراین خودمان باید خوبی‌هایمان را بیان کنیم. اگر ما روایت صادقانه، دلسوزانه، مومنانه و مسئولانه ‌نکنیم، دیگران آنگونه که دلشان می‌خواهد روایت می‌کنند. هشت سال دفاع مقدس معروف است، اما دفاع تعطیل نشده و از روز اول انقلاب تا امروز دفاع در متن جامعه ما جاری بوده، هر روز در برابر هر توطئه‌ای و در همه ابعاد دفاع جریان داشته و امروز نیز با قدرت جریان دارد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: در بحث کرونا طی سه ماه اخیر ملت از یک آزمون بزرگ با هدایت‌های رهبری و حمایت‌های دلسوزان و مدیران جامعه با وحدت، انسجام و غیرت از کنار این ویروس منحوس که در دنیا آثار سنگینی را به جا گذاشته، به سلامت، با کمترین تلفات و با موفق‌ترین امکانات درمانی و امداد عبور می‌کنیم. این کارآمدی نظام را می‌رساند. امروز ایالات متحده بالای یک میلیون و 600 هزار نفر مبتلا دارد که بیش از یک میلیون بهبود پیدا نکردند، این نشان‌دهنده کارآمدی نظام‌ها است.
وی ادامه داد: وقتی نظامی می‌تواند بالای 80 درصد مبتلایان را درمان کند، آسیبی نرسد، اغتشاشی انجام نشود، کسی اقدام تروریستی نکند و احساس کنند نظامشان در حال خدمت بوده و همه امور تحت کنترل است، کسی فرصت نمی‌کند بیهوده‌خواهی کند، اما همین مساله امروز در اروپا و آمریکا کشتی آنها را به گل نشانده، مدیریت آنها را به چالش کشانده و کارآمدی آنها را زیر سوال برده است. ما در این موضوع جزو سرآمدهای جهان شدیم که جز با تکیه بر روحیه دفاع مقدس ممکن نبود.
یوسفعلی‌زاده خاطرنشان کرد: در خراسان حدود 50 درصد شهیدان ما شهدای داوطلب بودند، یعنی افرادی که هیچ وظیفه سازمانی نداشتند. بیش از 300 هزار نفر از 500 هزار رزمنده، داوطلبان بسیجی هستند. خراسان در شرقی‌ترین نقطه کشور و دورترین فاصله از جنگ قرار داشت، اما از برخی استان‌های درگیر رزمنده و شهید بیشتری داشت، خراسان زادگاه مردان غیور و دارای روحیه حماسی و انقلابی است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه متولی بهسازی، بازسازی، مرمت و به روز نگه‌داری مزار شهدا، بنیاد شهید با کمک سایر ساختارها است، عنوان کرد: شهرداری‌ها و آرامستان‌ها مسئولیت دارند، اما نظارت عالیه و هدایت کلی با بنیاد شهید است. ما در سطح استان متولی شهدای گمنام هستیم. در سطح استان در 105نقطه شهید گمنام تدفین شده داریم و متولی این 105 نقطه هستیم، از این تعداد 54 نقطه ساخته شده یادمان مناسبی دارد، 21 نقطه از سال گذشته به این جمع پیوستند و مشغول عملیات عمرانی هستند. با کمک هیات امناها، خیرین و مسئولان محلی کار احداث یادمان‎های شهدا را دنبال می‌کنیم، 31 مورد دیگر باقی مانده که یکی از مطالبات اصلی ما تعیین تکلیف آنها است.
وی اضافه کرد: قاعده این است که در صورتی با حضور شهید گمنام برای تدفین در مکان خاصی موافقت می‌شود که مسئولان آن منطقه تعهد کنند ما شهید را دریافت می‌کنیم و برایش یادمان می‌سازیم، این مطالبه را طی یک سال اخیر پیگیری کردیم و به دنبال این مطالبات هستیم، 21 مورد در حال احداث و بقیه در حال چشم گفتن است.
بودجه متمرکزی برای یادمان شهدای گمنام نداریم
یوسفعلی‌زاده بیان کرد: ما به صورت متمرکز بودجه‌ای برای یادمان شهدای گمنام نداریم، بودجه محلی است. در جلسه اخیر ستاد چهلمین سال دفاع مقدس با استاندار و مسئولان ستاد صحبت کردم تا از منابع استانی برای این موضوع بودجه دریافت کنیم. در گلبهار یادمانی 3 میلیارد تومانی و در شهری یادمانی 100 میلیونی ساخته شده، این بستگی به همت عالی مردم منطقه‌ای دارد که متقاضی شدند تا این شهید در آنجا تدفین شود، این لیاقت خود مردم است که باید تکریم کنند. تبلیغ برای هر شهید، تبلیغ برای اسلام، ارزش‌ها و انقلاب است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در خصوص موزه دفاع مقدس، گفت: موزه آماده افتتاح است. قصد داشتیم آن را برای 3 خرداد آماده کنیم که تهران پای کار نیامد، قرار بود در دهه فجر با حضور رئیس جمهور در هفت استان افتتاح انجام شود که به دلیل آماده نبودن 100 درصدی پروژه‌ها و وقت رئیس‌جمهور این اتفاق نیفتاد. 
وی با اشاره به برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس، عنوان کرد: 66 عنوان برنامه را فهرست کردیم که در جلسه ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس در یک خرداد ارائه شد و به تصویب رئیس جلسه، معاون سیاسی استاندار، رسید. این برنامه‌ها از طریق سیستم اداری به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و چکیده‌ای از پیشنهادات حدود 20 دستگاه و تجربه خود اداره کل است که آن را منتشر کردیم، به تمام دستگاه‌ها و شهرستان‌ها تقدیم شده و می‌شود. روزشمار و هفته‌شمار نیز از 3 خرداد تا پایان سال به عنوان گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس تلقی شده و در هر مناسبت ملی، مذهبی و محلی که برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی برگزار می‌شود، باید گرامیداشت چهلمین سال نیز در متن آن باشد.
یوسفعلی‌زاده بیان کرد: در استان ما چهلمین سال دفاع مقدس با آماده‌سازی برای کنگره 18 هزار شهید تقارن پیدا کرده که تلاش داریم یک نوع هم‌افزایی و همپوشانی ایجاد شود. اجلاس نهایی این کنگره تابستان 1400 است، اما در تمام شهرستان‌ها ستاد یادواره تشکیل می‌شود. در چهار شهرستان سبزوار، نیشابور، کاشمر و تربت حیدریه که در دوران دفاع مقدس تجزیه نشده بودند و بیش از هزار شهید دارند، کنگره ملی به آنها تعلق می‌گیرد. تلاش داریم برنامه‌های کنگره و چهلمین سال دفاع مقدس هم‌افزا باشد و از ظرفیت دو ستاد در جهت ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع استفاده شود.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه 305شهید گمنام تدفین شده در سطح استان داریم، تصریح کرد: حدود هفت شهید گمنام، شهدایی هستند که در دوران دفاع مقدس تشییع و تدفین شدند و عمدتا در گلزار شهدا هستند. از 305 شهید، 6 شهید بعد از تدفین شناسایی شدند که مهم‌ترین آنها شهید سید علی‌اکبر حسینی اهل دررود نیشابور بوده و قبل شناسایی در دررود دفن شده است. اخیرا تشییع هشت شهید داشتیم که چهار شهید شناسایی شدند، کار شناسایی قوت گرفته و در 3، 4 سال اخیر میزان خطا کمتر شده و تا جایی که امکان دارد شناسایی می‌شوند.
وی ادامه داد: ما بخشنامه در اداره صادر کردیم تا مزار شهدای تدفین شده تکمیل نشود،‌ کسی حق تدفین شهید گمنام ندارد. در سه، چهار ماه اخیر شهید گمنام آمده، در مراسم شرکت کرده و دوباره برگرداندیم و اجازه ندادیم تدفین شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/234139/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باغ مشهد میزبان 270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

دیدار نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با دادستان کل کشور

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت هزار و 200 قاضی زن در ایران

باغ مشهد میزبان270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

ثبت‌نام 33هزار نفر در سامانه دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد

فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

ژاوی: رئال مادرید دو بار بهترین تیم دنیا را حذف کرده و این شانسی نیست

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار

کلانشهر مشهد؛ الگوی نوآوری در مدیریت شهری

پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس

اولویت‌ پروژه‌های شهری، آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد