پیام خراسان

آخرين مطالب

پژوهشگر اقتصادی: افزایش بیکاری و تورم از پیامدهای پساکروناست اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - پژوهشگر اقتصادی و عضو اتاق فکر وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: اقتصاد ایران در پسا کرونا متفاوت از دوران قبل آن خواهد بود و افزایش بیکاری و تورم از پیامدهای اقتصادی پسا کرونا است.

مهدیه ضیائیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر میزان بالای بیکاری و تعدیل نیروی کار در بنگاه‌های کوچک و بزرگ با گران شدن کالاها و رشد شدید تورم، اقتصاد پسا کرونا بسیار متفاوت از اقتصاد پیش از کرونا خواهد بود و نیز اقتصاد الکترونیکی فعال و شغل‌های جدیدی ایجاد خواهد شد.
وی گفت: همچنین جهان پسا کرونا هم متفاوت از قبل آن خواهد شد زیرا تغییر در تقاضا، ترکیب آنی تولید ناخالص داخلی را تغییر می‌دهد، سهم خدمات در اقتصاد همچنان فزاینده می‌شود اما سهم خدمات حضوری در خرده‌فروشی، مهمان‌نوازی، سفر، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و دولت با مداخله دیجیتالیسم در نحوه سازماندهی و ارائه این خدمات تغییر خواهد کرد.
مسوول دبیرخانه انجمن اقتصاد خراسان جنوبی افزود: در این دوران نیز بسیاری از خدمات فردی که به مهارت بالا نیاز ندارد بویژه مشاغل ارائه شده توسط بنگاه‌های کوچک برگشت نخواهد کرد با این حال خدمات اساسی از قبیل پلیس، آتش‌نشانی، مراقبت‌های بهداشتی، تدارکات حمل و نقل عمومی و مواد غذایی شاهد ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و افزایش فشار برای افزایش دستمزد و بهبود مزایا خواهند بود.
وی اظهار داشت: علاوه بر این برنامه‌های جدید و کم‌هزینه آموزش با ارائه دیجیتالی برای افراد جویای شغل در این زمینه نیازمند کسب مهارت‌های جدیدی خواهد شد و از طرفی وابستگی ناگهانی شمار بالایی از مردم به توانایی کار از راه دور نیاز به گسترش قابل توجه و فراگیری وای‌فا، پهنای باند و سایر زیرساخت‌ها برای تسریع در دیجیتالی شدن فعالیت‌های اقتصادی دارد.
ضیائیان اضافه کرد: برای بهبود کسب و کارها، توسعه محصولات و ارائه خدمات جدید در دوران پس از کرونا باید بستر تجارت الکترونیک در جامعه فراهم شود.
وی گفت: استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات (IT) مانند هوشمندسازی کسب و کارها، ارتباط با مشتریان و تامین‌کنندگان برای حفظ فعالیت‌ها در دوران پساکرونا در کشور، مهم و کاربردی است.
تدوین سیاست‌های حمایتی از کسب و کارها ضروری است
دکترای علوم اقتصاد و تحلیل‌گر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که همه‌گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی در استان ایجاد کرده است اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا، اقتصاد خراسان جنوبی را در بخش عرضه و تقاضا دچار شوک کرده است و از یک طرف عرضه نیروی کار کاهش یافته و از طرف دیگر در تامین مواد اولیه تولیدکنندگان استانی را با مشکل مواجه کرده است.
وی ادامه داد: همچنین شوک عرضه، شوک تقاضا را نیز به دنبال داشت بدین صورت که تعطیلی کسب و کارها در استان منجر به تعدیل نیروی کار و کاهش درآمد خانوارها شد که کاهش تقاضا را بوجود آورد و از طرف دیگر نبود اطمینان نسبت به آینده، خانوارها را به پس‌انداز بیشتر و به تعویق انداختن خرید اقلام غیر ضروری ترغیب کرده که کاهش تقاضای کل در استان را به دنبال داشته است بنابراین سیاست‌های حمایتی از خانوارها و هم کسب و کارها در استان باید صورت گیرد.
ضیائیان با اشاره به تغییرات اقتصادی در سطح ملی بر اثر همه‌گیری کرونا یادآور شد: با توجه به شیوع کرونا اقتصاد کشورمان بیمار شد و بحث‌های صادرات، سیستم بانکی تعاملات و سرمایه‌گذاری خارجی، ارزش پولی و قیمت ارزهای خارجی با رکود شدیدی مواجه شده است.
وی با بیان اینکه اثرات منفی شیوه کرونا بر اقتصاد ایران از چند جهت قابل بررسی است افزود: کاهش ارزش صادرات غیرنفتی و کاهش میزان صادرات کالای غیرنفتی از جمله عواملی هستند که بر درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی اثرات مستقیمی دارد بنابراین کاهش قیمت جهانی کالاهای محصولات پتروشیمی، مس، روی و فولاد و غیره موجب شده اقتصاد صادرات غیرنفتی با چالش جدی مواجه شود چراکه اگر قیمت این اقلام کاهش یابد به طور طبیعی ارزش کالاهای صادراتی کاهش می‌یابد.
مشاور اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: همچنین شیوع بیماری کرونا در بخش اقتصاد و صنعت گردشگری و بخش‌های خدماتی مثل حمل و نقل اثرات مستقیمی داشته است.
وی بیان کرد: شیوع این بیماری افزایش قیمت برخی کالاها را به نیز همراه داشته است، متاسفانه به دلیل احتکار و سوء استفاده‌هایی که از این شرایط بحرانی پیش آمده قیمت خیلی از کالاها مانند اقلام بهداشتی ضروری افزایش یافته است.
افزایش قیمت کالا از پیامدهای پایدار ناشی از کرونا است
این نویسنده و پژوهشگر اقتصادی گفت: متاسفانه با توجه به شرایط تحریم‌ها که در کشور ما برقرار است شیوع کرونا نیز مشکلات اقتصادی را دو چندان کرده و یکی از تغییراتی که به صورت طولانی پایدار خواهد بود افزایش قیمت کالاها است زیرا به دلیل شیوع کرونا و مشکلاتی که برای تهیه مواد اولیه وجود دارد و همچنین شوکی که به طرف عرضه وارد شده قیمت کالاها با افزایش زیادی روبه رو شده که این تغییر به صورت پایدار و طولانی مدت خواهد بود.
وی ادامه داد: تغییر رفتار مصرف کنندگان و همچنین تضعیف تجارت آزاد و نظریه‌های جهانی‌سازی با رویکرد تقویت تولید محلی به عنوان بخشی از چالش‌های بلند مدت اقتصاد ناشی از کرونا عنوان می‌شود.
ضیاییان در پاسخ به این پرسش که آیا کرونا در حوزه اقتصاد پدیده ای بحران‌زا تلقی می‌شود افزود: کرونا گویای افزایش احتمالی ورود به دورانی از رکود یا سکون اقتصادی است اما تعبیر پدیده بحران‌زا برای کرونا در حوزه اقتصادی به معنی ورود به شرایطی خطرناک و خارج از کنترل است که تمام قوای سیستم را برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی به خود جلب می‌کند که نه در قالب اقتصاد بلکه در قالب امنیت سلامت شهروندان قابل استفاده است از این رو خسارات اقتصادی شرایط فعلی را نمی‌توان مقدمه‌ای برای بحران اقتصادی تصور کرد.
وی بیان کرد: با فرض طولانی شدن کرونا برای زیست در این شرایط باید از این فرصت در راستای ثروت‌آفرینی، افزایش رفاه مردم و در نهایت کاهش تنش‌های اجتماعی بهره‌برداری کرد، فرهنگ‌سازی، مهیا کردن زیرساخت‌های لازم‌، آموزش مکانیزم‌های مالی و پشتیبان به عنوان لازمه‌های ایجاد این شرایط در وضعیت اقتصاد فعلی است.
ویروس کرونا موسوم به «کووید 19» ماه دسامبر (آذر 98) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.
بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و تا دیروز هفتم خرداد، 141 هزار و 591 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و جان باختگان کرونا در کشور به 7 هزار و 564 نفر رسید.
برچسب‌ها
ویروس کرونا بیکاری تجارت الکترونیک خراسان جنوبی تورم کسب و کارهای کوچک
پروندهٔ خبری
تبعات کرونا بر اقتصاد ایران و جهان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/234274/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی

اعزام نخستین گروه حجاج عمره از 3 استان جنوبی کشور

«هر سه‌شنبه‌ یک مدرسه»؛ طرحی برای افزایش سرانه آموزشی

64 نفر تسهیلات مشاغل خانگی در مشهد دریافت کردند

محاسبه هزینه حمل بار بین المللی

43 روستای محروم خراسان رضوی از آب پایدار برخوردار شدند

رئیس تبلیغات اسلامی جغتای معرفی شد

ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد

رییس تبلیغات اسلامی شهرستان جغتای معرفی شد

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان جغتای معرفی شد

13 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

42 سال چشم انتظاری خانواده شهید مفقود الاثر مشهدی پایان یافت

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

کارگران موتور پیشران اقتصاد جامعه هستند

شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است

امسال برای اشتغال فارغ‌التحصیلان برنامه ریزی شده است

برخورد 3 دستگاه خودرو حادثه آفرید

(تصاویر) استقبال پرشور از جواد عزتی و الناز حبیبی در مشهد

سوانح جاده‌ای در خراسان رضوی یک کشته و 21 مصدوم برجا گذاشت

شهید مطهری جهش فکری در دانشگاه‌ها ایجاد کرد

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

واژگونی پژو پارس در مه‌ولات با 2 کشته و مصدوم

42 سال چشم انتظاری خانواده شهید مفقودالاثر مشهدی پایان یافت

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

طرح مشکلات بانکی خراسان شمالی در هیئت دولت

اجتماع مردمی حمایت از طرح «نور» در مشهد

«شیروان» قهرمان مسابقات کشتی باچوخه کشوری شد

شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود

مشارکت 31 استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

نماینده خراسان شمالی در رقابت‌های امیدهای کشور مشخص شد

اجتماع عظیم مردم متدین مشهد مقدس در حمایت از طرح «نور»

سردار رادان در مشهد: توطئه برهنگی برنامه نفوذ دشمن برای استحاله و براندازی است

اجتماع مردم مشهد در حمایت از طرح «نور»

رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار در اصفهان

تمهدیدات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری پرندگان اتخاذ شود

آماده باش هلال‌احمر در پی هشدار سازمان هواشناسی

موضوع ناترازی بانک‌های خراسان شمالی در جلسه هیات دولت مطرح می‌شود

نواخته شدن زنگ سپاس معلم در گناباد

رئال مادرید و کسب 4 تساوی پیاپی برای اولین‌ بار در لیگ قهرمانان اروپا

45 واحد آموزشی در بردسکن بازسازی و احداث شد

دانشمندان عمیق‌ترین گودال آبی جهان را در مکزیک کشف کردند

تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی

ادای احترام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای مازندران

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

دغدغه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی از ایران با گازوئیل

صادرات زعفران ایرانی با نام افغانستان!

جنجال جدید طلافروشان

آغاز نخستین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی فوتبال هفت نفره از پانزدهم اردیبهشت

آیت‌الله علم‌الهدی: وقایع دانشگاه‌های آمریکا وجهه دموکراسی غرب را نابود کرد