پیام خراسان

آخرين مطالب

در قالب یک پژوهش بررسی شد؛

جایگاه بازی درمانی در مشکلات روان‌شناختی کودکان علمي

جایگاه بازی درمانی در مشکلات روان‌شناختی کودکان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی بازی درمانی، روشی درمانی برای مشکلات و اختلالات کودکان است. بازی راهی طبیعی برای عقاید و احساسات و نیز کشف و شناخت دنیای پیرامون کودکان محسوب می‌شود، هم‌چنین به ایجاد روابط اجتماعی بین فردی کودکان نیز کمک می‌کند. بدین ترتیب در حمایت از رشد همه جانبه کودکان نقش مؤثر و ارزشمندی دارد.

براساس این پژوهش «طی چند دهه گذشته علاقه و توجه به تحول عاطفی - اجتماعی کودکان رو به فزونی یافته است. پیش از این پژوهشگران بر این باور بودند که مشکلات کودکان ناشی از نارسایی تحولی آنهاست و این گروه از کودکان مشکلات را پشت سر خواهند گذاشت». محققان در پژوهشی با عنوان «مقدمه‌ای بر جایگاه بازی درمانی در مشکلات روان‌شناختی کودکان» آورده‌اند: «واقعیت این است که اگرچه، فرآیند تحول همواره با تغییرات سریع نمی‌تواند فاقد ناپایداری رفتاری باشد، اما کاملاً روشن است که بسیاری از کودکان در سال‌های نخستین کودکی واجد مشکلات عاطفی و رفتاری هستند که در طی زمان و شاید تا دوران بلوغ و حتی بزرگسالی نیز تداوم می‌یابند».
در این پژوهش که توسط زهرا برزگر، کارشناس ارشد روان‌شناسی کودکان استثنایی انجام شده، آمده است: «کودکان از زمان تولد تا 6 سالگی دوران بسیار مهمی را پشت سرمی‌گذارند، این دوران مهم‌ترین زمان یادگیری است. روش یادگیری در این دوران، به طور قطع روش بازی است زیرا بازی اساساً کودک محور است و تقویت کننده نیازهای فردی، توانایی‌ها و علایق کودک است. 
اختلالات رفتاری شامل گروهی از اختلالات کودکان و نوجوانان است که به صورت صفات و عادات نامطلوب نظیر انگشت مکیدن، شب ادراری، حملات کج خلقی یا به صورت اختلالات سلوک، بزهکاری مانند فرار از مدرسه و منزل، نزاع، مشاجره یا به صورت صفات نوروتیک خاص مانند تیک، اسپاسم‌های عادتی، خوابگردی یا به صورت مشکلات تحصیلی و مسائلی کلی مربوط به مدرسه بروز می‌کنند».
این پژوهش نشان می‌دهد: «در طبقه‌بندی دیگری از اختلالات رفتاری، مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان در اصل به دو گروه کلی یعنی مشکلات برون‌سو و مشکلات درون‌سو تقسیم می‌شود. مشکلات برون‌سو معطوف به خارج و مشتمل بر رفتارهایی مانند برون‌ریزی، ستیزه‌جویی و نافرمانی و مشکلات درون‌سو بیشتر معطوف به درون و مشتمل بر گوشه‌گیری، افسردگی و اضطراب است. علاوه بر این، معمولا کودکان از خود رفتارهایی نشان می‌دهند که در هیچ یک از این دو حیطه که شامل مشکلات خواب، تغذیه و مشکلات مربوط به آداب توالت رفتن است، قرار نمی‌گیرد. 
بازی درمانی یک روش درمانی برای مشکلات و اختلالات کودکان است
بازی درمانی یک روش درمانی است که برای درمان مشکلات و اختلالات کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند کاربردهای بازی درمانی در مقالات متعدد مورد تایید قرار گرفته است اما اندازه‌گیری رفتارهای مشکل‌دار، هدف و تظاهرات تغییر آن به ندرت گزارش شده است. از بازی درمانی در درمان انواع اختلالات کودکان، مشکلات رفتاری که ریشه اضطرابی دارند، شب ادراری، ناخن جویدن، دروغ گفتن، پرخاشگری، بیش فعالی، نارسایی توجه استفاده در بسیاری از موارد موثر ارزیابی شده است.
بازی درمانی به عنوان ارتباط بین فردی پویا بین کودک و درمانگر آموزش دیده در فرآیند بازی درمانی توصیف می‌شود که یک ارتباط امن را برای کودک توصیف می‌کند تا کودک به طور کامل خود را بیان کند. بازی درمانی به دو صورت فردی و گروهی است. بازی درمانگری گروهی پیوند طبیعی دو درمان موثر است. این رویکرد درمانی برای کودکان فرآیند روانی اجتماعی برای خودشان و دیگران فراهم می‌کند.
ترکیب بازی درمانی و گروه درمانی، یک فرآیند روان شناختی و اجتماعی است که در آن کودکان از طریق ارتباط با یکدیگر در اتاق بازی چیزهایی را در مورد خودشان یاد می‌گیرند. بازی درمانی گروهی برای درمانگر فرصتی را فراهم می‌کند که به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند که تعارضات را حل نمایند. اهداف کلی از بازی درمانی گروهی کودک‌محور، کمک به مشارکت یادگیری، خودکنترلی، ابراز احساسات، احترام گذاشتن، پذیرفتن خود و دیگران و بهبود رفتارهایی مانند مهارت‌های اجتماعی، عزت نفس و کاهش افسردگی است».
با توجه به پژوهش‌ها و مقالات در زمینه بازی درمانی می‌توان نتیجه گرفت که بازی درمانی، روشی مناسب و موثر در درمان مشکلات و اختلالات رفتاری کودکان است و بازی در سنین پیش از دبستان وسیله مناسبی برای ارتباط با کودک است و از طریق آن می‌توان مشکلات و اختلالات کودکان را درمان کرد و از بروز مشکلات در بزرگسالی پیشگیری کرد. 
براساس این پژوهش: «علاوه بر تأثیر درمانی بازی، می‌توان از بازی درمانی در پیشبرد اهداف آموزشی نیز استفاده کرد. پیشنهاد می‌شود که آموزش کودکان در سنین پیش‌دبستانی در قالب بازی‌های آموزشی و فعالیت‌های بدنی باشد، زیرا کودکان انگیزه و رغبت بسیار نسبت به بازی دارند و لازم است از انگیزه آنها نسبت به بازی بهره‌گیری شود و در آموزش مفاهیم اولیه از بازی‌های آموزشی سازمان یافته و فعالیت‌های بدنی استفاده شود تا هر چه سریع‌تر بتوان به اهداف آموزشی دست یافت. همچنین بازی وسیله ساده‌ای برای والدین و معلمان است که از طریق آن ارتباط موثرتری با کودک برقرار سازند».
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سقوط زن 20 ساله از مجتمع مسکونی

بدهی دولت به بانک مرکزی هر روز پول ما را بی‌ارزش‌تر می‌کند

افزایش 30 درصدی قیمت موبایل بعد از اعلام خبر ممنوعیت واردات

معنای ذهنی دانشجو از دانشگاه چیست؟

نگران شیوع کرونا در حاشیه مشهد هستیم

بیماران کرونایی خراسان جنوبی، 17 نفر بیشتر از دیروز

بیرجند تخت کافی برای بیماران حاد کرونا ندارد

63 درصد خراسانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

خارج کردن توده مویی از بدن نوجوان بجنوردی

کشاورزان خراسان شمالی تمایلی برای توقف کشت برنج ندارند

کرونا سرقت را در خراسان شمالی افزایش داد

خراسان جنوبی بیشترین میزان رشد در تعداد تعاونی‌ها را کسب کرد

نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان شمالی شدیدتر شد

17 شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز کرونایی

تولید دارویی برپایه مواد گیاهی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

بیماری کبد چرب می‌تواند به بروز بیماری‌های عصبی منجر شود

استاندار خراسان شمالی: استان باید برای جذب سرمایه‌گذار حرص بزند

استاندار خراسان شمالی: استان باید حریص به جذب سرمایه‌گذار باشد

آژیر قرمز کرونا در شهرستان فیروزه به صدا در آمد

رشد سه برابری مبتلایان بستری کرونا در مشهد

جشنواره تجربیات برتر آموزشی دبیران عربی کشور در مشهد خاتمه یافت

ضدعفونی نقاط حساس شهری مشهد به صورت مستمر انجام می‌شود

شهرستان تایباد هم از لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت

عجله هندی‌ها در آماده‌سازی واکسن "کووید-19"

آتش کوه بهار خراسان شمالی برای دومین بار مهار شد

شهرداری‌های خراسان شمالی آب فضای سبز را از شرب جدا کنند

استقبال شرکت‌های بزرگ از سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

شرایط حادتر شود محدودیت‌ها را بیشتر می‌کنیم

بیش از 42 هزار بسته پروتئینی در خراسان جنوبی توزیع شد

قرار گرفتن 17 شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز کرونایی

شورای مهارت در شهرستان‌های خراسان رضوی تشکیل می‌شود

ابتلای روزانه 20 نفر به کرونا/ سی‌تی‌اسکن دوم در راه است

لزوم تشکیل کمیته های تخصصی برای رفع موانع ساخت موزه دفاع مقدس

خرید توافقی 74 تن زعفران بیرجند/ مشکلات همچنان حل نشده است

​درنشست بررسی مشکلات هفت تپه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد ؛ تاکید برضرورت پایبندی کارفرما به تعهدات قانونی

با امضای یک تفاهم نامه؛ امکان استفاده بازنشستگان کشوری از 270 مرکز ورزشی فراهم شد

ضرورت بازگویی دستاوردهای دفاع مقدس برای نسل‌های آینده

اعتبارات مصوبات سفر رئیس جمهور به اسفراین محقق شد

پیکر جانباز غلام‌حیدر کاووسی در مشهد تشییع شد

بستری 218 بیمار حاد تنفسی در خراسان جنوبی/ حال 5 نفر وخیم است

تشدید طرح برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی در خراسان شمالی

به اعتبارنامه تاج‌گردون رای نمی‌دهم

پویش «من ماسک می زنم» در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه‌اندازی شد

قیمت مرغ خراسان شمالی تعیین شد

وقتی استاندار خراسان شمالی مدیرانش را نابود می‌کند! / فیلم

ساختمان‌های ناایمن مشهد به مردم معرفی می‌شوند

رشد 2 برابری فوتی‌های کرونا در مشهد / آمارها از عدم رعایت پروتکل‌ها می‌گویند

نیاز فوری به گروه خونی O منفی در خراسان رضوی

ایجاد 11 هکتار فضای تفریحی در قلب شهر بیرجند/نهضت آسفالت معابر

برگزاری آنلاین برنامه آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان