پیام خراسان

آخرين مطالب

رییس اتاق بازرگانی ایران: برخی رویه‌ها مانع بهره‌وری در تولید است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برخی رویه‌ها در کشور به نحوی است که از بهره‌وری چشم‌پوشی می‌شود و سرمایه‌ها روانه بخش‌هایی می‌شود که با انباشت تولید مواجه هستند.

اتاق بازرگانی مشهد روز شنبه به نقل از غلامحسین شافعی در ششمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی افزود: به عنوان مثال در صنعت خودرو شاهد فعالیت 49 کارخانه دارای پروانه بهره‌برداری هستیم و 32 کارخانه نیز در مسیر اخذ مجوز هستند، این به معنای فعالیت 81 کارخانه خودروساز در کشور است، اما فرانسه در مجموع هشت واحد خودروسازی، ژاپن 11 واحد، اسپانیا 10 واحد و کره جنوبی پنج واحد فعال در این صنعت دارد.
وی ادامه داد: در صنعت موتورسیکلت سازی نیز وضع به همین روال است، برای 177 کارخانه تولیدی در این بخش مجوز صادر شده و 33 واحد نیز در حال اخذ پروانه هستند که مجموع آنها 210 واحد خواهد بود، نکته قابل تامل آن است که جمع تعداد واحدهای صنعتی ساخت موتورسیکلت در کشورهای کره جنوبی، اندونزی، تایوان، ترکیه، عربستان، پاکستان، هند، ویتنام، تایلند، بنگلادش، فیلیپین، چین، مالزی، ژاپن و کره به 82 واحد می‌رسد.
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در بخش سیمان نیز 73 پروانه بهره برداری در کشور صادر شده و 92 واحد در حال ساخت است که در مجموع 165 واحد را در حوزه سیمان شامل می‌شود، در صورتی که کره ‌جنوبی با 10 واحد چند برابر ما سیمان تولید می‌کند.
وی افزود: ریشه مشکلات اقتصادی امروز را باید در ضعف سیستم قاعده‌گذاری کشور جستجو کرد و در نتیجه، هر نوع تسهیلگری در محیط کسب و کار نیز با اصلاح‌ در این سیستم میسر خواهد بود.
شافعی ادامه داد: در شرایط دشوار ناشی از جنگ اقتصادی، نمی‌توان کشور را با قواعدی اداره کرد که مختص گذشته و وضعیت عادی بودند، گاهی شاهدیم در راستای تسهیل‌گری محیط کسب و کار، دستوراتی صادر یا تصمیماتی اخذ می‌شود اما برخی قوانین قدیمی، به سادگی مانع از اجرای آنها می‌شوند، این رویه، انگیزه را از مدیران برای اخذ تصمیمات جسورانه خواهد گرفت.
وی گفت: در حال حاضر بسیاری از فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند به جای تسهیلات و کمکهای مالی، شانه‌هایشان را از گرفتاری‌ها و دشواری‌های فضای کسب و کار سبک کنند و چه بسا که همین تسهیل‌گری‌ها به مراتب راهگشاتر خواهند بود.
رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: ایران در مواجهه با بحران ناشی از شیوع کرونا، با شرایط متفاوتی مواجه است، کشور ما در بزنگاه سخت تحریم‌ها با این چالش جدید مواجه شد، حال تحلیل رفتن منابع در شرایط موجود، این دغدغه را ایجاد می‌کند که در سیستم توزیع آن، آیا بهره‌وری و کارآمدی مدنظر قرار می‌گیرد، آیا این منابع اندک مالی که باید در یک سیستم قطره چکانی توزیع شود، تحولی را رقم خواهد زد و از این ظرف محدود، چطور می‌توان ظرفیت حداکثری حاصل کرد؟
وی ادامه داد: باید این سوال را از خود بپرسیم که اگر هیچ مشکلی بابت تحریم نداشته باشیم، این واحدها می‌توانند اقتصادی فعالیت کنند و آیا قیمت تمام شده آنها در بازار جهانی می‌تواند رقابت پذیر باشد؟
شافعی آمارهای قابل تامل از تولید رب در کشور ارایه داد و گفت: در ایران سالانه 6 میلیون و 500 هزار تن گوجه فرنگی تولید می‌شود که سه میلیون و 500 هزار تن از این مقدار به مصارف تازه خوری تخصیص می‌یابد و 2 میلیون و 500 هزار تن دیگر نیز به 700 هزار تن رب گوجه فرنگی تبدیل می‌شود، اما جای تامل دارد که تا به امروز برای تولید 2 میلیون و 400 هزار تن رب در کشور، پروانه صادر شده است، ظرفیتی که به مراتب بیشتر از میزان فعلی تولید کشور است، آیا این تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر تحلیل و تفکر علمی بوده است؟ سرنوشت این سرمایه ها چه خواهد بود؟
وی افزود: واحدهای کوچک و متوسط در همه جای دنیا، سهم بزرگی در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی دارند، توامان جایگاه و پایگاه خود را نیز در بازار کسب کرده و به شایستگی حمایت می‌شوند، اما در ایران، طرز تلقی از جایگاه این صنایع اشتباه بوده و به مثابه فرزندان بی سرپرست، به حال خود رها شده‌اند.
رییس اتاق بازرگانی ایران واحدهای بزرگ اقتصادی را به مثابه لوکوموتیوهای اقتصاد توصیف کرد و ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای موفق، واحدهای کوچک و متوسط در امتداد واحدهای بزرگ و به عنوان تامین کننده بخشی از نیاز آنها تعریف ‌شده‌اند و از این منظر، حمایتگری لازم از آن ها به عمل می‌آید، این نگرش در روند توسعه واحدهای کوچک و متوسط در ایران رعایت نشده و همین امر آنها را با چالش‌های بسیار در مسیر بقا مواجه کرده، همین تکثرگرایی در مسیر صدور مجوزها، خود گواه یک رویه اشتباه است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی و همچنین چالش موجود در مرزهای کشور و تشریح بخشی از پیگیری‌های پارلمان بخش خصوصی در این زمینه گفت: نمی‌توان هم به دنبال رشد تجارت و بهبود روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه باشیم و هم مرزهای ما با مشکلات متعدد و ناهماهنگی در تصمیم گیری‌ها دست به گریبان باشند. از این حیث، تعریف یک مدیریت واحد برای مرزهای کشور، ضرورتی انکارناپذیر است.
برچسب‌ها
مشهد اتاق بازرگانی ایران جهش تولید
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/238172/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد