پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری خراسان:

36 درصد رانندگان فعال تاکسی اینترنتی از «نشان» استفاده می‌کنند علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیر یک شرکت دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری خراسان گفت: 36 درصد رانندگان فعال تاکسی اینترنتی از نشان استفاده می‌کنند که در تهران 90 درصد، در مشهد 40 تا 50 درصد و در کل کشور 60 تا 70 درصد است.

جواد عامل، بنیان‌گذار نرم‌افزار مسیریاب نشان، امروز، 10 خرداد ماه، در اولین نشست خبری مسیریاب نشان، اظهار کرد: مسیریاب نشان در شرکت راژمان به دنیا آمد. از سال 90 این شرکت در حوزه اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی همکاری می‌کرد، اولین کار آن در خصوص ترافیک مشهد با همکاری شهرداری بود. با 17 شهر مختلف کار کردیم.
وی افزود: سال 95 به این فکر کردیم که اپلیکیشن شهرداری‌ها را واحد کنیم که این بزرگترین اشتباه بود. یک سال وقت گذاشتیم تا شهرداری‌ها را قانع کنیم که کار مشترک داشته باشیم. در سال 96 تصمیم درست را گرفتیم و بنا شد اپلیکیشن خود را روی فناوری‌هایی که در سال‌های قبل تولید کرده بودیم، منتشر کنیم و نشان به دنیا آمد. 
عامل ادامه داد: آذر ماه تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم، دی ماه 96 نشان به دنیا آمد و اولین نسخه آن منتشر شد. سراغ جذب سرمایه رفتیم، 6 میلیارد آورده نقدی و 5 میلیارد زیرساخت و سخت‌افراز برای مدت نسبتا طولانی توسط بانک تامین شد. تمام این مدت رشد ما ارگانیک بود. تبلیغات محدودی داشتیم و 10 درصد بودجه سالیانه صرف تبلیغات می‌شد.
بنیان‌گذار نرم‌افزار مسیریاب نشان بیان کرد: نشان الان در آستانه 5 میلیون نصب فعال است. نرخ رشد خیلی خوبی داشتیم. اسفند 96 تصمیم گرفتیم پلیس و دوربین را به نشان اضافه کنیم که سخت‌ترین تصمیم بعد واحد کردن اپلیکیشن شهرداری‌ها بود. مردم از ثبت پلیس و دوربین رضایت داشتند و نظر پلیس راهبر مثبت بود. رشد ارگانیک ما از سال 97 شروع شد. آمار کافه بازار ما 6 تا 7 ماه بوده که 2 میلیون و 900 هزار نصب ثابت است، 3.5 میلیون نصب بر اساس کافه بازار داریم، آمار حدود 4 میلیون و 700 هزار نصب فعال است.
وی با بیان اینکه پرترافیک‌ترین روزهای چند ماه گذشته بهمن 98 بوده است، عنوان کرد: در بهمن روزانه 5 میلیون درخواست مسیریابی پاسخ می‌دادیم، 700 هزار جستجو در روز روی نشان اتفاق می‌افتاد و در هر روز 13 میلیون دقیقه پیش روی کاربرها بوده است. 730 هزار مکان منحصر به فرد در نشان وجود دارد. مهمترین منبع ما مشارکت خود کاربران است. در یک سال گذشته نزدیک به یک میلیون ویرایش روی شبکه معابر زدیم. همچنین در یک سال گذشته کاربران نشان نزدیک 10 میلیون گزارش ترافیکی ثبت کردند که تقریبا روزی 26 هزار گزارش بوده و در روزهای پیک بهمن 30 هزار گزارش می‌گرفتیم.
عامل اضافه کرد: 36 درصد رانندگان فعال تاکسی اینترنتی از نشان استفاده می‌کنند که در تهران 90 درصد، در مشهد 40 تا 50 درصد و در کل کشور 60 تا 70 درصد است. ما بیشترین و فراگیرترین استفاده را نزد رانندگان تاکسی اینترنتی داریم. امروز 23 هزار سرعت‌گیر روی نشان است که مسیریاب‌های مشابه این را نداشتند.
میزان سفرها تفاوت قابل توجهی با زمان‌های مشابه در سال گذشته دارد
در ادامه داوود امینی، مدیر تیم تخمین ترافیک و داده‌کاوی نشان، در خصوص اقدامات این نرم‌افزار در ایام کرونا، اظهار کرد: ما از ابتدای اسفند می‌دانستیم شرایطمان عادی نیست، باید خودمان و تیم را با کرونا وفق دهیم و اگر می‌توانیم از طریق این پلت‌فرم کاری انجام دهیم. در ابتدای کار بر اساس نمونه‌های مشابه انجام شده در شرق آسیا خصوصا چین، به مراجع ذیربط برای دریافت یک سری داده‌ها مراجعه کردیم تا اطلاع‌رسانی کنیم، اما داده مناسبی برای ارائه به دست نیاوردیم، بنابراین تلاش کردیم با توجه به داده خودمان کار را پیش ببریم.
وی اضافه کرد: با کمک متخصصان علوم داده در تیم ترافیک شروع به پیاده‌سازی یک لایه جدید به نام لایه مکان‌های پرتردد کردیم و توانستیم این لایه را به برنامه اضافه کنیم که دو بخش دارد، یک بخش نیم ساعت اخیر با رنگ زرد و نارنجی و یک بخش مربوط به 24 ساعت گذشته با رنگ بنفش است. 
امینی بیان کرد: این را بعد از محاسبات اولیه در دو شهر تست کرده و اصلاحاتی انجام دادیم. برای پاک‌سازی و گندزدایی شهرها استفاده شد. شیراز و قم این داده‌ها را از ما گرفتند. خروجی این لایه روی نشان خواهد ماند و در آینده هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. امکان جدیدی نیز اضافه کردیم که زمان خرید از هایپرمارکت، متوجه شویم که شلوغ بوده و در ساعت‌های دیگر چگونه است. این امکان ساعت‌های شلوغ مکان‌های پرتردد را به شکل نمودار نشان می‌دهد.
مدیر تیم تخمین ترافیک و داده‌کاوی نشان با اشاره به اینکه از همان ابتدای شروع موضوع کرونا با مساله‌ای درگیر بودیم، مبنی بر اینکه مشابه کارهای شرق آسیا اطلاعات افرادی که به کرونا مبتلا شدند یا محل‌هایی که بیشتر شرایط ابتلا داشته را اعلام کنیم که این با سیاست‌های برداشت داده‌های ما به صورت بدون هویت هماهنگی نداشت. تیمی در دانشگاه شریف شروع به پیاده‌سازی اپلیکیشن ماسک کرد که ما از همکاری با آنها استقبال کردیم.
وی خاطرنشان کرد: مساله بعدی که در این دوران اتفاق افتاد، ارائه گزارشی از سمت گوگل بود که برای 130 کشور ارائه شد، اما ایران در این لیست قرار نداشت. این کار گوگل میزان مراجعه به محل‌های مختلف را دسته‌بندی و مشخص کرده بود، به این دلیل که این امکان در ایران وجود نداشت، خودمان آن را آماده کرده و تلاش کردیم دسته‌بندی‌ها و گروه‌بندی‌ها را همسان با مسائل و نیازهای ایران آماده کنیم. این گزارش را به چندین بخش ارسال کردیم.
امینی گفت: کار دیگر این بود که در این مدت با توجه به اینکه در رسانه‌ها بسیار گفته می‌شد میزان سفرهای نوروزی در ایران زیاد است و مردم رعایت نمی‌کنند، گزارشی از سفرهای نوروزی تهیه کردیم که نشان می‌داد جز انتهای اسفند میزان سفرها تفاوت قابل توجهی با زمان‌های مشابه در سال گذشته دارد. در سطح مدیران میانی وزارت بهداشت و کشور مورد استفاده قرار گرفت. سعی می‌کنیم این روند را ادامه دهیم.
نقشه ماهواره‌ای برای سه شهر ایران
در بخش دیگری از این نشست، مصطفی جلمبادانی، مدیر فنی نشان، در خصوص قابلیت‌های جدید نشان، اظهار کرد: در ایام کرونا دورکار شدیم، اما تلاش کردیم توسعه محصولمان را جدی بگیریم و ورژن‌های مختلف با ویژگی‌های مختلف ارائه کنیم.
وی افزود: قابلیت اول مرتبط با حمل و نقل پاک است، قبلا در راژمان مسیریابی حمل و نقل همگانی داشتیم و همیشه در این فکر بودیم این قابلیت را به نشان اضافه کنیم که در پاییز سال گذشته مسیریابی اتوبوس را به نشان اضافه کردیم. امروز در 27 شهر بزرگ ایران و 23 شهر پیرامون برخی از این شهرها، در مجموع 50 شهر ایران سرویس حمل و نقل همگانی ارائه می‌کنیم. قابلیت جالبی که در این مسیریابی حمل و نقل همگانی ارائه کردیم این است که در شهرهای بزرگ مثل مشهد، تهران و اصفهان به شهرهای حومه‌ای و اقماری می‌توان مسیر گرفت.
جلمبادانی ادامه داد: مورد جدیدی که در ورژن‌های جدید اضافه کردیم، این است که با کلیک روی هر ایستگاه به کاربرمان می‌گوییم چه خطی از این ایستگاه عبور می‌کند. از قابلیت جدیدی که در همین راستا به نشان اضافه شده زمان رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه بوده که با همکاری شهرداری‌های مشهد و تهران آماده شده است. حمل و نقل پاک تنها محدود به اتوبوس نیست، یکی از موارد پربحث، مسیریابی با دوچرخه و پیاده با در نظر گرفتن شیب است. در مسیریابی دوچرخه سعی کردیم به خطوط مخصوص دوچرخه اولویت دهیم.
مدیر فنی نشان اضافه کرد: در نقشه و مسیریاب نشان روی مسیریابی موتور نیز کار کردیم. در زمان کرونا خریدهای اینترنتی و کار پیک‌های موتوری هم زیاد شده، تلاش کردیم راه حلی برای این مساله داشته باشیم. با کمک داده‌های دقیق ترافیکی مسیریاب ویژه موتور دادیم که سرعت حرکت و محدودیت‌های موتورها را در نظر می‌گیرد.
وی بیان کرد: قابلیت جدید آفلاین است. قبل از این در نشان نقشه و جستجو را آفلاین داشتیم، اما در ورژن جدید نشان مسیریابی آفلاین را ارائه کردیم که اگر مسیر آفلاین گرفته و بعد به اینترنت وصل شود، آنلاین می‌کنیم و در صورتی که نیاز به اصلاح باشد این کار را انجام می‌دهیم. قابلیت بعدی نقشه و داده نقشه ماهواره‌ای است. الان برای ایران نقشه به روز داریم که برای مشهد، اصفهان و تهران متعلق به اسفند 98 یا اوایل فروردین 99 است. تلاش کردیم داده 40 سانت داشته باشیم، اما در برخی شهرها دقت 10 سانت داریم. تلاش می‌کنیم نقشه‌ها را همچنان به روز نگه داریم.
جلمبادانی خاطرنشان کرد: نمای سه بعدی یا نقشه سه بعدی را نیز برای تهران اضافه کردیم که به کمک تصاویر پروازی تهیه شده است. الان این نقشه برای شهر تهران آماده بوده و تلاش می‌کنیم برای شهرهای دیگر ایران نیز این مدل را بسازیم. قابلیت جذاب دیگر نشان دادن پلاک ساختمان‌های شهری است که اکنون در سه شهر تهران، مشهد و کرج وجود دارد. امیدواریم تا چند ماه دیگر برای دو شهر اضافه کنیم. قابلیت دیگری داریم که تلاش می‌کنیم نشان را برای کاربران بهینه کنیم تا مصرف آن در نسخه جدید 12 درصد کاهش یابد و اجرای آن بهتر شود تا بتواند مسیریابی بهتری داشته باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/238209/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به عتبات گران‌تر از سفر به ترکیه

سومین جلسه دادگاه پسران معاون سابق قوه قضائیه برگزار شد/ خودروهای مازراتی ، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

برگزاری دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تتلو

جلسه جدید دادگاه پسران معاون مستعفی قوه قضائیه / مازراتی ، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

اتهامات تتلو اعلام شد

جزییات دومین جلسه دادگاه امیرحسین مقصودلو / تتلو: بابت اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو برگزار شد/ تتلو: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» چه گذشت

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

از فعالیت تبلیغی علیه نظام تا تشویق نسل جوان به فساد و فحشا

جزئیات تازه از دومین جلسه دادگاه تتلو | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی

برگزاری دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» برگزار شد

تصاویر/ در دومین دادگاه تتلو چه گذشت؟

ماجرای خودرو‌های لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟!

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» برگزار شد

آهنگسازی تتلو به تحریک بازیگر زن در اغتشاشات 1401

با تحریک خانوم بازیگر برای اغتشاشات 1401 آهنگ خواندم | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی | جزئیات تازه از دومین دادگاه

در دومین دادگاه تتلو چه گذشت؟ | تتلو: یک بازیگر زن مرا تحریک کرد!

تتلو: بابت اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم/ دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو

با تحریک خانم بازیگر برای اغتشاشات 1401 آهنگ خواندم | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی | جزئیات تازه از دومین دادگاه

امیر تتلو: به خاطر این خانم بازیگر برای اغتشاشات 1401 آهنگ خواندم | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های جنجالی

تتلو: با تحریک یک خانم بازیگر آهنگی درباره اغتشاشات 1401 خواندم

اخذمجوز پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی

تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

جاری شدن سیل در روستای صالح‌آباد نطنز

تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند

مطب دندانپزشک قلابی در بروجرد برای بار سوم پلمب شد

اختصاص 98 میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد

خط و نشان شبانه دادستان گرگان برای ویلاسازان توسکستان/ مدیران متخلف احضار می‌شوند

افت 25 متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر

نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد

برگزاری دوره آموزشی آشنایی بیماری‌های کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه

پلمب سومین رستوران متخلف با دستور دادستان عمومی و انقلاب در شهرستان طرقبه شاندیز

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات از میادین و میوه و تره‌بار شهرداری تهران

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد

کتاب در فروردین؛ رشد 15 درصدی تولید و انتشار 2825 عنوان جدید

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا آغاز می‌شود

کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

قدردانی از خانواده خیر سلامت در بیمارستان واسعی سبزوار

افزایش 9 درصدی مخاطبان سینما‌های خراسان رضوی در فروردین 1403

صدور هشدار جدید نارنجی هواشناسی + جزئیات

کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی

صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات

پهن‌شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی