پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی:

آموزش مجازی یک تهدید جدی اما مثبت است علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی عضو پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: آموزش مجازی برای فضا و نیروی انسانی تهدیدی جدی اما مثبت است، تغییری است که در آموزش اتفاق می‌افتد.

دکتر حمید مسعودی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تأثیر آموزش از راه دور اظهار کرد: آموزش مجازی هم فرصت و هم تهدید است. در واقع تهدید هم به خطاهایی برمی‌گردد که ما در گذشته انجام داده‌ایم و باید هزینه آن را پرداخت کنیم. شرایطی که اکنون به وجود آمده بیش از گذشته به ضرورت توجه به فناوری و آموزش از راه دور تاکید شده است؛ چراکه بیشترین آسیب یا تهدیدی که این ویروس دارد اجتماعات و در کنار هم قرار گرفتن و تحرک افراد را کاهش داده تا افراد کمتر مورد خطر قرار گیرند.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر نزدیک بودن افراد به یکدیگر و جمع شدن آنها در یک مکان مانع از آموزش‌های حضوری شده است در نتیجه با استفاده از تکنولوژی توانستیم به این روند و نیز آموزش کمک کنیم. اکنون با توجه به زیرساخت‌ها و کاستی‌هایی که وجود دارد، امکان انجام آموزش غیرحضوری موثر است و در دنیا هم بدون توجه به موضوع بیماری‌ها شرایطی فراهم شد که در شرکت‌ها و موسسات مختلف این کار را انجام دهند، اما در کشور ما کمتر به آن توجه شد.
عضو پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: معتقد هستم که دریافت محتوای آموزشی یکی از ملاک‌هایی است که برای دانشجو مهم تلقی می‌شود و اکنون با توجه به شرایطی که وجود دارد، به سمت آموزش مجازی حرکت کردیم. کیفیت آموزشی، کیفیت محتوای درسی، کاربردی بودن محتوای آموزشی و... مسائلی است که در نظام آموزشی ما وجود داشته و اکنون هم وجود دارد و ربطی به آموزش از راه دور ندارد و دانشجویان در گذشته هم از این قضیه ناراضی بودند و اکنون هم این‌گونه است.
وی بیان کرد: آسیب دیگری که در سال‌های گذشته وجود داشت این بود که نظام آموزشی از کیفیت لازم برخوردار نیست و شرایط کرونا باعث شد که آموزش در فضای مجازی کیفیت متنوعی داشته باشد و اکنون فرصت خوبی است که اساتید آموزش‌های با کیفیت را از طریق فناوری به دانشجویان انتقال دهند. طبیعتاً دانشجویانی که مشتاق تحصیل و آموزش باشند، به دنبال کیفیت و محتوای درس هستند؛ به عنوان مثال در درس فیزیک اساتید با روش‌های مختلف و براساس منابع گوناگون آموزش می‌دهند و دانشجویان مشتاق به درس باید به دنبال مدرسی باشند که کیفیت آموزشی بالاتری دارد.
عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: اغلب دانشجویان، آموزش مجازی را فرصت خوبی برای پاس کردن دروس خود می‌دانند که ممکن بود این فرصت در زمان برگزاری کلاس‌های حضوری وجود نداشته باشد. دروسی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و... نیاز به تعامل بیشتری بین دانشجو و استاد است. همچنین دروس کاربردی‌تر مانند کشاورزی، آزمایشگاه و... مواردی هستند که به راحتی نمی‌توان از طریق تکنولوژی به دانشجویان آموزش داد و حتما باید در محیطی قرار گیرند که می‌توان در یک زمان مشخص به صورت حضوری و با رعایت نکات بهداشتی آموزش‌ها را دریافت کنند.
وی در خصوص چالش‌هایی که برای انتقال محتوای آموزشی از طریق فضای مجازی وجود دارد، افزود: آموزش مجازی نیازمند این است که ما گوشی هوشمند داشته باشیم و ممکن است که این شرایط برای همه افراد وجود نداشته باشد و این موضوع یکی از مهمترین موارد جدی است. به طور کلی مدرسان در هزاره اخیر باید با تکنولوژی و فضای مجازی آشنا و سواد رسانه‌ای داشته باشند و در این زمینه ضعف‌هایی وجود دارد. تاکنون چنین مسئله‌ای وجود نداشته و کسی هم به دنبال آن نبود اما اکنون این فرصت به وجود آمده تا از فضای مجازی استفاده بهتری داشته باشیم. 
مسعودی خاطرنشان کرد: به نظر من اساتید بدون اینکه دوره خاصی را بگذرانند نیازمند این هستند که مهارت‌های لازم را یاد بگیرند اما اگر این موضوع به ضرورت تبدیل شود، اساتید و مدرسان از تکنولوژی استفاده می‌کنند و به تدریج هم یاد می‌گیرند. برای آموزش مجازی یک مدرس با توانمندی که در کلاس حضوری داشت، اکنون باید بتواند همه مواردی که برای آموزش لازم است را فرا بگیرد و اگر نرم‌افزار دچار مشکل شد، بتواند آن را رفع کند تا کلاس مجازی را راه‌اندازی کند. 
وی عنوان کرد: از چند سال گذشته که اینترنت پرسرعت در جامعه ورود پیدا کرد، بسیاری از افراد همایش‌ها و کنفرانس‌های خود را به صورت مجازی برگزار کردند و مخاطبان با ورود به سایت همایش از برنامه‌های آن بهره‌مند می‌شدند و این امر هزینه‌های برگزاری همایش را به صفر نزدیک می‌کرد. وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه‌هایی است که بیشترین بخش بودجه را صرف نیروی انسانی و فضاهای مختلف می‌کند و به راحتی می‌تواند با آموزش مجازی چندین درصد این هزینه را کاهش دهد و آموزش غیرحضوری باعث کاهش این هزینه‌ها می‌شود.
این عضو پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: آموزش‌ها در چند سال اخیر بسیار سهل و راحت شده که روز به روز با توجه به کمک آموزشی و مطالب متنوعی که وجود دارد یادگرفتن امری ساده شده است و در واقع موضوع زیادی وجود ندارد که بخواهیم یاد بگیریم و این امر باعث می‌شود که به سمتی حرکت کنیم که خاص باشد. بیماری کرونا درس‌های زیادی به ما داد، خصوصا جامعه ما که وابسته به نفت و نیز تحریم است. افراد به مراتب می‌توانند در هر زمینه‌ای از این فرصت استفاده کنند و هزینه‌های پیش‌رو را چندین درصد کاهش دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/238225/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند