پیام خراسان

آخرين مطالب

عملکرد حوزه اقتصادی فیروزه قوی تر از شهرستان‌های همجوار است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - دبیر نهاد مردمی‌ اقتصاد مقاومتی استان خراسان‌رضوی از عملکرد موفق و قابل قبول شهرستان فیروزه در حوزه اقتصادی نسبت به شهرستان های همجوار خبر داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی اکبر لبافی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان فیروزه و بررسی عملکرد معین‌های اقتصادی و فرهنگی این شهرستان در الگوی مثلث توسعه اقتصادی گفت: معین‌های اقتصادی و فرهنگی این شهرستان با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته نه تنها مطلوب و قابل قبول بوده بلکه به مراتب عملکرد اقتصادی این شهرستان نسبت به نیشابور بهتر، قابل توجه و تقدیر است و 9 معین این شهرستان با حمایت‌های همه جانبه فرماندار، علیرغم محرومیت این منطقه توانسته‌اند، پروژه‌های خوبی تعریف و در نقاط مختلف شهرستان اجرا کنند.
وی با بیان اینکه فضای تعاملی خوبی بین اضلاع مثلث وجود دارد و توانسته در کنار زحمات معین‌ها، دست آوردهای خوبی را برای مردم شهرستان در زمینه رفع بیکاری و اشتغالزایی به ارمغان آورد، افزود: فیروزه با وجود اینکه در بستر خوب توسعه قرار دارد یکی از شهرستان‌های تقریبا محروم بوده و زیرساخت‌های آن کمتر رویکرد توسعه‌ای پیدا کرده و نرخ بیکاری که یکی از شاخصه‌‌های اساسی در توسعه اقتصادی است در استان 9 و در فیروزه 12 درصد است.
وی با اشاره به اینکه این وضعیت طبیعی است‌ که رسوب سپرده‌ها و سرمایه‌های مردم کمتر اتفاق بیفتد و باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: تا قبل از تحریم‌ها سالیانه 50 میلیارد دلار نفت و گاز، 25 میلیارد دلار پتروشیمی می‌فروختیم و همین میزان صادرات از بخش خصوصی داشتیم اما امروز تکیه بر فروش نفت و منابع طبیعی تمام شده است.
وی ادامه داد: اما در حال حاضر اگر نفتی هم فروخته می‌شود حداقل 30 تا 40 درصد ارزانتر فروخته می‌شود و در حوزه پتروشیمی و صادرات بخش خصوصی همین مشکلات را داریم و تنها راهی که برایمان می‌ماند تکیه و تاکید بر اقتصاد مقاومتی است همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده است.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان با تاکید بر اینکه قوانین مالیاتی، بیمه‌ای، دیوار بزرگ‌ بانکی، دیدگاه‌های فرهنگی و برخی رفتارهای موجود در دستگاه‌های اجرایی مانع توسعه بخش خصوصی است، تصریح کرد: با این قوانین امکان‌توسعه فراهم‌ نیست و اضلاع مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی قوانین را در این حوزه تلطیف می‌کنند تا با همکاری امام جمعه، فرماندار، رئیس دادگستری و نمایندگان امکان سرمایه‌گذاری در منطقه فراهم شود.
لبافی خاطرنشان کرد: این مدل احیای مسئولیت‌‌های اجتماعی است و در دنیا بنگاه‌های اقتصادی نسبت به افرادی که پیرامون آن زندگی می‌کنند مسئولیت‌هایی دارد و این بدان معنا است که کسب و کارهای اطراف بنگاه اقتصادی توسعه پیدا کند و راز پایداری بنگاه‌های اقتصادی و ماندنشان در چرخه اقتصادی راضی کردن و توانمندسازی افراد پیرامون آن است.
وی اذعان داشت: در خواف با مشارکت دانشگاه تهران قرادادی به میزان 700 میلیارد ریال با معدن سنگان بسته شده که اغلب آن با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در درون بانک‌ و با اعتبار بنگاه اقتصادی است در حالیکه طبق گزارش‌های ارائه شده فولاد خراسان چندان در این مدل حضور ندارد و در زمان مدیر عامل قبلی فولاد خراسان قرار بود از محل اعتبارش منابع تکمیل یکصد واحد نیمه‌تمام را که دچار مشکل مالی هستند تامین کند.
فرماندار فیروزه نیز با بیان اینکه این شهرستان در حوزه عملکرد اشتغال رتبه هفتم را در استان دارد، گفت: میزان اعتبار اختصاص یافته به فیروزه در زمینه اشتغال‌زایی 70 میلیارد ریال بوده که بیش از 2 برابر این میزان جذب شده و فیروزه در حوزه جذب 167 میلیارد ریال اعتبار و ایجاد اشتغال برای 629 نفر در این‌حوزه‌ها به ترتیب رتبه 14 و 13 را در استان دارد.
ابوالفضل حکیم‌ پور نیز افزود: در حوزه تسهیلات مشاغل خانگی هم شهرستان فیروزه با جذب ٣ میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار و ایجاد اشتغال برای 22 نفر رتبه نهم استان را دارد.
وی اظهار داشت: در مجموع در حوزه عملکرد اشتغال فیروزه بر اساس گزارش اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی رتبه هفتم استان را فیروزه به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه طی این‌ مدت جهاد کشاورزی 18 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده، تصریح کرد: از سال گذشته با پرداخت 38 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در فیروزه زمینه اشتغال برای 150 نفر فراهم شد و 931 طرح با اعتبار 101 میلیارد تومان به سایر دستگاه‌ها ارسال شد.
فرماندار فیروزه اعلام کرد: نرخ بیکاری در شهرستان فیروزه 12 و نیم درصد است که این‌ میزان بالغ بر یک‌ هزار و 500 نفر بیکار در این شهرستان می‌شود که با اجرای طرح‌های اشتغال‌‌زائی هیچ بیکاری در فیروزه وجود نخواهد داشت.
حکیم پور ادامه داد: در حوزه معین‌های اقتصادی فیروزه 42 طرح با پیش‌بینی اشتغال‌زائی برای 906 نفر اعلام شد که از این میزان تاکنون اشتغال‌زایی برای 256 نفر محقق شده و در این چارچوب یکسری مشاغل فصلی و سالانه نیز زمینه اشتغال بالغ بر 200 نفر را فراهم کرد و 26 اقدام فرهنگی هم توسط معین‌‌های اقتصادی فیروزه انجام شده است.
وی بیان کرد: از مجتمع فولاد خراسان نیز با توجه به توان‌ گردش مالی این‌ مجتمع انتظار می‌رود بتوانیم برای توانمندسازی جوامع محلی و ارائه برنامه‌های آموزشی استفاده کنیم که در زمان مدیریت قبلی و همینطور در مدیریت فعلی هم اراده زیادی در این خصوص به چشم نمی خورد که البته در این‌ چارچوب چند طرح محوری در فیروزه برای استفاده از توان فولاد شروع شده است.
فرماندار فیروزه یادآور شد: هر چند توان اقتصادی شهرستان فیروزه برای حضور معین‌‌های اقتصادی از استعداد بالایی برخوردار نیست اما طی این مدت کارهایی که انجام شده با همین‌ توان‌کم قابل توجه و ارزنده بوده است، اجرای طرح شهرک‌ مسکونی فولاد با ظرفیت بالغ بر 400 خانوار موجب توسعه و رونق منطقه بوده و بسیار برای فیروزه حائز اهمیت است.
حکیم پور اعلام کرد: از 17 مرداد ماه امسال هم طرح واگذاری ناحیه صنعتی کمال‌الملک آغاز می‌شود و زمین‌های همه 16 واحدی که برای این‌ ناحیه مجوزشان صادر شده بود به طور کامل واگذار می‌شود همچنین طرح ناحیه صنعتی طاغنکوه هم در مرحله کارگروه امور زیربنایی است و در هفته دولت کلنگ احداث آن زده می‌شود و هم‌اکنون مراحل صدور مجوز برای استقرار مجتمع ذوب فلزات در این منطقه در جریان است.
وی در خصوص حوزه اشتغال گفت: طرح ایجاد بازارچه دائمی اشتغال برای بانوان‌ و شرکت‌های نوپا در فیروزه به طور جدی در دستور کار قرار دارد و زمین آن اختصاص پیدا کرده که پیشنهاد مشارکت فولاد خراسان هم در این طرح داده شد.
به نقل از خبرگزاری ایلنا

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/240238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر