پیام خراسان

آخرين مطالب

/به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)/

الگوی راهبردی تحقق دانشگاه اسلامی از منظر امام خمینی(ره) علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی «فرهنگ هر ملتی نشانه هویت و استقلال اوست، کسب و حفظ استقلال فرهنگی و فکری، نشانه حیات و قدرت یک جامعه است و ویرانی و انهدام یک فرهنگ، ویرانی یک ملت است.»

امام خمینی(ره)، به عنوان معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران، همواره بر اهمیت و ضرورت هویت فرهنگی تأکید فراوان داشته‌اند، به طوری که این تأکید تنها بیان ارشادی و شعارگونه نبوده است، بلکه به تناسب شرایط مکانی و زمانی توانسته بودند اصول و مؤلفه‌های آن را نیز تبیین کنند.
به باور ایشان بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه، هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‌دهد و با انحرافات فرهنگی، هرچند جامعه در ابعاد اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد اما پوچ و میان‌تهی است». اگر فرهنگ جامعه‌ای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد، ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا می‌کند و بالاخره در آن مستهلک می‌شود و موجودیت خود را در تمامی ابعاد از دست می‌دهد.
از منظر امام خمینی(ره)، فرهنگ، نه تنها سازنده خوشبختی ملت‌ها است، بلکه انحطاط ملت‌ها نیز در گرو فرهنگ جامعه است، زیرا پایه‌های اعتقادی، اخلاقی، علمی و هنری جوامع که خوشبختی ملت‌ها را رقم می‌زنند، با انحراف فرهنگ، مضمحل شده و موجب انحطاط انسان‌ها و جوامع می‌شوند. حضرت امام(ره) با آگاهی به اینکه استعمار، دیگر حضور فیزیکی و استعمار سیاسی از طریق حاکمان دست نشانده نیست، بلکه از طریق استعمار فرهنگی به تسلط خود ادامه می‌دهد و بدین طریق نه دارایی‌ها و اموال، نه فرصت‌های سیاسی و حکومتی، بلکه افکار، تصورات و ارزش‌های مستعمره‌نشینان را در تصرف خود در می‌آورد.
دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که باید اهداف، راهبردها، برنامه‌ها و دستاوردهای خود را در دو حوزه مهم تولید علم و عالم بر مبنای آموزه‌های اسلامی طراحی کند و بدان اهتمام ورزد. این چنین دانشگاهی مأموریت محور بوده و نیل به آرمان‌های اسلامی، رسالت آن است. در حقیقت، دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که در آن محیطی سرشار از معنویت و مکارم اخلاق به منظور رشد و تعالی فردی و اجتماعی، تربیت صحیح، تزکیه و تعلیم نفوس ایجاد می‌شود و حیات و شخصیت معنوی و اخلاقی افراد اعتلاء می‌یابد.
هنگامی که امام از دانشگاه اسلامی و یا انقلاب فرهنگی سخن می‌گفت، گاه در مورد این واژه‌ها برداشت‌هایی صورت می‌گرفت که با منظور امام منطبق نبود. در همین زمینه ایشان می‌فرمایند: «لازم است که یک تذکر به شما بدهم که بدانید مقصود ما از اصلاح دانشگاه‌ها چیست» بعضی گمان کردند افرادی که اصلاح دانشگاه‌ها را می‌خواهند و می‌خواهند دانشگاه‌ها اسلامی باشد، گمان کردند که هر علمی دو قسم است. 
«امام خمینی(ره) معتقد بودند که منظور از دانشگاه اسلامی این نیست که دانشگاه ما نباید علمی و صنعتی تحصیل کند، بلکه باید فقط همین آداب صالحه را به جا بیاورد. این یک مغالطه‌ای است که تا صحبت از دانشگاه اسلامی می‌شود و اینکه باید انقلاب فرهنگی پیدا بشود؛ فریاد می‌زنند... که اینها با تخصص مخالف‌اند. با علم مخالف‌اند. خیر ما با تخصص مخالف نیستیم. با علم مخالف نیستیم، با نوکری اجانب مخالفیم.»
رسالت حقیقی دانشگاه، آماده‌سازی و پرورش دانشجویان برای زندگی با افزایش آگاهی‌ها، ارزش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز آنان برای خلق آینده‌ای بهتر است. همچنین مؤسسات دانشگاهی، نقش مهمی در آماده‌سازی نسل آینده برای تصمیم‌گیری منطقی در مواجهه با چالش‌های جهان امروز و فردا دارند. افزون بر این، آنها از دامنه آزادی وسیعی در تمرکز بر خلق دانش جدید و توانایی اظهار نظر در جامعه پیرامون خود برخوردارند.
بنابراین، مؤسسات دانشگاهی نقش اساسی در ترویج پایداری جامعه به منظور ارائه چشم‌اندازی از تصمیم‌گیری در آینده و مسئولیت جهانی ایفا می‌کنند. از اندیشمندان دینی نوگرای معاصر، برحسته‌ترین فرد، امام خمینی(ره) است که با هوشیاری منحصر به فرد، با دریافت جامع از دین و استفاده از معارف دست اول قرآن و اهل بیت(ع) و با تلفیق تجارب گذشته، با درک تاریخی از الزام‌ها، نیازها و تحولات جامعه و در شرایط نامناسب تاریخی در راستای پر کردن شکاف، رفع گسستگی و ایجاد پیوند فرهنگ و تفکر جامعه معاصر با فرهنگ و تفکر گذشته و تاریخی همت گماشت و به عنوان احیاگر دیانت در وجوه سیاسی و اجتماعی، فردی و جمعی، دنیوی و اخروی، مادی و معنوی در دوران معاصر ظاهر شد. 
ایشان همه امتیازات علماء و نخبگان مسلمان و نوگرا را یکجا با خود همراه داشت و از برخی کاستی‌های آنها پرهیز نمود. ایشان توانست علاوه بر احیاء اندیشه و تفکر دینی، عمل اجتماعی و سیاسی مبتنی بر دیانت را نیز احیاء کند و در میان بهت و ناباوری نخبگان متمدن جدید و بیگانه با دیانت، در عصر برکناری دین از مدیریت سیاسی جامعه، انقلاب و حکومت دینی را بنا نهاد.پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) که خود تربیت یافته مکتب اسلام ناب محمدی(ص) بود، زمینه‌ای را فراهم نمود تا یک جامعه ایده‌آل براساس مفاهیم اسلامی شکل گیرد. ایران سال‌های متمادی بود که تحت سیطره فرهنگ غربی، استقلال خود را از دست داده بود. اعتبار یک ملت وابسته به استقلال آن جامعه است و اگر این مؤلفه خدشه‌دار شود، به ویژه در عرصه فرهنگ نابودیش حتمی خواهد بود. 
از منظر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، رواج روزافزون فرهنگ اجنبی استعماری، دانشجویان مملکت را با افکار مسموم پرورش داده و اعمال داخلی استکبار بر آن دامن زده‌اند. ایشان با رهبری استراتژیک خود، معتقد بودند تا ملت از زیر بار فرهنگ استعماری و غرب‌زدگی بیرون نیاید، هرگز استقلال پیدا نخواهد کرد. لذا خواهان آن بود تا ملت ایران بر پایه‌های اسلامی خویش تکیه زده و بر غرب و غرب‌زدگان که موجب نابودی فرهنگ اسلامی شده است پشت پا بزنند.
با نگاهی بر بیانات امام خمینی(ره)، روشن می‌شود، رکن اساسی ترقی و تعالی فرهنگ یک کشور و استقلال آن و یا واپسگرایی و عقب‌ماندگی آن، دانشگاه‌ها بوده و در واقع دانشگاه‌ها قلب تپنده جوامع به حساب می‌آیند». بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، منشأ همه تحولات و مقدرات کشور را دانشگاه قلمداد می‌نمودند. جایگاه دانشگاه از نظر ایشان، به قدری مهم است که اگر این دستگاه تربیتی، نقش واقعی خود را به خوبی ایفا نکند، همه چیز مملکت از دست خواهد رفت؛ چراکه دانشگاه‌ها، مراکز عمده تغذیه فکری و فرهنگی جامعه هستند و اگر دچار وابستگی فکری و فرهنگی گردند، جامعه نیز به دنبال آنها وابسته خواهد شد. امام (ره) در مقام یک عالم دینی که با عالی‌ترین سطوح علوم، یعنی دیگر نهاد علمی جامعه ایرانی آشنا بودند و در مقام رهبرِ قیامی اجتماعی، مشکلات جامعه را از نزدیک لمس کرده و در مورد علل عقب‌ماندگی و وابستگی کشور می‌اندیشیدند، دانشگاه را مورد توجه قرار دادند. 
ایشان با تیزبینی و فهم عمیق خود، عدم تناسب فکر و فرهنگ رایج در دانشگاه‌ها را با فرهنگ غنی اسلامی به خوبی درک کرده و سخت به مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه غربی برخاستند و با طرح مبارزه با استعمار فرهنگی در پی اصلاح و تحول در جامعه دانشگاهی در زمان طاغوت برآمدند؛ چراکه ایشان وضعیت فرهنگی- تربیتی حاکم بر دانشگاه را سیری انحرافی، مولد وابستگی، تقلید و مصرف‌گرایی، ناهمسو با ارزش‌های اسلامی- ملی و مطالبات نهضت انقلابی، متأثر از فرهنگ و تربیت استعماری، طاغوتی و غرب‌زدگی می‌دانستند. 
با توجه به بیانات و سخنان ارزنده حضرت امام(ره) در راستای رسالت‌های عظیم دانشگاه اسلامی، امید آن دور از انتظار نخواهد بود که جامعه دانشگاهی به مدد ساماندهی استعدادهای فرهنگی و نخبه‌پروری و حمایت از قشر فرهیخته دانشجو، مدیریت مطلوب و شایسته توانمندی‌ها و تخصص‌های بالقوه و بالفعل، تشویق و تقویت انگیزه‌های فراگیر ارزش‌ها و اخلاق انسانی، درایت، عقلانیت و موقعیت‌شناسی هدفمند، آسیب‌شناسی ژرف از جریان‌ها و حرکت‌های مرموز و جهت‌دار فرهنگ استعمار در جامعه، مقابله منطقی و اصولی با هنجارشکنی‌های اخلاقی و اجتماعی، گسترش و تعمیم گستره آموزه‌های اخلاقی و تربیتی اسلامی، تقویت همگرایی و روحیه تعاون و همکاری و ترویج ارزش‌های انسانی و اخلاقی، به عنوان ارزش‌های کارآمد در فرهنگ ناب اسلام، موجبات پایداری فرهنگی در کشور را فراهم سازد.
منبع:
پژوهش «الگوی راهبردی تحقق دانشگاه اسلامی از منظر امام خمینی(ره)» توسط سیروس قنبری و کاظم منافی، منتشر شده در فصلنامه پژوهش‌نامه انقلاب اسلامی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/240270/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم

تلاطم رودخانه علی‌سالار در بشرویه

جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی فرصت مجدد دارند

تصاویر دوچرخه‌های رنگارنگ سرقتی در گوشی یک دزد

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

تالاب کجی نمکزار نهبندان 30 درصد آبگیری شد

سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شیشه 36 در خراسان جنوبی

باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

️پوشش 100 درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی

توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه

برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود

جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟

هوای مشهد پاک شد

صدای آرامبخش باران بهاری در مشهد + فیلم

بارش 25 میلیمتر باران در مشهد

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با 25 میلیمتر باران

مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب

کشف 20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی

500 تن ماهی در شیروان تولید شد

حدود 4 هزار متر از مسیل «کال‌پسته» بجنورد ساماندهی شد

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود

عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»