پیام خراسان

آخرين مطالب

تحقق جهش تولید در گناباد نیازمند هم‌افزایی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - گناباد- جهش تولید از الزامات مهم توسعه و رونق اقتصادی و افزایش خوداتکایی است و چنانکه مسوولان شهرستان گناباد تاکید دارند تحقق آن نیازمند هم‌افزایی همه نهادهای دست‌اندرکار است.

رهبر معظم انقلاب طی سالیان گذشته با نام‌گذاری سال‌ها به عناوین اقتصادی و با محور تولید استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال را خواستار شده‌اند.
ایشان در ادامه این روند امسال را سال "جهش تولید" نام‌گذاری کرده و خطاب به دست‌اندرکاران تاکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییر محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید. 
شهرستان گناباد از ظرفیت‌های خاصی در بخش‌های اقتصادی اعم از صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی و صنایع وابسته برای جذب سرمایه‌گذاری و جهش تولید برخوردار است.
استعدادهای بسیار در زمینه محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود 20 ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگ‌های ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، 172 واحد صنعتی فعال در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی از جمله ظرفیت‌های مهم اقتصادی گناباد محسوب می‌شوند.
از مجموع 178 هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد 90 هزار و 500 تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می‌شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته‌بندی و سرمایه‌گذاری ناکافی در این بخش به صورت خام به دیگر نقاط کشور و خارج از آن صادر و ماحصل تلاش کشاورزان و تولیدکنندگان گنابادی به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می‌شود.
هم اکنون با وجود ظرفیت‌های اقتصادی گناباد در بخش صنعت و معدن و کشاورزی کمتر از 10 واحد بسته‌بندی در این شهرستان فعال است که این شمار جوابگوی نیاز موجود منطقه نیست و بهره گیری حداکثری از این توان و ظرفیت و جهش تولید نیازمند هم افزایی و درک صحیح از ظرفیت‌های موجود و جهت دهی آنها در مسیر توسعه و رونق اقتصادی است.
افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: هم افزایی و تعامل بخش‌های مختلف در مسیر اشتغال و کارآفرینی بستر جهش تولید را هموار می‌کند.
هادی ایزدی افزود: افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت از الزامات مهم در توسعه و تحقق جهش تولید محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: اگر شیوه و محتوای تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، کاربردی و متناسب با نیاز جامعه و مشکلات بخش صنعت و تولید باشد در کاهش تنگناهای این بخش نقش به سزایی دارد و بستر را برای رونق اقتصادی و جهش تولید هموار می‌کند.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها بیشتر به صورت فردی انجام می‌شود در حالی که اگر به صورت گروهی و با ترکیب صاحبنظران صنعت و دانشگاه و متناسب با نیازهای منطقه انجام شود نتایج بهتری به دنبال داشته و کارآمدتر خواهد بود.
ایزدی افزود: برای بهره‌وری در بخش تولید باید به آموزش دست اندرکاران و از جمله مدیران صنعت و معدن توجه خاصی شود و لازمه رسیدن به جهش تولید آن است که رفاه طلبی و پشت میز نشینی به عنوان یک ضد ارزش و تولید و کارآفرینی به عنوان ارزش تلقی شود.
وی ادامه داد: تعداد زیاد روزهای تعطیل در کشور مانع تولید و کارآفرینی است و باید از همه ظرفیت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی برای جهش بهره گرفت.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: با وجود ظرفیت‌های بسیار در بخش صنعت و معدن گناباد، در زمینه برخی زیرساخت‌ها در این شهرستان مشکلات و محدودیت‌هایی وجود دارد و افزایش 88 درصدی سالانه هزینه حمل و نقل در طول یک سال گذشته توان رقابت تولیدکننده گنابادی را کاهش داده است.
ایزدی اختیارات محدود بانک‌های منطقه را از چالش‌های مهم این بخش ذکر کرد و افزود: این اختیارات باید به نفع تولید و متناسب با ظرفیت‌های منطقه افزایش یابد و در مناطق کم برخوردار مانند گناباد با مشوق‌های اقتصادی غیر مستقیم به خصوص کاهش مالیات و فراهم کردن زمینه استفاده از منابع بازار مالی مانند بورس بستر رونق تولید هموارتر گردد. 
وی ادامه داد: بانک‌ها سند معادن را به عنوان وثیقه بانکی برای پرداخت تسهیلات به معدنکاران قبول نمی‌کنند و این مساله مشکلاتی برای فعالان این بخش ایجاد کرده است.
ایزدی تلاش برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی، تسریع در اتمام طرح‌های نیمه تمام صنعتی و جذب سرمایه‌های جدید در صنایع معدنی بر اساس مزیت‌های منطقه و تلاش برای رفع موانع تولید و خدمات را از مهمترین اولویت‌های این اداره در سال جاری ذکر کرد.
اصلاح قوانین بیمه و مالیات
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای تحقق جهش تولید باید قوانین این حوزه در کنار مسائل بیمه و مالیات اصلاح شود.
محمد صفایی دلویی افزود: موانع بسیاری در حوزه تولید کشور وجود دارد و ساختار اقتصادی جامعه مبتنی بر واردات است.
او ادامه داد: در حالی که تولید صنعتی کشور 15 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد این بخش 60 درصد مجموع مالیات را پرداخت می‌کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قوانین حوزه تولید نیازمند بازنگری است و موانع تولید باید شناسایی و برداشته شود و مجلس شورای اسلامی هم توجه خاصی به اصلاح ساختار اقتصادی کشور دارد.
صفایی دلویی افزود:مجلس باید در راستای تقویت اقتصاد ملی، اصلاح ساختار بیمه و مالیات به نفع مردم گام بردارد.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان باید افزایش بهره‌وری را در دستور کار خود قرار دهند که از راه‌های تحقق این مهم راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی دارای بیش از 50 نفر نیروی انسانی و با توان تولیدات ملی و صادراتی است.
فرهنگ سازی و اهتمام بیشتر مسوولان
امام جمعه گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: رفع موانع جهش تولید در این شهرستان نیازمند فرهنگ‌سازی و اهتمام بیشتر مسوولان ذیربط است.
حجت الاسلام حسن صادقی نسب افزود: باید با شناسایی و رفع موانع تولید رغبت فعالیت و سرمایه‌گذاری در کارآفرینان و سرمایه گذاران را افزایش داد.
اجرای طرح‌های آبخیزداری در عرصه منابع طبیعی
رییس اداره منابع طبیعی گناباد هم گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در عرصه منابع طبیعی و هموار کردن مسیر تلاش‌ها و اقدامات توسعه‌ای برای رونق اقتصادی در این بخش، بسترساز جهش تولید است.
مجتبی محرابی افزود: طرح‌های آبخیزداری با اثرگذاری مطلوب بر کنترل سیل، رسوب و فرسایش خاک و با جلوگیری از تهدید جدی زیرساختها، مناطق مسکونی و مزارع و باغات، تغذیه مصنوعی قنات‌ها و منابع آب، تقویت پوشش گیاهی و اکوتوریسم در توسعه گیاهان دارویی و افزایش تولید علوفه و در نهایت تثبیت جمعیت و اشتغال مولد موثر است.
وی ادامه داد: این امر ضمن ممانعت از مهاجرت، در بهبود وضعیت اقتصادی مردم مناطق روستایی بسیار موثر است و بسترساز جهش تولید در عرصه منابع طبیعی به شمار می‌رود.
رییس اداره منابع طبیعی گناباد گفت: رهبر معظم انقلاب توجه خاصی به اجرای طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی دارند و بر اساس تاکیدات ایشان رقم قابل توجهی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی کشور طی سال گذشته اختصاص یافت که سهم شهرستان گناباد از این محل 29 میلیارد ریال بود و در دو بخش آبخیزداری و بیابان زدایی طرح‌های خوبی اجرا شد.
رفع بوروکراسی اداری و افزایش کیفیت تولید
فرماندار گناباد نیز گفت: ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان از طریق حمایت مسوولان و مجموعه های دولتی و افزایش کیفیت تولیدات بستر جهش تولید را هموار می‌کند.
حامد قربانی افزود: جهش تولید مانند یک سکه دو رو دارد یک روی آن حمایت‌های دستگاه‌های اجرایی و روی دیگر کیفیت تولیدات است و این دو مکمل هم هستند.
وی ادامه داد: تحقق راهکارهای جهش تولید، محور مهم برنامه‌ریزی‌های اقتصادی امسال گناباد است و با افزایش کیفیت کالاهای تولیدی سعی می‌شود سهم این منطقه از بازارهای هدف صادرات افزایش یابد.
فرماندار گناباد گفت: توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رونق تولید از طریق حمایت از واحدهای تولیدی، مهمترین دستاورد دولت در این شهرستان است.
قربانی با بیان این که جهش تولید به عنوان شعار امسال و نیز اشتغال و کارآفرینی در برخی بانک‌های گناباد جدی گرفته نشده است افزود: اگر مدیر بانکی روحیه جهادی و دغدغه اشتغال ندارد باید جای خود را به مدیر دیگری که در این خصوص دغدغه دارد واگذار کند.
وی ادامه داد: در شرایطی که مکاتبات از طریق سیستم‌های اداری و رایانه‌ای از مرکز به همه شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود و قوانین در همه جا یکسان است پذیرفتنی نیست که مدیر یک بانک عنوان کند دستورالعمل به وی ابلاغ نشده است.
فرماندار گناباد بوروکراسی اداری را مشکل و مانع تولید دانست و گفت: روسای بانک‌های دولتی موظف به اهتمام و همکاری بیشتر در جهت اشتغال و کارآفرینی هستند و بانک‌های غیر دولتی هم باید جدیت بیشتر در این زمینه داشته باشند.
قربانی افزود: نام‌گذاری امسال به نام سال جهش تولید توسط رهبر معظم انقلاب با افزایش 10 برابری تولید محقق می‌شود و باید با هم‌افزایی همه مسوولان و دست اندرکاران مربوطه و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این مسیر گام‌های موثر برداشته شود.
وی ادامه داد: حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خرد و افراد متخصص با سرمایه اندک باید محور توجه مسوولان ذیربط و کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری گناباد قرار گیرد.
فرماندار گناباد گفت: در راستای حمایت از اشتغال و کارآفرینی با پرداخت تسهیلات با رویکرد اشتغال خرد و پایدار به واحدهای تولیدی سعی می‌شود با افزایش ظرفیت‌ها و معرفی آنها به فعالان اقتصادی چرخه‌های ارزش افزوده در حوزه‌های صنعتی و معدنی، زراعی و باغی توسعه یابد و سود این فعالیت‌ها بستر رونق اقتصادی منطقه را فراهم کند.
قربانی افزود: حمایت از جامعه کار و کارگری مورد توجه مسوولان گناباد قرار دارد و دولت به خاطر تعطیلی ناشی از شیوع کرونا، یک سری مزایا برای حمایت از تولیدکنندگان و کارگران در نظر گرفته است.
وی اضافه کرد: اجرای طرح ابتکاری استاندار خراسان رضوی موسوم به مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در این استان از زیربناهای تحقق جهش تولید به شمار می‌رود و در این راستا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های معین‌های اقتصادی و شناخت ظرفیت‌های بالقوه منطقه، بستر رونق اقتصادی و تولید و اشتغال فراهم می‌شود.
فرماندار گناباد گفت: دولت تدبیر و امید، سال گذشته در راستای تحقق رونق تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری به توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار توجه خاصی داشت و تکمیل طرح‌های نیمه تمام و حمایت از واحدهای تولیدی دارای مشکل و صیانت از واحدهای تولیدی را در کنار حفظ اشتغال پایدار مورد توجه خاص قرار داد.
قربانی افزود: تسهیلگری و رفع موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان برای تولید مطابق با علوم و فنون روزآمد و نقش آفرینی بیشتر این بخش در رونق اقتصادی و اشتغالزایی شهرستان رویکردهای مهم مسوولان مربوطه برای تحقق جهش تولید در گناباد به شمار می‌رود.
172 واحد صنعتی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در شهرستان گناباد فعالیت دارند که برای راه‌اندازی آنها هزار و 273 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و از این محل برای سه هزار و 284 نفر به طور مستقیم و برای دو برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با 447 هکتار زمین و 54 واحد فعال و 11 سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.
از مجموع چهار هزار و 700 واحد صنفی دارای پروانه کسب در شهرستان گناباد هم سه هزار و 400 واحد فعال است.
شهرستان 90 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی مشهد مقام معظم رهبری دولت تدبیر و امید جهش تولید کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گناباد
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/246374/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی