پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

فرصت سوزی در ماهیرود/24 ساعته شدن مرز وعده‌ای که روی کاغذ ماند مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند-هر چند مسئولان خراسان جنوبی بارها خبر از پیگیری 24 ساعته شدن مرز ماهیرود گفته‌اند ولی این وعده هنوز اجرایی نشده و روی کاغذ مانده است.

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: شکی نیست که یکی از مهمترین ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی مرز ماهیرود است. مرزی که یکی از چهار معبر رسمی ارتباطی کشور ایران با افغانستان محسوب شده و هر ساله میلیون‌ها دلار کالا از این مرز صادر می‌شود.
اما نمی‌توان همیشه از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در مرز ماهیرود سخن گفت بدون اینکه به مشکلات زیرساختی آن اشاره کرد.
گاهی سخن از اختلاف کارگران افغانستانی بازارچه ماهیرود سربیشه با رانندگان کامیون افغانستانی برسر بار و در نتیجه کندی تخلیه بار می‌شنویم، زمانی از تصادف‌های وحشتناک در جاده ترانزیتی مرز به علت مناسب نبودن جاده خبر می‌خوانیم، گاه با شنیدن خبر پیگیری 24 ساعته شدن فعالیت در مرز خوشحال می‌شویم ولی بعد از مدت‌ها در می‌یابیم که این سخن هنوز بر روی کاغذ باقی مانده است.
در 17 دی ماه سال 98 رسانه‌ها به نقل از استاندار خراسان‌جنوبی سخن از پیگیری 24 ساعته شدن فعالیت مرز ماهیرود و همچنین تمایل طرف افغانستانی به این مسئله دادند.
مرز فرصت بی‌بدیلی است که هم می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی و هم توسعه اقتصادی را برای خراسان‌جنوبی فراهم کند به ویژه آنکه همسایه افغانستانی ما نیز همواره علاقمند به روابط تجاری و فرهنگی با ایران و خراسان‌جنوبی بوده است و استاندار خراسان‌جنوبی نیز در زمینه تعمیق این روابط تلاش‌های شایانی داشته است.
اما به راستی نقطه ضعف کجاست که هنوز نتوانسته‌ایم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.
علی اکبر کیانی، مدیر گمرک ماهیرود و رئیس کمیته هماهنگی مرز ماهیرود در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: اگر اختلافی بین کارگران افغانی بازارچه ماهیرود با رانندگان بر سر بار وجود دارد در آن‌سوی مرز و در خاک افغانستان است چرا که در آنجا چند هزار کارگر فعالیت دارند.

پیام خراسان


مشکل خاصی در تردد و بارگیری کامیون‌ها در مرز وجود ندارد
وی بیان‌کرد: البته شروع فصل تابستان و آغاز کار کشاورزی و درو باعث کمبود کارگر در بازارچه برای بارگیری کامیون‌ها شده است ولی مشکل خاصی در تردد کامیون‌ها در مرز وجود ندارد.
رئیس گمرک ماهیرود با اشاره به اینکه سخن از 24 ساعته شدن مرز زده می‌شود ولی این موضوع تا به میدان عمل و اجرا برسد الزامات زیادی دارد و هماهنگی‌های زیادی را می‌طلبد.
کیانی در زمینه بیشترین نیازهای مرز و گمرک ماهیرود گفت: بیشترین کاستی‌ها مربوط به زیرساخت‌ها از جمله در زمینه راه مناسب و برق است که البته در زمینه تقویت شبکه برق در آن منطقه اتفاقات بسیار خوبی در حال رقم خوردن است.
رئیس گمرک ماهیرود یادآور شد: شرایط باید به گونه‌ای رقم بخورد که مردم محلی، بازرگانان و تجار تأثیر رونق و توسعه مرز را به خوبی احساس کنند.
وعده بر کاغذ مانده
محمد علی خاشی مدیر گمرکات خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: 24 ساعته شدن مرز در حقیقت هنوز روی کاغذ باقی مانده است چرا که اجرایی شدن چنین اتفاق بزرگی الزامات بسیاری را می‌طلبد.
وی با اشاره به اینکه مهمترین الزام 24 ساعته شدن مرز داشتن نیروی انسانی کافی است، بیان‌کرد: در حال حاضر که مرز به صورت یک شیفت کار می‌کند در فصل تابستان که کارگران محلی به دنبال کشاورزی و درو می‌روند ما با کمبود کارگر رو به رو هستیم و در صورت سه شیفت شدن این نیاز مضاعف می‌شود.

پیام خراسان


ضرورت سه برابر شدن کارکنان
مدیر گمرکات خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در صورت سه شیفت یا همان 24 ساعته شدن مرز تمامی ادارات و سازمان‌های فعال در مرز از جمله سازمان پایانه‌ها، منطقه ویژه، پلیس گذرنامه، اداره استاندارد، اداره گمرک و بسیاری دیگر باید نیروهای خود در مرز را سه برابر کنند.
خاشی با اشاره به اینکه با رایزنی‌های استاندار خراسان‌جنوبی طرف افغانستانی نیز به ضروری بودن 24 ساعته شدن مرز واقف و خواستار آن است، افزود: از طرف دیگر علاوه بر تأمین نیروی انسانی ما باید امکانات رفاهی کافی کارکنان خود در مرز را نیز تأمین کنیم.
وی با بیان این کارکنان سربیشه‌ای گمرک ماهیرود روزانه 290 کیلومتر و کارکنان بیرجندی گمرک 400 کیلومتر مسیر را طی می‌کنند تا به محل کار رسیده و ظهر نیز همین مقدار را برمی‌گردند، گفت: برای چنین کارمندی با این شرایط سخت در صورت تأمین نشدن شرایط رفاهی چه انگیزه‌ای برای کار می‌ماند.
کمبود امکانات
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی یادآور شد: هر چند قدمت گمرک و مرز دو قارون از مرز ماهیرود بسیار بیشتر است ولی در هر حال از نظر نیروی انسانی، امکانات و زیر ساخت‌ها به هیچ وجه مرز دو قارون با مرز ماهیرود قابل مقایسه نیست و ما به هیچ وجه در وضعیت ایده آل نیستیم.
خاشی گفت: شاید به علت فصل تابستان و مشغول شدن کارگران محلی به امور مربوط به کشاورزی و درو با کمبود کارگر در مرز ماهیرود رو به رو شده باشیم ولی با این حال خللی در تردد کامیون‌ها و بارگیری آنها به وجود نیامده است.
محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مهمترین نیاز برای 24 ساعته شدن گمرک و مرزماهیرود دو یا سه برابر شدن نیروی انسانی توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان در آنجا است.

پیام خراسان


نیاز به پروتکل‌های دو جانبه در سطح ملی داریم
وی با اشاره به اینکه تأمین این میزان نیروی انسانی به صورت طبیعی نیازمند منابع مالی است، بیان‌کرد: از طرف دیگر باید در سطح ملی بین دو کشور ایران و افغانستان پروتکل‌های دو جانبه بسته شود تا شاهد 24 ساعته شدن مرز باشیم.
استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه زیرساخت در مرز ماهیرود انجام شده است، افزود: تقویت خط انتقال آب و برق از جمله این اقدامات است.
معتمدیان با بیان اینکه طرف افغانستانی خود خواستار 24 ساعته شدن مرز ماهیرود است، بیان‌کرد: البته دولت جدید افغانستان تازه بر سر کار آمده است و بعد از مستقر شدن دولت و تعیین استاندار در ولایت هم مرز ما، می‌توان این موضوع را جدی‌تر پیگیری کرد.
مرز تنها یک ویترین زیبا نیست که هر گاه بخواهیم نامی از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی ببریم به آن اشاره کنیم. مرز ماهیرود یک فرصت برای ایجاد اشتغال جوانانی است که این روزها بیکاری و یأس همراه آنان شده و تولید کنندگانی که با سختی در شرایط تحریم می‌سازند تا صادر کنند.
باید بیش از گذشته از این قابلیت ارزشمند بهره جست نه اینکه به جای فرصت‌سازی از مرز شاهد فرصت سوزی‌ها باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/246405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است