بزرگنمايي:
پیام خراسان - بیرجند-هر چند مسئولان خراسان جنوبی بارها خبر از پیگیری 24 ساعته شدن مرز ماهیرود گفتهاند ولی این وعده هنوز اجرایی نشده و روی کاغذ مانده است.
خبرگزاری مهر گروه استانها: شکی نیست که یکی از مهمترین ظرفیتهای خراسانجنوبی مرز ماهیرود است. مرزی که یکی از چهار معبر رسمی ارتباطی کشور ایران با افغانستان محسوب شده و هر ساله میلیونها دلار کالا از این مرز صادر میشود.
اما نمیتوان همیشه از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در مرز ماهیرود سخن گفت بدون اینکه به مشکلات زیرساختی آن اشاره کرد.
گاهی سخن از اختلاف کارگران افغانستانی بازارچه ماهیرود سربیشه با رانندگان کامیون افغانستانی برسر بار و در نتیجه کندی تخلیه بار میشنویم، زمانی از تصادفهای وحشتناک در جاده ترانزیتی مرز به علت مناسب نبودن جاده خبر میخوانیم، گاه با شنیدن خبر پیگیری 24 ساعته شدن فعالیت در مرز خوشحال میشویم ولی بعد از مدتها در مییابیم که این سخن هنوز بر روی کاغذ باقی مانده است.
در 17 دی ماه سال 98 رسانهها به نقل از استاندار خراسانجنوبی سخن از پیگیری 24 ساعته شدن فعالیت مرز ماهیرود و همچنین تمایل طرف افغانستانی به این مسئله دادند.
مرز فرصت بیبدیلی است که هم میتواند زمینه اشتغالزایی و هم توسعه اقتصادی را برای خراسانجنوبی فراهم کند به ویژه آنکه همسایه افغانستانی ما نیز همواره علاقمند به روابط تجاری و فرهنگی با ایران و خراسانجنوبی بوده است و استاندار خراسانجنوبی نیز در زمینه تعمیق این روابط تلاشهای شایانی داشته است.
اما به راستی نقطه ضعف کجاست که هنوز نتوانستهایم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.
علی اکبر کیانی، مدیر گمرک ماهیرود و رئیس کمیته هماهنگی مرز ماهیرود در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: اگر اختلافی بین کارگران افغانی بازارچه ماهیرود با رانندگان بر سر بار وجود دارد در آنسوی مرز و در خاک افغانستان است چرا که در آنجا چند هزار کارگر فعالیت دارند.
مشکل خاصی در تردد و بارگیری کامیونها در مرز وجود ندارد
وی بیانکرد: البته شروع فصل تابستان و آغاز کار کشاورزی و درو باعث کمبود کارگر در بازارچه برای بارگیری کامیونها شده است ولی مشکل خاصی در تردد کامیونها در مرز وجود ندارد.
رئیس گمرک ماهیرود با اشاره به اینکه سخن از 24 ساعته شدن مرز زده میشود ولی این موضوع تا به میدان عمل و اجرا برسد الزامات زیادی دارد و هماهنگیهای زیادی را میطلبد.
کیانی در زمینه بیشترین نیازهای مرز و گمرک ماهیرود گفت: بیشترین کاستیها مربوط به زیرساختها از جمله در زمینه راه مناسب و برق است که البته در زمینه تقویت شبکه برق در آن منطقه اتفاقات بسیار خوبی در حال رقم خوردن است.
رئیس گمرک ماهیرود یادآور شد: شرایط باید به گونهای رقم بخورد که مردم محلی، بازرگانان و تجار تأثیر رونق و توسعه مرز را به خوبی احساس کنند.
وعده بر کاغذ مانده
محمد علی خاشی مدیر گمرکات خراسانجنوبی در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: 24 ساعته شدن مرز در حقیقت هنوز روی کاغذ باقی مانده است چرا که اجرایی شدن چنین اتفاق بزرگی الزامات بسیاری را میطلبد.
وی با اشاره به اینکه مهمترین الزام 24 ساعته شدن مرز داشتن نیروی انسانی کافی است، بیانکرد: در حال حاضر که مرز به صورت یک شیفت کار میکند در فصل تابستان که کارگران محلی به دنبال کشاورزی و درو میروند ما با کمبود کارگر رو به رو هستیم و در صورت سه شیفت شدن این نیاز مضاعف میشود.
ضرورت سه برابر شدن کارکنان
مدیر گمرکات خراسانجنوبی ادامهداد: در صورت سه شیفت یا همان 24 ساعته شدن مرز تمامی ادارات و سازمانهای فعال در مرز از جمله سازمان پایانهها، منطقه ویژه، پلیس گذرنامه، اداره استاندارد، اداره گمرک و بسیاری دیگر باید نیروهای خود در مرز را سه برابر کنند.
خاشی با اشاره به اینکه با رایزنیهای استاندار خراسانجنوبی طرف افغانستانی نیز به ضروری بودن 24 ساعته شدن مرز واقف و خواستار آن است، افزود: از طرف دیگر علاوه بر تأمین نیروی انسانی ما باید امکانات رفاهی کافی کارکنان خود در مرز را نیز تأمین کنیم.
وی با بیان این کارکنان سربیشهای گمرک ماهیرود روزانه 290 کیلومتر و کارکنان بیرجندی گمرک 400 کیلومتر مسیر را طی میکنند تا به محل کار رسیده و ظهر نیز همین مقدار را برمیگردند، گفت: برای چنین کارمندی با این شرایط سخت در صورت تأمین نشدن شرایط رفاهی چه انگیزهای برای کار میماند.
کمبود امکانات
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی یادآور شد: هر چند قدمت گمرک و مرز دو قارون از مرز ماهیرود بسیار بیشتر است ولی در هر حال از نظر نیروی انسانی، امکانات و زیر ساختها به هیچ وجه مرز دو قارون با مرز ماهیرود قابل مقایسه نیست و ما به هیچ وجه در وضعیت ایده آل نیستیم.
خاشی گفت: شاید به علت فصل تابستان و مشغول شدن کارگران محلی به امور مربوط به کشاورزی و درو با کمبود کارگر در مرز ماهیرود رو به رو شده باشیم ولی با این حال خللی در تردد کامیونها و بارگیری آنها به وجود نیامده است.
محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسانجنوبی نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مهمترین نیاز برای 24 ساعته شدن گمرک و مرزماهیرود دو یا سه برابر شدن نیروی انسانی توسط دستگاههای خدماترسان در آنجا است.
نیاز به پروتکلهای دو جانبه در سطح ملی داریم
وی با اشاره به اینکه تأمین این میزان نیروی انسانی به صورت طبیعی نیازمند منابع مالی است، بیانکرد: از طرف دیگر باید در سطح ملی بین دو کشور ایران و افغانستان پروتکلهای دو جانبه بسته شود تا شاهد 24 ساعته شدن مرز باشیم.
استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه زیرساخت در مرز ماهیرود انجام شده است، افزود: تقویت خط انتقال آب و برق از جمله این اقدامات است.
معتمدیان با بیان اینکه طرف افغانستانی خود خواستار 24 ساعته شدن مرز ماهیرود است، بیانکرد: البته دولت جدید افغانستان تازه بر سر کار آمده است و بعد از مستقر شدن دولت و تعیین استاندار در ولایت هم مرز ما، میتوان این موضوع را جدیتر پیگیری کرد.
مرز تنها یک ویترین زیبا نیست که هر گاه بخواهیم نامی از ظرفیتهای خراسانجنوبی ببریم به آن اشاره کنیم. مرز ماهیرود یک فرصت برای ایجاد اشتغال جوانانی است که این روزها بیکاری و یأس همراه آنان شده و تولید کنندگانی که با سختی در شرایط تحریم میسازند تا صادر کنند.
باید بیش از گذشته از این قابلیت ارزشمند بهره جست نه اینکه به جای فرصتسازی از مرز شاهد فرصت سوزیها باشیم.