پیام خراسان

آخرين مطالب

رسم دلدادگی عاشقان در میلاد امام رئوف فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- امروز طواف عاشقان بر مدار چشمان امام رئوف شیعیان و عالم آل محمد(ص) است او که آستانش بر کل جهان سایه گستر و درگاه احسانش به روی عالمیان گشوده است و اینک مومنان در سالروز میلادش جانی دوباره گرفته و عاشقانه به پابوس خفته همیشه بیدار توس شتافته‌اند.

اینجا آستان حضرت رضا(ع)، تکه‌ای از بهشت در آغوش مشهد است، خورشید آسمانها در پیش تلالو نور گنبد او رنگی ندارد و از جمال او کسب نور می‌کند، از نور گنبدش همه عالم منور است و رقص نور بر سقاخانه‌ و گلدسته‌ها و ایوان طلایش چشم را خیره می‌سازد.
چتری از بال کبوتر بر سر این آستان مقدس، برافراشته شده که از شوق بال گشوده و ستون به ستون عطر رضا(ع) را می‌پراکنند، گویی این کبوتران هم اسیر دام ضامن آهو شده‌اند که عاشقانه‌ وار بر گرد شمع فروزان رضا(ع) می‎‌چرخند.
صدای نقاره‌ها سر به فلک گذاشته و در این آدینه لبریز از عطر گل و گلاب، هر دلی را به بند می‌کشد چرا که بار دیگر غریب توس پناه غریبان شده است و در ذی‌القعده لبریز از کرامت، سفره کریمانه‌اش را به وسعت دریا گسترانیده است.
امروز مشهدالرضا(ع) دریایی از عاشقان است، دلدادگان "یا علی گویان" به سمت نور صحن عالم آل محمد (ص) در حرکتند تا به پای پاره‌ تن پیغمبر(ص) افتاده و بار دیگر بوی توحید را استشمام کنند.
قرنها خراسان سرزمین عشق بود و آقایی نداشت تا روزی که ورق برگشت و انیس النفوس به روی توس چشم گشود و این خاک را تکه‌ای از بهشت کرد و از آن روز تقویم این دیار ذی‌القعده و همه دلها کبوتر حرمش شدند.
و امروز دوباره 11 ذی‌القعده و سالروز میلاد سلطان خراسان شده و دلها به روضه رضا فرزند "کاظم" گره خورده است، امروز آنان که هر سحر آفتابشان و هر شب مهتابشان مولاست، بزرگترین جشن عالم را گرفته‌اند.
آنان که دل در گرو کوی رضا دارند، در سالروز میلاد او در برابر حرمش زانو زده و زمزمه می‌کنند:یا امام رضا(ع)، به آستان محبت تو دامن دامن حاجت می‌آوریم و صحرا صحرا کرامت می‌بریم، حیف که ظرفیت دست و دامان ما اندک و دریای احسان تو بیکران است.
پیشینه جشنهای میلاد امام رضا(ع) در حرم رضوی
قدمت جشنهای میلاد امام رضا (ع) در حریم ملائک پاسبان رضوی به 155 سال قبل باز می گردد و اکنون یک دهه با عنوان "کرامت" به این جشن‌ها اختصاص یافته است.
گنجینه بی نظیری از اسناد تاریخی مربوط به برگزاری جشنهای میلاد امام رضا (ع) در مدیریت اسناد آستان قدس رضوی به عنوان مجموعه ای ارزشمند از فرهنگ رضوی نگهداری می شود که به حدود 115 سند می‌رسد که قدیمی ترین آن مربوط به سال 1281 هجری قمری است.
براساس این سند جشنهای میلاد امام رضا (ع) با مدیریت آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی برگزار شده بود که به دوره قاجار و زمان سلطنت ناصرالدین شاه مربوط می‌شود.
جشن میلاد امام هشتم (ع) در دوره قاجار بنا بر اسناد تاریخی با آداب و آیین خاصی در روز یازدهم ربیع الاول برگزار می‌شد در این دوره مجالس جشن میلاد امام رضا (ع) که به آن "مجالس سلام" می‌گفتند، به طور رسمی در ایوان طلای صحن عتیق و یا گنبد الله وردی خان و با حضور متولی باشی، والی خراسان و سایر صاحب منصبان آستانه برگزار می‌شد.
در این مراسم شربت و شیرینی و سایر ملزومات آن توسط تحویل داران تهیه و برای پذیرایی در اختیار پیشخدمت آستانه قرار می‌گرفت، چراغانی کردن صحن‌ها به ویژه صحن عتیق (انقلاب اسلامی) از دیگر اقداماتی بود که در شب میلاد امام هشتم (ع) انجام می‌دادند، امری که بر انجام آن در نهایت شکوه تاکید می‌شد.
نواختن نقاره توسط نقاره چیان به جهت تهنیت و شادیانه و دادن خلعت به برخی کارکنان آستان قدس رضوی از جمله خطیب در این روز از نکات قابل توجه در اسناد موجود در مدیریت اسناد آستان قدس رضوی درباره جشنهای میلاد امام رضا (ع) است.
جشنی متفاوت
اما امسال هرچند شور و شعف مردم این سرزمین برای میلاد علیبن موسی‌الرضا(ع) چون گذشته پرحرارت است اما محدودیتهای ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا عاشقان را از روضه منوره دور نگهداشته و آنان به زیارت در صحنها رضایت داده‌اند.
با این حال برخی مراسم سالروز میلاد امام رضا(ع) به قوت خود باقی است آنچنان که در شامگاه میلاد حضرت امام رضا(ع) جمعی از خدام بارگاه رضوی مراسم گل‌باران حریم رضوی را برگزار کردند.
در این مراسم خدام آستان قدس رضوی، شاخ گل‌هایی را به نیابت از تمامی عاشقان خاندان عصمت و طهارت در آستانه روضه منوره به رسم ادب و با رعایت فاصله تقدیم آن حضرت کردند.
ساعت 20 شب گذشته پس از این که نقاره‌های حرم مطهر رضوی میلاد امام رضا(ع) را بشارت دادند، قرائت زیارت "امین الله" در قالب برنامه "سلام به امام" از حرم مطهر رضوی به صورت زنده از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش شد و سراسر مردم ایران این دعا را زمزمه کردند.
همچنین همزمان با شب میلاد امام علی بن موسی الرضا(ع) آیین تعویض پرچم و پوشش ضریح مطهر رضوی برگزار شد. این مراسم در قالب ویژه برنامه "بر بال ملائک" پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با مداحی و شعرخوانی ذاکران اهل‌ بیت(ع) از ساعت 21 و 30 دقیقه آغاز شد و ساعتی ادامه داشت.
در این آیین که با حضور مسوولان استانی و مدیران عالی آستان قدس رضوی، خادمان و مجاوران بارگاه منور رضوی با شکوه و جلال خاصی در صحن جامع حرم مطهر رضوی برگزار شد با حضور تولیت و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، پوشش و پرچم قبه منوره به خادمان رضوی برای تعویض تحویل داده شد.
آیین تعویض پوشش و پرچم زنده و مستقیم از چندین شبکه‌ صدا و سیمای جمهوری اسلامی به‌ صورت زنده و مستقیم پوشش داده شد و دل‌های عاشقان و دلدادگان را روانه صحن و سرای رضوی کرد.
برچسب‌ها
صدا و سیما مشهد امام رضا آستان قدس رضوی دوره قاجار دهه کرامت

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/246752/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد

امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

پاکسازی بیش از 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی

سیل خراسان جنوبی/ خسارت به جاده ها/ فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب