پیام خراسان

آخرين مطالب

یک کارشناس مذهبی:

راهکاری که قرآن برای کاهش فشار روانی کرونا می‌دهد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: در شرایط کنونی و با وجود شیوع بیماری کرونا بیشترین آسیب به جامعه مربوط به فشارهای روانی و استرس است که این امر با یاد خدا و توسل به قرآن کاهش می‌یابد.

حجت‌الاسلام مهدی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شرایط کنونی دنیا، شرایط خاصی است و اکنون دنیا باید زندگی در کنار کرونا را تجربه کند؛ ضمن اینکه امکان رفع شدن این ویروس منحوس به زودی وجود ندارد و حتما باید زندگی با وجود کرونا در جریان باشد.
وی ادامه داد:کرونا شرایط بسیار خوبی را برای مردم به وجود آورد تا مردم قدر بسیاری از داشته‌های خود را بدانند و متوجه بسیاری از نعمت‌ها و رفاهی که داشته‌اند، شوند.
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: در شرایط کنونی و با وجود شیوع بیماری کرونا بیشترین آسیب به جامعه مربوط به فشارهای روانی و استرس است؛ یعنی اگر که مردم در این دوران از نظر زندگی در تنگنا به سر می‌برند به جهت تاثیر شیوع کرونا و فشار روانی موجود و ایجاد استرس در افراد است.
عباسی ادامه داد: جامعه در ادوار گذشته بیماری‌های عمومی بسیاری را تجربه کرده، اما به جهت اینکه بار روانی و استرس موجود در بین افراد در این حد نبوده شرایط برای زندگی مهیاتر بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات ویژه‌ای که در این ایام باید همه آن را انجام دهند تا شرایط به حالت قبل از کرونا برگردد، پرهیز از هرگونه استرس و فشار روانی در فضای خانواده است، اظهار کرد: در شرایط کرونا اقدامات بهداشتی در بین انسان‌ها نهادینه شده و مردم به آن عادت کردند، اما چون دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند و این مشکلات به فضای خانواده سرایت پیدا کرده؛ شرایط را برای زندگی سخت کرده است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در زندگی همراه با کرونا باید از بروز استرس پرهیز کرد، افزود: افراد باید از تمرکز بیش از حد بر اخبار و رصد لحظه‌ای اخبار مربوط به کرونا پرهیز کنند تا دچار استرس نشوند؛ گاهی همین پییگیری‌های لحظه‌ای باعث ایجاد استرس می‌شود.
عباسی ادامه داد: شما تصور کنید که هر لحظه در جریان تعداد مبتلاشدگان به این ویروس و آمار فوتی‌ها قرار بگیرید یقیناً همزادپنداری که به وجود می‌آید و این فکر که اگر دچار این ویروس شویم چه مشکلاتی به وجود می‌آید و خانواده دچار چه تنش‌هایی می‌شود، به تنهایی برای به وجود آمدن استرس بیش از حد و بار روانی ناخوشایند کافی است.
وی بیان کرد: تغذیه مناسب یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری بوده و یقیناً از حیث پزشکی برای عدم ابتلا به این ویروس در کنار رعایت قواعد بهداشتی، تغذیه مناسب نقش بسزایی خواهد داشت؛ ضمن اینکه رعایت قواعد بهداشتی در صدر قرار دارد و اگر که به هر میزان استرس کاهش پیدا کند و تغذیه مناسب باشد، اما مباحث بهداشتی رعایت نشود باز هم مشکل‌ساز خواهد شد.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: مسئله بعدی افزایش تحرک در بین خانواده است؛ انسان اگر برای تحرک بیشتر برنامه داشته باشد یقیناً با توجه به دستورات پزشکی خطر به ابتلا را کاهش خواهد داد، بنابراین چه خوب است که علاوه بر برنامه شخصی برای ایجاد تحرک بیشتر برای خانواده نیز برنامه داشته باشیم و با ورزش‌های سبک که در فضای منزل نیز امکان‌پذیر است، همین نشاط را به زندگی و خانواده برگردانیم چراکه تحرک، ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.
عباسی ادامه داد: پرهیز از استرس و فشار روانی قطعاً تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین این مسئله که انسان در فضایی قرار بگیرد که موجب آرامش فردی و خانوادگی باشد، بسیار مهم است.
وی افزود: در این بین از بحث معنویات و ارتباط با خداوند نباید غافل شد؛ قطعاً ایجاد معنویات در زندگی و ارتباط با خداوند، آرامش قلبی برای انسان به وجود می‌آورد و در احادیث و روایات بسیار زیاد تاکید شده آرامش حقیقی در تمسک به معنویات و ارتباط با خداوند است.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: قرآن به عنوان کامل‌ترین دستورالعمل زندگی انسان در تمامی حوزه‌های زندگی راهکارهای مطمئن دارد و یکی از مواردی که قرآن برای آن برنامه دارد و از نگاه دین و مذهب بسیار مهم و حیاتی است، آرامش است.
عباسی ادامه داد: انسان در در کنار این آرامش می‌تواند به درجات بالایی از معنویت زندگی سالم و حتی مفید بودن در جامعه برسد؛ ضمن اینکه با اعتقاد قلبی به معجزه بودن قرآن کریم یقیناً دستورات قرآن نیز به واقع ختم می‌شود.
وی بیان کرد: یکی از مواردی که قرآن آن را باعث آرامش و کاهش استرس می‌داند، ایمان است و آن به این معناست که انسان به وجود خداوند و دستورات او برای رسیدن به تعالی و قرب الهی، باور قلبی داشته باشد.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: خداوند در سوره مبارکه فتح آیه 4 می‌فرماید: " هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَهَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَانًا مَعَ إِیمَانِهِمْ ۗ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ؛ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا؛ اوست خدایی که سکینت و وقار بر دل‌های مؤمنان آورد تا بر یقین و ایمانشان بیفزاید، و سپاه قوای آسمانها و زمین همه لشکر خداست و خدا دانا و به حکمت نظام آفرینش آگاه است".
عباسی با بیان اینکه یقینا اگر بحث آرامش مسئله مهمی نبود، خداوند در کتابی مانند قرآن که دستورات کامل زندگی بشری را در آن قرار داده، به آن اشاره نمی‌کرد، خاطرنشان کرد: باید به این مسئله اعتقاد قلبی داشته باشیم که اگر ایمان به خداوند وجود داشته باشد و انسان معتقد به خداوند بوده و به این مسئله باور قلبی داشته باشد این امر باعث آرامش وجودی می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/246853/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان