پیام خراسان

آخرين مطالب

/درختان در معرض خطر انقراض/

«کهور ایرانی»، میراث تخریب شده جنوب علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی گونه کهور ایرانی یکی از سازگارترین گونه‌های موجود در مناطق بیابانی است که به دلیل حفظ تنوع زیستی، جلوگیری از بیابان‌زایی و حفظ مناطق جنگلی مطالعه و توسعه این گونه با ارزش باید در اولویت قرار گیرد. این گونه در گذشته گسترش‌گاه وسیع اما گسسته‌ای را شامل می‌شده است اما در حال حاضر تنها مناطق محدودی از آن باقیمانده است.

تنوع زیستی، غنای زندگی میلیون‌ها جاندار و ژن‌های حامل آن‌ها که باعث شکل‌گیری بوم‌نظام‌های پیچیده می‌شوند، تعریف شده است. تنوع زیستی به عنوان یک منبع کلیدی برای توسعه پایدار است. یکی از مهمترین عوامل تهدیدکننده تنوع زیستی، تخریب زیستگاه‌های طبیعی است. فشارهایی که انسان بر زمین وارد می‌کند تأثیر مستقیمی بر نابودی زیستگاه‌ها و انقراض گونه‌ها دارد. این تغییرات چه در جمعیت‌های گونه‌ها و چه در محیط زیست آنها می‌تواند باعث تغییر تمام زیست‌ بوم شده و درنتیجه تغییر در ساختار زیست بوم‌ها به عنوان عامل مهمی، باعث نابودی زیستگاه‌ها و انقراض گونه‌ها می‌شود.
انقراض یک پدیده طبیعی بوده، اما انسان به انقراض گونه‌ها در جهان سرعت بیشتری بخشیده است و با اینکار گونه‌ها در معرض خطر بیشتری قرار گرفته‌اند. این گونه‌های در حال انقراض، مزایای زیادی دارند که از جمله می‌توان به منبع ژن‌های حیاتی، اهمیت اکولوژیکی و خواص ارزشمند دارویی آن‌ها اشاره کرد.
کهور ایرانی جزو درختان همیشه بهار با ارتفاع متوسط محسوب می‌شود
کهور درختی است متعلق به رده نهان‌دانگان، خانواده Fabaceae و جنس Prosopis که در ایران سه گونه بومی از جنس کهور شامل کهور ایرانی Prosopis cineraria ، کهور درختچه یا Prosopis koelziana و کهورک یا جغجغه Prosopis farcta وجود دارد. کهور ایرانی جزو درختان همیشه بهار با ارتفاع متوسط است که می‌تواند تا بیست متر نیز رشد کند. برگ، میوه و سرشاخه‌های کهور ایرانی از منابع مهم تأمین علوفه دام‌های اهلی و وحشی، به ویژه در طول دوره‌های خشکی و خشکسالی است.
کهور ایرانی با داشتن سیستم ریشه‌ای با قابلیت نفوذ زیاد به اعماق خاک، در برابر خشکی بسیار مقاوم است
کهور ایرانی دارای پوست خاکستری و خارهای اپیدرمی به طول 7 میلی‌متر، برگ‌های دارای 3-1 جفت شانه، گوشواره برگی، ریزان، گل آذین خوشه شبه سنبله استوانه‌ای، زمان گلدهی اسفندماه تا خرداد و رسیدن میوه خردادماه و تیر است. پراکندگی جغرافیایی این گونه در کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، هند و شبه جزیره عربستان است. کهور ایرانی به علت قابلیت ایجاد سریع ریشه‌های جانبی، دارا بودن برگ‌های ریزان و قابلیت زیست بدون داشتن برگ، قادر به افزایش نسبت شاخه‌ها به ریشه و به طور کلی با سیستم ریشه‌ای با قابلیت نفوذ زیاد به اعماق خاک است و در برابر خشکی بسیار مقاوم هستند. هر چند مقاومت در برابر گرما و خشکی این گیاه زیاد است، ولی مقاومت آن در مقابل شوری به نسبت اندک است.

پیام خراسان

کهور ایرانی برای درمان بیماری برونشیت، آسم، لکه‌های پوستی، رماتیسم و عقرب‌زدگی استفاده می‌شود
قسمت گوشتی بین دانه‌ها در غلاف میوه کهور ایرانی مصرف خوراکی و دارویی دارد و برای بیماری برونشیت، آسم، لکه‌های پوستی، رماتیسم و عقرب‌زدگی استفاده می‌شود. گل‌ها به عنوان ماده مقوی و پاک کننده در معالجه نارسایی‌های پوستی و برای جلوگیری از سقط جنین استفاده می‌گردد. چوب کهور ایرانی برای مصارف نجاری و به شکل خمیر چوب در صنایع کاغذسازی استفاده می‌شود. ریشه‌های کهور ایرانی دارای گرهک‌های تثبیت کننده ازت در خاک است. کهور ایرانی دارای ریشه‌های عمیق وابسته به آب‌های زیرزمینی برای سیستم کشت تلفیقی اگروفارستری درخت مناسب است. کهور ایرانی در اراضی بیابانی ماسه‌زار مورد توجه است به طوری‌که بزرگترین کهورزار در محدود ماسه‌های روان با مساحت 35000 کیلومترمربع در منطقه شرقی کشور عمان واقع شده است.
طبق گزارش‌ها این درختان بر سر رطوبت با دیگر گیاهان مجاور خود رقابت نمی‌کنند. به همین دلیل در هندوستان و پاکستان این عقیده به درستی رایج است که این درخت در زیر تاجش حاصل خیزی را افزایش می‌دهد. از گال‌های پوست و برگ آن برای استخراج تانن استفاده می‌کنند و رزینی که از تنه خارج می‌شود، برای صمغ عربی پیشنهاد شده است.
برداشت بیش از حد از درختان کهور و شاخص تخریب و انقراض کهورزارها زنگ خطری برای منابع طبیعی کشور است
شاخه بری یا سرشاخه‌زنی مستمر کهور ایرانی به منظور تأمین علوفه دام‌ها، سیر قهقرائی کهورزارها را تشدید می‌‎کند. مرغوبیت زغال کهور ایرانی و قطع بی رویه این درختان خطر جنگل‌زدایی را در کشور گوشزد می‌کند. جمع‌آوری میوه‌های کهور ایرانی توسط روستاییان، تغذیه دام‌های اهلی و وحشی از میوه‌ها، همچنین فشرده و سخت شدن خاک سطحی رویشگاه‌ها زادآوری و تجدید حیات کهورزارها را ناممکن ساخته است به طوری‌که تجدید حیات در این مناطق بسیار جزئی است. شاخص تخریب و انقراض کهورزارها زنگ خطری برای منابع طبیعی کشور است.
گونه کهور ایرانی یکی از سازگارترین گونه‌های موجود در مناطق بیابانی است، به دلیل حفظ تنوع زیستی، جلوگیری از بیابان‌زایی و حفظ مناطق جنگلی مطالعه و توسعه این گونه با ارزش باید در اولویت قرار گیرد. این گونه در گذشته گسترش‌گاه وسیع اما گسسته‌ای را شامل می‌شده است اما هم اکنون مناطق محدودی از آن باقیمانده است. برای حمایت از این گونه با اهمیت انجام بررسی‌‎های بیشتری از جنبه‌های پراکنش مکانی و امکان توسعه کاشت آن لازم است. برنامه‌ریزی به منظور توسعه کاشت گونه کهور ایرانی بدون توجه به معیارها و استانداردهای مطلوب جهت گسترش این گونه امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین باید متناسب با شرایط طبیعی منطقه برای توسعه این گونه اقدام کرد.
منابع :
*پاکزاد، م و دیگران. (1396). «‌مکان‌یابی اراضی مستعد جهت توسعه کاشت گونۀ کهور ایرانی با استفاده از GIS (مطالعۀ موردی: حوزه آبخیز رحمت‌آباد استان کرمان). مجله علمی پژوهشی سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی (کاربرد سنجش از دور و GISدر علوم منابع طبیعی)». شماره 2. صص: 61-48.
*امتحانی،م. ح و دیگران. (1387). «وضعیت اکولوژیکی کهور ایرانی Prosopis cineraria و تأثیرات زیست محیطی آن در جنوب کشور». مجله محیط‌شناسی. شماره 48. صص:88-81.
*فرار،ن و دیگران. (1396). «ارتباط تکِ کشتی بیرویه گیاه غیربومی با طغیان شبپره برگخوار دو نواری در جنوب کشور». مجله علمی پژوهشی طبیعت ایران. شماره 6. صص:64-56.
*افروزیان،م و دیگر ان. (1389). «بررسی برخی عوامل موثر در خشکیدگی درختان کهور ایرانی Druce(L.). Prosopis cineraria و چش Acacia nilotica(L.)Delile. در جنوب بلوچستان». مجله تحقیقات حمایت و حفاظت جنگل‌ها و مراتع ایران. شماره 15. صص: 47-39.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/246899/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میلیاردر زاغه نشین

اهدای 4727 قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان خراسان‌ جنوبی

رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه

افزایش محدوده خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند

مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند

برنامه «باغ فردوس» از رادیو تهران

ساخت 25 کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان _ بیرجند

کشف جسد یک مرد در حاشیه‌ی شهر بیرجند

«آقای قاضی» به شبکه دو می‌آید

فصل دوم مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» از شبکه دو

ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان بجنورد تکمیل شود

نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه

یک بار برای همیشه با این عکس تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد

بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر

«شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از 5 اردیبهشت

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

20 استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ

صدور مجوز حفر 130 حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی

پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی

مسجد «شکر» طبس، مقصد دوچرخه‌سواران طبسی

خسارت 680 میلیارد تومانی بارندگی در خراسان جنوبی

حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند

آخرین اخبار حج تمتع 1403 / روند صدور روادید زائران آغاز شد

اعزام سه هزار و 700 زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج 1403

تشریح ماجرای عفو مسعود رجوی توسط شاه

«آقای قاضی» به شبکه 2 می‌آید

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل به سرزمین نور

100 کامیونت زباله دپو شده در یک منزل مسکونی در بجنورد بارگیری شد

37 هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد کشف شد

جنون زباله میلیاردر زاغه‌نشین

کشف 37 هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد

حریق منزل مسکونی در بلوار چراغچی اطفا شد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد

اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه

روایت متخصص مصری از اوضاع فاجعه بار غزه

دیدار 40 نفر از کارگران سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب

ارسال 30 اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور

زنده گیری یک حلقه مار افعی در نیشابور

برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان

انتقاد تند از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی / نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!

همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد

قاچاقچی دستمال جادویی در همدان نقره داغ شد

(ویدیو) مشاهده یک قلاده پلنگ در دماوند