پیام خراسان

آخرين مطالب

قلم بر دست و حمایت‌هایی که بر روی کاغذ نیست فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی اهالی قلم تنها حمایت می‌خواهند، حمایتی که بتوانند زیر سایه آن دست به قلم برده و افکار و اندیشه‌های فاخر خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند، امری که فرهنگ هر جامعه‌ای بدان نیازمند است.

روز قلم در ایران باستان روز سیزدهم تیر، جشن‌تیرگان بود. از آن جهت که در این روز هوشنگ پادشاه پیشدادی نویسندگان را گرد آورد و گرامی داشت. ولی در تقویم رسمی ایران روز چهاردهم تیرماه روز قلم است، این روز در سال 1381 پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید.
به گزارش ایسنا، اهالی قلم اما بیش از آنکه بخواهند روزی به این نام داشته باشند، دوست دارند مشکلاتشان بازگو شده و فکری برای این مقوله فرهنگی کشور شود.
قلم به دلیل رسالتش مقدس است و نویسنده وظیفه‌مند است از قلم خویش مراقبت کند، اما گاهی این رسالت و وظیفه در زیر انبوهی از مشکلات گم شده و تنها دست حمایت می‌طلبد.
چاپ 39 عنوان کتاب طی سال جاری
محمود رمضانی، معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا پایان خردادماه جاری 39 عنوان کتاب در استان چاپ شده است.
وی ادامه داد: برای حمایت از نویسندگان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب‌هایی که چاپ می‌شود را خریداری کرده و به این صورت از این افراد حمایت می‌کند.
معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: همچنین با رونمایی تعدادی از کتلب انتشار یافته در طول سال، سعی در معرفی کتاب و نویسندگان و حمایت از آنان داریم.
رمضانی یادآور شد: این رونمایی‌ها بیشتر در حوزه کتاب‌های فاخر با بار علمی و ترجیحا با موضوع خراسان جنوبی، صورت می‌گیرد.
وی افزد: برگزاری نمایشگاه کتاب نیز فرصتی برای معرفی کتب و نویسندگان است که قصد داریم این نمایشگاه را در آبان‌ماه سال جاری برگزار کنیم، اما برگزاری آن منوط به تصمیمات ستاد کرونا است.
معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به طرح بهارانه کتاب در بهار سال جاری، تصریح کرد: طرح بهارانه کتاب از جمله طرح‌های حمایتی خرید کتاب است که در راستای حمایت از کتابفروشی‌ها اجرا می‌شود که طی آن مردم کتب را با قیمت مناسب‌تر تهیه می‌کنند.
رمضانی ادامه داد: اهل قلم رسالت اصلی انتقال هنر اسلامی ـ ایرانی را برعهده دارند و تا جایی که امکان داشته از انجام ایسن رسالت خود دریغ نکرده‌اند.
وی افزود: هرچه اکنون داریم زاییده فکر افراد مختلفی است که در گذر زمان دستی بر قلم داشته و توانستند فرهنگ ایرانی اسلامی را به ما منتقل کنند.
حل مشکلات اهل قلم با تدبیر ارشاد
معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: اکنون نیز این رسالت وجود دارد، اما مشکلاتی که در منقابل نویسندگان است گاهی آنان را دلسرد می‌کند.
رمضانی با اشاره به مشکلات چاپ کتاب با توجه به گرانی کاغذ و دیگر مسائل، افزود: در این راستا فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیکار ننشسته و حمایت‌های خوبی از ناشران و نویسندگان داشته است.
وی اظهار کرد: در این راستا برای اینکه بحث حوزه نشر تعطیل نشود، کاغذ با ارز دولتی در اختیار ناشرین قرار داده شد.
معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از مسائلی که باعث گرانی کتاب می‌شود، نرخ بالای زینک است که در این راستا فرهنگ و ارشاد اسلامی، زینک با ارز دولتی زینک در اختیار چاپخانه‌ها قرار داد.
رمضانی یادآور شد: امیدواریم با حمایت‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، بتوانیم به توسعه فعالیت‌های بیش از پیش اهل قلم کمک کنیم.
نقش قلم از نقش زبان و شهرت بیشتر است
ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: خداوند سوگند یاد کرد به قلم و به آنچه با قلم می‌نویسند چرا که هم خود قلم و هم کتابتی که به واسطۀ قلم محقّق می‌شود از نعمت‌های بزرگ الهی است و در ضبط و ثبت حوادث غائب از أنظار و معانی و اسرار پنهان در دلها، یاری‌گر کلام بوده و به واسطه قلم است که انسان درمی‌یابد آنچه را که مرور زمان و یا بُعْد مکان بر روی آن پرده کشیده است.
وی افزود: نقش قلم از نقش زبان، شمشیر، پول و مسائل مادی، شهرت و فرزند بیشتر است چرا که قلم تجربه قرن‌ها را به هم منتقل می‌کند و فرهنگ را رشد می‌دهد؛ افراد را با قلم می‌توان خواب یا بیدار کرد، قلم یک فریاد ساکت و یک سند رسمی و گزارشگر تاریخ است.
قلم؛ حلقه اتصال فکری اندیشه ورزان و فرهیختگان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: قلم حلقه اتصال فکری اندیشه ورزان و فرهیختگان در عصرها و مکان‌های مختلف است و در سایه خلاقیت، مطالعه و اندیشیدن است که جوامع رشد یافته و متعالی می‌شوند.
نبی زاده ادامه داد: صاحبان قلم، بازگوکنندگان اندیشه و علم هستند که می‌توانند زیبایی نگارش و فرابینی دانش را در مسیر تعالی بشر با یکدیگر همگام سازند و اینگونه جایگاه قلم را پاس دارند و ارزش و عظمت آن را برای جامعه آشکار کنند.
وی خاطرنشان کرد: 14 تیرماه به عنوان «روز قلم» فرصتی است برای پاسداشت منزلت و حرمت قلم و صاحبان آن که عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه طی سال گذشته 100 میلیون تومان کتاب از ناشران خراسان‌جنوبی خریداری شد، خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران گرانی کاغذ، یارانه کاغذ را اعطا می‌کند تا حمایتی در این راستا صورت گیرد.
بی تردید توجه به اهل قلم، به عنوان افرادی تاثیرگذار در تمام برهه‌ها، منجر به انتقال درست اندیشه‌ها درذ کالبد اجتماعی جامعه داردو این امر گاهی تاثیرش از صدها سخنرانی بیشتر خواهد بود.
انتهای پیام 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/246920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی