پیام خراسان

آخرين مطالب

ایران با وجود انحصار در تولید زعفران تعیین کننده قیمت آن نیست سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- رییس شورای ملی زعفران گفت: ایران به رغم داشتن مزیت و انحصار در تولید و تامین زعفران برای بازارهای بین‌المللی، تعیین کننده قیمت آن در این بازارها نیست و در این زمینه از قافله عقب مانده است.

اتاق بازرگانی مشهد روز شنبه به نقل از محسن احتشام در دومین جلسه هم‌اندیشی "ساماندهی اقتصاد زعفران" گزارش داد: جامعه هدف کسب و کار زعفران، کشاورزان، صادرکنندگان، مسوولان دولتی و محلی هستند که همه آنان و حتی مصرف کنندگان نیز به نوعی از شرایط موجود در این بخش ناراضی هستند.
وی افزود: عمده دلیل این نارضایتی، نبود ظرفیت و توان لازم برای ثابت نگه داشتن نرخ پایه صادراتی این محصول است به طوری که با روند تغییر نرخ ارز سودی عاید کشاورز زعفران‌کار ایرانی نمی‌شود و تنها دلالان از این بازار نفع می‌برند.
رییس شورای ملی زعفران، کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای را نیز از مشکلات اصلی در حوزه صادرات برشمرد و ادامه داد: گروهی تلاش برای مهار سوداگری در این بخش را انحصارگرایی جلوه می‌دهند این در حالی است که هدف ما، مدیریت فرآیند صادرات زعفران، سازماندهی، ساماندهی و کنترل این بخش است.
وی مدیریت در فرآیند صادرات را یکی از پیشنهادات مطرح شده خواند و گفت: صادرکننده زعفران باید عضو اتحادیه صادرکنندگان زعفران باشد و از تمامی قوانین و سیاست‌های تعیین شده توسط تشکل خود در جهت برندسازی، جلوگیری از خام‌ فروشی، جایگاه‌ یابی، کسب ارزش ‌افزوده و اشتغالزایی پیروی کند، در غیر این صورت صادرکننده محسوب نمی‌شود.
احتشام افزود: امروز به ثبت جهانی برند زعفران، مدیریت در حوزه صادرات زعفران، استراتژی‌های بازار و بازاریابی آن و سازمان ناظر بر اجرای صحیح این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات نیاز داریم تا دست دلالان از این بازار کوتاه و ظرفیت‌های این محصول برای کشور بالفعل شود.
ضرورت تشکیل صندوق قدرتمند برای زعفران
نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست به تجارب پسته‌کاران برای ساماندهی ظرفیت‌های خود اشاره کرد و گفت: فعالان این بخش صندوقی دارند که به واسطه آن در زمان کاهش نرخ به کمک کشاورزان می‌روند که مانع از زیان آنان می‌شود.
محسن زنگنه افزود: قدرت تولید کننده، صادرکننده و شورای ملی زعفران به قدری است که بتواند تعیین کننده نرخ زعفران باشد و منتظر اقدامات دولت نماند، این نقش آفرینی باید از سوی فعالان این بخش و در چارچوب یک همگرایی موثر، محقق شود.
وی ادامه داد: گروهی در بخش تعاون روستایی اصرار به ارائه زعفران در بازار بورس دارند و باوجود مخالفت تحلیلگران بازار، این اقدام را انجام می‌دهند و برخلاف توافق صورت گرفته مبنی بر ورود اندک به بازار، بدون برنامه مقادیر جدیدی از این محصول را عرضه می‌کنند و این مهم باعث نوسان قیمت زعفران می‌شود.
این نماینده مجلس دلیل دیگر نابسامانی بازار زعفران را مصاحبه‌های افراد مطرح و موثر مبنی بر تولید زیاد و گسترش سطح زیرکشت زعفران دانست و گفت: نباید این موارد را مطرح کرد چرا که سبب ناآرامی بازار می‌شود.
وی افزود: مسوولان و فعالان این بخش باید نسبت به اظهارات خود آگاه باشند و همه همت و تلاش خود را بر ثبات این بازار، متمرکز سازند.
زنگنه با تاکید بر شفاف سازی صادرات زعفران ادامه داد: صادرات زعفران باید با شناسنامه انجام شود و سوداگری‌ها در این بخش مهار گردد، همچنین باید صندوق قدرتمند در این حوزه ایجاد شود تا بتوان در زمان مقتضی از ظرفیت‌های آن برای ساماندهی بازار و کمک به فعالان واقعی این بخش استفاده گردد.
هزینه‌های سنگین تولید و جداسازی کلاله زعفران
دبیر شورای ملی زعفران نیز در این نشست گفت: هزینه برداشت زعفران و جداسازی کلاله از گل با دست برای کشاورزان بسیار زیاد است و این هزینه سنگین توان رقابت را از کشاورز می‌گیرد.
فرشید منوچهری افزود: شورای ملی زعفران نیز بارها درخواست کمک برای تامین تجهیزات و ماشین‌آلات لازم را مطرح کرده اما تاکنون بودجه‌ای برای این منظور اختصاص نیافته است.
وی ادامه داد: 17.5 درصد تولید ناخالص بخش کشاورزی خراسان رضوی مربوط به محصول زعفران است اما حتی 10 درصد از بودجه استان را هم به توسعه این بخش اختصاص نمی‌دهند، غفلت از چنین ظرفیت‌هایی، عامل اصلی در عدم توسعه این بخش است.
دبیر شورای ملی زعفران گفت: نبود دستگاه برای جداسازی پیاز زعفران نیز سبب می‌شود کشاورز به ناچار مازاد پیاز زعفران خود را به قاچاقچیان بفروشد و در ادامه نیز پیاز زعفران ایران به کشورهایی مثل افغانستان راه پیدا می‌کند و بعد از گذشت مدتی این کشور را به رقیب ما در همین حوزه تبدیل می‌نماید.
تعهد ارزی، چالش جدی صادرکنندگان زعفران
نایب رییس شورای ملی زعفران نیز در این نشست گفت: این شورا 180 میلیون ریال و اتحادیه صادرکنندگان زعفران 300 میلیون ریال در سال درآمد دارند و این مبلغ نمی‌تواند پاسخگوی تامین نیازهای موجود، انجام اقدامات پژوهشی و فراهم سازی زیرساختهای لازم برای این بخش باشد.
غلامرضا میری افزود: یکی از مشکلات صادرکنندگان این است که آنان زعفران را به قیمت 700 دلار صادر می‌کنند اما در بازگشت ارز، باید به بانک مرکزی هزار و 300 دلار بپردازند، این مشکل از پایه صادراتی نشات می‌گیرد و باید توسط قانونگذار حل و فصل شود.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش تولید زعفران، لغو عوارض واردات از چین و هندوستان می‌تواند راهکار مناسبی در این حوزه باشد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: در صورت همراهی دولت و حل مشکلات و وجود بازار با ثبات، می‌توانیم زعفران را با هر قیمتی که دولت تعیین کند، به صورت نقدی و همچنین بدون دریافت هزینه آزمایشگاه از کشاورز خریداری کنیم.
سایر دغدغه‌های زعفران از مکانیزاسیون تا نقدینگی
فرهاد سحرخیر، مدیرعامل گروه شرکت‌های زعفران سحرخیز هم در این نشست گفت: مکانیزاسیون زعفران یکی از نیازهای مبرم این صنعت است و اگر برای تامین زیرساخت‌های آن تلاش نکنیم، 10 سال آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
منوچهر مالکی، یکی از کشاورزان فعال در این بخش نیز به آموزش کشاورزان اشاره کرد و گفت: برخی راهکارهای کشت با کیفیت زعفران احصا شده است و برداشت زعفران بیش از 20 کیلو حتی با کاهش 50 درصدی مصرف آب میسر می‌شود، این روش آزمایش شده است و اکنون می‌توان آن را به سایر کشاورزان آموزش داد.
عضو هیات مدیره اتحادیه تعاونی تولید زعفران خراسان رضوی نیز گفت: افزایش بی‌رویه تولید زعفران در سایر استان‌ها، در آینده نزدیک این صنعت و فعالان آن را با مشکلات جدی و عرضه را با چالش اشباع بازار مصرف مواجه می‌کند.
حسن قربانزاده افزود: این روند باید مدیریت شود در غیر این صورت به زودی گروهی از کشاورزان همانند چند سال گذشته، به ناچار پیاز زعفران خود را رها کرده و به سراغ کشت‌های دیگر می‌روند چون بازاری برای محصول خود نخواهند داشت.
مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: تجارت زعفران در دنیا بیش از پنج میلیارد دلار برآورد می‌شود اما سهم ما کمتر از پنج درصد این تجارت است در حالی که بیش از 90 درصد زعفران دنیا توسط ایران تولید می‌شود.
حسین محمدی افزود: اگر با همین شرایط پیش برویم به زودی رقیبانی مثل افغانستان و چین، همین سهم در زعفران را نیز از ایران می‌گیرند.
وی ادامه داد: بودجه مناسبی برای بازاریابی و تحقیق و توسعه این محصول تخصیص پیدا نمی‌کند، آن هم در حالی که زعفران می‌تواند پشتوانه خوبی برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور باشد.
مدیرعامل شرکت نوین زعفران و رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست گفت: رفع مشکلات و موانع تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران مستلزم برنامه ریزی عملیاتی، اصلاح و ارتقای زیرساخت‌هاست.
علی شریعتی مقدم افزود: اگر بازار مناسبی برای زعفران ایجاد کنیم می‌توان از مسیر مشخص، حجم تولید این محصول را نیز افزایش دهیم.
وی ادامه داد: تامین نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان در فصل خرید نیز از اهمیت بسیار برخوردار است و در چارچوب مدیریت ساماندهی اقتصاد زعفران می‌توان آن را پوشش داد.
کاهش سطح زیرکشت محصولات زراعی استان
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد طی 18 سال گذشته، 220 هزار هکتار از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان کاسته شده و 157 هزار هکتار به سطح زیرکشت محصولات باغی افزوده شده است که کاهش حجم منابع آب و وجود مزیت نسبی در محصولات باغی از علل این روند بوده است.
محمدرضا اورانی افزود: در سال 98 در بخش کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی حدود هشت میلیون تن تولید داشتیم که ارزش ناخالص اقتصادی آنها، حدود 350 هزار میلیارد ریال برآورد ‌شده و 19.5 درصد آن در زیربخش محصولات زراعی، 43.5 درصد آن در زیربخش محصولات باغی و 36.5 درصد در زیربخش محصولات دامی بود.
وی ادامه داد: حدود 130 هزار بهره‌بردار در زمینه محصول زعفران در این استان داریم که 109 هزار نفر از آنان، مساحت کشت کمتر از یک هکتار دارند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اگر زعفران این استان از بین برود، هیچ محصول جایگزینی برای آن نداریم و با وجود این درجه از اهمیت، در ساختار دولتی حتی اداره‌ای مربوط به زعفران وجود ندارد، در حالی که به خاطر سی هزار هکتار باغ چای، "سازمان چای کشور" ایجاد شده است.
وی افزود: مورد مهم دیگر مکانیزاسیون زعفران است که در روند برداشت وجود ندارد و باید از شرکت‌های دانش‌بنیان که در این حوزه توانایی تولید و ساخت دستگاه‌های مرتبط را دارند، حمایت به عمل آید.
اورانی ادامه داد: هزینه حمل‌ و نقل یکی دیگر از مشکلاتی است که صادرکنندگان با آن مواجه هستند و پرداخت بخشی از این هزینه توسط دولت می‌تواند مشوقی برای آنان باشد.
وی گفت: وجود خط اعتباری سهل‌الوصول در فصل خرید زعفران نیز می‌تواند به صادرکنندگان کمک کند تا در خرید این محصول حضور گسترده و موثرتر داشته باشند.
برچسب‌ها
اتاق بازرگانی ایران اتحادیه زعفران و خشکبار

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/246992/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر