پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو کارگروه مالیات اتاق مشهد:

مالیات بر عایدی، التهاب اقتصادی را بیشتر می‌کند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی عضو کارگروه مالیات اتاق مشهد گفت: مالیات بر عایدی، مالیات خوبی است و باید انجام شود، اما الان شرایط اقتصادی جامعه ما اجازه این کار را نمی‌دهد، زیرا باعث رکود بیشتر در جامعه شده و التهاب اقتصادی را بالا می‌برد.

مهران مرشد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مطرح شدن دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، اظهار کرد: اولین کشور که مالیات بر عایدی سرمایه دریافت کرد، ایالت متحده بود که در سال 1913 مالیات بر سرمایه‌گذاری مسکن را تعیین کرد. در آمار سال 2017 نیز بیان شده که 187 کشور به نوعی مالیات بر عایدی را دریافت می‌کنند، برخی در مسکن و برخی در خودرو است.
وی افزود: ما اولین کشور در این زمینه نیستیم و قطعا آخرین کشور هم نخواهیم بود. بر اساس شرایط اقتصادی هر کشوری با توجه به وضعیت خود این مالیات را مدنظر دارد و دریافت می‌کند، حتی خود ایران نیز در دهه 60 یعنی در زمان جنگ و برای کمک به آن مالیات بر ثروت را مطرح و بیان کرد افرادی که ثروتشان از عددی بالاتر باشد، باید مالیات پرداخت کنند، اما این کار بعد از یک سال متوقف شد و چندان موفق نبود.
کاهش اختلاف طبقاتی یکی از مزایای مالیات بر عایدی سرمایه است
مرشد با بیان اینکه مالیات بر عایدی مزایا و معایبی دارد، عنوان کرد: یکی از مزایای آن کاهش اختلافات طبقاتی است، از نوسانات قیمت و حباب‌سازی در مسکن، طلا و ارز جلوگیری می‌کند و عملا سرمایه‌های غیر مولد را یا به سمت تولید سوق می‌دهد یا در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌شود تا این سرمایه‌ها جمع شده و در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی سرمایه‌گذاری شود. جلوی مفرهای مالیاتی که به آن فرار مالیاتی می‌گویند اما در واقع موهبت مالیاتی بوده، یعنی موارد قانونی که با استفاده از آنها می‌توان مالیات نداد، گرفته می‌شود.
عضو کارگروه مالیات اتاق مشهد گفت: آنچه در خصوص دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مطرح شده، در چهار قالب مالیات بر عایدی مسکن، خودرو، سکه و ارز و سهام بوده است. پس از انتشار دریافت مالیات از سهام منتفی شد. قبل از این طرح نیز مالیات بر سود سپرده مطرح بود که بلافاصله بانک مرکزی اعلام کرد این سود را دریافت نمی‌کند، در طرح جدید دریافت مالیات از سهام هم وجود دارد، اما آنچه مجلس و دولت به دنبالش هستند، مالیات بر مسکن، خودرو و سکه و ارز است.
وی ادامه داد: اگر ما بگوییم قرار است مالیات‌ها به دلیل مزایایی که عرض کردم گرفته شود، به ابزارهایی نیاز دارد که اولین ابزار این است که باید شفافیت کامل اقتصادی وجود داشته باشد. جای چند نکته نیز در این طرح خالی است. اول اینکه در جامعه تورم داریم و مالیات بر عایدی با مالیات از تورم متفاوت است.
مرشد اضافه کرد: به طور مثال اگر هزار واحد پول داشته باشید، با این هزار واحد یک واحد مسکونی به قصد انتفاع و سودآوری بخرید، بخواهید به هزار و 100 واحد بفروشید و بعد سازمان مالیات نیز برای 100 واحد از شما مطالبه مالیات کند، اگر این 100 واحد سود شما باشد خوب است، اما اگر این 100 واحد ناشی از تورم باشد، بعد از فروش دوباره نمی‌توانید آن واحد را خریداری کنید، زیرا دچار تورمی هستید که در این 100 واحد سود نهفته است.
دریافت مالیات بر عایدی باید منهای نرخ تورم باشد
عضو کارگروه مالیات اتاق مشهد بیان کرد: اگر قرار است مالیات بر عایدی دریافت شود، باید نرخ تورم را از داخل آن دربیاوریم، زیرا نباید قدرت خرید ما فرق کند، فقط باید از عایدی مالیات دریافت شود نه تورم. اگر فردی سکه را به قیمت 6 میلیون تومان خرید و فردا 8 میلیون تومان شد، باید مالیات بدهد، اما اگر ناشی از تورم باشد، عایدی به دست نیاورده، زیرا با همان 8 میلیون تومان یک سکه می‌دهند، نه یک سکه و یک واحد طلا. اگر مالیات بر عایدی هست که باید هم باشد، باید منهای نرخ تورم باشد که این نکته مهم است.
وی با اشاره به اینکه در کشورهای اطراف در زمینه سرمایه‌گذاری مسکن، امارات متحده عربی کشور شاخصی بوده و رشد اقتصادی این کشور ناشی از مسکن است، تصریح کرد: بعد از آن در گرجستان و ترکیه نیز شاخص در رشد ساخت و ساز مسکن است. همه این کشورها پول‌های دنیا را به نام دادن مسکن جمع می‌کنند. مسکن یک صنعت نفربر بوده، اشتغال ایجاد می‌کند و خود به تنهایی حداقل پیشرونده 80 صنعت است، یعنی چند صنعت نامتجانس را با هم جمع می‌کند و یک واحد مسکونی می‌شود.
نباید به نام گرفتن مالیات، سرمایه و سرمایه‌گذار را فراری دهیم
مرشد خاطرنشان کرد: اصولا یکی از راه‌های جمع سرمایه در کشورها این است که بخش مسکن را رشد دهند. با گرفتن مالیات از بخش مسکن باعث فرار سرمایه خود که در حال حاضر به آن نیاز داریم، می‌شویم، با این کار سرمایه‌ها به هر شکلی خارج شده و در ترکیه، امارات یا کشورهای دیگر به مسکن تبدیل می‌شوند. ما باید مواظب باشیم که به نام گرفتن مالیات، سرمایه و سرمایه‌گذار را از کشور فراری ندهیم، زیرا امروز به آن نیاز داریم.
عضو کارگروه مالیات اتاق مشهد گفت: در بخش خودرو نیز همین موضوع را به شکل دیگری داریم. خودرو کالایی برای ایجاد ارزش نیست، هیچ کجای دنیا وقتی خودرو خریدید تا زمانی که بخواهید بفروشید قیمت آن رشد نمی‌کند، بلکه به دلیل استفاده‌ای که داشتید، قیمت کاهش پیدا می‌کند. تفاوت قیمت در کشور ما به علت تورم است، وقتی نرخ تورم را به دست آوردید باید ببینید رشد داریم یا نه.
وی بیان کرد: طلا و دلار یا هر ارز دیگری نیز وسیله‌ای برای مبادله نیست، بلکه وسیله‌ای برای نگهداری ارزش پول است، زمانی مردم به سمت جمع‌آوری طلا و ارز می‌روند که احساس می‌کنند سرمایه ریالی و واحد پول کشورشان در خطر است، به این دلیل نگاه‌ها به آن سمت سوق پیدا می‌کند.
مرشد با بیان اینکه مالیات یکی از ابزارهای مالی پولی در دست دولت است، عنوان کرد: من مخالف مالیات بر عایدی نیستم، اما مخالف این هستم که به همه جوانب آن نگاه نشود. نباید تنها به این عنوان که فردی 10 واحد مسکونی دارد و بعد از فروش آن سود می‌کند، مالیات دریافت کنیم. نباید به نام گرفتن مالیات سرمایه‌گذاری در مسکن را بخوابانیم. در حال حاضر بر اساس بودجه سال 99 قرار شده که از خودروها و مسکن‌هایی که از یک میزان قیمتی بالاتر باشند، مالیات دریافت شود، اما در مالیات بر عایدی قصد داریم از سرمایه‌گذار مالیات بگیریم.
عضو کارگروه مالیات اتاق مشهد افزود: مشکلی ندارد که اگر در بخش مسکن عایدی وجود دارد، به اقتضای اینکه اشتغال ایجاد و برخی واحدهای تولیدی را استوار کرده اجازه دهیم سود ببرد. مسکن تا جایی رشد خواهد کرد که بعد از آن قدرت خرید مردم اجازه رشد را نمی‌دهد و کاهش پیدا می‌کند. دخالت فیزیکی در این بحث و اضافه کردن مالیات نرخ را بالا می‌برد و برگشت قیمت به نقطه تعادلی بین عرضه و تقاضا امکان‌پذیر نخواهد بود، بنابراین با این نگاه با مالیات بر عایدی موافق نیستم.
وی ادامه داد: در زمینه خودرو باید مشکل را جای دیگری نگاه کنیم. در زمینه سکه و ارز نیز اگر بپذیریم سکه و ارز وسیله مبادله نیستند، بلکه کالایی برای حفظ ارزش پول هستند، متوجه می‌شویم که افزایش عایدی نیست، بلکه نرخ تورم قیمت سکه و ارز را بالا برده است. علاوه بر اینکه مالیات بر عایدی، مالیات خوبی است و باید انجام شود، اما الان شرایط اقتصادی جامعه ما اجازه این کار را نمی‌دهد، زیرا باعث رکود بیشتر در جامعه شده و التهاب اقتصادی را بالا می‌برد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/247013/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه