پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد مطرح کرد؛

پلمب ساختمان‌های ناایمن مشهد/هیچ‌کدام از بیمارستان‌ها تاییدیه ایمنی ندارند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد با بیان اینکه اگر تا شهریور ماه مراکز تجمعی ناایمن برای تشکیل پرونده و رفع نواقص خود اقدام نکنند، می‌توانیم برای آنها دستور پلمب بگیریم، گفت:آتش‌نشانی قدرت پلمب ساختمان‌های ناایمن را ندارد، اما با توجه به حمایتی که دستگاه قضایی در سه ماه گذشته از آتش‌نشانی داشته است، در حال حاضر می‌توانیم به سمت پلمب ساختمان‌های ناایمن هم برویم.

امیر عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت ناایمن مراکز تجمعی از قبیل بیمارستان‌ها، بازارها، پاساژها و... در سطح شهر مشهد اظهار کرد: آمار دقیقی در این خصوص ندارم. در این مدت روی مراکز درمانی و ساختمان‌های بلندمرتبه تمرکز کرده‌ایم. مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به دو گروه بیمارستان‌های در حال ساخت و بهره‌برداری شده تقسیم می‌شوند. تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حال ساخت به ما مراجعه کرده‌ و تشکیل پرونده داده‌اند.
هیچ کدام از بیمارستان‌های مشهد تاییدیه ایمنی ندارند
وی با اشاره به بیمارستان‌های بهره‌برداری شده افزود: از سال 97، سه نامه اخطاریه به 33 بیمارستانی که در سال‌های گذشته ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند، زده‌ایم. از این تعداد، دو بیمارستان مراجعه کرده و تاییدیه یک ساله دریافت کرده‌اند که در پایان سال 98 تاییدیه ایمنی آنان منقضی شده است. بنابراین در سال جاری هیچ یک از این بیمارستان‌ها برای تاییدیه ایمنی به آتش نشانی مشهد مراجعه نکرده است.
برای رفع نواقص ایمنی مراکز درمانی پرخطر مهلت تعیین می‌کنیم
عزیزی بیان کرد: برای کلینیک‌های سطح شهر با دانشگاه علوم پزشکی مشهد مکاتبه کردیم که لیست آنان را تا تاریخ 20 تیر در اختیار ما قرار دهند. منتظر کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها نخواهیم ماند که تشکیل پرونده بدهند. مراکز درمانی شناسایی شده‌اند و توسط یک کارگروه که نماینده آتش‌نشانی، علوم‌پزشکی، فرمانداری، نظام‌مهندسی، دادستانی و دستگاه قضایی در آن عضویت دارد، بازدید انجام خواهد شد و در محل ساختمان، موارد ناایمن را به آنان ابلاغ می‌کنیم. در دفعات قبل اخطاریه می‌دادیم و از مراکز تجمعی می‌خواستیم تا تشکیل پرونده دهند، اما در این نوبت در محل بازدید کرده و اخطار داده و مهلتی مشخص برای رفع موارد ایمنی برای‌شان تعیین می‌کنیم. اگر در این مهلت مشخص اقدامی صورت نگیرد، اسامی مراکز درمانی و پرخطر را به دستگاه قضایی و مردم اعلام می‌کنیم.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در خصوص شاخص ایمنی مراکز تجمعی خاطرنشان کرد: خط‌کش آتش‌نشانی برای ایمنی یک ساختمان در برابر حریق، مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است. در این مبحث تمام موارد به طور کامل ذکر شده است؛ بنابراین اگر با مسئول فنی یک بیمارستان، سینما و یا پاساژ صحبت می‌کنیم، بر اساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است.
اعلام اسامی مراکز تجمعی ناایمن؛ شاید انتهای شهریور
عزیزی ادامه داد: سه ماه است که روی مراکز تجمعی از قبیل ساختمان‌های بلندمرتبه و پردیس‌های سینمایی مشهد کار می‌کنیم. تا شهریور گزارش خروجی آنان منتشر خواهد شد. جامعه هدف‌مان و جایی که خطر جانی برای شهروندان وجود دارد، مراکز تجمعی است. دانشگاه، بازارها، مراکز مذهبی، سالن‌های ورزشی و بیمارستان‌ها می‌توانند از این قبیل باشند. بازارهای قدیمی مشهد در سال گذشته شناسایی شدند. اگر تمام این مراکز تجمعی تا انتهای شهریورماه برای الزامات ایمنی خود در آتش‌نشانی تشکلیل پرونده ندهند، اسامی آنان به دستگاه قضایی و مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.
بیش از 90 درصد مراکز تجمعی مشهد را شناسایی کرده‌ایم
وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد مراکز تجمعی مشهد توسط آتش‌نشانی مشهد شناسایی شده است؛ به عنوان مثال پاساژی داریم که 120 هزار مترمربع زیربنا دارد. غیرممکن است که تا شهریورماه بتواند نواقص خود را برطرف کند، اما الزامات ایمنی اولویت‌بندی دارد و برخی از این الزامات می‌تواند از حوادث جانی جلوگیری کند. مالک پاساژ در آتش‌نشانی تشکیل پرونده می‌دهد و به کمک یکدیگر نواقص را برطرف می‌کنیم.
وجود20 ساختمان در شرایط بحرانی و قرمز از نظر ایمنی
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در خصوص تعداد مراکز تجمعی که در وضعیت قرمز قرار دارند، گفت: گزارش دقیقی ندارم، اما تعداد ساختمان‌هایی که در شرایط فوق بحرانی و قرمز قرار دارند کمتر از 20 عدد است. در حال حاضر نمی‌توانم اسامی این مراکز را اعلام کنم. به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی خاصی که در کشور وجود دارد، جهت اطلاع‌رسانی اسامی آنان باید هماهنگی‌های لازم از سوی دستگاه قضایی شکل گیرد.
پلمب ساختمان‌های ناایمن
عزیزی یادآور شد: از لحاظ راه‌کار قانونی، آتش‌نشانی ضابط قضایی نیست. قانون به ما می‌گوید که ساختمان را شناسایی و اخطار داده و الزامات ایمنی را نیز در اختیارشان قرار دهیم. سازمان آتش‌نشانی قدرت پلمب یک ساختمان ناایمن را ندارد، اما با توجه به حمایتی که دستگاه قضایی در سه ماه گذشته از آتش‌نشانی داشته است، در حال حاضر می‌توانیم به سمت پلمب ساختمان‌های ناایمن هم برویم. در حال حاضر سخت‌گیری‌ها جدی‌تر شده است. اگر تا شهریور ماه مراکز تجمعی برای تشکیل پرونده و رفع نواقص خود اقدام نکنند می‌توانیم برای ساختمان‌های ناایمن دستور پلمب بگیریم. کارشناسان آتش‌نشانی اگر به دستگاه قضایی گزارش دهند که ساختمانی از لحاظ ایمنی در شرایط خوبی قرار ندارد، می‌توانیم دستور پلمب بگیریم.
وجود ساختمان‌های در حال بهره‌برداری اما بدون پایان‌کار در مشهد
وی عنوان کرد: در حال حاضر برای برای تمام ساختمان‌ها و مراکز تجمعی تازه تاسیس و ساختمان‌هایی که در شرایط بحرانی قرار دارند اخطاریه‌ صادر شده است. ساختمان‌هایی در مشهد وجود دارد که در حال بهره‌برداری هستند، اما پایان‌کار ندارند. به آنان نیز اخطار داده‌ایم، چرا که ساختمانی که مردم در آن رفت‌وآمد می‌کنند، باید پایان‌کار بگیرد. برخی از این ساختمان‌ها الزامات ایمنی را رعایت کرده‌اند و از آن‌ها بازدید می‌کنیم. در خیلی از این بازدیدها شخصا حضور داشته‌ام و دغدغه‌های سازمان آتش‌نشانی را به آنان نیز منتقل می‌کنیم.
آتش‌نشانی هیچ شرکت و سازمانی به عنوان مشاور ندارد
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد اظهار کرد: خیلی از مالکین نسبت به مسائل ایمنی توجیه نیستند. سازمان آتش‌نشانی هیچ شرکت و سازمانی را به عنوان مشاور آتش‌نشانی در سطح شهر مشهد ندارد. برخی افراد سوءاستفاده کرده و خود را مورد تایید سازمان آتش‌نشانی معرفی می‌کنند. سازمان آتش‌نشانی ماهیت حقوقی مستقل دارد و هر سازنده‌ای می‌تواند از نخستین مرحله صدور پروانه تا پایان‌کار به آتش‌نشانی مراجعه کرده و ریالی برای مشاوره تخصصی پرداخت نکند.
چک کردن سیستم‌های اطفاء حریق پس از بهره‌برداری ساختمان وظیفه نظام‌مهندسی ساختمان است
عزیزی در پاسخ به این پرسش که آیا در رابطه با عدم برخورد مناسب با ساختمان‌های ناایمن، خلأهای قانونی وجود دارد یا خیر، گفت: خلاء قانونی نداریم. قانون داریم ولی اجرا نمی‌شود. مبحث سوم مقررات ملی ساختمان از لحظه شروع تا لحظه بهره‌برداری یک ساختمان را دربرمی‌گیرد. مبحث 22 مقررات ملی ساختمان پس از بهره‌برداری ساختمان باید اجرا شود. از نظر مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، چک کردن سیستم‌های اطفاء حریق پس از بهره‌برداری، وظیفه نظام‌مهندسی ساختمان است. آتش‌نشانی تا لحظه بهره‌برداری و پایان‌کار مسئولیت قانونی دارد. در این مبحث 22 ذکر شده که پس از بهره‌برداری بازدیدهای سه ماهه، 6 ماهه و یک ساله باید شکل گیرد، اما نظام مهندسی ساختمان به این حوزه ورود پیدا نمی‌کند. مهندسین ناظر وظیفه دارند پس از بهره‌برداری به صورت دوره‌ای آن ساختمان را رصد کنند.
وی در خصوص ساختمان‌های فرسوده وخطرساز مشهد خاطرنشان کرد: قاعدتا باید ساختمان‌هایی داشته باشیم که فرسوده شده باشند و ممکن است در یک انفجار یا زلزله برای ساکنین آن منطقه مشکل ایجاد کنند، اما این موضوع مربوط به سازمان آتش‌نشانی نمی‌شود. مدیریت بحران و حوزه شهرسازی در این خصوص باید پاسخگو باشند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/248026/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف اموال مسروقه میلیاردی در شیروان

فصل طغیان آفات در کشاورزی خراسان‌شمالی

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

کشف تعداد زیادی از اموال مسروقه در شیروان

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد