پیام خراسان

آخرين مطالب

طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد با تراز منفی 104 درصدی تصویب شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی کلیات طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد در شورای شهر تصویب شد.

یکی از دستور کارهای نود و هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، بررسی طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد بود. در این جلسه کلیات این لایحه به تصویب رسید اما هنگام بررسی جزئیات و پس از تصویب 6 بند این لایحه، با توجه به تمام شدن زمان جلسه و رای نیاوردن تمدید مدت زمان جلسه، بررسی سایر بندهای آن به جلسه علنی بعدی شورای شهر مشهد موکول شد.
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد، هنگام بررسی کلیات لایحه طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد اظهار کرد: آنچه به عنوان نظریه کمیسیون فرهنگی به کمیسیون شهرسازی ارسال شد، در بند 9 این لایحه دیده شده و فقط یک بند از نظریه کمیسیون فرهنگی در نظریه کمیسیون شهرسازی قرار ندارد. طبق آن نظر لازم است ضوابط تشویقی در راستای تحقق‌پذیری بیشتر کاربری‌های فرهنگی در مقررات مورد توجه قرار بگیرد. 
محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، در پاسخ به اصولی بیان کرد: اسناد طرح تفصیلی 2 بخش است که یک بخش آن نقشه‌ها و یک بخش دفترچه ضوابط 350 صفحه‌ای است که نکته مورد نظر شما در دفترچه ضوابط آمده است.
کلیات این لایحه با 14 رای تصویب شد.
در بند اول طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد آمده است:
در موضوع محاسبات ریالی مرتبط با تراز مالی فیزیکی، جمع درآمدهای طرح (درآمد ناشی از تراکم‌ها و کاربری‌ها، با فرض تحقق صددرصدی ظرفیت‌های درآمدی) مبلغ 183 هزار و 70 میلیارد ریال و جمع هزینه‌ها (هزینه‌های مرتبط با تجهیزات شهری، 30 درصد فضاهای فرهنگی و ورزشی، فضای سبز و حرائم، حمل و نقل، تحصیل حریم، احداث معابر و کمربند جنوبی) مبلغ 374 هزار و 770 میلیارد ریال تعیین گردید. بر این اساس، تراز هزینه و درآمد طرح 104 درصد منفی و رقم نهایی تعادل بین درآمدها و هزینه‌ها، مبلغ 191 هزار و 600 میلیارد ریال تراز منفی خواهد بود.
تزاز منفی 104 درصدی طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد، به عنوان موافق بند یک لایحه طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز طرح تفصیلی جنوب غرب این است که شورا تکلیف کرد حتما تراز مالی برای طرح‌های تفصیلی تهیه شود. یکی از دلایل طولانی شدن بررسی طرح این بود که تهیه تراز مالی فیزیکی برای این طرح به طول انجامید. اگرچه آنچه ما می‌خواستیم حاصل نشد اما خوب است این تراز مالی به عنوان یک سند در اختیار مردم قرار گیرد چراکه معمولا هجمه‌های خیلی سنگینی به شهرداری صورت می‌گیرد مبنی بر اینکه این نهاد در حوزه ساختمانی تصمیماتی می‌گیرد که اجحاف به شهروندان است.
وی ادامه داد: شهروندان گرامی بدانند طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب که امروز تصویب می‌شود و قرار است تا سال 1405 اجرا شود، هم‌اکنون با 104 درصد تراز منفی روبه‌رو است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در رابطه با پیش‌بینی منابع و میزان هزینه‌ها نیز گفت: در بخش درآمدهای پیش‌بینی شده، منابع ما ناشی از تراکم‌ها، یعنی احداث بنا و تجدید بناهاست. بر اساس یک پروژه تحقیقاتی که انجام شده و عملکرد حداقل 5 سال مدیریت شهری ملاک عمل قرار گرفته، پیش‌بینی می‌شود 11 هزار و 506 میلیارد تومان از بخش تراکم‌ها کسب درآمد کنیم.
وی افزود: در بخش کاربری‌ها که ارتقای آن مدنظر است نیز پیش‌بینی می‌شود 6811 میلیارد تومان کسب درآمد داشته باشیم. مجموعا پیش‌بینی می‌شود که اگر طرح تفصیلی صددرصد محقق و اجرا شود، 18 هزار و 307 میلیارد تومان در بخش منابع کسب درآمد داشته باشیم. البته همین حالا به دلیل اینکه بخشی از تراکم‌ها حد نصاب پاسخگویی را ندارد یا نخواهند داشت، عملا مشخص است که 10 درصد پیش‌بینی مربوط به درآمدزایی آن محقق نخواهد شد.
گندمی تصریح کرد: فرآیندهایی که در گذشته انجام شده، تحقق طرح‌های تفصیلی را 16 تا 20 درصد پیش‌بینی کرده است. پس در بخش منابع ابهام جدی وجود دارد. ما فرض گرفتیم آنچه مشاور اعلام کرده تحقق صددرصدی داشته باشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: در بخش هزینه‌ها، عمده هزینه‌هایی که قطعا باید به آن پرداخته شود، هزینه‌های تملک اجرا در کاربری‌های ورزشی، فرهنگی و... است.
وی بیان کرد: مجموع تامین هزینه‌های مدیریت شهری در 2 حالت اتفاق می‌افتد. اگر ما کمربند جنوبی را اجرا نکنیم، 35 هزار و 520 میلیارد تومان جمع هزینه‌های ما خواهد بود اما اگر اجرا کنیم این هزینه‌ها به 37 هزار و 477 میلیارد تومان خواهد رسید.
گندمی افزود: در نظریه پیش‌بینی شده اگر طرح کمربند جنوبی اجرا شود، با این فرض تراز هزینه‌های مدیریت شهری 19 هزار و 160 میلیارد تومان خواهد بود که 104 درصد منفی است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد اظهار کرد: هزینه جاری اداره شهر در مناطق 9 و 11 عدد بزرگی است که در محاسبات لحاظ نمی‌شود اما چرا ما این موضوع را می‌پذیریم؛ چون تصمیم‌گیرندگان دولتی که در مرکز هستند، مسیر را به گونه‌ای تعریف می‌کنند که این اجبار و الزام ایجاد شده است. ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که درآمدها و هزینه‌ها شفاف‌سازی شود و بخشی از اتهاماتی که به مدیریت شهری وارد می‌شود مبنی بر اینکه تراکم می‌فروشد و... از ساحت مدیریت شهری زدوده شود و تصمیم‌گیران در فضای شفافی برای آینده تصمیم بگیرند.
محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، گفت: مشاور با 3 گزینه خوش‌بینانه، بدبینانه و میانه موضوعات را مطرح کرده است. در گزینه بدبینانه که البته الان وضعیت خیلی بدتر از آن است، با 20 درصد تحقق‌یافتگی کار انجام می‌شود و در این حالت تراز مالی طرح تفصیلی در جنوب غربی منفی است. 
ساسان نورین‌مقدم، مدیر کل دفتر مطالعات طرح‌های فنی و شهری شهرداری مشهد، نیز در این خصوص گفت: تراز مفهومی مطلق است و عدد آن بین درآمد و پیکسل‌هایی است که برای ما هزینه ایجاد می‌کند. عدد تراز مثبت یا منفی باشد وابسته به عوارض یا بهای خدمات است و باید با بهای خدمات این عدد را متعادل کنیم.
وی افزود: اگر طرح‌های تفصیلی و جامع قبلی با امروز قیاس شود، تراز به شدت منفی می‌شود. رویکرد ما این بوده که حوزه‌های هزینه‌ای را کاهش دهیم؛ مثلا تعریض معابر ما نسبت به طرح قدیم به شدت کم شده است.
محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، نیز در این خصوص بیان کرد: تراز مالی فیزیکی منفی یعنی این طرح به ضرر سرانه‌های خدماتی، آموزشی و... است و ما عملا تعهداتی که باید در حوزه سرانه خدمات ارائه دهیم، تحقق پیدا نمی‌کند و اینجاست که ضرورت درآمدهای پایدار اهمیت یافته و باید به کمک شهر بیاید.
ساسان نورین‌مقدم، مدیر کل دفتر مطالعات طرح‌های فنی و شهری شهرداری مشهد، در پاسخ به حیدری اظهار کرد: به صورت مطلق چنین موضوعی اتفاق نمی‌افتد کما اینکه خیلی از تامین خدمات را می‌توان تحت عنوان روش‌های جدید مثل فضاهای چند عملکردی انجام داد؛ مثلا اگر در حوزه فرهنگی کمبود داریم، مجتمع‌های چندمنظوره مثل آرمیتاژ را احداث می‌کنیم که علاوه بر حوزه اقتصادی حداقل‌های مورد نیاز کاربری فرهنگی هنری را تامین کرده است. ما باید سراغ روش‌های جدید تامین خدمات برویم.
این بند از لایحه با 12 رای موافق و یک رای ممتنع تصویب شد.
در بند دوم لایحه طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد آمده است:
با توجه به نقش جابه‌جایی عمده بلوار نماز در حوزه جنوبی و احداث چپ‌گرد ناصری برای این محور و همچنین مسدود کردن امتداد بلوار نماز پس از تقاطع هاشمیه و مشکلات ترافیکی متعدد وضع موجود بلوار هاشمیه و عدم توانایی برای بارگزاری بیشتر ترافیک عبوری در این محور و به منظور تسهیل جریان ترافیک عبوری و تکمیل ساختار نقشه سلسله مراتب دسترسی ادامه بلوار نماز در هم‌پیوندی شبکه شریانی درجه 2 اصلی، پیشنهاد می‌گردد ارزیابی امکان احداث تونل شهری در ادامه بلوار نماز تا بلوار شهید برونسی صورت پذیرد.
محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، تصریح کرد: برای پروژه دوربرگردان بلوار نماز به برونسی بودجه لازم پیش‌بینی شده و ارزیابی‌ها به صورت فنی و مالی انجام شده است.
این بند لایحه با 14 رای موافق به تصویب رسید.
بند سوم لایحه طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد، به این شرح است: 
باتوجه به نقش و عملکرد محور وکیل آباد به عنوان اصلی‌ترین کریدور عبور و مرور شرقی- غربی شهر مشهد و نبود معبر جایگزین به جای این محور در حال حاضر، نقش شریانی درجه یک بلوار وکیل آباد در سلسله مراتب شبکه معابر مشابه پیش بینی طرح جامع مصوب، مورد تاکید قرار گرفت. با این وجود با توجه به اینکه این محور به‌عنوان یک محور شهری ویژه در طرح جامع مصوب معرفی گردیده به منظور حفظ نقش اجتماعی این محور و وجود فضای شهری فعال در حاشیه آن و همچنین وجود مسیرهای کندرو، استقرار فعالیت‌های تجاری و خدماتی با ارائه ضوابط کنترلی در جهت جلوگیری از مزاحمت برای نقش ترافیکی محور، در طرح تفصیلی پیش‌بینی گردد.
محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد، در خصوص این بند از لایحه عنوان کرد: در طرح تفصیلی، محور وکیل‌آباد شریانی مهم تعریف شده و از ادله‌ای که دوستان ما در سازمان ترافیکی داشتند، مشخص می‌شود که این طرح نقش مهمی در ایجاد شریان اصلی یک و 2 دارد.
این بند از لایحه با 11 رای موافق و 2 رای ممتنع به تصویب رسید.
در بند چهارم لایحه طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد نیز آمده است:
در اراضی جنوب طرح زکریا 2 در مجاورت بزرگراه جنوبی، پیشنهاد می گردد با توجه به وجود تعارضات بارگذاری‌های قبلی در این محدوده با اصول و استانداردهای شهرسازی از قبیل جریان حرکت باد، وجود گسل‌های زلزله‌خیز، انسداد دید به ارتفاعات و احتمال تخریب محیط زیست (بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از تخریب و نابودی کوه‌ها) بازنگری و تجدید نظر در اراضی مسکونی جنوب گسل مورد تأکید قرار می گیرد( وفق نقشه‌های پیشنهادی پیوست).
محمدهادی مهدی‌نیا در خصوص این بند از لایحه اظهار کرد: در گذشته در طرح‌های تفصیلی زکریا یک و 2 اراضی مسکونی با تراکم بالا جانمایی شده است. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر عدم کوهخواری در شهرها، در گذشته تصمیم درستی در این زمینه گرفته نشده است. نحوه تعامل دستگاه‌های دولتی که اراضی برای آن‌هاست، باید ساماندهی شود. نگاه فعلی ما نوعی رویکرد محیط زیستی به طرح‌هاست.
همچنین این بند از این لایحه با 13 رای موافق و یک رای ممتنع به تصویب رسید.
در بند پنجم لایحه طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد آمده است:
با توجه به استلزام نگاه کل‌نگر در خصوص موضوع بلند مرتبه در کلان‌شهر مشهد و بررسی تمامی ظرفیت‌های بلند مرتبه‌سازی به‌صورت یکپارچه به منظور آگاهی از میزان بارگذاری‌ها و پیگیری این موضوع بر اساس اسناد مطالعاتی، ضمن ارائه پیشنهاد دو پهنه با پتانسیل بلند مرتبه سازی و پیش‌بینی امکان افزایش شدت استفاده از زمین با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در حوزه پیرامونی ایستگاه‌های قطار شهری در محدوده حوزه جنوب غرب، مجددا نسبت به پیگیری و تکمیل سند یکپارچه بلند مرتبه‌سازی شهر مشهد به عنوان سند باقی مانده در طرح جامعمصوب، تاکید می‌گردد.
مهدی‌نیا در خصوص این بند از لایحه گفت: این مساله از موضوعات سطح تصمیم‌گیری طرح جامع است. در طرح جامع باید در خصوص کل شهر تصمیم‌گیری شود. ضوابط بلندمرتبه‌سازی همانند لبه چاقو است؛ هم خوب است و هم بد. ما درخواست کرده‌ایم که فرآیند به صورت کلی انجام شود. در همین راستا پیشنهاد ایجاد 2 پهنه در حدفاصل ضلع جنوبی وکیل‌آباد و اراضی مجاور کال چهل‌بازه نیز داده شده است.
این بند از لایحه با 12 رای موافق و دو رای ممتنع تصویب شد.
موافقت شورای شهر مشهد با حذف حصار های فیزیکی دانشگاه فردوسی
بند ششم لایحه طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد در رابطه با حذف حصارهای فیزیکی دانشگاه فردوسی است. این بند بیان می‌کند:
به منظور استفاده از ظرفیت فضاهای سبز و باز دانشگاه فردوسی در را ستای تقویت و خلق فضاهای عمومی و اجتماعی و ارتقاء کیفیت محیط شهری، به جهت هم‌پیوندی این مجموعه با عرصه شهر پیشنهاد حذف حصار فیزیکی دانشگاه ارائه می گردد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در این خصوص گفت: در کشورهای توسعه‌یافته طی 3 تا 4 دهه گذشته این اتفاق افتاده و با حذف دیوارهای دانشگاه‌ها، این مجموعه‌ها جزوی از شهر شده‌اند؛ یعنی زون آموزشی در هماهنگی با بقیه شهر شده است.
وی ادامه داد: کاربری‌های بزرگ‌مقیاس در تعاریف شهرسازی عملا ایجاد لبه می‌کند؛ یعنی هم‌پیوندی بین 2 بخش از شهر را از هم دور می‌کند. وزیر علوم هم فرمایشی داشته‌اند مبنی بر اینکه به سمت حذف دیوارهای دانشگاه برویم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد یاداور شد:در 2 دهه قبل پارک‌های ما هم با استدلال از حفاظت، دیوار و... برخوردار بود اما این دیوارها عملا برداشته شد و اتفاقی هم نیفتاده است. پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اینکه عرصه دانشگاه فردوسی عرصه بسیار مناسبی است و در بخش‌های خالی آن امکان احداث فضای سبز وجود دارد، شاید اگر در ضوابط طرح تفصیلی نگهداری و بهره‌برداری آن عرصه‌ها در تفاهمی با دانشگاه در اختیار شهر قرار گیرد، می‌توان پهنه‌های سبز را افزایش داد.
رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی شورای شهر مشهد، به عنوان مخالف این طرح عنوان کرد: حذف هم‌پیوندی عرصه نیمه عمومی با فضاهای شهری امری مقبول است اما چرا وحدت رویه در عرصه‌های مشابه دیده نشده است؟ مثلا در همین پهنه جنوب غرب دانشگاه فرهنگیان و زمین باغ ملک‌آباد وجود دارد که به لحاظ ماهیتی باغ ملک‌آباد تشابه زیادی به فضاهای عمومی دارد. مورد دیگر این است که اگر چه وزیر علوم به برداشته شدن حصارهای دانشگاه‌ها اشاره کرده اما ما تردید جدی در عملیاتی شدن این خواسته داریم.
محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، در پاسخ عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان کوچک است اما دانشگاه فردوسی زون شهری است و کاملا قابلیت اجرایی شدن این طرح در آن وجود دارد.
حمیدرضا موحدی‌زاده، نائب رئیس شورای شهر مشهد، نیز با طرح پرسشی بیان کرد: نظر دانشگاه در مورد این موضوع چیست؟ آیا نظر آن‌ها هم اخذ شده است؟ باید توجه داشت دانشگاه‌ها حریم دارند. شاید این موضوع در کشورهای توسعه‌یافته حل شده باشد اما آیا در کشور ما دانشگاه می‌تواند دیوارهای اداری خود را بردارد و مردم در دانشگاه رفت ‌و آمد کنند؟
محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، در پاسخ به پرسش‌ها گفت: موضوع در 2 سطح در حال بررسی است؛ یک سطح، سطح کاربری است که چندده هکتار زمین را شامل می‌شود که ما می‌خواهیم جزو شهر شود اما بحث دیگر اجرایی شدن موضوع به لحاظ حفاظتی، مساله خوابگاه‌ها و... است. در طرح تفصیلی در سطح زون بزرگ و به عنوان یک کاربری به موضوع نگاه شده است اما در رابطه با اجرایی شدن آن باید صدها جلسه برگزار و با وزارت علوم هماهنگی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: چشم‌انداز من این است که قطعا در سنوات آینده این اتفاق خواهد افتاد؛ همانطور که برای پارک‌های ما این اتفاق رخ داد. طرح تفصیلی طرحی بلندمدت است و ما برای حداقل 10 سال آینده دنبال ایجاد این ظرفیت هستیم که اگر یک زمانی دانشگاه، وزارت علوم و شهرداری خواستند از این ظرفیت استفاده کنند، در طرح تفصیلی مساله دیده شده باشد. اجرایی شدن این طرح نیز به تفاهم‌نامه‌ها و الزاماتی که باید رعایت شود، بازمی‌گردد.
غلامحسین صاحبی، عضو شرای شهر مشهد که جایگزین امیر شهلا شده و امروز برای اولین بار به صحن علنی مجلس آمده بود، در مخالفت با این بند از لایحه طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد گفت: این موضوع دستور کار بسیار مهمی است که بنده قبلش توفیق نداشتم در جریان آن قرار بگیرم و قبل از جلسه از آن مطلع شدم.
وی ادامه داد: ما در مورد محدوده فضایی تصمیم می‌گیریم که حریم خصوصی وزارت علوم و دانشگاه است. اگر حصارهای دانشگاه برداشته شود، این حریم جزو شهر خواهد شد. هزینه‌های نگهداری این فضاها برای شهرداری مشهد هزینه گزافی را تحمیل خواهد کرد که هم‌اکنون این هزینه را دانشگاه صرف می‌کند. در حال حاضر دانشگاه در این زمینه به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. حالا شاید عموم مردم آنجا حضور ندارند؛ هر چند کسی مانع حضور مردم نیست و اگر کسی بخواهد از فضای سبز دانشگاه استفاده کند، تصور نمی‌کنم مانعی وجود داشته باشد.
صاحبی بیان کرد: دانشگاه یک فضای علمی است که نیاز به آرامش و سکون دارد. اگر قرار باشد حصارها را برداریم و تردد و... در آن آزاد شود، آرامش از محیط دانشگاه صلب خواهد شد و به محیط علمی آسیب خواهد زد.
محمدحسن ودیعی، عضو شورای شهر مشهد، نیز در موافقت با این بند گفت: دانشگاه فردوسی با دانشگاه علوم پزشکی مجموعا 330 هکتار مساحت دارد و بخش عمده آن فضای سبز است که بخش‌های خالی نیز در آن وجود دارد. ما در این طرح تنها به برداشتن حصارها مجوز می‌دهیم اما الزامی برای انجام آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: پارسال یا 2 سال پیش این موضوع در سطح وزارت علوم مطرح شد. رییس دانشگاه فردوسی هم در مصاحبه‌ای در رابطه با این موضوع مخالفتی نداشت. در واقع در این طرح مجوزی کلی به کمیسیون ماده 5 اعطا می‌شود که اگر آن را تایید کرد، این محدودیت برای دانشگاه وجود نداشته باشد. بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا فضاهای عمومی‌شان در اختیار مردم است که این موضوع منجر به الفت بیشتر مردم با فضای دانشگاه می‌شود. در محدوده‌های خاصی که حساسیت وجود دارد می‌توان موارد امنیتی و حفاظتی را در نظر گرفت.
احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد، نیز در موافقت با برداشته شدن حصارهای فیزیکی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: این موضوع در سطح دنیا امری طبیعی است. در حال حاضر موافقت دانشگاه هم وجود دارد. ما به فکر هزینه جاری که این موضوع تحمیل خواهد کرد، هستیم اما یک سرمایه ملی آنجاست که در بسیاری مواقع استفاده‌ای از آن نمی‌شود.
این بند نیز با 9 رای موافق، 3 رای ممتنع و یک رای مخالف تصویب شد.
تهاتر مطالبات شهرداری با بنیاد تعاون ناجا
همچنین در این جلسه لایحه دوفوریتی تهاتر مطالبات شهرداری با بنیاد تعاون ناجا مورد تصویب قرار گرفت.
محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، در خصوص ضرورت دو فوریت لایحه تهاتر مطالبات شهرداری با بنیاد تعاون ناجا عنوان کرد: یکی از موانع ما در بافت پیرامونی حرم مطهر که یک سال و نیم است درگیر آن هستیم، یکسری از اراضی به متراژ 52 هزار متر مربع در این مناطق است که به ناجا واگذار شد که باید تعیین تکلیف شود. سرعت تصمیم‌گیری در خصوص این مساله در دستور کار ما بود و در گام بعدی هم نیروی انتظامی پیگیری‌های لازم را انجام داد.
وی ادامه داد: ماله مربوط به این اراضی در سطح سران قوا مطرح شده بود و دوباره برای تعیین تکلیف به استان بازگشت که هماهنگی‌های لازم آن در استان انجام شد. در حال حاضر نیاز است به لایحه مربوط به تعیین تکلیف این اراضی سرعت بخشید چراکه مدیریت شهری تصمیم گرفته با سرعت و قدرت بیشتری به پروژه بافت پیرامونی حرم بپردازد.
این لایحه با 14 رای موافق به تصویب رسید.
متن این مصوبه به شرح زیر است:
ماده واحده - به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود مطابق مفاد توافق‌نامه شماره 21/192363 مورخ 98/10/07 نسبت به انعقاد قرارداد تملک پروژه‌های نرگس رضوی 3 و 5 و نرگس رضوی 4 و 6 متعلق به بنیاد تعاون ناجا در قبال واگذاری هتل آپارتمان آرمان و الباقی به صورت اعطای امتیاز و نقدی، پس از تایید کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادها، برنامه و بودجه و اقتصادی شورای اسلامی شهر اقدام نماید.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/248174/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند