پیام خراسان

آخرين مطالب

افزایش هزینه های برداشت و دلسردی گندم کاران خراسان شمالی از دروی محصول اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی کشاورزی یکی از قطب های اصلی تولید درآمد در خراسان شمالی است که حدود نیمی از جمعیت استان در مناطق روستایی زندگی می کنند و اغلب این افراد به شغل کشاورزی مشغول هستند.

هر ساله تعداد زیادی از کشاورزان اقدام به گندم کاری در استان می کنند و در سال های اخیر با مشکلات مختلفی همچون کاهش بارش باران، خشکسالی، درگیری با آفات مختلف و جاری شدن سیل مواجه شده اند که سبب شده تا آن ها از بروز این حوادث خسارت ببینند.
اما در سال جاری کشاورزان متاسفانه با افزایش قیمت هزینه های تولید مواجه هستند که ممکن است این افزایش قیمت آن ها را برای کشت های بعدی دلسرد کند.
هزینه برداشت گندم توسط کمباین دوبرابر شده است
ولی پور یکی از کشاورزان شهرستان بجنورد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه 15 هکتار از زمین های کشاورزی خود و برادرش را زیر کشت گندم برده است، گفت: زمان برداشت گندم در این استان فرارسیده است اما برداشت آن برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.
وی با ابراز گلایه از افزایش قیمت کمباین جهت برداشت محصول گندم اظهارکرد: نرخ برداشت گندم توسط کمباین دو برابر شده است و این رقم زیادی برای کشاورز است که آن را پرداخت کند.
ولی پور توضیح داد: در سال گذشته کمباین هر هکتار از کشت زارهای گندم را با قیمت 180 هزار تومان درو می کرد اما اکنون این رقم به 350 هزار تومان در هر هکتار رسیده است.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر هزینه حمل گندم از سر زمین تا سیلو یا انبارها نیز افزایش یافته است و کشاورز باید هزینه بالایی را بابت کرایه به راننده کامیون پرداخت کند.
این کشاورز بجنورد خاطرنشان کرد: کرایه های حمل گندم نیز نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است.
وی گفت: از درآمد حاصله برای کشاورز، دو سوم فقط هزینه تولید(کاشت، داشت و برداشت) می شود و فقط یک سوم از آن درآمد به صورت صافی به کشاورز می رسد این درحالی است که کشاورز زمان زیادی را صرف تولید کرده و سختی های زیادی را متحمل می شود که یک سوم درآمد مبلغ خیلی کمی برای کشاورز است.
تراکتورهایی که با هزار بدبختی برای برداشت و حمل محصول سرزمین می روند
نجاهی دهیار روستای کلاته بهار در شهرستان راز و جرگلان و یکی از کشاورزان این منطقه در ادامه در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: با توجه به سیلی که در سال گذشته در این شهرستان جاری شد، راه های بین مزارع(راه های دسترسی به مزارع) خراب شدند و این امر رفت و آمد را برای کشاورزان سخت کرده و اکنون برای برداشت محصول و انتقال آن ها با مشکل شدید مواجه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تراکتور با هزار بدبختی به سر زمین می رود تا برداشت محصول انجام شود تا اینکه گندم های جمع آوری شده را تا جاده منتقل کند که به کامیون بار بزند و مسیر دو کیلومتری را باید دو ساعت طی کند تا به زمین کشاورزی مورد نظر برسد.
این کشاورز راز و جرگلانی با اشاره به اینکه مدت زیادی است جاده های بین مزارع این منطقه تیغ زنی نشده است، گفت: همین عامل نیز سبب شده تا کامیون ها به هیچ عنوان سرزمین برای حمل محصول نروند.
وی افزود: برای انتقال محصول از سرزمین تا انبار و یا سیلو از خودروی سایپا استفاده می کنیم که آن ها نیز به علت خرابی راه، کرایه ها را دوبرابر کرده اند.
نجاهی با بیان اینکه برداشت گندم در برخی از نقاط این استان توسط دروگر انجام می شود، ادامه داد: هزینه دروی محصول برای دروی هر هکتار زمین دو برابر شده است.
کمباین داران به نرخ مصوب دولتی اعتقادی ندارد
توغ تمش دهیار روستای امند چشمه نیز در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: کمباین داران به نرخ مصوبی که دولت تعیین می کند، پای بند نیستند و آن ها معتقد هستند که نرخ مصوب دولت برای آن ها صرفه اقتصادی ندارد و اگر قرار باشد طبق این نرخ فعالیت کنند، برای امر درو بر سر زمین ها حاضر نمی شوند.
وی افزود: همین امر موجب می شود تا در مرکز خدمات کشاورزی جلسه ای بین کشاورزان و کمباین داران برگزار شود و یک مرخ توافقی مشخص شود اما این نرخ برای کشاورزان بالا است.
افزایش قیمت؛ حاشیه سود گندم کاران را کاهش داده است
تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه طی سال جاری 154 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به کشت گندم اختصاص یافته است، گفت: طبق پیش بینی انجام شده تا اردیبهشت ماه سال جاری 286 هزار تن گندم باید از سطح مزارع استان برداشت می شد اما تصور بر این است که با توجه به شرایط آب و هوایی این مقدار کمتر شود.
وی با تصریح بر اینکه این گلایه کشاورزان در ارتباط با افزایش هزینه های برداشت درست است، افزود: اما نرخ خرید تضمینی گندم نیز در سال جاری 47 درصد افزایش یافته است.
تشکری ادامه داد: اما تمامی افزایش هزینه های اتفاق افتاده شده جمع بندی و به وزارت خانه ارسال می شود تا برای نرخ گذاری سال آینده تمامی آن ها لحاظ شود.
وی اظهارکرد: تصور بر این است که اگر عملکرد تولید گندم کشاورز در سال جاری مناسب باشد، درآمد کشاورز نیز خیلی بد نباشد.
این مقام مسئول تصریح کرد: منتها با افزایش قیمت صورت گرفته طی دو ماه اخیر حاشیه سود کشاورز با توجه به زحماتی که از زمان تولید گندم تا برداشت آن انجام داده است، کم شده است.
اختصاص فقط 14 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت زیرساخت های کشاورزی در سال گذشته
علی بهنام فر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فصل برداشت گندم و جو در مزارع شهرستان راز و جرگلان گفت: خرابی راه های بین مزارع یکی از دغدغه های کشاورزان است.
وی با اشاره به اینکه برای اعلام خسارت سیل در سال گذشته باید در سامانه سجاد ثبت نام انجام می شد و بر طبق اطلاعات ثبت نام شده، اعتبار خسارت سیل به کشاورزان تعلق می گرفت، اظهارکرد: در سال گذشته یک تعداد در این سامانه امر ثبت نام را انجام دادند و یک تعداد باقی ماندند و بعد از اینکه سامانه مسدود شد اقدام به ثبت نام کردند که ثبت نام آن ها امکان پذیر نبود.
بهنام فر افزود: بعد از آن تلاش های زیادی انجام شد تا اجازه ثبت نام مجدد در سامانه داده شود اما مورد قبول قرار نگرفت و اعتبارات بالاعوض داده شده فقط بر اساس ثبت نام های انجام شده صورت گرفت.
وی ادامه داد: بیش از 60 میلیارد تومان خسارت سیل سال گذشته به زیرساخت های بخش کشاورزی بود که از این میزان 14 میلیارد و 700 میلیون تومان فقط ابلاغ و به صورت 100 درصدی اختصاص یافت.
این مقام مسئول تصریح کرد: از رقم مذکور نیز رقم 20 میلیون تومان برای راه های بین مزارع شهرستان راز و جرگلان اختصاص یافت و از آن ها خواسته شد تا این اعتبار را برای راه های بین مزارعی که سطح خرابی آن ها خیلی زیاد است، هزینه شود.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن با مدیریت بحران نیز مکاتبه شده است تا اعتباری برای حل این مشکل از محل ماده 10 و 12 اختصاص یابد اما هنوز از این محل نیز تامین اعتبار نشده است.
علی بهنام فر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: این سازمان حتی برای تامین اعتبار جهت درخواست از اداره کل راه و شهرسازی و یا بخش خصوصی جهت استفاده از دستگاه های آن ها برای بهسازی راه های بین مزارع، دچار مشکل است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/248285/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

7 فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی

افزایش 41 درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد