پیام خراسان

آخرين مطالب

چگونگی حضور مردم در جلسات علنی شورای شهر مشهد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد گفت: در قانون برای حضور مردم در جلسات علنی شورای شهر به صورت مستقیم چیزی نداریم، اما ماده 24 آیین نامه داخلی شورای شهر مشهد و ماده 116 منشور حقوق شهرنشینی در رابطه با این موضوع نکاتی دارد.

در جلسه علنی دو روز گذشته شورای شهر مشهد که در تاریخ دوشنبه، 16 تیرماه برگزار شد، قرار بود در رابطه با طرح تفصیلی جنوب غرب که بخش بزرگی از کمربند جنوبی هم در این قسمت قرار دارد، تصمیم‌گیری شود. به همین دلیل عده‌ای از فعالان محیط زیست از روز یکشنبه در فضای مجازی درخواست‌ برگزاری جلسه علنی شورا در تالار شهر و حضور فعالان محیط زیست در این جلسه را فراخوان زدند.
نودوهفتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر مشهد اما طبق معمول در سالن جلسات علنی شورا برگزار شد، با این تفاوت که مقابل در ورودی ساختمان شورا حدود 20، 25 نفر از فعالان محیط زیست تجمع کرده بودند، چند مامور نیروی انتظامی هم حضور داشتند و تعدادی افراد نیز رفت‌وآمدها به داخل ساختمان شورا را کنترل می‌کردند.
به گفته برخی فعالان محیط زیست که آن روز در مقابل ساختمان شورا تجمع کرده بودند، اجازه حضور آنها در صحن شورا داده نشده و فقط نماینده یکی از سمن‌ها توانسته است به داخل جلسه برود که او هم بعد از اینکه متوجه می‌شود به سایر افراد اجازه حضور در جلسه داده نشده، جلسه را ترک می‌کند.
این موضوع بهانه‌ای شد تا سراغ محسن حسینی‌پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد برویم و نحوه حضور مردم در جلسات علنی شورای شهر را جویا شویم.
وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: در قانون برای حضور مردم در جلسات علنی شورای شهر به صورت مستقیم چیزی نداریم، اما ماده 24 آیین نامه داخلی شورای شهر مشهد و ماده 116 منشور حقوق شهرنشینی در رابطه با این موضوع نکاتی دارد.
حسینی‌پویا تصریح می‌کند: محیط زیستی‌ها چند درخواست داشتند؛ یکی از درخواست‌ها این بود که محل برگزاری جلسه علنی شورا تغییر کند و در تالار شهر برگزار شود که این خواسته امکان قانونی نداشت؛ زیرا فضای تالار شهر مکان مناسبی برای برگزاری جلسه علنی نیست و اداره جلسه در چنین فضایی بهم می‌ریزد.
وی ادامه می‌دهد: نکته بعد این است که از لحاظ مقرارت هم این موضوع قابل پذیرش نیست؛ چراکه مطابق ماده 24 آیین نامه داخلی شورا، جلسه علنی باید حتما در سالن مخصوص شورای شهر برگزار شود و حتی برگزاری جلسه علنی در سالن‌های جانبی شورا هم ممنوع است؛ بنابراین تغییر مکان امکان‌پذیر نبود.
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد با بیان اینکه درخواست دیگر این افراد این بود که داخل جلسه بیایند، عنوان می‌کند: مطابق آیین نامه داخلی امکان وجود مهمان در جلسه وجود دارد، اما با توجه به محدودیت فضا این مهمان از قبل مشخص می‌شود و ریاست شورا موافقت با حضور افراد را تعیین می‌کند.
حسینی‌پویا بیان می‌کند: رئیس شورا روز گذشته با درخواست تعداد زیادی از افراد موافقت کردند. اینکه دوستان آمدند یا نیامدند را در جریان نیستم، اما با توجه به مضیقه جا و اینکه کنترل جلسه از دست خارج نشود، فضا برای اینکه همه دوستان داخل جلسه بیایند مهیا نبود. اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم و همچنین تعداد زیادی از مردم بخواهند به شورا بیایند اساسا چنین امکانی وجود ندارد و به همین دلیل آیین‌نامه داخلی این امکان را به رئیس شورا داده که متناسب با اینکه فضا قابل اداره کردن باشد، اجازه حضور افراد را بدهد. تا الان هم هیچ مشکلی وجود نداشته و این اجازه به بسیاری از افراد داده شده است.
وی ادامه می‌دهد: در بسیاری از جلسات علنی شورا ما مهمان داریم؛ مثلاً تاکنون چندبار دانشجویان حقوق که می‌خواسته‌اند صحن شورا و فرآیند تصمیم گیری‌ها را ببینند، درخواست داده‌اند و آمده‌اند.
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد تصریح می‌کند: هر فردی که بخواهد در جلسه علنی شورا حضور پیدا کند باید با روابط عمومی هماهنگ کند. این هماهنگی می‌تواند به صورت‌های مختلف تلفنی، حضوری و.. باشد و در این رابطه محدودیتی نداریم. برای زمان درخواست هم شرایط خاصی وجود ندارد و این درخواست روز قبل از جلسه هم می‌تواند انجام شود. البته افرادی که می‌آیند فقط تماشاچی هستند و این نکته در آیین نامه داخلی هم آمده است. تماشاچی‌هایی که به صحن مجلس هم می‌روند، فقط تماشاچی هستند. جای اظهار نظر در صحن شورا نیست. اگر نظم جلسه بهم بریزد افراد باید با دستور رئیس جلسه، جلسه را ترک کنند.
حسینی‌پویا عنوان می‌کند:همچنین جلسات علنی شورا از طریق اینستاگرام پخش زنده می‌شود و هیچ مشکلی وجود نداشته و دوستان می‌توانستند از آنجا در جریان جلسه علنی شورا قرار بگیرند.
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد می‌گوید: راجع به طرح تفصیلی جدید مشهد خوشبختانه می‌توانیم ادعا کنیم که یکی از شفاف‌ترین طرح‌های تفصیلی بوده که تا الان شهر مشهد به خودش دیده است؛ زیرا جلسات متعدد با دوستان محیط زیستی، حقوقی و همه دغدغه‌مندان طرح تفصیلی برگزار شده و آنها اظهارنظر کردند و حرف‌های آنها شنیده شده است، حتی جلسات مناظره‌مانند هم توسط کمیسیون شهرسازی در این خصوص برگزار شده است.
وی خاطرنشان می‌کند: تصور می‌کنم یک مقداری متاسفانه بعضی‌ها -نه اینکه بگویم گروه خاصی- فضاسازی هم انجام دادند، اما اصلا نیازی به این چیزها نبود؛ زیرا هیچ چیزی از طرح تفصیلی پشت درهای بسته نبوده. همه چیز آن مشخص و برای همه مکشوف بوده است. اینکه دوستان می‌دانستند در این جلسه علنی شورا قرار هست چه موضوعی بررسی شود، نشان‌دهنده این است که از قبل خبر داشتند.
حسینی‌پویا بیان می‌کند: اینکه دوستان انتظار داشته باشند همه آنها در سالنی با ظرفیت محدود بیایند عملا چنین امکانی وجود نداشت. تغییر مکان هم به لحاظ آیین‌نامه داخلی امکان‌پذیر نبود. نمی‌دانم این افرد محیط زیستی‌ها بودند یا جمع دیگری اما آنها به صورت غیر متعارف آگهی زده بودند برای آمدن به شورا.
گفتنی است؛ کلیات طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد در هفتادوهفتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر مشهد به همراه برخی از جزئیات آن به تصویب رسید، اما به دلیل اتمام زمان جلسه و رأی نیاوردن تمدید مدت زمان جلسه، بررسی سایر جزئیات این طرح از جمله کمربند جنوبی به جلسه آینده شورای شهر موکول شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/248470/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد