پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

ضررهای چندصد میلیونی تولیدکنندگان گل/ آسیب ارز بیش از کرونا بود اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد ـ تولیدکنندگان گل پس ازشیوع کرونا امکان صادرات محصول خود را نداشتند و ضررهای چندصدمیلیونی متحمل شدند اما قیمت بالای ارز و گران شدن نهاده‌های گل بیش از کرونا به آن‌ها ضرر زده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همزمان با شیوع کرونا بسیاری از صنوف در کشور متحمل ضرر شدند؛ ضررهایی که این بار مقصر یک نهاد و سازمان نبود بلکه ویروسی بود که کل جهان را درگیر کرده است.
در ادامه با شیوع دوباره کرونا مشکل برخی از صنوف نه تنها حل نشده بلکه بیشتر نیز شده است؛ یکی از صنوفی که از کرونا ضرر جدی دید، تولیدکنندگان گل هستند. این تولیدکنندگان به دلیل از دست دادن بازار فروش خود در انتهای سال و اعیاد رجب و شعبان و دهه کرامت با ضررهای چندصد میلیونی و میلیاردی مواجه شدند و هر روز که می‌گذرد این ضررها بیشتر نیز می‌شود.
18 درصد صادرات گل ایران متعلق به خراسان رضوی است
رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر ، 18 درصد صادرات گل ایران در سال گذشته را متعلق به خراسان رضوی دانست و گفت: متأسفانه در 5 ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا صادراتی انجام نشده است.
تولیدکنندگان گل استان فقط در فروردین ماه شش هزار میلیارد تومان خسارت دیدند مهدی سمنگانی با بیان اینکه در کار گل دو بازار خوب داریم؛ یکی شب عید و دیگر اعیادی مثل رجبیه ، شعبانیه و ایام دهه کرامت که در هر دو زمان با شیوع کرونا مواجه بودیم، به دور ریز شدن تولیدات از 20 اسفندماه تا اواسط اردیبهشت ماه اشاره کرد و افزود: تولیدکنندگان استان، فقط در فروردین ماه شش هزار میلیارد تومان خسارت دیدند.
رئیس انجمن ملی گل رز ایران با بیان اینکه تاکنون از ما حمایتی نشده و ریالی تسهیلات دریافت نکرده‌ایم، افزود: تا آخر اردیبهشت ماه، جزو صنوف آسیب دیده از کرونا هم نبودیم؛ حدود دو هفته‌ای هست که جزو این صنوف قرار گرفتیم ولی خود من در هنگام ثبت در سامانه، با عدم شناسایی کد کارگاهم مواجه شدم!
تسهیلاتی که جبران خسارت نمی‌کند
وی ادامه داد: البته تسهیلاتی هم که می‌دهند در برای ضررهای چندصد میلیونی و میلیاردی تولیدکنندگان چیزی نیست؛ به ازای هر کارگر، 12 میلیون تومان می‌دهند که این مبلغ برای یک واحد یک هکتاری که حداقل یک میلیارد تومان گل را به بیرون ریخته، خسارتی را جبران نخواهد کرد.

پیام خراسان

وی با اشاره به گرانی نهاده‌های مربوط به تولید گل و گیاه، ابراز کرد: کود، سم، پلاستیک و.. خیلی گران شده؛ از طرفی به خاطر نبود بازار تقاضا مجبوریم محصول را ارزان‌تر هم بدهیم.
با گران شدن ارز، بیش از کرونا آسیب دیدیم
این تولیدکننده با بیان اینکه با گران شدن ارز، بیش از کرونا آسیب دیدیم، اظهار کرد: دو ماه پیش ارز دولتی را از سموم برداشتند، ارزی که 40 هزار تومان بود، در حال حاضر 250 هزار تومان شده است. یک راه امید، صادرات بود که آن هم به خاطر کرونا انجام نمی‌شود. شرایط به گونه‌ای است که برخی تولیدکنندگان تغییر کاربری داده و به صیفی جات روی آوردند البته شرایط خیلی تفاوتی نمی‌کند.
وی از مسئولان خواست اگر تسهیلاتی هم داده می‌شود، در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد نه تعاون تا مسئولان جهاد با شناختی که از وضعیت تولیدکنندگان و ظرفیت‌هایشان دارند، آن را توزیع کنند.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: تولیدکننده‌های گل می‌خواستند جهاد مضاعف داشته باشند که جهش تولید اتفاق بیفتد ولی هیچ‌گونه حمایتی نشدیم؛ نمی‌گوییم فقط پول دهند، تسهیلاتی مثل پرداخت دیرتر قبض گاز، حق بیمه کارگران و یا مهلت بانک‌ها برای پرداخت اقساط وام‌ها، ولی در چنین شرایطی هیچ‌گونه همراهی با تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد.
سعید فرخنده نژاد، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با شیوع کرونا، به خاک سیاه نشستیم، گفت: گل‌هایی که قرار بود شب عید توزیع شود به دلیل شیوع این ویروس، توزیع نشد.
این تولید کننده گل مشهدی با بیان اینکه تولیدات ما در ابتدای بهار و پاییز توزیع می‌شود و اگر در این ایام توزیع صورت نگیرد، گل‌ها از بین می‌رود، گفت: آخر سال حدود 600 میلیون تومان ضرر کردم.
نه تنها حمایتی نشدیم بلکه بعد از پایان قرنطینه بدون اطلاع قبلی گاز ما را قطع کردند! وی با گله مندی از عدم حمایت مسئولان، اظهار کرد: نه تنها حمایتی نشدیم بلکه بعد از پایان قرنطینه، بدون اطلاع قبلی گاز ما را قطع کردند که خوشبختانه با پیگیری‌های اتحادیه از استانداری، به طور موقت گاز ما وصل شد.
این تولیدکننده گل مشهدی، این موضوع را تنها حمایت مسئولان در 5 ماه گذشته عنوان کرد و گفت: مجبور شدیم 5 نیرو را تعدیل کنیم چون دیگر کاری نبود که بخواهیم حقوقی بدهیم.
تغییر کاربری واحد تولید گل / برای گذر اموراتم راننده تاکسی شده‌ام
وی با بیان اینکه خود من در شرایط فعلی عصرها در یکی از این تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنم تا امورات خود را بگذرانم، اظهار کرد: در حال حاضر تغییر کاربری داده و به تولید گوجه و خیار روی آوردم تا شاید بتوانم بخشی از سرمایه را برگردانم.

پیام خراسان

سرمایه در گردش نداریم که این روزها کمکمان کند
فرخنده نژاد با بیان اینکه ما سرمایه در گردش نداریم که این روزها کمکمان کند، ادامه داد: برای تولید این محصولات هم با توجه به گرانی‌های اخیر امیدی نداریم ولی فعلاً صبر می‌کنیم ببینیم چه می‌شود.
وی با بیان اینکه من تنها تولیدکننده گل امپیشن ، کالانکو و شمعدونی در مشهد بودم، اظهار کرد: از حدود دو سال پیش، از 1500 متر شروع کرده و جواب گرفتیم و تولید را به انبوه رساندیم و به تولید 70 هزار گلدان رسیدیم.
وی با بیان اینکه برای پاییز هم فعلاً سرمایه نداریم که وارد کار شویم، اظهار کرد: در شرایطی که شهرداری می‌توانست این گل‌ها را از ما خریداری کند اما از ما حمایتی نکرد و همین گل‌ها را از کرج و تهران تهیه کرد.
امیر وحدتی پور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تمام سال به خاطر سه چهار ماه آخر سال به تولید گل می‌پردازیم ولی در سالی که گذشته به خاطر شرایط کرونا تولیداتمان را یا اهدا کردیم و یا دور ریختیم.
نبود ثبات قیمت در بازار داخلی به دلیل عدم صادرات
این تولیدکننده گل مشهدی به ضرر 300 میلیونی خود که به تولید گل‌های رز هلندی اختصاص دارد، اظهار کرد: حدود 30 درصد صادرات داشتیم که باعث می‌شد قیمت‌های بازار داخلی نیز ثبات داشته باشد. در حال حاضر به خاطر مسدود بودن مرزها و صادراتی که انجام نمی‌شود، قیمت‌ها به دلیل عرضه بالا از سوی تولیدکنندگان پایین آمده و ما در هر حال متضرر می‌شویم.
قیمت نهاده‌های خیلی گران شده است؛ برخی سموم 200 تا 300 افزایش قیمت داشته و در این شرایط تولیدکننده ورشکسته می‌شود
وحدتی پور با بیان اینکه فروش حال حاضر ما جوابگوی قیمت تمام شده تولیداتمان نیست، اظهار کرد: متأسفانه نهاده‌های ما نیز خیلی گران شده‌اند؛ کود و سم از پارسال تاکنون صد درصد افزایش پیدا کرده و برخی سموم 200 تا 300 درصد افزایش قیمت داشته که تمام این شرایط باعث می‌شود که تولیدکننده ورشکسته شود.
این تولیدکننده با بیان اینکه سعی کردم کارگرها را نگه دارم تا آنها متضرر نشوند، گفت: تمام قول‌هایی که مسئولان در حمایت از مشاغل می‌دهند به نتیجه نمی‌رسد چون کسی پاسخگو نیست. اگر در این مدت می‌توانستیم از بیمه بیکاری استفاده کنیم، کمی از هزینه‌ها جبران می‌شد. ولی نه بیمه بیکاری داریم، نه بانک‌ها با ما کنار می آیند که حداقل در این شرایط کرونا قسط وام‌هایمان را ندهیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر مجبوریم رشد گل را ادامه دهیم زیرا اگر به گل نرسیم، گل‌ها آسیب می‌بینند؛ ما در این شرایط تولید را داریم و هزینه هم می‌کنیم ولی فروش نداریم.

پیام خراسان


وحدتی پور با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده و خرید گل در داخل کشور هم زیاد نیست، اظهار کرد: بیشترین فروش برای مراسم عروسی و ترحیم بود که در شرایط فعلی حتی مراسم ترحیم هم برگزار نمی‌شود.
ضرورت نظارت بر قیمت نهاده‌ها
وی با تأکید بر نظارت بر قیمت نهادها، اظهار کرد: دولت، سوبسیدهای سم و کود را برداشته و همین امر باعث شد که ضرر بیشتری را متحمل شویم. کود خارجی با دلار وارد می‌شود ولی تولیدات داخل چرا انقدر گران شده است؟ اگر حمایت نشویم، مجبور به تعطیلی واحد هستیم. اشتغالی که یک تولیدکننده ایجاد کرده به راحتی با تعطیلی واحد تولیدی از بین می‌رود و افراد بسیاری بیکار می‌شوند.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به صادرات صفردرصدی گل در سال جاری، بیان کرد: در سال‌های گذشته این گل‌ها به کشورهایی مثل ترکمنستان، گرجستان و عمان و قطر صادر می‌شد.
سیدهاشم نقیبی حسینی با اشاره به تولید 26 میلیون شاخه گل در سطح زیر کشت استان، اظهار کرد: حدود 95 هکتار از گلخانه‌های استان به تولید گل‌های زینتی و گل‌های شاخه بریده اختصاص دارد که در هر هکتار 10 نفر شغل دائم ایجاد شده است.
وی، مشهد، چناران و نیشابور رو دارای بیشترین آمار تولید گل عنوان کرد و افزود: سطح زیر کشت تغییر نمی‌کند. گلخانه تولید خود را با توجه به نیاز بازار داخل دارد ولی وقتی تقاضا کم شود، گلخانه‌ها، گل را در شرایط زنده نگه می‌دارند تا مجدد بازار به شرایط قبل برگردد. البته در چنین شرایطی که امکان صادرات و فروش مثل قبل نیست، تولیدکنندگان ضررهای بسیاری را متحمل شده‌اند.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: پس ازتقاضای کشورهای مبدا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مد نظر این کشورها، می‌توانیم صادرات را انجام دهیم ولی هنوز که خبری نیست.‌

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/248478/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشییع پیکر ابوالشهداء حاج رجبعلی دهنوی در مشهد+عکس

محکومیت یک میلیارد ریالی جریمه عرضه خارج از شبکه کود شیمیایی در نهاوند

معرفی برگزیدگان مسابقات بوچیا جام برکت و کرامت در مشهد

برنامه ریزی برای راه اندازی بازار میوه و تره‌بار و ایجاد میدان عرضه دام در فیروزکوه

سامانه بارشی در راه خراسان جنوبی

مانده 1280 میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی‌های خراسان جنوبی

700 واحد مسکن روستایی خراسان شمالی بهره برداری شد

قتل خانوادگی در شیروان/ دستگیری قاتل در کمتر از یک ساعت

چالش تامین کودهای کشاورزی در خراسان شمالی

سه طرح هادی در شیروان افتتاح شد

قاتل شهروند شیروانی دستگیر شد

چه تعداد زائر تهرانی عازم عربستان می‌شود؟

63 درصد اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شد

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم

کشف جاساز بیش از یک تن شیشه در بار 23 تنی سنگ

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

جشنواره محصولات بومی‌محلی استان گلستان برگزار می‌شود

قیمت قارچ در میادین و بازار‌های میوه و تره بار کاهش یافت

طغیان رودخانه کندر آسمینون شهرستان منوجان

اعضای کودک خردسال مشهدی جان 5 نفر را نجات داد

تداوم ساخت 2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد

تکمیل مسکن ملی مهرگان دو تا پایان سال

افزایش 30درصدی مستمری مددجویان بهزیستی خراسان رضوی

عامل 80 درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد طی سال گذشته سگ‌ها بودند

رانندگان اسنپ و تپسی، زیر بار کمیسیون

اکران مستند پذیرش در مشهد

استاندار خراسان رضوی: طرح تحول روستایی محور آبادی روستاها است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

آغاز عملیات اجرایی فیبر نوری در شهر بیرجند

بازدید افزون بر 30 هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی

قتل خانوادگی در شیروان/ دستگیری قاتل ظرف یک ساعت

برگزاری 1700 دادگاه برخط در خراسان شمالی در سال 1402

ضربه پنالتی فاجعه بار آنته بودیمیر در دقیقه 97 بازی اوساسونا و والنسیا / فیلم

فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های استان برای اولین بار در کشور در استان همدان

هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی

(تصاویر) جنگل‌های هیرکانی النگدره

◄ محدودیت‌ های ترافیکی 29 فروردین ماه در بیرجند اعلام شد

ورود سامانه بارشی به جو خراسان جنوبی

350 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد

پرونده خندقلو در وزارت راه؛ آیا این گره ترافیکی خراسان شمالی باز می شود؟

اعزام بیش 5 هزار عمره‌گزار به سرزمین وحی

توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص اعتبارات به خراسان شمالی

قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد

شمار ولادت‌ها در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری

چندین راز برای خرید دزدگیر که نمی دانید