پیام خراسان

آخرين مطالب

ماسک‌ها و باورها مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - استفاده فراگیر از ماسک در پی اوج‌گیری مجدد ابتلا به ویروس کرونا الزامی شده ولی این توصیه در کش و قوس باورهای گوناگون قرار گرفته است.

خیابان‌های شهر پر است از افرادی که جان خود و همنوعانشان برایشان مهم است اما تعدادی هم حتی بدون توجه به سلامتی خودشان و رعایت اصول بهداشتی مثل قبل از کرونا تردد و زندگی می‌کنند.
در حالی که برخی افراد تمامی دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند و خودقرنطینگی را بر درمانی دردناک ترجیح می‌دهند اما تعدادی هم آغاز کننده ماراتنی خطرناک شده‌اند که پایانی جز مرگ و مصیبت ندارد.
طبق آخرین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک مهمترین راه پیشگیری از شیوع و انتشار ویروس کرونا است اما استفاده از ماسک هنوز عده‌ای را درگیر باورهای غلط دارد.
با وجود اینکه استفاده از ماسک براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از 15 تیر ماه جاری در مکان‌های عمومی و سربسته الزامی شده اما هنوز عده‌ای کرونا را جدی نگرفتند هرچند در این مدت استفاده‌کنندگان از ماسک هم با درصد خوبی افزایش یافته است.
یکی از این افراد در شهر بیرجند که جوان است، گفت: از اسفند پارسال با ماسک از خانه بیرون می‌آیم چون جان خود و همشهریانم برایم مهم است.
احسان کاظمی افزود: زمانی گفته شد افراد عادی نیاز به ماسک زدن ندارند و باعث تحریک سینوس‌ها و عفونت می‌شود ولی الان که شیوع گسترده دارد باید همه از ماسک استفاده کنند چون اگر مردم رعایت کنند می‌توانیم بر این ویروس پیروز شویم.
وی گفت: ما خود را مدیون کادر پزشکی و درمانی می‌دانیم و امروز شرایط حتی سخت‌تر از جنگ است زیرا در جنگ همه می‌توانستیم با آموزش‌های ابتدایی بجنگیم اما امروز جنگ نیازمند تخصص است که جز کادر درمانی نمی‌توانند در میدان اصلی باشند.
این شهروند اظهار داشت: امروز مردم باید به عنوان نیروهای پشتیبان از مدافعان سلامت حمایت کنند و مهمترین پشتیبانی رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی است.
جوان دیگری در حال دویدن و ورزش است که ماسک ندارد و به ما نزدیک می‌شود؛ لحظه‌ای برای مصاحبه از او خواستم تا نفسی چاق کند، داودی معتقد به ماسک زدن است اما دلایل علمی برای کارش می‌آورد.
او گفت: چون اول صبح به پارک آمده و کسی در پارک نیست نیاز به ماسک ندارد.
این شهروند گفت: دویدن در پارک با ماسک ممکن نیست و از لحاظ علمی هم به اثبات رسیده که سطح اکسیژن خون پایین می‌آید ولی غیر از ورزش در جاهای دیگر بدون ماسک از خانه بیرون نمی‌آیم.
افرادی هم بودند که ماسک نداشتند و در پاسخ به چرایی استفاده نکردن از ماسک، دلایل مختلفی را بیان کردند که بیشتر توجیه برای انجام ندادن این دستورالعمل بهداشتی است.
ورود بدون ماسک ممنوع
این جمله‌ای است که این روزها پشت شیشه خیلی از مغازه‌ها و اماکن دیگر نصب شده است.
صاحب یک هایپر مارکت در بیرجند که ماسک داشت، گفت: برای حفظ جان خود و مشتریان حتی از کاربران شرکت‌هایی که بار می‌آورند اگر ماسک نداشته باشند بار را تحویل نمی‌گیرم.
وی افزود: استفاده از ماسک برای همگان باید به فرهنگ تبدیل شود چون ریسک (خطر) ابتلا به کرونا را خیلی کاهش می‌دهد.
این فروشنده به اخبار کرونایی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: اگر همین روند پیش برود و مردم رعایت نکنند همه درگیر می‌شوند.
یکی از مشتریان مواد غذایی هم معتقد است که باید اطلاع رسانی‌ها نسبت به کرونا بیشتر شود و خیلی‌ها هنوز نحوه استفاده از ماسک را هم نمی‌دانند.
وی افزود: برخی می گویند در خودرو هم باید ماسک بزنیم، دیگری معتقد است نباید این کار انجام شود در حالی که باید روزانه کارشناسان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در رسانه‌ها پاسخگوی سوالات مردم باشند.
ماسک استاندارد استفاده شود
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مردم حتما هرگونه ماسک استاندارد را که دسترسی دارند، استفاده و این دستورالعمل بهداشتی را رعایت کنند.
غلامرضا آهنی افزود: با توجه به اینکه ماسک یکی از نیازهای مردم برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی است و از 15 تیرماه براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا همه شهروندان باید از ماسک استفاده کنند امکان دارد نگرانی‌هایی درخصوص تامین ماسک وجود داشته باشد.
وی گفت: این اطمینان را به مردم استان می‌دهیم ماسک مورد نیاز در سطح عرضه وجود دارد و به طور پیوسته تامین می‌شود لذا جای هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: قبل و بعد از پوشیدن ماسک باید دست‌ها به دقت شسته یا ضد عفونی شوند.
وی افزود: همچنین هنگام پوشیدن یا درآوردن ماسک نباید به قسمت پوشش پارچه‌ای جلوی ماسک دست زد بلکه باید بند یا کش ماسک را گرفته و آن را از صورت جدا کرد.
آهنی تاکید کرد: افرادی که قصد بیرون رفتن از منزل را دارند باید ماسک را در خانه بپوشند و موقع بازگشت به خانه بیرون بیاورند.
وی با بیان اینکه آسانسور یا راه پله می‌تواند آلوده باشد لذا استفاده از ماسک ضروری است گفت: اگر از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنید حتما روزانه آن را شسته و در محیط مناسب خشک کنید.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: یکی از بزرگترین اشتباهات در صورت احساس ناراحتی هنگام استفاده از ماسک این است که برخی آن را زیر بینی قرار می‌دهند یا کاملا از صورت پایین آورده و زیر چانه قرار می‌دهند تا کمی راحت نفس بکشند بنابراین خواهش داریم این اشتباه را انجام ندهید و امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی از شر این ویروس منحوس در امان باشیم.
وی گفت: سازمان بهداشت جهانی در آخرین توصیه خود که نیمه خرداد امسال منتشر شد استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا را برای همه مردم ضروری دانست لذا توصیه می‌شود همه مردم، مسوولان، صنوف، دستگاه‌های دولتی، نهادهای آموزشی و ادارات و سایر اقشار از ماسک استفاده کنند.
بازگشت محدودیت‌ها به خراسان جنوبی
استاندار خراسان جنوبی در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: هیچ شهر استان در وضعیت سفید نیست و با توجه به اختیارات استانیِ مناطق قرمز، باید برنامه محدودسازی توسط دانشگاه علوم پزشکی تدوین و پس از تصویب در ستاد استانی کرونا، برای وزیر کشور ارسال شود.
محمدصادق معتمدیان اظهار داشت: علیرغم همه توصیه‌ها و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی، متاسفانه آمار ابتلا به کووید 19، میزان بستری و تعداد فوتی‌ها در خراسان جنوبی افزایش یافته است.
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی باید برنامه محدودسازی را طی 48 ساعت آینده آماده و ارائه کند که این محدودیت پس از تصویب، طی یک هفته اِعمال و در صورت نیاز تمدید خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر الزامی شدن استفاده از ماسک افزود: از پانزدهم تیرماه به مدت 15 روز استفاده از ماسک در اماکن عمومی پرتردد و سرپوشیده مناطق قرمز و نارنجی الزامی است و این موضوع شامل همه ادارات، بانک‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی و سایر اماکن است.
براساس آخرین رنگ‌بندی 11 شهرستان‌ استان که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آن را امروز (چهارشنبه) اعلام کرد؛ شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سربیشه، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های درمیان و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر)، شهرستان‌های زیرکوه و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند و متاسفانه هیچ شهرستان سفید در استان نداریم.
شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی در پی همه‌گیری آن در سطح کشور اوایل اسفند سال گذشته اعلام شد و موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در این استان پس از یک دوره کاهشی، دوباره از نیمه خرداد امسال صعودی شده است.
تاکنون 245 هزار و 688 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به 11 هزار و 931 نفر رسید.
برچسب‌ها
ماسک ویروس کرونا خود مراقبتی خراسان جنوبی فاصله گذاری اجتماعی
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/248494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی