پیام خراسان

آخرين مطالب

نشست تبیین اقدامات معین‌های اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی در ایسنا برگزار شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی سومین نشست رسانه‌ای تبیین اقدامات معین‌های اقتصادی و فرهنگی در ایسنا برگزار شد.

این نشست با حضور میثم کرمانی، مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی و معین شهرستان بینالود، روح‌الله ایرانمنش، مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه رسالت و معین شهرستان بجستان و بخش کاخک شهرستان گناباد و جمعی از معاونان آنها در ایسنا برگزار شد.
پایداری مشاغل دارای اهمیت است

پیام خراسان


در ابتدای این نشست روح‌الله ایرانمنش، مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه رسالت خراسان رضوی و معین شهرستان بجستان و بخش کاخک شهرستان گناباد، اظهار کرد: بانک قرض‌الحسنه در بخش مدیریت شهری دو شهرستان بجستان و بخش کاخک گناباد، در حال فعالیت است و تا امروز هم توانسته‌ایم کارهایی را به دستور استاندار انجام دهیم و خوشبختانه اتفاقات خوبی نیز در شبکه توسعه اجتماعی رسالت رخ داده است.
وی با بیان اینکه موضوع پایداری شغل دارای اهمیت است، عنوان کرد: توسعه شبکه اجتماعی رسالت، خود ساختاری دارد و الگویی را طراحی کرده که در این الگو صرفا بحث کارآفرینی اجتماعی دیده نشده و تک‌بُعدی پیش نرفته، از این رو سیاست و رویکرد ما این است که در شهرهای کوچک و حتی روستاها هم افراد بتوانند با استفاده از منابعی که در اختیار دارند محصولاتی را تولید کنند.
مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه رسالت خراسان رضوی بیان کرد: در این میان ما سه مولفه را برای خودمان تالیف کرده‌ایم؛ همیاری اجتماعی به معنای دور هم جمع شدن، اهمیت به کار قرض‌الحسنه و سوم هم کارآفرینی اجتماعی به معنای توسعه کسب و کارهای خُرد و خانگی از جمله این سه مولفه است که در شبکه توسعه اجتماعی دنبال می‌کنیم.
ایرانمنش با اشاره به اینکه اینکه اصلی‌ترین محور ما در حوزه کاری بحثی تحت عنوان کانون‌های همیاری اجتماعی است، تصریح کرد: در حال حاضر در دو شهرستان بجستان و کاخک گناباد که به ما ماموریت داده شده، در خصوص مسائل اقتصاد مقاومتی از الگوی شبکه توسعه اجتماعی رسالت استفاده می‌کنیم، در 24 روستا کانون‌های همیاری اجتماعی با کمک مردم شکل گرفته و افرادی عضو این کانون‌ها شده‌اند، تعدادی از این افراد باید استعدادسنجی می‌شدند، زیرا برخی از آن‌ها در رشته‌هایی استعداد و علاقه داشتند و ما با انجام استعدادسنجی آن‌ها را وارد حوزه کاری کرده و در نهایت هم مشغول به فعالیت شدند، ما نیز در مقابل برای بحث تامین اعتبار آن‌ها تسهیلاتی ارائه می‌کنیم.
معین شهرستان بجستان و بخش کاخک شهرستان گناباد خاطرنشان کرد: در گذشته تنها چند رشته وجود داشت، اما امروزه به 430 رشته رسیده که در حال حاضر 200 رشته بارگذاری شده و 230 رشته دیگر نیز طی یک ماه آینده عملیاتی خواهد بود، اما در میان این رشته‌ها بحث دامپروری نسبت به سایر رشته پررنگ‌تر است، زیرا افرادی که در شهرستان‌ها و روستاها زندگی می‌کنند این استعداد را دارند.
وی افزود: به افراد پول نقدی داده نمی‌شود و همان تسهیلاتی که دریافت می‌کنند طبق الگوی گفته شده تبدیل به بُن خرید می‌شود و افراد می‌توانند از این بُن برای تهیه خرید مواد اولیه استفاده کنند.
مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه رسالت خراسان رضوی ادامه داد: مواد اولیه نیز در یک بازار مجازی که آن‌ را طراحی کرده‌ایم، قرار دارد و تولیدکنندگان می‌توانند از این طریق خرید خود را انجام دهند و برای بحث فروش هم می‌توانند از طریق این بازار تولیدات خود را به فروش برسانند، البته این نکته وجود دارد که تضمین خرید تولیدات افراد از طریق این بازار برای آن‌ها تعریف نشده که هرچه آن‌ها تولید کردند حتما و قطعا به فروش خواهد رسید.
کارها آهسته پیش می‌رود، اما قابل قبول است
ایرانمنش ادامه داد: در حال حاضر 100 هسته در حال فعالیت هستند، با وجود اینکه کارها به صورت آهسته پیش می‌رود و شاید آنگونه که باید، تاکنون شاهد نتایجی نبوده‌ایم، اما باز هم تا این حد از کار قابل قبول است. به دلیل اینکه هنوز تمامی رشته‌ها فعال نشده‌اند، باز هم تولیدات پوشاک و دام سبک به اندازه خودشان درآمدهایی را داشته‌اند. نکته‌ای که باید در این راستا مورد نظر قرار داد این است که نباید در این کار عجله داشت و سراب را به افراد نشان داد.
معین شهرستان بجستان و بخش کاخک شهرستان گناباد با اشاره به ساختار مدل شبکه توسعه اقتصادی رسالت، عنوان کرد: ما حدود 6 سال است که بر روی مدل شبکه توسعه اقتصادی رسالت کار می‌کنیم و به نوعی می‌توان آن را کار جهادی به شمار آورد، زیرا شرایط عادی نیست و کار دشواری است، البته سایر معین‌ها نیز در همین راستا فعالیت دارند، اما با این تفاوت که برخی از دستورات داخلی و سبک و سیاق آن‌ها با یکدیگر متفاوت بوده، البته در برخی از اهداف نیز اشتراکاتی دارند.
وی بیان کرد: همواره تاکید ما بر روی این موضوع است که افرادی که عضو این صندوق‌ها هستند، خودشان به سمت کار و کارآفرینی سوق پیدا کرده و به سمت کارگر و کارفرمایی حرکت نکنند، این در حالی است که در بسیاری از معین‌های دیگر این هدف و اتفاق دیده نمی‌شود و لازم است که بدانید این مدل همواره بر اساس تجربیاتی بوده که ما خودمان در طی این سال‌ها به دست آورده‌ایم و از جایی به ما توصیه نشده و چیزی بوده که ما خودمان با استفاده از تجربیات‌مان آن را به کار گرفته‌ایم.
مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه رسالت خراسان رضوی گفت: رنج سنی که در این خصوص برای افراد در نظر گرفته شده، عموما بین 35 تا 40 سال است و اغلب هم افرادی هستند که نان‌آور خانواده بوده و یا اغلب افرادی هستند که به هر دلیلی در شغل قبلی خود دچار آسیب شده و با مشکلاتی مواجه شده‌اند.
ایرانمنش تصریح کرد: از این رو سیاست ما این است که آن دسته از افرادی که تحصیلات دارند و برای پیدا کردن کار به شهرهایی مانند تهران مهاجرت می‎کنند، از رفتن این دسته از افراد جلوگیری و به گونه‌ای رفتار کنیم که افراد برای کار و به دلیل فشارهای اقتصادی که بر دوش آن‌ها است، از روستا و شهرستان خود به سمت شهرهای بزرگی مانند تهران مهاجرت نکنند.
معین شهرستان بجستان و بخش کاخک شهرستان گناباد در خصوص مشاغل خانگی و کمک به اقتصاد خانواده، خاطرنشان کرد: در کشوری مانند چین، 43 درصد از صادرات این کشور از طریق تولیداتی که در خانه‌ها انجام می‌شود، صورت می‌گیرد و این در حالی است که ما امروزه در گلبافت کرمان شاهد این امر هستیم که افراد در خانه، ساعت‌های اتمی می‎سازند و از سراسر کشور هم سفارش‌های زیادی دارند.
وی افزود: البته باید این امر را هم در نظر داشت که بر اساس ساختارهایی که وجود دارد انجام دادن برخی از مشاغل که باید تولیدات خاصی صورت گیرد مانند تخم ماکیان در خانه همخوانی ندارد.
مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه رسالت خراسان رضوی با اشاره به موانعی که در این مسیر وجود دارد، گفت: طبیعی است که ما در این مسیر با مشکلاتی مواجه شویم که این امر عجیب نیست، زیرا کار سختی بود که بتوانیم اعتماد مردم را جلب و آن‌ها را وارد این مسیر کنیم.
پول کار نمی‌سازد، بلکه کار پول می‌سازد
ایرانمنش بیان کرد: اولین صحبتی که با اعضا داریم این است که به هیچ عنوان به آن‌ها تحمیل نمی‌کنیم که ما این کار را برای شما انجام می‌دهیم، اگر به این موضوع اشاره می‌شد قطعا آن‌ها دیگر نمی‌توانستند به ما عتماد کنند و این همکاری که امروز شاهد آن هستیم را با ما داشته باشند. نکته‌ای که همیشه تکرار می‌کردیم این بود که ما در کنارشان خواهیم بود و آن‌ها را راهنمایی خواهیم کرد. از دید ما پول کار نمی‌سازد، بلکه کار پول می‌سازد.
معین شهرستان بجستان و بخش کاخک شهرستان گناباد خاطرنشان کرد: این کار، با کمک استاندار و الگوی مثلث اقتصادی ایشان و همچنین با کمک ائمه جماعات، فرماندار، بخش‌های نظامی، انتظامی و ... به نوعی قوت قلبی برای اعضا بود که آن‌ها بهتر بتوانند به ما اعتماد کرده و در نهایت در این مسیر ورود پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در کانون همیاری اجتماعی تنها در یک شهرستان 200 کانون شکل گرفته که به طور میانگین حدود 100 نفر عضو این کانون هستند و توانمندی‌هایشان نیز متغیر و متفاوت است، عنوان کرد: به نظر من در این مدل عجله و نشان دادن یک آینده بسیار خوب و عالی و سراب بسیار اشتباه است. اعتمادسازی واقعا سخت است و اگر این اعتمادسازی از بین برود، ایجاد مجدد آن سخت خواهد بود.
مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه رسالت خراسان رضوی در خصوص تاثیر حضور استاندار بر پیشبرد مسیر معین‌های اقتصاد مقاومتی در آینده، گفت: اگر من معین به درستی پا جلو گذاشته باشم، اگر فردا استاندار باشد یا نباشد، من راه خودم را می‌روم و حس می‌کنم الان که مدتی از این موضوع گذشته، رویه به گونه‌ای پیش رفته که می‌تواند مسیر را ادامه دهد، البته نظارت و حمایت لازم است.
معین اقتصادی مدیریت منابع دولتی را به مدیریت منابع مردمی تبدیل می‌کند

پیام خراسان


در ادامه این نشست میثم کرمانی، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی و معین شهرستان بینالود، اظهار کرد: سازمان همیاری شهرداری، یک سازمان عمومی غیر دولتی است که با سرمایه شهرداری‌های استان ایجاد شده، نزدیک به 80 شهرداری در استان در این سازمان سهام‌دار هستند و وظیفه این سازمان استفاده از توان تجمیعی برای شهرداری به منظور به کمک به اقتصاد آن‌ها است.
وی افزود: همانگونه که از اسم این سازمان مشخص است، شهرداری‌ها را در حوزه‌های اقتصادی همیاری می‌کند. در سال‌های گذشته این سازمان به عنوان یک سازمان اقتصادی مطرح بوده و صرفا فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌داده، اما با ورود آقای رزم‌حسینی خدمات اجتماعی و فرهنگی نیز در کنار بخش اقتصادی قرار گرفت.
کرمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو شهرستان کاشمر و طرقبه شاندیز بدین صورت مدیریت می‌شود که کار خوبی است، زیرا هم باعث می‌شود همکاری ما با مردم بیشتر باشد و هم اینکه افراد، بیشتر با این سازمان آشنا می‌شوند و خروجی آن نیز به نفع جامعه و کشور خواهد بود.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی عنوان کرد: اگر یک فرد علاقه‌مند به ایجاد یک شغل جدید باشد و بخواهد کارآفرینی انجام دهد، در ابتدا شرکتی را با چند نفر ایجاد می‌کند و پس از آن با شرکای خود کارآفرینی انجام می‌دهند. قدم دوم این است که باید به دنبال تامین منابع باشند، عموما هم بخش عمده آن از دولت تامین می‌شود و قدم سوم هم ساختارسازی و تولید و فروش محصولات است. این سه قدم وظیفه معین‌های اقتصادی بوده که افراد را راهنمایی می‌کند، یعنی اگر فردی بخواهد چنین کاری انجام دهد ما او را راهنمایی خواهیم کرد که از طریق ایجاد این صندوق‌ها می‌تواند منابع لازم را تامین کند.
معین شهرستان بینالود ادامه داد: ما باید این باور را در آن‌ها ایجاد کنیم که آن‌ها می‌توانند برای منابع مورد نیاز خود، از داشته‌هایشان استفاده کنند و در ادامه راه نیز در خصوص اینکه چگونه سرمایه‌گذاری کنند و محصول خود را به فروش برسانند، آنها را راهنمایی خواهیم کرد.
وی بیان کرد: معین اقتصادی با دانش و اطلاعاتی که کسب کرده، این وظیفه اجتماعی را دارد تا این اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار افرادی که وارد این حوزه شده‌اند، قرار دهد، افراد را در راستای فروش و تولید محصول خود کمک و راهنمایی کند و راه این کار را به آن‌ها نشان دهد که عملا هم با این اتفاق، مدیریت منابع دولتی به مدیریت منابع مردمی تبدیل می‌شود که خوشبختانه کار بسیار ارزشمندی است.
توسعه دستوری نیست
کرمانی با اشاره به اینکه ما در شهرستان بینالود با استفاده از همین مسیر، تاکنون 28 صندوق در حوزه‌های مشاغلی که به توسعه کشور کمک می‌کند، ایجاد کرده‌ایم، تصریح کرد: در خصوص مقوله توسعه باید این امر را در نظر داشت که همواره توسعه دستوری نیست و نمی‌تواند دستوری باشد و درصد مشخصی را برای رشد اقتصادی یک سال اعلام کند.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی اضافه کرد: توسعه را می‌توان اینگونه تعریف کرد که توسعه از کوچکترین مولفه‌های اقتصادی و بزرگترین مولفه‌های اجتماعی جامعه شکل می‌گیرد که در این حوزه، صندوق‌هایی ایجاد شده که اگر فردی در حوزه فرش‌بافی و یا تولید صنایع دستی مشغول بوده و با مشکلاتی مواجه است، در هر یک از این سه گام به این صندوق‌هایی که ایجاد کرده‌ایم، مراجعه ‌کند و ما به عنوان معین آن‌ها را راهنمایی خواهیم کرد.
معین شهرستان بینالود خاطرنشان کرد: در این میان حضور ائمه جماعات که به عنوان راهبران معنوی مردم هستند و فرمانداران را نباید نادیده گرفت، زیرا اگر حضور این افراد نبود امروز شاهد ایجاد این 20 صندوق هم نبودیم و مردم به ما اعتماد نمی‌کردند. اگر حوزه دادگستری نیز پای کار نمی‌آمد، شاید ما هم در این حوزه ها نمی‌توانستیم به این شکل پیش برویم و شاهد این اتفاقات نبودیم.
وی گفت: اگر بخواهم این کار را با یک حوزه اقتصادی دولتی و بنگاه‌های دولتی با منافع اقتصادی مقایسه کنم باید بگویم که به ازای هر شغل نزدیک به 250 تا 500 میلیون تومان باید هزینه کرد، اگر ما می‌خواستیم هزار شغل در شهرستان طرقبه شاندیز ایجاد و احیا کرده و از آنها حمایت کنیم، باید 250 تا 500 میلیون تومان هزینه می‌کردیم.
کرمانی افزود: با این مکانیزم و روش جدیدی که در این حوزه ایجاد شده، این اتفاقات می‌تواند با سرمایه‌های مردم رخ دهد و بسیار پایدارتر از حوزه دستوری است. در حال حاضر مشاغلی همچون چرم‌دوزی، صنایع دستی، تولید صیفی‌جات، تولید عروسک و تولید تخم ماکیان در شهرستان طرقبه شاندیز از جمله مشاغلی هستند که از طریق صندوق‌های معین‌های اقتصادی ایجاد شده و تاکنون هم به گونه‌ای عمل کرده‌اند که بحث صادرات را هم در کار خود دارند که این کارها می‌تواند به نوعی به اقتصاد کشور ما نیز کمک شایانی کند.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی ادامه داد: علیرغم این موضوعات ما برای حلقه آخر این زنجیر که بحث بازاریابی محصولات تولیدکنندگان و شناخت مشتری است، نیز فکر کردیم. در واقع همه تولید می‌کنند برای اینکه محصول خود را به فروش برسانند و به منابع مالی دست یابند، عموما در این حوزه نه تنها در استان خراسان رضوی، بلکه در اغلب استان‌ها با ضعف‌هایی مواجه هستیم که در این راستا سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه معین کالا ایجاد کرده‌ایم که به زودی از این سامانه رونمایی خواهد شد و افراد می‌توانند با ورود به این سامانه تولیدات خود را عرضه کنند و به نوعی وارد کار بازاریابی شوند.
معین شهرستان بینالود اضافه کرد: از بین 28 صندوقی که داریم هر یک برای یک شغل است، یکی از این صندوق‌ها، صندوق کنگ کهن بوده که در این صندوق 5 نفر مشغول به کار هستند و 80 نفر عضو دارد. در صندوق کنگ کهن عده‌ای را مدیریت می‌کنیم تا این افراد پسماندهایی که گردشگران با ورود به مناطق گردشگری از خود به جای می‌گذارند را جمع‎آوری و از آن‌ها به صورت بهینه استفاده کنند، ضمن اینکه در این صندوق کار گردشگری نیز انجام می‌دهند. بیشتر افراد در طرقبه-شاندیز بین 18 تا 39 سال و بیش از 70 درصد خانم‌ها هستند.
وی بیان کرد: این مثلث در کنار خود، نام فرهنگی را هم دارد، تا یک فرهنگ خواستن را جا بیندازد. این فرهنگ در برخی از جوامع ما وجود ندارد و در حوزه این اقدامات اقتصادی به مرور زمان خود را نشان می‌دهد. همین که از این 28 صندوق 50 درصد هم پا بگیرد، مناسب است.
کرمانی خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگی این کار بسیار مهم است، بنابراین ما آموزش را ذیل حوزه فرهنگی قرار می‌دهیم و مقوله آموزش را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم، به گونه‌ای که موسسه آموزشی داریم. به طور مثال شاید بعضی از افرادی که عضو این صندوق‌ها هستند، دانش حسابداری نداشته باشند و یا الفبای بازاریابی را ندانند که این موسسه کلاس‌هایی را در حوزه‌های مختلف برای این دسته از افراد برگزار می‌کند.
اگر ما مثلث اقتصادی-فرهنگی را صرفا اقتصادی بدانیم، محکوم به شکست می‌شویم
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی گفت: اگر ما این مثلث را صرفا اقتصادی بدانیم، ممکن است محکوم به شکست شویم و به همین دلیل است که حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در کنار یکدیگر قرار دادیم. این‌ها اقداماتی بودند که در راستای توانمندسازی متناسب با نیاز افرادی که در آن منطقه هستند، انجام شده است.
معین شهرستان بینالود تصریح کرد: صندوق‌های ما در حواشی شهر کاشمر قرار گرفته، بنابراین اکثر افراد، بی‌سرپرست و یا بدسرپرست هستند، اما با این حال مشاغلی را ایجاد کرده‌اند که تولیداتشان در حال صادرات است، البته با شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه شدند که مجددا این روزها تا حدودی اوضاع خوبی دارند.
وی خاطرنشان کرد: در واقع این افراد باید بدانند و به این درک برسند که خودباوری و توانمندسازی را در خود نهادینه کنند. این در حالی است که برخی از این افراد هنوز به این خودباوری نرسیده‌اند و از این رو این امر نیاز به هدایتگری دارد و ما این هدایتگری را تا حدی که در توان‌مان بوده انجام داده‌ایم و در خدمت آن‌ها بوده‌ایم و هستیم.
کرمانی با بیان اینکه این مسیر به ما نشان داد که ما نیز باید اقداماتی انجام دهیم، عنوان کرد: ما به عنوان معین اقتصادی باید بدانیم که چگونه افراد را در این مسیر قرار دهیم. ما طبق وظیفه اجتماعی که داریم توانستیم به این حوزه ورود پیدا کرده و با مردم صحبت کنیم، اما چیزی که وجود دارد این است که متاسفانه در گذشته در موضوعات مختلف سوابق بدی برای برخی از افراد وجود داشته که سهامداران نمی‌توانستند به ما اعتماد کنند، به همین دلیل در مقابل چنین کاری مقاومت می‌کردند که البته این مقاومت‌ها بدیهی است.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی اضافه کرد: در واقع این وظیفه اجتماعی ما است، نه وظیفه ابلاغی و به این باور رسیده‌ایم که این کار را انجام دهیم و اگر من به عنوان یک معین اقتصادی کاری کنم که افراد در حیطه کاری و استعدادی خود توانمندتر شوند، ساخت و ساز بهتری در این شهر شکل خواهد گرفت و شهرداری نیز منابع مادی بیشتری را در اختیار افراد قرار خواهد داد، شهرهای کوچک نیز از رشد بیشتری برخوردار خواهند شد.
معین شهرستان بینالود با اشاره به سرمایه‌ها و کمک‌های مردمی که در این راستا جمع شده است، تصریح کرد: بخشی از این سرمایه‌ها، سرمایه‌های مستقیم و بخشی نیز غیر مستقیم است و مبلغ آن‌ها نیز از 50 میلیون تومان شروع می‌شود که این مبلغ برای صندوق‌های کوچک و بزرگ بالغ بر یک میلیارد تومان است.
وی در خصوص تاثیر حضور استاندار بر پیشبرد مسیر معین‌های اقتصاد مقاومتی در آینده، گفت: اگر ایشان برود، قطعا این فرایند دچار مشکل می‌شود، دلیلش این است که ما در کشور قائل به برنامه‌های بلندمدت نیستیم. این ایده در کرمان پیش از این بنیان گذاشته شده و اتفاقات خوبی شکل گرفته، در استان خراسان رضوی این مدل دارد به بلوغ خودش می‌رسد، اگر در استان‎‌های دیگر بسط پیدا کند، نسبت به خراسان رضوی بهتر خواهد بود. مقام معظم رهبری نیز به این موضوع توجه کردند و این نوید می‌دهد که فرایند بلندمدت اتفاق بیفتد.
معین‌های اقتصادی باید اولویت‌های کشور و استان را در برنامه‌های راهبردی خود در نظر بگیرند

پیام خراسان


ناصر بهزاد، معاون بازرگانی سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست، اظهار کرد: همه اتفاقاتی که در تامین منابع مادی و در تجیمع فرآیندها رخ می‌دهد و همچنین اقداماتی که در راستای فعالیت معین‌ها انجام می‌شود، بخش‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم مسیر را برای استفاده از پتانسیل‌هایی که در این راستا وجود دارد، تسهیل کنیم.
وی بیان کرد: اجرای موفق و ورود معین جدید در این زمینه نیازمند این است که ساختارها در همه اضلاع این مثلث اقتصادی به درستی شکل گیرد و اگر ما تنها یک ضلع اقتصادی این مثلث را تقویت کنیم و بُعد فرهنگی و اجتماعی متناسب با آن شکل نگیرد، قطعا با مشکل مواجه خواهیم بود و همه این امور باید در جهت مسیری که برای تحقق اهداف معین‌های اقتصادی است، طی شود.
بهزاد افزود: نکته دیگری که وجود دارد و نباید از آن غافل شد، این است که طرح مثلث توسعه اقتصادی که از طرف استاندار شکل گرفته معمولا زیر نظر اقتصاد مقاومتی است و ما در مقابل باید سیاست‌گذاری‌های اقتصاد مقاومتی را در حوزه رشد اقتصادی در نظر داشته باشیم و آن‌ها را دنبال کنیم که در نهایت منجر به رشد در فضای مدرن شوند.
معاون بازرگانی سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی ادامه داد: در واقع اگر ما بخواهیم عدالت اقتصادی را ایجاد کنیم، حتما معین‌های اقتصادی باید جهت‌گیری داشته باشند و بتوانند ثبات را در مسیری که توسعه در بخش‌های خودشان ایجاد کرده، به وجود آورند. از این رو به دنبال این هستیم که بتوانیم به نوعی ظرفیت‌سازی، کیفی‌سازی و در نهایت بازارسازی کنیم.
وی اضافه کرد: این امر مهم است که معین‌های اقتصادی، اولویت‌های کشور و استان را در برنامه‌های راهبردی خود در نظر بگیرند، ما در طرح‌های راهبردی که ذیل اقتصاد مقاومتی تعریف کرده‌ایم و یا راهبری می‌کنیم، جهت آنها را در بخش‌هایی تعریف می‌کنیم که اولویت ثروت‎زایی یا به نوعی اولویت ارزش افزوده در کشور دارند.
بهزاد خاطرنشان کرد: در واقع هنگامی معین‌های اقتصادی ما موفق خواهند بود که همه در مسیر اضلاع مثلث به صورت موازی حرکت کنند و در کنار این موضوع نیز حتما ظرفیت‌های درونی و ظرفیت‌سازی‌های داخلی مردم و حمایت‌های جبرانی و توسعه‌ای از سوی دولت و سیاستگذاران انجام شود، زیرا این موضوع به پایداری مسیر کمک می‌کند.
معاون بازرگانی سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی گفت: آنچه که ما در سازمان همیاری شهرداری‌ها دنبال می‌کنیم، استفاده از ظرفیت‌های شهرداری برای این نهاد پایدار است و عموما به سمتی می‌رویم که ظرفیت‌های شهرداری‌ها را به لحاظ کسب و کار، تولید، تامین فروش، تجهیزات و خدمات مشاهده کنیم که در این صورت می‌توانیم موفق عمل نماییم، زیرا موضوع اقتصاد مقاومتی را می‌توان به نوعی از این طریق دنبال کرد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر می‌توانیم در طرح کشت قراردادی در حوزه کشاورزی، فرآورده‌های غذایی در حوزه گیاهان دارویی و همچنین تکمیل زنجیره پوشاک که صنایع سودزایی بوده و بسیاری از شهرستان‌های استان از این ظرفیت برخوردار هستند، اقدامات خوبی انجام دهیم، البته با وجود اینکه خارج از حیطه معین‌های اقتصادی است، اما اگر این کار عملیاتی شود می‌تواند در راستای توسعه شهرها کمک‌کننده باشد. ما در این بخش با در نظر داشتن ظرفیت‌های شهرداری استان در حال فعالیت هستیم و آن‌ را دنبال کرده و تقریبا مراحل پایانی آن را نیز طی می‌کنیم.
صندوق‌های غیر فعال در روستاها را احیا کردیم

پیام خراسان


در ادامه مصطفی رئیسی، مسئول معین‌های اقتصادی سازمان همیاری شهرداری‎های خراسان رضوی، اظهار کرد: معمولا در سال‌های گذشته در روستاها، صندوق‌هایی تشکیل شده اما به مرور زمان با مشکلاتی مواجه شده‌اند، از این رو برخی از این صندوق‌ها را ظرفیت‌سنجی و آن دسته از ظرفیت‌ صندوق‌هایی که غیرفعال بوده را احیا کردیم.
وی بیان کرد: این اعتمادسازی از طرف ما برای آن دسته از افرادی که با شکست‌هایی مواجه شده بودند کار سختی بود، بر همین اساس با برگزاری جلساتی سعی کردیم تا آن‌ها را متقاعد کنیم که بتوانند مجددا وارد صندوق‌ها شوند و فعالیت خود را آغاز کنند که در این راستا بسیج، ائمه جماعات، دادگستری، دهیاری و فرمانداری کمک‌های زیادی به ما کردند تا اعتماد از سوی مردم ایجاد شود و به دلیل اینکه این گروه‌ها معین‌های اقتصادی را تایید کردند به نوعی قوت قلبی شد تا مردم بتوانند مجددا این اعتماد را به دست بیاورند.
معین‌های اقتصادی جوامع محلی را توانمند می‌کنند

پیام خراسان


در بخش دیگری از نشست حسن گوهرپور، سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: فعالیت‌های معین‌های اقتصادی که در استان حضور یافته و در حال فعالیت هستند، در قالب انجام مسئولیت‌های اجتماعی است و اساسا وظیفه سازمانی و یا ساختاری برای آن‌ها وجود ندارد.
وی با اشاره به فعالیت‌های معین‌های اقتصادی در استان خراسان رضوی، تصریح کرد: معین‌های اقتصادی بابت فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، هزینه‌ای را بر دولت تحمیل نمی‌کنند. به بیان دیگر، معین‌های اقتصادی برای توانمندکردن جوامع محلی و کارآفرینی در این جوامع بر اساس مسئولیت‌های اجتماعی کارهایی را صورت می‌دهند.
سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: فعالیت معین‌ها در راستای آموزش و کارآفرینی افرادی است که در آن محیط زندگی می‌کنند، زیرا معین‌های اقتصادی تلاش دارند جهان‌زیستِ جغرافیاییِ محلی را به نوعی توانمند کنند.
گوهرپور با اشاره به جریان‌های کلی و مرسوم در توسعه، عنوان کرد: ما همواره در توسعه دو کنش داریم، یکی از این کنش‌ها توسعه انسانی و دیگری توسعه اقتصادی در کلان موضوع است.
وی ادامه داد: ما به لحاظ اجتماعی و جامعه‌شناختی با مشکل مرکز – پیرامون مواجه هستیم، به این معنا که به طور مثال در کشور اغلب تصمیمات مهم در پایتخت گرفته می‌شود، این تصمیمات غیر از مسائل سیاسی و اقتصادی به موضوعات اجتماعی نیز تعمیم یافته است.
سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: این جریان فراگیر که با فرایند مدرنیته در ایران شدت و سرعت بیشتری گرفته، در بخش‌های اجتماعی بیشتر انسان‌ها را به سمت زندگی شهری و مصرف‌گرایی سوق می‌دهد، حال آنکه جوامع محلی، مولد یعنی تولیدکننده هستند و در واقع نقش‌ آنها در توسعه کشور مولد بودن است.
گوهرپور با اشاره به اینکه زندگی شهری در افکار عمومی به گونه‌ای تبلیغ می‌شود که همه علاقمند به حضور در شهرها شوند، خاطرنشان کرد: در این رویکرد، شهرنشینی به عنوان یک پارادایم و الگوواره تبلیغ می‌شود. مصادیق زندگی شهری، از مبلمان و فضاهای شهری تا مراکز خرید، خیابان‌ها، امکانات تفریحی و ... نیز در این پارادایم به تکرار، تبیین و عرضه می‌شود. رسانه‌ها هم تقریبا در همین قالب حرکت می‌کنند، البته این کار نکوهش‌شده نیست، اما اگر به تناسب جوامع محلی یا همان پیرامون، جذابیت‌هایی برای ماندگاری در محیط روستا نداشته باشند، آن زمان با مشکل مهاجرت و خالی از سکنه شدن پیرامون روستاها مواجه خواهیم شد که این بر هم زدن نظم در توسعه متوازن جوامع به حساب می‌آید و مشکل‌ساز خواهد بود.
وی با اشاره به کار مهم مدل مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی و اینکه این مدل از سویی برای ارزش‌آفرینی به زندگی در جوامع محلی برنامه‌ریزی شده است، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این مدل این است که به سراغ جوامع محلی رفته و آن‌ها را به این سمت سوق دهد که می‌توانند در همان روستای خود از منابعی که دارند استفاده کنند و با آموزش توسط معین اقتصادی کسب درآمد پایدار هم داشته باشند. حال بعد از ایجاد درآمد و شکل گرفتن فضای اعتماد بین معین اقتصادی و مردم، می‌توان مصادیق دیگر توسعه‌یافتگی اجتماعی و فرهنگی را هم با در نظر گرفتن اقلیم روستا و ... برنامه‌ریزی کرد.
سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین کارهای معین‌های اقتصادی غیر از توانمندسازی جوامع محلی، این است که مهاجرت را کاهش داده یا حتی مهاجرت معکوس ایجاد کنند. این کاهش حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ و بارورکردن و توسعه خرده‌فرهنگ‌ها است، در واقع معین‌های اقتصادی در برابر یک جریان غالب که تنها زندگی شهری را ترویج و تبلیغ می‌کند، به جوامع روستایی توجه ویژه می‌کنند.
گوهرپور عنوان کرد: امروز شاهدیم برای ترویج این نگاه همچنین کارآفرینی، تسهیلگری و اعتمادسازی در جوامع محلی و کارآفرینی، 229 معین اقتصادی تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/249079/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد

پاکسازی محیط شهری طبس از زباله با عنوان کمپین بی زباله

رنجش شهروندان دوگنبدان از تاخیر در راه اندازی خط تاکسی در محله باغ فردوس + تصویر

زیرساخت‌های خدمات بین راهی دیگ رستم متحول می شود

آغاز کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی

مسئولان خراسان‌ شمالی یک ساعت معلم می‌شوند

هشدار وقوع شورش در آمریکا درصورت بازداشت ترامپ

رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

3×3 ریتریت؛ مکانی عالی برای دور شدن از زندگی پر هیاهوی شهری(+عکس)

تحقق 100 درصدی واکسیناسیون علیه بیماری لمپی اسکین در شهرستان درگز

افتتاح نمایندگی مجمع خیرین مدرسه ساز در چناران

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

سرانه فضای آموزشی مشهد مقدس یک متر افزایش یافت

کیفیت هوای مشهد در اولین روز اردیبهشت، ناسالم است