پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون اداری و مالی دانشگاه:

دانشگاه فردوسی برنامه‌ای برای حذف حصارهای فیزیکی ندارد علمي

دانشگاه فردوسی برنامه‌ای برای حذف حصارهای فیزیکی ندارد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر دانشگاه برنامه‌ای برای حذف حصارهای فیزیکی ندارد و این یک پروسه 10 ساله است که باید راهبردهای اجتماعی آن پیاده‌سازی شود. دانشگاه هر تصمیمی بخواهد داشته باشد، کاملا در آن استقلال دارد.

دکتر حسین انصاری ظهر امروز، 22 تیر ماه، در نشست خبری مدیران دانشگاه فردوسی و کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد که در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، در خصوص طرح پیشنهاد حذف حصارهای فیزیکی دانشگاه اظهار کرد: نظام ساختار شهرسازی در ایران به صورتی نیست که مشاوران با ذی‌نفعان وارد مذاکره شوند و براساس آن گفتمان، تصمیم‌گیری کنند.
وی با بیان اینکه در خصوص حذف حصارهای فیزیکی در فضای مجازی به این موضوع اشاره شده که دانشگاه چه نقشی در این تصمیم داشته، افزود: با توجه به اینکه شهرداری و شورا با مشاوران به جمع‌بندی در این خصوص رسیده‌اند، اگر بخواهیم از نگاه دانشگاه فردوسی مشهد به این تصمیم نگاه کنیم، قطعا دانشگاه فردوسی با توجه به حوزه‌های تخصصی که در آن فعالیت دارد، ابتدا در مورد هرکدام از فرایندهایی که خارج از حوزه مدیریت دانشگاه در مورد آن تصمیم‌سازی می‌شود بحث و بررسی کرده و براساس نظام مدیریتی منافع دانشگاه که هیات امنایی است، تصمیم‌گیری می‌کند.
معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: دانشگاه‌های دیگر کشورها نیز همین تغییر را در طول سال‌ها داشته‌اند و از دانشگاه نسل اول به چهارم رسیده‌اند. طی گذر زمان تغییرات در فضای کالبدی دانشگاه‌ها ایجاد شده است. بیشتر دانشگاه‌های بزرگ امروز ایران از سمت دانشگاه‌های تعریف شده براساس اسناد بالادستی به عنوان دانشگاه‌های جامعه‌محور و کارآفرین معرفی شدهاند و شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و ساختارهایی برای کارآفرینی در دانشگاه‌ها ایجاد شده است.
انصاری با اشاره به اینکه دانشگاه هم سعی کرده خود را با تغییرات متناسب و بر اساس راهبردهای وزارت علوم تغییراتی در ساختار و کالبد خودش ایجاد کند، عنوان کرد: هر پیشنهادی در حوزه‌های اجرایی مربوط به دانشگاه بر اساس راهبرد مشخصی مد نظر قرار می‌گیرد که در سند راهبردی دوم، از سال 1400 تا 1410 تدوین می‌شود. تصمیم‌گیری در مورد آنچه در این سند تدوین می‌شود براساس نظام مدیریت دانشگاه است.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنچه که در مورد حذف حصارهای فیزیکی دانشگاه در فضای مجازی مطرح می‌شود، برآمده از اطلاعات ناقص است. رویکرد تفاهم‌نامه‌ای که دانشگاه با شهرداری مشهد منعقد کرده این است که بتوان دستاوردهای دانشگاه را به جامعه ارائه کرد. در این تفاهم‌نامه گذر دانشگاه و جامعه مطرح شده و مشاور براساس سیاست‌های دانشگاه مطالعاتی را آغاز کرد که در آن مطالعات موضوع حذف حصارهای دانشگاه مطرح نشد. در این طرح آمده که دانشگاه باید بتواند دستاورهایش را ارائه کند و عموم مردم از آن بازدید داشته باشند و در بازه زمانی مشخصی این گذر دانشگاه و جامعه در 2 حصار قرار گیرد. با این کار این تفکیک ایجاد می‌شود و قرار است توسط مشاور چنین موضوعی طراحی و پیاده‌سازی شود.
معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: برای اینکه سیاستی را شتاب‌زده انتخاب نکنیم و تبعاتی برای جامعه نداشته باشد، در این طرح آمده اراضی دانشگاه طبق تفاهم در اختیار خود دانشگاه خواهد بود.
انصاری در خصوص امکان ایجاد ترافیک پس از حذف حصارهای فیزیکی دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد در رتبه‌بندی دانشگاه‌های سبز کشور بالاترین امتیاز را داشته است. یکی از اهداف دانشگاه سبز کاهش رفت‌وآمد و ترددهاست. البته باید توجه داشت اگر در حصارهای دانشگاه و در بعضی نقاط تغییراتی ایجاد شود، به هیچ‌وجه این موضوع به معنای افزایش تردد در داخل دانشگاه نیست. شاید برای حمل‌ونقل عمومی، براساس سیاست‌هایی که در دانشگاه در مورد آن به جمع‌بندی خواهیم رسید، از زیرساخت‌های الیت استفاده کنیم. هر تغییر و تصمیمی که بخواهد اتخاذ شود، مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌‎گیرد و اگر دانشگاه اجرای آن را صلاح نداند و شرایط مراودات کاری فراهم نباشد، عملی نخواهد شد.
وی عنوان کرد: دانشگاه فردوسی در دوره جدید مستقل عمل می‌کند. پیش از این دانشگاه هزینه 110 هکتار از اراضی مشترک خود با آستان قدس را که مالکیت آن از لحاظ قانونی در اختیار دانشگاه نبود را برای آزادی در اتخاذ تصمیمات مستقل پرداخت کرده است. هزینه این کار بالغ بر 1100 میلیارد تومان بوده و در بودجه دولتی هم این موضوع دیده شده است. در بهمن ماه سال 97، 704 میلیارد تومان از این مبلغ به آستان قدس پرداخت شد و مابقی آن را دولت پذیرفته است. 
انصاری تاکید کرد: دانشگاه در رابطه با شهرداری مشهد اقدامات ویژه‌ای را انجام داده است. براساس تفاهم‌نامه بین دانشگاه و شهرداری مشهد در 2 سند در سال‌های 97 و 98، به ترتیب 943 و 126 میلیارد تومان بابت عوارض و پروانه‌های مربوط به دانشگاه پرداخت شد. همچنین دولت برای دانشگاه فردوسی بیش از 2000 میلیارد تومان دولت اوراق تسویه پرداخت کرد. به همبن دلیل امروز دانشگاه هر تصمیمی که بخواهد داشته باشد، در آن کاملا استقلال دارد.
معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: طی 2 سال گذشته سرمایه دانشگاه فردوسی 2 برابر شده که معادل بودجه 20 سال دانشگاه فردوسی است. دانشجویان باید توجه کنند که در دوره جدید این اتفاقات افتاده است. این اتفاقات مثبت بوده و نتایج آن در طول سند دوم دانشگاه و در طرح تفصیلی آن با هم گره خواهند خورد تا آینده روشن و درخشانی را برای دانشگاه مشاهده کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/249247/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد

امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

پاکسازی بیش از 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی

سیل خراسان جنوبی/ خسارت به جاده ها/ فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب