پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی خواستار فعالیت بازارچه باجگیران شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی از شورای ساماندهی مبادلات مرزی این استان خواست تا علاوه بر بازگشایی بازارچه باجگیران واقع در شهرستان مرزی درگز در شمال خراسان رضوی، وصول مطالبات غرفه‌داران را از تاجران ترکمنستانی نیز پیگیری کند.

هادی حقیقی دوشنبه شب در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی گفت: مدتی است که بازارچه باجگیران در مرز ترکمنستان تعطیل بوده و طلب غرفه‌داران این بازارچه از اتباع ترکمنستان به 40 میلیارد ریال رسیده است.
وی ادامه داد: به منظور فراهم کردن زمینه انجام واردات اقلام توسط مرزنشینان، دو مصوبه از دولت در اختیار داریم که کماکان پیگیر استفاده از آنها برای تحقق این مهم هستیم. در صورتی که گمرک اعلام کند، واردات از بازارچه دوغارون نیز قابل انجام است و تحقق واردات کالا توسط مرزنشینان آسان خواهد شد.
مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی گفت: هم‌اینک در بازارچه دوغارون تعدد تقاضا برای دریافت غرفه وجود دارد و این مهم زمینه صادرات از این بازارچه را فراهم کرده اما چند سال پیش میزان تقاضا برای داشتن غرفه در بازارچه و انجام صادرات بسیار کم بود.
وی افزود: در این راستا دستورالعملی برای واگذاری غرفه به مرزنشینان در بازارچه دوغارون تدوین شده است.
روزانه 700 کامیون در مرز دوغارون
فرماندار تایباد نیز در در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی گفت: در راستای تحقق شعار امسال مبنی بر "جهش تولید" دو کمیته شهرستانی با هدف تسهیل و روان‌سازی واردات و صادرات در مرز دوغارون تشکیل شد.
محسن سیاح افزود: با وجود شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، روزانه 700 تا 800 دستگاه کامیون در مرز دوغارون رفت و آمد دارند و ظرف سه ماه نخست امسال میزان واردات از این مرز نسبت به مدت مشابه پارسال 30 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تعاونی مرزنشینان ظرفیتهای بالقوه‌ای دارد که می‌توان از آن برای انجام واردات و صادرات کالا در مرز بهره گرفت.
فرماندار تایباد گفت: خراسان رضوی از دو گذرگاه مرزی و ارتباط با کشورهای افغانستان و ترکمنستان برخوردار است و باید نیاز خود به اقلام وارداتی و همچنین صادرات کالا به آسیای میانه را از طریق همین مرزها تامین نماید. 
وی افزود: باید کارگروهی متشکل از متولیان دستگاههای اجرایی در خراسان رضوی تشکیل شود تا تاثیر لازم را برای بهره‌گیری بیشتر از ظرفیتهای مرز داشته باشد. 
سیاح ادامه داد: هم‌اینک در حوزه تولید گوشت شترمرغ ظرفیت صادراتی قابل توجهی در تایباد وجود دارد که باید این ظرفیت فعال شود.
وی در مورد 24 ساعته شدن مرز دوغارون هم گفت: به دلیل ناامنی در مسیر هرات – اسلام‌قلعه در خاک افغانستان صادرات کالا به صورت شبانه‌روزی میسر نمی‌شود اما واردات کالا را در این مدت می‌توان انجام داد. 
فرماندار تایباد همچنین به توسعه خدمات در مرز دوغارون اشاره و بیان کرد: اجرای چند پروژه زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، هوشمندسازی رفت و آمدهای مرزی دوغارون در محل ایست و بازرسی 17 شهریور و نیز ایجاد یک شهرک خدماتی رفاهی در محل همین ایست و بازرسی با محوریت تعاونی توسعه عمران شهرستان تایباد در حال پیگیری و انجام است. 
عدم تخصیص ارز دولتی و کاهش واردات تعاونی مرزنشینان
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی نیز در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی گفت: به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی، این اتحادیه امسال نتوانست سهمیه خود را برای واردات کالا جذب کند. 
یاسر فیضی افزود: برنج پاکستانی از مرز میرجاوه و برنج هندی از بندر هرمزگان وارد کشور می‌شود. در صورت تخصیص ارز حتی ارز اشخاص به تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی می‌توان برنج مورد نیاز خراسان رضوی را از مرز دوغارون وارد کرد.
وی ادامه داد: ظرف سالهای پیش وضعیت صادرات شرکتهای تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی بسیار مطلوب بود بطوری که سال 1395 تعاونیها 140 میلیون دلار صادرات داشتند و همواره میزان صادرات آنها سه برابر واردات بود. 
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی گفت: به دلیل شرایط بعد اقتصادی و تحریم‌ها میزان صادرات تعاونی مرزنشینان این استان کاهش یافت و پارسال به 14 میلیون دلار رسید. با این حال در صورتی که ارز لازم به شرکتهای تعاونی اختصاص یابد میزان صادرات و واردات کالا توسط این شرکتها افزایش خواهد یافت. 
وی افزود: محموله وارداتی این اتحادیه سه ماه است که در گمرک ایران مانده و اجازه ترخیص به آن داده نمی‌شود، از شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی خواستار پیگیری این موضوع در سطح ملی هستیم. 
خراسان رضوی پنج گمرک شامل لطف‌آباد و باجگیران در شهرستانهای درگز و در سرخس با کشور ترکمنستان، دوغارون شهرستان تایباد در مرز افغانستان و نیز مشهد و همچنین دو بازارچه مرزی دوغارون شهرستان تایباد در مرز افغانستان دارد.
میزان ترانزیت ورودی و خروجی کالا از این استان سالانه حدود دو میلیون تن است. در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، دو گمرک سرخس و لطف‌آباد در خراسان رضوی پس از بندر امام خمینی (ره) و بندرعباس قرار دارند. حدود یک چهارم ترانزیت ورودی و خروجی کالا از دو گمرک لطف‌آباد و سرخس توسط کامیونهای ترکیه‌ای ورودی از مرز بازرگان انجام می‌شود. 
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی 531 کیلومتر و 600 متر دارای مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان و از شرق به طول حدود 302 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد.
هشت شهرستان شامل "قوچان، درگز، کلات، سرخس، صالح‌آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف" با مجموع جمعیت 866 هزار نفر از مجموع 29 شهرستان استان خراسان رضوی واقع در نوار شرقی این استان با کشورهای جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی افغانستان هم مرز هستند.
مرز مشترک شهرستانهای "قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد" با کشور جمهوری ترکمنستان و شهرستانهای " تربت‌جام، تایباد و خواف" با جمهوری اسلامی افغانستان است. 
برچسب‌ها
لطف آباد مرز دوغارون مشهد مرزنشینان تعاونی واردات باجگیران تجارت صادرات غیر نفتی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/249532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل در ازمیغان

دستگیری سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

اجرای بیش از 40 عنوان برنامه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در بردسکن

توقیف 48 خودرو در نیشابور

متهم به 46 فقره سرقت کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد

احداث درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن در ردیف پروژه‌های کدد دار کشور قرار گرفت

توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور

برقراری پرواز و افزایش ظرفیت صندلی با نرخ مصوب

رکابزن بجنوردی از تهران تا هند را می‌پیماید

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم

سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند

افزایش 50 درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید

طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟

شهرداری به دنبال ارائه کیفیت خدمات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم

مشارکت بیش از 4 هزار میلیارد ریالی وزارت نفت در طرح‌های مسئولیت اجتماعی

نشست مدیرکل اتباع خراسان رضوی با نماینده مشهد در مجلس

بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی ادامه دارد

صحرای طبس به روایت تصویر

بیش از 3 تن مرغ غیر قابل‌مصرف در بیرجند معدوم شد

اختصاص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی

سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد دستگیر شد

ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب

رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد

هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد

جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!

مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان

از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»

واریز 7000 میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی

گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان 15 روز قبل از اعزام ادغام کنند

اعلام برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

100 هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد

کشف اسکلت مرد مشهدی وسط خانه!

«وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید

50 اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد

خودت دوست خودت باش: راز طلایی موفقیت (فیلم)