پیام خراسان

آخرين مطالب

در سالگرد سفر روحانی به خراسان شمالی؛

کلنگ‌هایی که بر زمین ماند/ اجرای مصوبات تا پایان سال مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- پس از گذشت یک سال از حضور حسن روحانی در خراسان شمالی، هنوز بالغ بر 28 پروژه آغاز نشده اما استاندار خراسان شمالی از اجرای تمام مصوبات تا انتهای سال خبر می‌دهد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روز گذشته سالروز سفر دوم حسن روحانی، رئیس جمهور کشور به خراسان شمالی بود. سفری که به گفته مسئولان استانی دستاوردهای زیادی را برای استان به ارمغان آورد؛ از افتتاح طرح‌ها گرفته تا کلنگ زدی تعدادی پروژه.
در 23 تیرماه سال گذشته 132 پروژه در قالب 30 طرح در بخش‌های زیرساختی و خدماتی از جمله راه و سدسازی، صنعتی، کشاورزی و بهداشتی، به طور متمرکز مورد بهره برداری قرار گرفت . برای این طرح‌های بیش از 800 میلیارد تومان هزینه شده بود. اما در شرایطی دولت فعلی این پروژه‌ها را دستاورد خود اعلام می‌کند که اکثر آنان پیش از روی کار آمدن حسن روحانی آغاز شده بود.
به عنوان نمونه افتتاح 2 واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان را می‌توان نام برد. درحالی دولت دوازدهم این پروژه را یکی از افتخارات خود عنوان می‌کند که آغاز آن به دولت‌های نهم و دهم باز می‌گردد. این پروژه در سال 90 تا 92 به سهام عدالت واگذار شد و در نتیجه پیمانکاران از نیروگاه خارج شدند و در بهره برداری از آن 2 سال تأخیر ایجاد شد.
کارخانه تولید شمش آلومینیوم جاجرم دیگر موردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. این پروژه نیز درحالی در سال 98 به بهره برداری رسید که کلنگ آن در سال 86 بر زمین خورد و تا ابتدای آغاز به کار دولت روحانی پیشرفت فیزیکی 50 درصدی را بر خود می‌دید.
شغل‌هایی که پنهان است
بر اساس اعلام دولت با بهره برداری از این 132 پروژه، حدود 12 هزار شغل مهیا شد. مشاغلی که مردم در زندگی خود حس نکردند. این را مسعود خدایی، فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد بجنورد به خبرنگار مهر می‌گوید. او معتقد است یا این اعداد موهومی بوده و یا واقعیت داشته اما افراد حاضر در این مشاغل پیش از افتتاح مشخص شده بودند.

پیام خراسان


وی می‌افزاید: از سال 97 فارغ التحصیل شده‌ام و پیوسته به دنبال کار می‌گردم. من این 12 هزار شغل را ندیدم و نشنیدم. امیدوارم دیگر جوانان استان از آن بهره برده باشند.
اما با حضور رئیس جمهور در خراسان شمالی توافق نامه‌هایی نیز به امضا رسید. بر این اساس 28 توافق در قالب 17 تفاهم نامه با حجم سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان به امضا رسید .
کلنگ‌هایی که بر زمین خورد و در نیامد
همزمان با سفر کاروان دولت به استان خراسان شمالی، تفاهم نامه همکاری برای اجرای زیرساخت‌های پنج ناحیه صنعتی در این استان نیز با هدف ایجاد بسترهای صنعتی و توسعه صنایع کوچک به منظور محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار به امضا رسید که مقرر شد این نواحی صنعتی روستایی در مدت 3 سال در شهرستان‌های اسفراین، فاروج، مانه و سملقان و راز و جرگلان و در مناطق خرق، صفی آباد، غلامان، جرگلان و پیش قلعه اجرا شود.
همچنین با سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی، عملیات اجرایی 28 طرح با 4 هزار و 807 میلیارد ریال اعتبار دولتی و 6 هزار و 760 میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی آغاز شد تا با بهره برداری از آن برای هزار و 705 نفر اشتغال ایجاد شود.
اما نگاه اجمالی به این موارد نیز داریم. به عنوان نمونه جاجرم را مد نظر قرار می‌دهیم. محلی که بنا بوده نیروگاه خورشیدی‌ای را در خود ببیند. فرای از اینکه این نیروگاه بنا بوده طی سالیان گذشته توسط بخش خصوصی احداث شود، در سفر حسن روحانی به خراسان شمالی نیز مورد تاکید قرار گرفت.

پیام خراسان


بر این اساس می‌بایست با حمایت مالی یک بانک این نیروگاه ساخته شود. اما این پروژه پس از گذشت یک سال هنوز در گیر و دار تخصیص زمین مانده به طوری که محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در آخرین جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس جمهور به استان خطاب به مدیرکل منابع طبیعی گفت: مدیرکل منابع طبیعی استان باید برای جلب رضایت دامداران منطقه و پیگیری واگذاری زمین به سرمایه گذار بخش خصوصی به منظور اجرای این نیروگاه، در شهرستان جاجرم مستقر شده و تا حل نکردن مساله به مرکز استان بازنگردد .
این مسئله پیش از این نیز چندین بار در جلسات بررسی مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی مورد بحث قرار گرفته بود و هر بار استاندار انتقاداتی را به عدم پیشرفت کار وارد می‌کرد.
آمارها چه می‌گوید؟ / 28 پروژه هنوز آغاز نشده
با این حال محسن محمدی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی در نشست بررسی مصوبات سفر ریاست جمهوری به این استان اظهار داشت: اجرای 198 پروژه در قالب 44 طرح در دستور کار قرار گرفته بود که اکنون 26 پروژه 100 درصد انجام شده، 43 پروژه بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، 50 پروژه دارای پیشرفت 50 تا 80 درصد، 51 پروژه دارای پیشرفت زیر 50 درصد است و عملیات اجرایی 28 پروژه آغاز نشده است.
وی افزود: کاروان دولت تدبیر و امید در سفر تیرماه 98 به این استان در حوزه عمران 44 مصوبه داشت که در این زمینه پنج هزار و 940 میلیارد ریال از منابع عمومی و سه هزار و 450 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی مصوب شد.
نزدیک به دو سوم اعتبارات سال 98 تخصیص یافته
محمدی گفت: در مجموع برای این طرح‌ها از محل منابع عمومی، 2 هزار و 950 میلیارد ریال در سال 98 و 2 هزار و 990 میلیارد ریال در سال 99 مصوب شد که از اعتبار مصوب سال 98 تا کنون بیش از 2 هزار و 40 میلیارد ریال، معادل 69 درصد تخصیص ابلاغ شده و از این مبلغ هزار و 914 میلیارد ریال، معادل 64.7 درصد تخصیص یافته است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی بیان کرد: از مجموع سه هزار و 450 میلیارد ریال اعتبار مصوب صندوق توسعه ملی هم 990 میلیارد ریال در سال 98 و 2 هزار و 460 میلیارد ریال در سال 99 مصوب شد که از مجموع اعتبار مصوب تاکنون هزار و 152 میلیارد ریال، معادل 33.4 درصد تخصیص ابلاغ شده و میزان نقدینگی پرداخت شده هزار و 142 میلیارد ریال معادل 33.1 درصد بوده است.
اجرای تمام مصوبات تا پایان سال
با این حال شجاعی، استاندار خراسان شمالی در گفتگو با مهر اظهار کرد: اعتبارات مصوب شده در سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی تا پایان شهریور ماه در دو مرحله انجام خواهد شد و به این ترتیب برخی از پروژه‌ها در هفته دولت و برخی نیز تا پایان شهریور ماه افتتاح خواهد شد.
وی افزود: تمام پروژه‌های مصوب سفر هیئت دولت به استان تا ماه دیگر به اجرای فیزیکی خواهد رسید و به جز پروژه راه آهن و جاده گلستان به بجنورد، باقی پروژه‌ها تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

پیام خراسان


شجاعی ادامه داد: خراسان شمالی تکمیل پروژه جاده بجنورد به سنخواست و جاجرم با اعتبار 564 میلیارد تومان را برای به بهره برداری رسیدن در هفته دولت به رئیس جمهور پیشنهاد داده است.
استاندار خراسان شمالی در انتها گفت: سعی می‌کنیم تمام پروژه‌های مصوب شده را طبق زمان بندی انجام شده به اتمام برسانیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/249549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود