پیام خراسان

آخرين مطالب

نژادپرستی سیستماتیک؛ نابرابری ثروت، آموزش عالی و... سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی نژادپرستی سیستماتیک یا نژادپرستی سازمانی بر اساس این عقیده شکل‌گرفته‌ است که سفیدپوستان بر نژادهای دیگر برتری دارند و این عقیده در نظام برخی جوامع بازتاب یافته و حمایت می‌شود.

در یک کشور مستعمره نشین مانند کانادا، سیستم‌هایی که در ساختار این کشور به کار گرفته شدند، به نفع سفیدپوستان و به ضرر مردم بومی بود که هزاران سال قبل‌تر از استعمارگران در آنجا زندگی می‌کردند. تیفانی فورد مسئول سابق امورمالی هیات مدیره مدرسه تورنتو (TDSB) بیان کرد که خارج کردن میزان زیادی از زمین‌ها از دست بومیان در سرتاسر قاره آمریکا و سپس آوردن نیروی کار رایگان از آفریقا و به بردگی گرفتن سیاه‌پوستان، ثروت و فرصت‌هایی را برای سفیدپوستان به وجود آورد.
عواقب این نوع تفکر
نژادپرستی سیستماتیک با نابرابری ثروت، تفاوت در آموزش عالی و نرخ بالاتر افراد زندانی همراه است. بر اساس سازمان آمار ملی کانادا ،23.9 درصد از کانادایی‌های سیاه‌پوست در مقایسه با 12.2درصد از کانادایی‌های سفیدپوست کم درآمد در نظر گرفته می‌شوند و اگرچه 94درصد از جوانان سیاه‌پوست 15 تا 25 ساله دوست دارند مدرک کارشناسی بگیرند، اما فقط 60درصد تصور می‌کنند که به این موفقیت دست می‌یابند.
زندانیان کانادا، شامل حدود 26 درصد بومیان این کشور هستند درحالی‌که فقط حدود 3درصد از جمعیت ملی را تشکیل می‌دهند. یک نمونه دیگر از نژادپرستی سیستماتیک در زمان شیوع ویروس کووید-19 است. در ایالات‌متحده، سیاه‌پوستان سه برابر بیشتر از سفیدپوستان آمریکایی از کووید-19 جان خود را از دست دادند.
همچنین نتایج تحقیقات جدیدی که توسط انجمن روانشناسی آمریکا در نشریه آنلاین Emotion به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد معلمان آینده‌نگر به‌احتمال‌زیاد دانش آموزان سیاه‌پوست را پرخاشگرتر از کودکان سفیدپوست می‌بینند که این امر ممکن است تاثیر منفی بر آموزش جوانان سیاه‌پوست داشته باشد. محقق ارشد این تحقیق دکتر امی جی هالبرشتاد، استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی اظهار کرد: این اولین مطالعه است که نشان می‌دهد، چگونه عصبانیت بر اساس تعصب نژادی معلمان ممکن است بر کودکان سیاه‌پوست مقاطع ابتدایی و متوسطه تاثیر منفی داشته باشد. این تعصب می‌تواند عواقبی همچون احساس دیده نشدن یا درک نشدن توسط معلمان را در آنان ایجاد کند همچنین احساس کنند که مدرسه جای آنان نیست.
وی گفت: در تحقیق پیشین به این نتیجه رسیدیم که کودکان سیاه‌پوست سه برابر بیشتر از کودکان سفیدپوست احتمال تعلیق یا اخراج از مدرسه دارند. تجربیات منفی کودکان سیاه‌پوست در مدرسه همچنین می‌تواند منجر به اختلاف نابرابر بین دستاورد جوانان سیاه‌پوست وسفیدپوست شود که در سراسر ایالات‌متحده شواهدی از این نوع موجود است.

پیام خراسان


اعتراض به این تفکر در آمریکا و کانادا
پس از کشته شدن جورج فلوید توسط پلیس در مینیاپولیس در26 ماه مه، اعتراضات محلی به‌سرعت در سرتاسر ایالات‌متحده و کانادا گسترش یافت. معترضان در حمایت از جنبش "زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد" راهپیمایی کردند و سایر موارد وحشیگری پلیس، ازجمله مرگ برونا تیلور، زنی سیاه‌پوست که هنگام خواب در خانه به ضرب گلوله کشته شد، موردتوجه قراردادند. در کانادا، اعتراضات با همبستگی معترضان آمریکایی آغاز شد و با مواردی از خشونت پلیس روبرو شد. اگرچه اعتراضات در پاسخ به وحشیگری پلیس آغاز شد، اما از آن زمان گفت وگوهایی درباره نژادپرستی در تمام بخش‌های جامعه شروع شده است.
چگونگی کمک به پویش ضد نژادپرستی
تیفانی فورد اظهار کرد: اولین قدم این است که شنونده خوبی باشید و احساس نکنید همه می‌خواهند شما را سرزنش کنند. بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه از طریق خواندن آثار نویسندگان سیاه و بومی و یادگیری در مورد تاریخ نژادپرستی، چیزی که در مدرسه به‌طور گسترده آموزش داده نمی‌شود، گام بزرگی است.
اندرو اموفاه که از شاهدان قتل جورج فلوید بوده است، می‌گوید: بالا بردن اطلاعات خود از طریق موزیک و پادکست شروع خوبی است. قبل از اقدام باید دانش خوبی داشته باشید. هنگام مشاهده نژادپرستی آن را به چالش بکشید، موضوع را وارد فضای گفت‌وگوهای خود کنید و از دوستان رنگین‌پوست خود حمایت کنید.
هالبرشتاد نیز در این مورد معتقد است، زمانی که مردم انگیزه ضد نژادپرستی دارند، ما باید مسیرهای مشخصی را که نژادپرستی از آن عبور می‌کند، ازجمله فرضیات دروغینی مانند اینکه مردم سیاه عصبانی یا تهدیدکننده هستند را شناسایی کنیم . چنین سوءتفاهم‌های رایج نژادپرستانه‌ای می‌تواند از دوران کودکی به بزرگسالی انتقال یابد و به‌طور بالقوه عواقب کشنده‌ای داشته باشد، مانند زمانی که افسران پلیس سیاه‌پوستان غیرمسلح را در خیابان و یا در خانه‌ خود به قتل می‌رسانند. طی چند ماه گذشته مردم بسیاری نسبت به گسترش فراگیر نژادپرستی سیستماتیک در فرهنگ آمریکایی هوشیارشده‌اند و نه‌تنها به رفتار پلیس بلکه به حضور آنان در سیستم‌های بهداشتی و بانکی و آموزشی هم اعتراض دارند. اولین گام مهم این است که بدانیم چگونه این مسائل در پروسه فکری ما جا بازکرده‌اند.
همچنین بر اساس نتایج تحقیق جدیدی که در نشریه social psychological and personality science منتشر شده است، وقتی زنان و مردان سفیدپوست با نظرات متعصبانه خود در مورد آمریکایی‌های آفریقایی، لاتین یا زنان مواجه شدند، به دنبال شناسایی و آغاز غرض‌ورزی‌های خود در مورد گروه‌های مختلف مردم بودند.
کیمبرلی چانی، فارغ‌التحصیل دکترا روانشناسی اجتماعی از دانشگاه راتگرز، دانشکده هنر و علوم نیوبرانزویک اظهار کرد: بسیاری از مردم تمایلی به مقابله با موارد تعصب ندارند زیرا نگران واکنش شدید دیگران هستند اما دریافتیم که روبرو شدن با تعصبات می‌تواند راهی قدرتمند برای کاهش نه‌تنها یک نوع بلکه چندین تعصب باشد. وی ادامه داد که همه ما توانایی تغییر داریم و بعضی‌اوقات صحبت در برابر موارد کوچک تعصب می‌تواند تغییر بزرگی ایجاد کند.
منابع:
flare.com
psychcentral.com
sciencedaily.com
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/249832/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان